Aihe: Vahvistinta ostamassa
1 2 3
Visakoivu
28.05.2010 11:29:36
Miikathebest: 15w wahvistimella ei sitten taas riitä volume puhtaaseen soundiin.

15W riittää puhtaaseen soundiin komeasti. Se pysyykö soundi puhtaana sitten kuinka kovalle riippuu vahvistimen ominaisuuksista ei pelkästä huipputehosta.
-"Mikäs mies te oikein olette?" -"Setämies."
Mr. Speed
28.05.2010 11:53:06
Visakoivu: 15W riittää puhtaaseen soundiin komeasti. Se pysyykö soundi puhtaana sitten kuinka kovalle riippuu vahvistimen ominaisuuksista ei pelkästä huipputehosta.

Sen lisäksi myös käytettävistä mikrofoneista, tarvittavan äänenpaineen määrästä yms. Ittelläni on 120W putkijööti, joka menee etusesta muroille bändivolumella kun pickaa kovempaa EMG mörssärillä.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
Pluto
28.05.2010 12:43:30 (muokattu 28.05.2010 12:45:43)
Visakoivu: 15W riittää puhtaaseen soundiin komeasti. Se pysyykö soundi puhtaana sitten kuinka kovalle riippuu vahvistimen ominaisuuksista ei pelkästä huipputehosta.

Ja oma kysymyksensä tietysti on sekin, tarvitseeko cleanien sittenkään olla aivan über-puhtaat ilman roson häivääkään. Joihinkin musiikkityyleihin sellainen tietysti sopii, voi olla jopa välttämättömyyskin. Mutta moniin muihin sellainen aivan hitusen murolla oleva clean sopii mielettömän hyvin, ei ole aivan niin kliininen.
Dillon, you son of a bitch!
jussi1976
28.05.2010 17:22:54 (muokattu 28.05.2010 17:25:04)
15W riittää toisille, toisille ei; laadukasta 15W vahvaria saa kyllä paukuttaa aika kybällä rumpalin kanssa, ja sitten toinen juttu on se saundi, mitä hakee? Toiset tykkää siitä putkisaundista silloin kun se oikein ulvoo. Itse taas tykkään näistä moderneimmista Master volumeista, jotka antaa aika ruton komeaa saundia jo pienelläkin volamäärällä. Tästä syystä en esimerkiksi käytä koskaan alle 100W nuppeja tai komboja, räkkipäätteissä vähän eri juttu, koska sitä ohjaa taas etuaste kaikkineen. Jos mun pitäisi käyttää jotain 1x12" pikkukomboa, niin varmaan joku 30-50W Mesa tai Marsu olisi kyseessä efekteineen; Olisi mahdollisuuksia enemmän.
Ainakin mulla 15W Fenderi jäi aikoinaan onnettomasti bändin jalkoihin, vaikka se pantiin pään korkeudelle. Sittemmin vannoin, ettei ikinä enää, ja kunnon vermeet. Enpä ole katunut!

Myös satasta suosin just siksi, ettämä diggaan just niitä oikein Uberpuhtaita, ja siitä niitä kyllä irtoaa. En oikein ymmärrä, miksi JVM niinkovasti joitakuita sapettaa, mutta mulle se on yksi suuntaa-antavimmista vermeistä koskaan.
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Guitar_Miller
28.05.2010 17:26:01
Guitar_Miller: mikäs tää efektilenkki on?

Se on se, joka sinulla siinä Marsun vs100sessa on

Ai oho... Hupsistammm. :D
Numb
28.05.2010 17:36:17 (muokattu 28.05.2010 17:36:42)

jussi1976: Myös satasta suosin just siksi, ettämä diggaan just niitä oikein Uberpuhtaita, ja siitä niitä kyllä irtoaa.

Jos kellopuhtaita haluaa, niin voi tietty ottaa jonkin sellaisen vahvistimen, joka on suunniteltu pysymään puhtaana. Veikkaan nimittäin, että mun 50W 2x12 Hiwattin combon puhtaat syö sun 100W Marshallin puhtaat aamupalaksi ;D
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Confidentum
28.05.2010 18:24:15
Guitar_Miller: Ai oho... Hupsistammm. :D

Niinpä niin ;)
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
jussi1976
28.05.2010 19:07:18 (muokattu 28.05.2010 19:21:19)
Numb: Jos kellopuhtaita haluaa, niin voi tietty ottaa jonkin sellaisen vahvistimen, joka on suunniteltu pysymään puhtaana. Veikkaan nimittäin, että mun 50W 2x12 Hiwattin combon puhtaat syö sun 100W Marshallin puhtaat aamupalaksi ;D

En epäile yhtään!
Luultavasti parhaat puhtaat, mitä minä olen kokeillut, irtosi Matchlessin kombosta joskus 10 vuotta sitten. Jäi kyllä mieleen. Samoin hyvät on Vox AC-30:ssä. Fenderissä on usein myös tosihyvät, mutta toi Matchless oli kyllä aika helkkarin komea... En ole Hiwattia kokeillut.

Mutta pointti on tässä just se, että mä tapaan käyttää kuitenkinaina sitä yhtä settiä, joka on modattu joka suhteessa mahdollisimman monipuoliseksi ja sellaiseksi että se saundaa mun korvaan hyvältä. Vaikka JVM 410:ssä on omat vähäiset lastentautinsa - vielä - niin se on silti tavattoman monipuolinen ja kehityskelpoinen. Tässä rustaan just ehdotuksia kasaan, mitä sille voisi vielä tehdä.

Jos siis lasketaan yhteen kuitenkin JVM 410:n monipuolisuus, laajahko EQ, säröt, luupit, tehot, mastervolumet sun muut hilpehöörit, se on silti merkkipaalu; Ellei nyt laadullisesti ja täsmälliseltä suunnittelultaan, niin ainakin kyvystään näyttää suuntaa: Ei ole Marshallille mitään järkeä kilpailutilanteessa jäädä siihen yhteen vahvariin, vaan JVM on aika rohkea askel eteenpäin. Ja tervetullut. Jo kun aikoinaan soitin Mode Fourilla, panin merkille ihan uuden alakerran, joka aiemmin oli Marsuissa aika köykäinen. Eipä ole enää.

Musta tuntuu siltä, että ns. täydellinen 4-kanavainen Marsu olisi jotakuinkin tälläinen:
Clean 6100:sta.
Crunch 2550:sta
OD1 sekoitus JVM 410 OD1 & 6100 2 channel
OD2 sekoitus JVM 410 OD2 & 6100 3 channel (jälkimmäisestä enemmän bassoa ja JVM:stä basso lähelle nollaa - tällöin erottelevuus kasvaa huimasti)
jumara
28.05.2010 19:21:25 (muokattu 28.05.2010 19:22:27)
Numb: 50W 2x12 Hiwattin combon puhtaat syö sun 100W Marshallin puhtaat aamupalaksi ;D

Selväähän tuo, Marsun puhtaat kun on aina hiukan murona. Sopivaa ravintoa aamuksi nääs.

Mut JUMANKAUTA, soittaako kukaan täällä kirjoittavista keikkoja?!? Tuntuuko tutulta? Sellaisia yleensä myöhäisenä ajankohtana järjestettäviä tilaisuuksia, jossa orkesterit soittavat maksavalle yleisölle musiikki -nimistä viihdykettä.

Täällä julistetaan aivan prona totuutta siitä, että 15-20 wattiset kitaravahvistimet ei sovellu bändisoittoon tai että niillä ei saa bändivoluumilla puhtaita soundeja!

Pari asiaa:
a. menkää soittamaan keikkoja tyypillisiin suomalaisiin keikkapaikkoihin
b. opetelkaa fysiikkaa

Toistakaa tuota a-kohtaa aluksi vaikka muutama sata kertaa ja tulkaa sitten tänne väittämään, että alle satawattisella kitarastyrkkarilla ei voi soittaa bändissä. Ne, jotka ovat tehneet ensin mainittua, saattavat nimittäin olla aavistuksen eri mieltä.

Nimim. 20-wattisen styrkkarin alkuillasta rokkikeikalle roudannut. Master jäi kakkoseen. Soundi oli puhdas jos säröissä ei palanut valoja.
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
jussi1976
28.05.2010 19:40:26
Olen mä soittanu keikkoja montakinja isoillakin paikoilla, mutta kun se kyse EI ole siitä wattimäärästä, vaan siitä tietystä saundista, jota haetaan; Olen monta kertaa todennut, että kun volamäärä nousee, putkivahvarin saundi muuttuu iskevämmäksi ja menettää sen pehmeyden, joka siinä on matalammilla volamäärillä. Tästä syystä hyvällä mastervolumella varustettu hi-gain nuppi useammalla kanavalla on mun juttuni.

Olisi korkea aika jo tajuta, että jokaisen tarpeet ja toiveet ja tavoitteet ovat erilaiset. On järjetöntä piikittää toisten kamojen asetuksia ja modauksia, vaikka olisivat millaisia: Sangen monet huippukitaristit ovat aina vääntäneet oman saundinsa ihan omilla sovellutuksillaan. Sitä paitsi: Jos AINA tyytyy siihen, mitä muut ovat valmiiksi tehneet, ei kehitystä koskaan tapahdu, ja omaperäisyys katoaa.
jniska
29.05.2010 08:18:58
jussi1976:
Olisi korkea aika jo tajuta, että jokaisen tarpeet ja toiveet ja tavoitteet ovat erilaiset. On järjetöntä piikittää toisten kamojen asetuksia ja modauksia, vaikka olisivat millaisia: Sangen monet huippukitaristit ovat aina vääntäneet oman saundinsa ihan omilla sovellutuksillaan. Sitä paitsi: Jos AINA tyytyy siihen, mitä muut ovat valmiiksi tehneet, ei kehitystä koskaan tapahdu, ja omaperäisyys katoaa.

Myös Jussin olisi korkea aika tajuta että se JVM ei ole yksi ja paras kaikkeen. JVM on aivan saatanan mössöinen saundiltaan, jos viereen laittaa vaikka tollasen 6100:sen tai Plexin tai vastaavan.

Edelleenkään en tajua, miten sä ylistät JVM + 6100 yhdistelmää muutaman Youtube-klipin perusteella vai joko paketti on kasassa ja testailtuna. Jos on niin ääninäytettä kehiin ja heti.

Mulla oli bändisoitossa JVM:n mastervolat about 7 - 8 välillä, mutta nykyisellä Bluetone Plexillä ( 45 w ) ei tarvitse kuin väliin 4 - 5 ja VVR noin 70 %.

Ja taas menee sun jutut ristiin, muutama päivä sitten kirjoitit että kaikki ( korostan samaa kaikki ) nupit kaakkoon, eli eikös mastervola myös ?
Laiha Lissu oli paras.
jussi1976
29.05.2010 21:13:10 (muokattu 29.05.2010 21:25:12)
Ei mene ristiin. Mähän kirjoitin IHAN selvästi, että muut kaakkoon, mutta volalla soi sitten säätää muut - ja tämä parissakin kohdassa, ellet ole sattunut huomaamaan? (Et tietenkään, sori). Kuten myös sen, että en sitä 6100:sta vielä omista, mutta testattu on ja toimii! Plexissä & 6100:ssä ei riitä potku itsessään vielä yhtään mihinkään mun tarkoituksiini, mutta jälkimmäisessä on hyvä keskialue ja puhtaat.
Ja edelleen myös; Mulle JVM on "se" vahvistin juuri sen monipuolisuuden ja saundin takia. Ei se ole yhtään mössöinen. Se seuraa soittoa tosi nätisti ja on juuri sopivan pehmeä ja ärhäkkä. Jos mun valintani on JVM, niin mitä väliä? Fakta on se, vaikka valitsisit 35 mielestäsi vahvistinta riviin jotka mielestäsi on valintaani parempia ja kävisin sokkona kuunnellen ja testaten kaikki läpi, päätyisin JVM 410:een siitä huolimatta.

Klippejä voi sitten laittaa kunhan jossain vaiheessa 6100 saadaan hankittua - vaikka vaikeahan se on koskaan saada tunnustusta mistään saundista, jos vastapooli suhtautuu siihen kuin ihmisarvokysymykseen (korostan sanaa ihmisarvokysymykseen)
:o)
jyrkalt
29.05.2010 21:48:59
jniska: Myös Jussin olisi korkea aika tajuta että se JVM ei ole yksi ja paras kaikkeen. JVM on aivan saatanan mössöinen saundiltaan, jos viereen laittaa vaikka tollasen 6100:sen tai Plexin tai vastaavan.

Edelleenkään en tajua, miten sä ylistät JVM + 6100 yhdistelmää muutaman Youtube-klipin perusteella vai joko paketti on kasassa ja testailtuna. Jos on niin ääninäytettä kehiin ja heti.

Mulla oli bändisoitossa JVM:n mastervolat about 7 - 8 välillä, mutta nykyisellä Bluetone Plexillä ( 45 w ) ei tarvitse kuin väliin 4 - 5 ja VVR noin 70 %.

Ja taas menee sun jutut ristiin, muutama päivä sitten kirjoitit että kaikki ( korostan samaa kaikki ) nupit kaakkoon, eli eikös mastervola myös ?

EIhän tällästä hehkutusta omista kamoista kuule missään. Ees harmonisentralissa.
Muutenkin toi jussin läppä täyttä bullaa.
On Marshalleita ja ja sit on oikeita Marshalleita.
jussi1976
29.05.2010 22:48:50 (muokattu 29.05.2010 23:37:27)
No sitten olet tuota mieltä ihan vapaasti. Ei paljoa nappaa. Multa on perusteluja kysytty ja ne olen esittänyt, ja JVM on vain mun laitteeni ja valintani, ei mahda mitään. Käytännössä kaikki tunnetut ja vähän tuntemattomammatkin merkit on käyty läpi n. 20v. aikana ja tähän päädyttiin.
En näe mitään järkevää syytä edes suhtautua JVM-kritiikkiin mitenkään vakavasti, koska laitteen läpeensä testattuani fakta vain sattuu olemaan se, että esim. kun kuuntelee esitettyjä saundiklippejä milloin mistäkin muista vahvarista jne. ei mikään niistä ole oikeastaan likelläkään sitä, mitä minä arvostan. Mutta tästäpä irtoaa juuri sen suuntaista, mitä haetaan.

Vai pitääkö tässä nyt olla sitten "samaa mieltä" että saadaan varmasti näennäis-arvostusta myymällä omat mieltymykset? Nimittäin on vain yksi laki, jota seuraan: Se, mistä itse pidän ja etsin. Millään muulla ei ole merkitystä, vaikka se ottaisi kupoliin muita miten :o)

Ja eipä laite näköjään Satrianillekaan vieras ole:

http://www.ibanez.com/news?ceId=2786&cat=4

Sehän on niin keskinkertainen kitaristikin ja varmasti tyytyy aina surkeimpiin vahvareihin...
baba o riley
29.05.2010 23:37:07 (muokattu 29.05.2010 23:38:29)
jussi1976: No sitten olet tuota mieltä ihan vapaasti. Ei paljoa nappaa. Multa on perusteluja kysytty ja ne olen esittänyt, ja JVM on vain mun laitteeni ja valintani, ei mahda mitään. Käytännössä kaikki tunnetut ja vähän tuntemattomammatkin merkit on käyty läpi n. 20v. aikana ja tähän päädyttiin.
En näe mitään järkevää syytä edes suhtautua JVM-kritiikkiin mitenkään vakavasti, koska fakta vain sattuu olemaan se, että esim. kun kuuntelee esitettyjä saundiklippejä milloin mistäkin muista vahvarista jne. ei mikään niistä ole oikeastaan likelläkään sitä, mitä minä arvostan. Vai pitääkö tässä nyt olla sitten "samaa mieltä" että saadaan varmasti näennäis-arvostusta myymällä omat mieltymykset? Nimittäin on vain yksi laki, jota seuraan: Se, mistä itse pidän ja etsin. Millään muulla ei ole merkitystä, vaikka se ottaisi kupoliin muita miten :o)

kävit siis läpi kaikki mahdolliset (paitsi tietenki hiwattin niinkuin aikasemmin mainitset, vaikka olet überpuhtaiden ystävä?????) ja päädyit sitten käytännössä päivitettyyn valvestateen, joka on vielä niin käsittämättömän halvasti rakennettu että pelottais kyllä aktiivisemmin keikkailla sellaisella muovilaitoksella. No ei siinä mitään jos sen soundista pidät ja haet jotain persoonallista ja uutta mitä ei muut vahvistimet ole tarjonneet ja tästä se nyt irtoaa. Mutta usko hyvällä että tuo jvm ei ole niin monipuolinen että se taittuu kaikkien tarpeisiin. Jos rehellisiä ollaan niin se on tunkkaisuudessaan mielestäni erittäin yksipuolinen. Super lead tai jcm800 on kyllä sillon huomattavasti moipuolisempi jos nyt marshalli on pakko olla. Ainakin löytyy siedettävä soundi jolle lähteä rakentaa.
jussi1976
29.05.2010 23:57:31 (muokattu 30.05.2010 00:01:25)
Luepas nyt uudestaan mitä kirjoitin ylempänä (suuret kirjaimet eivät ole huutamista vaan painottamista, kun nämä olennaiset sanat aina tuntuu kummasti jäävän huomaamatta)
A/ Mainitsin hyvinä puhtaina mm. Matchlessin, Voxin ja 6100:sen, joka JUURI SIKSI tulee hankittavaksi, JVM:n puhtaat menettelee. Noista ensimmäisestä irtoaa uberpuhtaat, joista pidän. JVM puhdas menettelee, mutta tulevaisuudessa kiskon ne puhtaat sitten 6100:sta.

B/ Huomaa sana "MUN" valinta - sanan edessä. JVM on siis MUN valintani päävahvariksi, enkä vähempää voisi välittää, jos joku (laumasielu?) pitää sitä kelvottomana. Joten aivan, täysin, totaalisen turha yrittää väittää vastaan: Valitsen, minkä valitsen, ja asia on sillä selvä.

Super Leadiin ja JCM800:iin en koske pitkällä tikullakaan. Enkä plexi-Marsuihin, en myöskään TSL:ään, DSL:ään, enkä 2000:een. 2550 & 6100 on mulle jees.
Ziggy Bubba
30.05.2010 00:37:27

En näe ongelmaa, että jussi tykkää JVM Marsustaan. ei se oma soundi aina löydy niistä "paremmista" vehkeistä.

Paljon olen tuota kuullut kehuttavan, mutta ihmeen paljon niitä pyörii torilla koko ajan. Kai noita Marsuja vaan liikkuu niin paljon, tai sitten vaan "jakavat mielipiteet"..
Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed
Antti1
30.05.2010 00:43:56 (muokattu 30.05.2010 00:46:15)
sikki-six: Paljon olen tuota kuullut kehuttavan, mutta ihmeen paljon niitä pyörii torilla koko ajan.

Se oli sellanen pienen hetken hittituote, kun kaikki luulivat vihdoin saavansa niitä legendaarisia mursusointeja halvalla suuren nappulaviidakon kera. Toisin kävi ja se laite olikin jotain uutta --> innostus lakkaa. Näinhän se on monen tuotteen kanssa, varsinkin vahvareiden ja efektien osalta.

Jussille kuitenkin kommenttia tälleen sivullisen silmin, että miksi sä puolustat ja kuulutat noista laitteistasi noin kärkkäästi jatkuvasti? Molemmat osapuolet pääsisivät helpommalla, jos pitäisi vähän matalampaa profiilia aiheesta. Se ei tarkoita oman mielipiteensä myymistä, jos vaikka vähän mekkalaa vähentääkin ja jättää tarttumatta jokaiseen provoon. ;) Ymmärrän kyllä, että voi ottaa kunnian ja itsetunnon päälle jättää tarttumatta lähes henkilökohtaiseen solvaamiseen asti välillä paisuvia kommentteihin täällä. Siltikin, toisen posken kääntäminen jne. Siinäpähän muut todistelevat sitten keskenään omaa ahdasmielisyyttään.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
jussi1976
30.05.2010 00:48:18 (muokattu 30.05.2010 01:20:11)
Eiköhän liene todistetusti jälkimmäinen :o)
Eikä siinä mitään ongelmaa ole, että joku pitää siitä, mistä pitää? Miksi pitäisi olla? Ei muakaan häiritse, jos joku pitää Peaveystä, Fenderistä, VHT:stä, Bognerista jne. Ei ole vain mun juttuni.

Antti:
Syy on hyvin, hyvin yksinkertainen: Kuvittelin, että täällä saa otsikon "kitarakamat" mukaisesti keskustella vapaasti kitarakamoista ja siitä, mitä milloinkin liikkuu ja testailee, saa kysyä jne. Ei näköjään saa. Pitäisi laittaa otsikoksi "Kitarakamat ja miten ne vaikuttaa ja liittyy mun ihmisarvooni?"
Ziggy Bubba
30.05.2010 00:50:39

jussi1976: Eiköhän liene todistetusti jälkimmäinen :o)
Eikä siinä mitään ongelmaa ole, että joku pitää siitä, mistä pitää? Miksi pitäisi olla? Ei muakaan häiritse, jos joku pitää Peaveystä, Fenderistä, VHT:stä, Bognerista jne. Ei ole vain mun juttuni.

Näinhän se just menee. Sulla vaan vaihtuu noi mielikamat niin usein, että jengi ei taida uskoa sun pysyvän kannassasi - pidä tosta rohkeesti kiinni :)
Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)