Aihe: EVH-kitarat
1 2 3 4
Metalrock
04.06.2010 08:58:10
jussi1976: Kokeiles Kimurantti1, joskus piruuttaan N4:sta, mutta laita siihen Tone Zone kaulaan ja Nailbomb tallaan. Siitä tulee aivan järjettömän hyvänkuuloinen - ja laatuinen mörssäri. Ei tollasta pitäis olla olemassakaan. TZ soi käsittämättömän hienosti, vahvasti kaulassa, kitara kun muutenkin omaa tosi voimakkaan puhtaan soinnin. Ja Nailbomb takana pelaa kanssa, kun ei sekään mikään vintage-peli ole... Yhdessä niissä on tosi originelli ja monipuolinen sointi. Joku myi Paduak-N4:sta torilla joku aika sitten 1200 euroon.

Laita kuvia ja klippejä tai ei ole olemassa!
SPolis
04.06.2010 13:45:26

Otsikko oli tosiaan EVH-kitarat.
Ei ole kokemusta noista niin enpä niistä sitten sanokaan mitään =)
silhouette
04.06.2010 17:27:01

Täällä on sen verran "laitetietoisia ihmisiä", että meikäläinen tippui jo kyydistä ja taidan vain keskittyä lukemaan tätä aihetta neuvomisen sijasta. Ei siinä mitään, paljon hyviä vinkkjä täältä saa pelkällä lukemallakin =)
kimurantti1
04.06.2010 20:28:05 (muokattu 04.06.2010 21:29:03)
Miikathebest: Tämä taas johtuu siitä, että aristoteleksen kaltaiset henkilöt ovat käyttäneet enemmän aikaa kalliiden kitaroiden säätämiseen ja viimeistelyyn.

Psst, mä olen ollut kitarapajalla duunissa, aristoteles666 ei ole ainoa näillä palstoilla joka on säätänyt kitaroita.

Mä soitan halvimmilla mahdollisilla kitaroilla mitä vaan löytyy ja mistä tykkään. Heti kun joku näyttää mulle Yamahan Pacifica 112:n joka vetää vertoja CS Fenkuille, Suhreille sun muille, niin mä ostan niitä viisi. :-)

E: Ei siis Helsingin kitarapaja, vaan huoltoliike. Mutta niin, olisko jollain kerrottavaa noista uusista EVH-kitaroista? Mieluiten sellaisella henkilöllä joka on edes kerran pidellyt sellaista kädessään, aiemman mutuilun painoarvo ainakin mun silmissäni on tasan nolla.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
kimurantti1
04.06.2010 20:41:36 (muokattu 04.06.2010 21:12:44)
aristoteles666: totta kai mä huomaan erot, mutta ne ei automaattisesti mene että cs on parempi, tai edes paremmin tehty,

Ei menekään, eikä kukaan ole sellaista väittänyt. Sä sanoit että toi 990 euron EVH-kitara on kantta ja nauhoja lukuunottamatta sama kuin 2700e malli. Jos sä et kerran ole kokeillut kumpaakaan, niin silloinhan moinen väite on pelkkää arvailua ja sen informaatioarvo tasan nolla.
aristoteles666
04.06.2010 23:20:34

kimurantti1: Ei menekään, eikä kukaan ole sellaista väittänyt. Sä sanoit että toi 990 euron EVH-kitara on kantta ja nauhoja lukuunottamatta sama kuin 2700e malli. Jos sä et kerran ole kokeillut kumpaakaan, niin silloinhan moinen väite on pelkkää arvailua ja sen informaatioarvo tasan nolla.

ei, vaan kokemuksen kertomaa, näin se on mennyt ennenkin että toinen vain maksaa enemmän vaikka ei ole sen kummempi.

ja mmä olen rehellinen myyjä enkä yritä esittää joitain esoteerisia syitä miksi kaksi tonnia kaliimpi olisi parempi vaan lyön kitaran mielummin käteen ja siteen silmille ja vaihtojen jälkeen katsotaan mitä lukee lavassa ja paljonko maksaa.
aristoteles666
05.06.2010 00:19:20

aristoteles666: ei, vaan kokemuksen kertomaa, näin se on mennyt ennenkin että toinen vain maksaa enemmän vaikka ei ole sen kummempi.

ja mmä olen rehellinen myyjä enkä yritä esittää joitain esoteerisia syitä miksi kaksi tonnia kaliimpi olisi parempi vaan lyön kitaran mielummin käteen ja siteen silmille ja vaihtojen jälkeen katsotaan mitä lukee lavassa ja paljonko maksaa.

saati minkä värinen.
Mr. Speed
05.06.2010 17:17:55
aristoteles666: ei, vaan kokemuksen kertomaa, näin se on mennyt ennenkin että toinen vain maksaa enemmän vaikka ei ole sen kummempi.

Miten voi olla kokemuksen kertomaa, josset ole moista kokeillut? Ei kaikki ole sitä Fender-linjaa. Kokeilisit joskus kunnollista kitaraa.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
aristoteles666
05.06.2010 17:24:54

Mr. Speed: Miten voi olla kokemuksen kertomaa, josset ole moista kokeillut? Ei kaikki ole sitä Fender-linjaa. Kokeilisit joskus kunnollista kitaraa.

vitsejä toinen heittelee.
Mr. Speed
05.06.2010 17:27:33
aristoteles666: vitsejä toinen heittelee.

Niin.. Mä en sitten tiedä tuosta, mutta itse ainakin huomaan melko suuren eron ESP:n Stankku-sarjan ja Custom Shopin välillä. Ootko sä ikinä räplännyt muita kuin strato/tele johdannaisia, tai sitten näitä paappojen suosimia Giba/Fenkku - linjaa? Kyllähän F-musa tuo Jaskaa maahan, mutta sekin osasto taitaa parhaimmillaan olla RR24-tasoa. Tai harvoi niitä jenkkejä näkee.
aristoteles666
06.06.2010 10:19:04

Mr. Speed: Niin.. Mä en sitten tiedä tuosta, mutta itse ainakin huomaan melko suuren eron ESP:n Stankku-sarjan ja Custom Shopin välillä. Ootko sä ikinä räplännyt muita kuin strato/tele johdannaisia, tai sitten näitä paappojen suosimia Giba/Fenkku - linjaa? Kyllähän F-musa tuo Jaskaa maahan, mutta sekin osasto taitaa parhaimmillaan olla RR24-tasoa. Tai harvoi niitä jenkkejä näkee.

ai niin, mehän ei puhuta strato/ tele johdannaisesta, kaula strato johdannaisesta, rungon muoto telecasterista evh :n mukaan, talla superstratosta, lehmus runko, tuttu stratosta, hmmm...
on se tuttu.

olen räplännyt muitakin kitaroita, kaikkia mitä kaupoista löytyy, ja tietysti ihmisten teettämiä kitaroita, outo kysymys.
kimurantti1
06.06.2010 16:23:28 (muokattu 06.06.2010 16:31:26)
aristoteles666: ai niin, mehän ei puhuta strato/ tele johdannaisesta, kaula strato johdannaisesta, rungon muoto telecasterista evh :n mukaan, talla superstratosta, lehmus runko, tuttu stratosta, hmmm...
on se tuttu.

olen räplännyt muitakin kitaroita, kaikkia mitä kaupoista löytyy, ja tietysti ihmisten teettämiä kitaroita, outo kysymys.

No jos tolle linjalle lähdetään, että kaikki kitarat on puuta ja metallia, ja kaikki puu ja metalli on samaa kamaa, niin onhan ne sitten samoja. Puu on elävä materiaali, ja samastakin puusta mutta eri kohtaa tehtyä bodya voi hyvinkin soundata erilaisilta. Usein esimerkiksi kalliimmissa kitaroissa joita tehdään vähemmän, on mahdollista käyttää puita joita on kuivattu pitempään jne.
aristoteles666
06.06.2010 16:27:02

kimurantti1: No jos tolle linjalle lähdetään, että kaikki kitarat on puuta ja metallia, ja kaikki puu ja metalli on samaa kamaa, niin onhan ne sitten samoja. Puu on elävä materiaali, ja samastakin puusta mutta eri kohtaa tehtyä bodya voi hyvinkin soundata erilaisilta. Usein esimerkiksi kalliimmissa kitaroissa joita tehdään vähemmän, on mahdollista käyttää puita joita on kuivattu pitempään jne.

kyllä noilla puilla on ominais soundi, tässä tapauksessa hyvin tuttu, ja tallakin on tuttu. jopa mikit.
kimurantti1
06.06.2010 16:32:32 (muokattu 06.06.2010 16:48:04)
aristoteles666: kyllä noilla puilla on ominais soundi, tässä tapauksessa hyvin tuttu, ja tallakin on tuttu. jopa mikit.

Mä en usko että kukaan, mukaan lukien maailman parhaat soitinrakentajat, pystyvät arvioimaan soittimen hyvyyttä, huonoutta tai soundia kovin tarkasti pelkästään katsomalla speksejä paperilta. Toisekseen, jos sä et ole kokeillut noista kitaroista kumpaakaan, niin miten ihmeessä voisit tietää varmasti, että ne on täsmälleen samaa kamaa. Kaikki maailman lehmuslankut ei todellakaan soi täsmälleen samalla tavalla.

Mutta ilmeisesti tässä on vaan subjektiiviset mielipiteet vastakkain. Nimittäin mun kokemukseni sanoo, että lähemmäs kolmen tonnin kitarat on olleet usein vähän kummoisempia kuin tonnin kitarat. Jos olisin toista mieltä, pysyisin tietenkin niissä halvemmissa.
aristoteles666
06.06.2010 16:54:35

ihan miten vaan
jussi1976
07.06.2010 12:30:50
kimurantti1: Mä en usko että kukaan, mukaan lukien maailman parhaat soitinrakentajat, pystyvät arvioimaan soittimen hyvyyttä, huonoutta tai soundia kovin tarkasti pelkästään katsomalla speksejä paperilta. Toisekseen, jos sä et ole kokeillut noista kitaroista kumpaakaan, niin miten ihmeessä voisit tietää varmasti, että ne on täsmälleen samaa kamaa. Kaikki maailman lehmuslankut ei todellakaan soi täsmälleen samalla tavalla.

Mutta ilmeisesti tässä on vaan subjektiiviset mielipiteet vastakkain. Nimittäin mun kokemukseni sanoo, että lähemmäs kolmen tonnin kitarat on olleet usein vähän kummoisempia kuin tonnin kitarat. Jos olisin toista mieltä, pysyisin tietenkin niissä halvemmissa.

Samaa mieltä. Noihin 2-3k kitaroihin saa yleensä automaattisesti mm. parhaat raudat, ja niilläkin on vaikutusta jonkin verran. Joissain tonninkin kitaroissa mm. mikit saattaa olla ihan keskitasoa, mutta kun kitara maksaa 2-3k niin sitten ne useimmiten takuuvarmasti on laatukamaa. Toisaalta olen kokeillut useampaakin tehdasvalmistettua 2000-2800 euron kitaraa, jotka on olleet täysiä susia soinniltaan.
Puidenkin suhteen juttu on henkimaailman hommaa. Joku uberhieno mahonki tai loimu saattaa soida hyvinkin keskinkertaisesti, ja sitten joku ihan vaatimattomannäköinen lankku olla uskomaton pohja, johon oikealla mikityksellä jne. voi saada rakennettua tosi hyvän soittimen. Työn laadulla on tietysti myös vaikutuksensa. Näistä syistä en oikein näe käytännön järkeä ostaa jotain 5k kitaraa käyttöön, ellei nyt sitten hifistellä halua. Selvää kuitenkin on, että mistään 5k kitarasta tuskin lähtee NIIN paljon parempaa saundia kuin vaikkapa erittäin hyvin rakennetusta ja materiaaleiltaan valikoidusta puolet halvemmasta kitarasta.
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Mr. Speed
07.06.2010 12:51:41
jussi1976: Samaa mieltä. Noihin 2-3k kitaroihin saa yleensä automaattisesti mm. parhaat raudat, ja niilläkin on vaikutusta jonkin verran. Joissain tonninkin kitaroissa mm. mikit saattaa olla ihan keskitasoa, mutta kun kitara maksaa 2-3k niin sitten ne useimmiten takuuvarmasti on laatukamaa. Toisaalta olen kokeillut useampaakin tehdasvalmistettua 2000-2800 euron kitaraa, jotka on olleet täysiä susia soinniltaan.
Puidenkin suhteen juttu on henkimaailman hommaa. Joku uberhieno mahonki tai loimu saattaa soida hyvinkin keskinkertaisesti, ja sitten joku ihan vaatimattomannäköinen lankku olla uskomaton pohja, johon oikealla mikityksellä jne. voi saada rakennettua tosi hyvän soittimen. Työn laadulla on tietysti myös vaikutuksensa. Näistä syistä en oikein näe käytännön järkeä ostaa jotain 5k kitaraa käyttöön, ellei nyt sitten hifistellä halua. Selvää kuitenkin on, että mistään 5k kitarasta tuskin lähtee NIIN paljon parempaa saundia kuin vaikkapa erittäin hyvin rakennetusta ja materiaaleiltaan valikoidusta puolet halvemmasta kitarasta.

Yleensähän ne 5k kitarat on sitten jotain vähän harvinaisempaa puuta, ja oikeasti sitten käsin tehtyjä. Jos puhutaan soundista, niin kyllähän jo ihan kaulaliitos vaikuttaa soundiin tosi paljon. Ei pelkästään millanen se on, vaan myös se kuinka hyvin se on tehty. Tietty, ei viiden tonnin kitara ole tuplasti parempi kuin kahden ja puolen tonnin kitara, mutta jostainhan se hinta tulee. En itse niin paljon ole kitarasta maksanut, mutta mulla kyllä on uuden hinnaltaan viiden tonnin kitara, ja mä voin kyllä sanoa, että siinä on kyllä enemmän kitaraa ku missään mun testaamassa kepissä. Mitä tulee komeaan loimuun tjsp, niin halvemmissahan sitä luodaan myös keinotekoisesti värjäämällä loimua, ja näin saadaan puiden syykuviot paremmin näkyviin.
ReBeat
07.06.2010 15:42:14

Mr. Speed: jostainhan se hinta tulee.

Kyllä hinnalle osataan tarvittaessa perusteet keksiä. Aina on niitä joille vähempi hinta ei riitä tuomaan riittävää mielenrauhaa. Eri asia onko niillä tekijöillä enää soivuuden tai soitettavuuden kanssa mitään tekemistä.
Mr. Speed
07.06.2010 16:39:20
ReBeat: Kyllä hinnalle osataan tarvittaessa perusteet keksiä. Aina on niitä joille vähempi hinta ei riitä tuomaan riittävää mielenrauhaa. Eri asia onko niillä tekijöillä enää soivuuden tai soitettavuuden kanssa mitään tekemistä.

Höhö.. No.. Mä oon itse omistanut kitaroita n. 200e, 600e, 1000e, 1500e, 2000e, 3500e ja 5000e hintaluokista(kun puhutaan uusien hinnoista), ja osa on vielä tallessa. Kyllä mä luulen erottovani työnjäljessä ja soinnissa sen hinnan. Kyllä halvemmatkin soi, mutta kyllä tuo kallein soi vain kokonaisvaltaisimmin, ja on ehdottomasti parhaiten viimestelty. Ei mulle oikein hintaluokalla ole merkitystä. Jos kitara ei herätä mitään, niin se ei herätä. Näitä mitään sanomattomia kitaroita on enemmänkin juuri 600-1000e hintaluokassa, ja osa siellä 2500-3500e hintaluokasta, mutta yksilöitä kai.
jniska
07.06.2010 16:56:48
Vaikea sanoa yli 1500 € kitaroista mitään, kun en sellaisia omista.
Mutta se on taivahan tosi että iso ero on laadussa, kun pomppaa hintaluokasta 500 - 800 € tuonne + 1500 € hintoihin, näin ainakin Ibanezissa.
Muista en kommentoi, kun noita Iboja enimmäkseen käytän.
Laiha Lissu oli paras.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)