Aihe: Vinkkejä 70lukulaisen Gibson Les Paulin valintaan?
1 2 3 4
niilopi
27.05.2010 17:58:31 (muokattu 27.05.2010 18:06:49)
Joo oon itseasiassa menossa stokikseen maanantaiksi mut se on semmonen päivä kaupungissa risteily.. et ei siinä paljoo sitä aikaa oo. Ajattelin tiptopissa ainakin käydä ei oikein muualta löytyny noita vanhoja lespoja. Tiptopissakaan ei kyllä ole sen näköistä mikä pistäis mut liekkeihin paitsi se yks vasuri.. Toi K.M mistä puhuin on siis Standard 1979 .. Siinä ei oo sitä custom shop lätkää. Toinen asia mihin tarvis selkoo on että luin jostain että noissa K.M. malleissa ois puuttunu Gibson tekstin upotuksista i:n pilkku.. mutta tossa se kyllä on paikallaan. Mikit on avoimet vissiin t-topit? Näyttää normaali sunburstilta.

En haluiais ainakaan tommosta cherry burstia ostaa, mieluiten mustana, wine red tai tobacco sunburst. Mitä kuluneemman ja reissua nähneen näkönen sitä parempi :) Tiptopissa oli myytyjen listalla se yks anniversary joka on mun mielestä kans aika mahtavan näkönen.
Jii-Gee
27.05.2010 18:57:24

p130: Tuon Jii-Geen kaverin vehkeen tiedän, sen mikeistä on ollut puhetta. Ihan tavalliset t-topit stanssatulla patenttinumerolla. Valitettavasti...

Juu,on siinä tosiaankin ne patentti mikit..mutta onko se siis aina yhtä kuin t-top ?!

Ja pientä täsmennystä; toinen mikki on stanssatulla tekstillä,mutta toinen sitä wanhempaa mallia missä tarra pohjassa.
Kumpikohan kuuluisi olla 74'ssa,eli koskas ne stanssit tulivat tarran tilalle?
Kerran vaan tsiigailtiin mikkejä ja leikittiin ajatuksella vaihtokaupasta..mulla kun itellä on kans aivan samanlainen pari eli G'n Patent No mikit mallia stanssi + tarra.
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
darrell
27.05.2010 19:21:33
niilopi: henkilökohtaisesti oon vaan todella huono testaamaan noita kitaroiden ominaisuuksia jos oon innoissani tietystä kepistä niin se soi niinku pitääki vaikka olis mikä tahansa hammastikku. Osaan vertailla uutta kitaraa vanhaani vasta ku oon soitellu sitä jonku kuukauden verran. Pelottaa laittaa tommonen raha menemään jos petynki pahasti kun huomaan minkälainen se on.. No en mä välttämättä oo tota 70-lukua just tarkalleen pistäny vielä lukkoon.. se vaan kuulostaa hyvältä mun korvalle. 50 tai 60 lukua on turha ajatellakkaan finanssipuolelta ja 80luku kuulostaa jo nykyajalta. En haluis mitään uutta kiiltävää vaan oikean kitaran näköisen ja tuntuisen vehkeen :)

Oikeastaan vasta kuherruskuukauden jälkeen voi sanoa miten kitara alkaa soimaan omissa käsissä ja onko siinä mojoa pitkään omistussuhteeseen. Mulla saattaa olla parikin vuotta joku soittopeli, mutta sitten jostain tuntemattomasta syystä se jää telineeseen. Onko sen minulle tarkoitetut nuotit soitettu loppuun tms. niin en osaa sanoa.

Oli miten oli, niin ainakin mun peukkusääntö on, että akustista ja yli tonnin kitaraa pitää päästä kokeilemaan, ja mieluusti monta kertaa.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
fox
27.05.2010 20:21:13

niilopi: Toi K.M mistä puhuin on siis Standard 1979 .. Siinä ei oo sitä custom shop lätkää. Toinen asia mihin tarvis selkoo on että luin jostain että noissa K.M. malleissa ois puuttunu Gibson tekstin upotuksista i:n pilkku.. mutta tossa se kyllä on paikallaan.

Ei Custom Shop vaan Custom Made.. Niillä oli jääny noita kaiverrettuja lätkiä vuosien mittaan, niin ilmeisesti päättivät "varaston tyhjentää"..
Mitä tulee taas siihen i:n pisteeseen niin.. ;)
Niitä on ja ei ole, joissain tapauksissa (mutta ei 1979 kyseessä ollen) niistä on jopa iänmäärityksessä apuja, samoin siitä onko b ja o minne päin "auki".. Se i-pste ei oo ollenkaan relevantti.

En haluiais ainakaan tommosta cherry burstia ostaa, mieluiten mustana, wine red tai tobacco sunburst..

Cherryburst vaan on se "kaikkein yleisin" ja perus-Standardin väri. ;)

Mitä tuohon "varastojentyhjennykseen" tulee, niin eihän siitä oikein mitään "virallista lähdettä" ole, tarinoita ja legendoja senkin edestä.. Kyllähän niillä kaikenmoista on varastoissa..
Olenpas yhen tutun ottaman kuvankin nähnyt, jossa on tuo "Holy Grail" -58 Moderne, tai tarkennuksena, ettei kitara vaan rungon sahausmalline.. 8)
Ja varastontyhjennyskitaroitahan oli muitakin, esim Les Paul Spotlight..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
28.05.2010 00:11:44

Jii-Gee: Juu,on siinä tosiaankin ne patentti mikit..mutta onko se siis aina yhtä kuin t-top ?!

Ekat patenttinumeromikit vastaavat PAFfia, T-topin eka versio tuli joskus -65 aikana. Eli ei.

Ja pientä täsmennystä; toinen mikki on stanssatulla tekstillä,mutta toinen sitä wanhempaa mallia missä tarra pohjassa.
Kerran vaan tsiigailtiin mikkejä ja leikittiin ajatuksella vaihtokaupasta..mulla kun itellä on kans aivan samanlainen pari eli G'n Patent No mikit mallia stanssi + tarra.

"Virallinen" tarran poistumisvuosi on kai -75, mutta kumpikin on erittäin todennäköisesti tuon vehkeen alkuperäisiä mikkejä. Aivan samalla tavalla 62-63 voi olla PAFfia ja patenttinumeroa sekaisin.

fox: Mitä tuohon "varastojentyhjennykseen" tulee, niin eihän siitä oikein mitään "virallista lähdettä" ole, tarinoita ja legendoja senkin edestä.. Kyllähän niillä kaikenmoista on varastoissa..

Juu, ekoissa Historic collection-vehkeissäkinhän on jonkun huhun mukaan ollut alkuperäiset PAFfit. Kyllä kai ne siihen mennessä oli jo käytetty viimeistään loppuun... ;)
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
darrell
28.05.2010 08:25:17
Vintage & Rare vois olla yksi tarkkailun kohde, vaikka ei mainitsemissasi maissa olekaan. Lontoon kupeessa asuneena olen käynyt siellä helvetin monta kertaa ja vaikutelma luotettava.

Tuossa olisi yksi Tobacco Sunbursti, joka ainakin itseä kiinnostaisi.
http://www.vintageandrareguitars.co … on/Electric-Solid-Guitars/item/6251

Kun yli 20v soittimia on hankkimassa, niin kannattaa miettiä, että oletko hankkimassa soittopeliä pääasiassa soittajana, ja miten paljon lataat hankintaan keräilyarvoa.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Artist
28.05.2010 08:46:48 (muokattu 28.05.2010 09:10:02)
darrell: Vintage & Rare vois olla yksi tarkkailun kohde, vaikka ei mainitsemissasi maissa olekaan. Lontoon kupeessa asuneena olen käynyt siellä helvetin monta kertaa ja vaikutelma luotettava.

Vintage & Rare:sta puheen ollen, tuossa on aika komea LP, jolla toki ei modauksien (no, refin, väittävät kolmen mikin routtauksien olevan alkuperäiset) vuoksi keräilyarvoa ole.

http://www.vintageandrareguitars.co … on/Electric-Solid-Guitars/item/6111

Tuoltakaan tosin en kokeilematta ostaisi.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
issue
28.05.2010 09:41:08
baba o riley: Ruotsissa se hyvä puoli että pääse helposti testailemaan. Siellä valikoimat in ihan eri luokkaa kun suomessa, hinnat eivät enää paljoa eroa suomesta.

Kannatan tätä (sulkematta suomalaisia putiikkeja, kuten Kitarapajaa, tietenkään täysin pois). Toinenkaan Tukholman reissu ei tuohon budjettiin suurta lovea tee, olisko Turusta paatilla jotain 20 euroa ja vaikka johonkin hostelliin yhdeksi yöksi?

Kitarakuussa Tampereella on muistaakseni pari 70-luvun Deluxea (ei humppariroutattuja ja toinen olikin 1980 vuodelta... nooh).
fox
28.05.2010 10:36:54

Artist: Vintage & Rare:sta puheen ollen, tuossa on aika komea LP, jolla toki ei modauksien (no, refin, väittävät kolmen mikin routtauksien olevan alkuperäiset) vuoksi keräilyarvoa ole.

En sanois ehkä ihan noin jyrkästi, että ei sitä keräilyarvoa olisi. Tosin nuo "one-offit" ja erikoistilatut (se 3 mikin systeemi todennäkösesti on custom shop-tilattu) on aina ongelmallisia hinnoittelun suhteen..
Tuossa juur syksypuolella (oon siitä joskus täällä puhunutkin) saksalainen tuttuni möi melkosen komiaa Gibson LP Studio-mallia joka oli tehty ns. "showstopper"-malliksi Frankfurtin messuille. Siinä oli "kaikki mahdolliset herkut".. ja melko kovaan hintaan se menikin, yhelle brittijulkkikselle..
mitja
28.05.2010 15:58:22
Siinä oli "kaikki mahdolliset herkut".. ja melko kovaan hintaan se menikin, yhelle brittijulkkikselle..

Kenelle? Kerro Kerro!
fox
28.05.2010 16:26:36

mitja: Kenelle? Kerro Kerro!

En tiedä tarkemmin, Olaf vaan sanoi sen menneen sitte "tunnetulle brittisoittajalle". Kyllä sitte sen tietää, jos jollakulla näkyy trans black Styydion näkönen kitara, jossa on abalone-otelautamerkit, bindingit ja potikannupit.. ;)
Onhan siel brittilässä niitä pelimanneja.. Toki vois pistää intter-neetissä liikkeelle vaikka minkämoisen kaamean huhun.. "Peter sen etunimi tais olla.."
joku muu sikko
30.05.2010 10:11:57
darrell: Vintage & Rare vois olla yksi tarkkailun kohde, vaikka ei mainitsemissasi maissa olekaan. Lontoon kupeessa asuneena olen käynyt siellä helvetin monta kertaa ja vaikutelma luotettava.

Tuossa olisi yksi Tobacco Sunbursti, joka ainakin itseä kiinnostaisi.
http://www.vintageandrareguitars.co … on/Electric-Solid-Guitars/item/6251

Kun yli 20v soittimia on hankkimassa, niin kannattaa miettiä, että oletko hankkimassa soittopeliä pääasiassa soittajana, ja miten paljon lataat hankintaan keräilyarvoa.

Jos haluaa yli 20v Les Paulin joka on VIELÄ normaalin hintainen (tingittynä alle 2k) mutta 10v päästä vintage niin ostaapi 80 lukulaisen. Ostin itse -87 mallisen customin ja olen 100% tyytyväinen, sopivasti vintage fiilistä, puut ei elä enää pätkän vertaa. On ainoa kitarani mitä ei tarvitse jatkuvasti säädellä vuodenaikojen mukaan. Ja työn laatu on vielä hyvää ja on se käsityön maku mitä uusissa ei ole. En missään nimessä vaihtaisi mihinkään 2000 luvun Les Pauleista mitä olen kokeillut ja niitä on paljon. Kun ostaa nyt 70 luvun mallin niin saa maksaa jo nyt ITSE sen vintage hinnan.. Valintojen maailma..
The Almighty Marshall.
fox
30.05.2010 11:16:15

Jii-Gee:
---- eli G'n Patent No mikit mallia stanssi + tarra.

Koitin vähän "ottaa selvää".. ihan varmaa tietoa ei oikein löytynyt. Mutta tässä jotain faktaa noista PAFfeista..
Tyyppinimeltään PU-490 niminen mikkihän esiteltiin heinäkuussa 1957 alunperin ilman mitään merkintöjä pohjalevyssä, ei edes sitä "Patent Applied For"-tarraa. Syyskuussa 1957 tuo patentti sitten tuli voimaan mutta edelleen loppupuolella mainittua vuotta nuo mikit varustettiin tuolla "PAF-tarralla". Myöhemmässä vaiheessa tarra vaihtui "Patent number"-tarraan, sittemmin stanssattuun patenttinumeroon. Molemmissa muuten oli tuo "maaginen luku" 2,737,842 joka itse asiassa on "Patent number for combination bridge & tailpiece" eli ihan muun patentin numero..
Muita muutoksia vuosien varrelta - alunperin nuo mikit oli varustettu P-90 Soapbarin magneetilla "M-55 magnet" (Alnico II, II tai IV) ja vasta niin myöhään kuin 1961 noihin mikkeihin laitettiin "M-56 magnet" joka oli aavistuksen pienempi. Myös se "valmistusmatsku" on muuttunut siten, että 60-luvulla oli käytössä Alnico V ja 70-luvulla myös Alnico 8.
Huomattava tässä on myös se, että ihan oikeasti tuo alkuperäinen mikki siis on PU-490, ja edelleen tänäkin päivänä valmistuksessa on PU-490... ;)

Logo-PAFfit (ne joissa on mikin kuoressa stanssattuna "Gibson"-logo) olivat käytössä 1970-72 josta voi olla pika-vuosimallintarkistuksessa apua.
Myös varmaa tietoa on että tuo kysytty T-top tuli vuonna 1967.
p130
30.05.2010 11:34:20 (muokattu 30.05.2010 11:34:49)

fox: Myös varmaa tietoa on että tuo kysytty T-top tuli vuonna 1967.

Esimerkiksi tämän http://home.provide.net/~cfh/paf.html mukaan T-top olisi tullut vuoden 1965 aikana. Oisko tässäkin sitten pitempi siirtymä, eri versioita sekaisin?
fox
30.05.2010 11:39:10 (muokattu 30.05.2010 11:43:33)

p130: Esimerkiksi tämän http://home.provide.net/~cfh/paf.html mukaan T-top olisi tullut vuoden 1965 aikana. Oisko tässäkin sitten pitempi siirtymä, eri versioita sekaisin?

Täysin mahdollista, jos toi -67 (J.Duchossoir ja pari muuta lähdettä) meinaa sitä, että tuolloin oli Elginin käämimössä nuo vanhat kelarungot loppu..eli oltiin siirrytty pelkästään T-top runkoihin. Noissahan on aina jonkin pituisia siirtymäaikoja. Eihän ne hyviä ja käyttökelpoisia osia hukkaan heitä millään tehtaalla. Tuotantoonhan ne menee.

Edith Piaf: Ja se siirtymäaika menee tosiaan myös toisinpäinkin, tuolta p130: linkistä voi lukea mm. seuraavaa:
"But the "short magnet" PAF can be seen as early as 1959 and is still original." Olisko tässä tapauksessa kyse esim. eri magneetin toimittajasta, vaikea sanoa. Mutta onpahan hyvä esimerkki siitä, että todellakin tuotannossa on "siirtymiä" osien ym. suhteen kyllä.
Jii-Gee
30.05.2010 14:02:06 (muokattu 30.05.2010 14:19:20)

Jii-Gee: Juu,on siinä tosiaankin ne patentti mikit..mutta onko se siis aina yhtä kuin t-top ?!
p130: Ekat patenttinumeromikit vastaavat PAFfia, T-topin eka versio tuli joskus -65 aikana. Eli ei.

Eli patent no -mikit ajalta n 65-75 ovat siis sama asia kuin t-top..vai.. ??
Noissa mun & kaverin mikeissä ku ne kuoret paikalla,ei pääse kurkkaamaan et onko rungoissa se T logo vai ei.

https://dl.dropbox.com/u/4742478/1_2.jpg
https://dl.dropbox.com/u/4742478/1_3.jpg
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
p130
30.05.2010 14:39:23

Jii-Gee: Eli patent no -mikit ajalta n 65-75 ovat siis sama asia kuin t-top..vai.. ??
Noissa mun & kaverin mikeissä ku ne kuoret paikalla,ei pääse kurkkaamaan et onko rungoissa se T logo vai ei.

Kyllä '74 mikit varmasti T-toppeja ovat, vaikka tosiaan liukumaa on varmaankin ollut. Tuskin kuitenkaan tuohon saakka.

Onko missään muuten faktaa miten 62-65 patenttinumeromikit ja varhaiset T-topit eroavat oikeasti toisistaan? Siis muuten kuin eri (uusilla?) muoteilla valetun kelarungon osalta.
fox
30.05.2010 14:41:09

Jii-Gee: Eli patent no -mikit ajalta n 65-75 ovat siis sama asia kuin t-top..vai.. ??

No, jos lähetään pistämään "suuria linjoja", niin periaatteessahan tuo ensimmäinen PU-490 on ihan sama kuin mikä hyvänsä 490.. eli sama malli, mutta niinkuin tuos aiemmin, ja tuossa p130:n linkissä, on tullut todettua, vuosien mittaan on kyllä ihan niihin tech specseihin pikkusia muutoksia tullut, mutta ei niin paljon, että olisivat sitä "mallinumeroa" muuttaneet.
Ja, on sellanenkin pointti, että esmerkiks 70-luvulla ei niitä mikkimallejakaan niin kovasti eroteltu, saattaa olla jonkun kitaramallin kuvauksessa vaan "standard large humbucker" joka siis on tuo PU-490..
Tietty niitä sitten juuri 70-luvulla ryhtyi tulemaan, muitakin malleja, koska muutenhan Elginin paja olisi jäänyt häviölle kilpailijoitten toimesta.
Tuli siin sitten Super Humbuckeria, True Bluesia, Dirty Fingerssiä ym.
fox
30.05.2010 14:42:32

p130: Kyllä '74 mikit varmasti T-toppeja ovat, vaikka tosiaan liukumaa on varmaankin ollut. Tuskin kuitenkaan tuohon saakka.

Onko missään muuten faktaa miten 62-65 patenttinumeromikit ja varhaiset T-topit eroavat oikeasti toisistaan? Siis muuten kuin eri (uusilla?) muoteilla valetun kelarungon osalta.

Mun käsittääkseni ei mitenkään, magneetti molemmissa M-56 ja Alnico vitosta voimakkuudeltaan..
p130
30.05.2010 14:46:00 (muokattu 30.05.2010 14:46:33)

fox: Mun käsittääkseni ei mitenkään, magneetti molemmissa M-56 ja Alnico vitosta voimakkuudeltaan..

Juu, sitähän minä epäilinkin. Tuo "vintage guitar info guy" pitää tekstissään myöhäistä patenttinumeroa parempana kuin varhaista T-toppia, mutta ei selitä eroja sen tarkemmin. Taitaa olla nimenomaan keräilijän näkökulmasta parempi...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)