Aihe: Laney GS412P vs. Marshall 4x12" 1960?
1 2 3
jussi1976
24.05.2010 19:19:35
No aina mä olen päätynyt joka vahvarissa aina jokaisen potikan sitten laittamaan kaakkoon säätämisen jälkeen. Saundit on muuten aina tupannu olemaan niin lussuja, surullisen sovinnaisia ja kiltinpuoleisia. Nyt on kaikki kaakossa JVM410H:ssakin OD2:lla. Muuten mikitykset sun muut voi sitten vaihtaa, jos se saundi on liian ylä - tai bassovoittoinen. Ja tässä tapauksessa ylävoittoinen. Jos sen OD2:sen basson pitäisi kympissä ja laskisi middleä je trebleä, niin sitten taas se terä katoisi muuten. EQ:llahan ton sain kyllä säädettyä, mutta silti modaan tuota lisää, koska en jätä tota settiä missään tapauksessa puolitiehen. Siinä piilee valtava potentiaali, kunhan jaksaa vähän vääntää.
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
mitja
24.05.2010 19:31:29 (muokattu 24.05.2010 19:31:58)
jussi1976: No aina mä olen päätynyt joka vahvarissa aina jokaisen potikan sitten laittamaan kaakkoon säätämisen jälkeen. Saundit on muuten aina tupannu olemaan niin lussuja, surullisen sovinnaisia ja kiltinpuoleisia. Nyt on kaikki kaakossa JVM410H:ssakin OD2:lla. Muuten mikitykset sun muut voi sitten vaihtaa, jos se saundi on liian ylä - tai bassovoittoinen. Ja tässä tapauksessa ylävoittoinen. Jos sen OD2:sen basson pitäisi kympissä ja laskisi middleä je trebleä, niin sitten taas se terä katoisi muuten. EQ:llahan ton sain kyllä säädettyä, mutta silti modaan tuota lisää, koska en jätä tota settiä missään tapauksessa puolitiehen. Siinä piilee valtava potentiaali, kunhan jaksaa vähän vääntää.

Älä väännä enempää, katkeaa potikat!
Mutta joo, luulisi EQ:n efektiluupissa korjaavan noi taajuusongelmat.

Jos mikään ei riitä, niin haaroita toinen kaappiulostuloista kitarakaapin lisäksi johonkin 15 tuumaisilla elementeillä toimivaan bassokaappiin. Johan pöhisee.

Soitatko yksin vai bädissä?
Äänitätkö kitaraasi?
Alakerran tarve kitarassa vähenee kummasti kun paikalle saapuu basisti.
vänkylä
24.05.2010 19:39:00
jussi1976: No aina mä olen päätynyt joka vahvarissa aina jokaisen potikan sitten laittamaan kaakkoon säätämisen jälkeen. Saundit on muuten aina tupannu olemaan niin lussuja, surullisen sovinnaisia ja kiltinpuoleisia. Nyt on kaikki kaakossa JVM410H:ssakin OD2:lla. Muuten mikitykset sun muut voi sitten vaihtaa, jos se saundi on liian ylä - tai bassovoittoinen. Ja tässä tapauksessa ylävoittoinen. Jos sen OD2:sen basson pitäisi kympissä ja laskisi middleä je trebleä, niin sitten taas se terä katoisi muuten. EQ:llahan ton sain kyllä säädettyä, mutta silti modaan tuota lisää, koska en jätä tota settiä missään tapauksessa puolitiehen. Siinä piilee valtava potentiaali, kunhan jaksaa vähän vääntää.

No sun ei soundeja tartte paljon ruuvailla,kaikki kaakkoon ja thats it.Ja jos ei sekään riitä niin modaat ne kaakot lounaaseen.
kimurantti1
24.05.2010 19:39:45 (muokattu 24.05.2010 19:49:40)
mitja: Alakerran tarve kitarassa vähenee kummasti kun paikalle saapuu basisti.

Jep, kuten myös äänittäessä. Iso alapää on ihan kivan kuuloinen kun itsekseen soittelee ja soundia kuuntelee hiton lujalla huoneessa. Kun alapäätä tulee paljon, niin ylätaajuudetkin kuulostavat tulevan suhteessa hiljempaa ja soundi tuntuu vähän miellyttävämmältä. Esim. Recton alakerta on ihan makean kuuloinen huoneessa kuunneltuna, mutta mun kokemukseni mukaan noi bassohirmut on kaikkein vaikeimpia vahvistimia äänittää. Narulle tulee helposti tosi tuhnua ja mutaista soundia.

Ja noin muutenkin kun porukka hakee levyillä kuuluvia esikuviensa soundeja, niin kovin usein unohdetaan se, että lähtösoundi on voinut olla aivan erilainen, yleensä paljon kirkkaampi. Esimerkiksi se Eddie Van Halenin modatun Super Leadin "brown sound" on hyvin todennäköisesti ollut alkujaan paljon kirpeämpi ja kirkkaampi verrattuna siihen soundiin joka narulle on tallentunut.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
jniska
24.05.2010 20:21:19
jussi1976: Nimenomaan ei ole ongelmaa. Mä ajattelen asian vain tasan toisin päin kuin te; Nupista otetaan kaikki irti, ja muut sitten hoidetaan muilla vempeleillä, mikeillä ja elementeillä, efekteillä jne.

Aattelet kaiken just toisinpäin kuin kaikki muut. Perse edellä puuhun jne.
Mä käännän vahvistimen nupikoita jopa eri kitaran mukaan.
Laiha Lissu oli paras.
aristoteles666
24.05.2010 20:42:12

jussi1976: Nimenomaan ei ole ongelmaa. Mä ajattelen asian vain tasan toisin päin kuin te; Nupista otetaan kaikki irti, ja muut sitten hoidetaan muilla vempeleillä, mikeillä ja elementeillä, efekteillä jne.

jos sun tarvitsee alkaa vaihtamaan kaiuttimia sen jälkeen kun olet vääntänyt kaikki täysille, sun soundissa on vika alunperin.
jussi1976
24.05.2010 21:17:03 (muokattu 24.05.2010 21:20:19)
jniska; Juu niin ajattelen. Ja siihen on äärimmäisen hyvä, luonnollinen syy.
Mutta älä murehti, tota samaa tasapäistävää valivalia on mulle jauhettu viimeiset 28 vuotta, ja paskat olen aina muitten mielipiteistä tämän suhteen nakannut; Ei niiden omat ideat ole koskaan mihinkään uuteen ole johtaneet. Ja miksi yleensäkään pitäisi tässä asiassa tehdä niin kuin massa yleensä, kun tasavarmasti tietää asian tuhannesti kokeiltuaan, ettei se oikeasti ole sitä, mitä itse haluaa? Tästä syystä nää asiat kuuluu just tasan niihin, jossa toimitaan millilleen omien tavoitteiden mukaan, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanottavaa.

Ja mitä noihin saundeihin tulee, nimenomaan EN rupea vääntämään mm. EQ säätöjä vahvistimesta, volan ja reverbin korkeintaan, koska koskaan en sitä haluamaani pääse lähelle ilman sitä.

Kimurantti1: Toi on ihan totta. Mutta siinä alarekisterissä on yksi tietty raja, ja se on just sen bassokitaran taajuuden alapuolella. Se mikä on tässä hakusessa, on hyvin tarkkaan EQ:ltaan määritelty saundi. Toi 15" kaappi voisi olla hauska kokeiltava. Pitää tsekata, jos joskus pääsisi testailemaan.
Spike
24.05.2010 22:24:08
Veijo Budda: Nupit kaakkoon ei taida toimia kuin vanhoissa pleximarsuissa1Ainakin näitten uusien
higain vahvarien kanssa kehotetaan aloittamaan säätäminen kaikki nupit kello 12.

Marsut toimii yleensäkin vähän eri tavalla.

Ainaki itse diggailin yhdistelmästä blackout talla-mikki, modattu jmp 2203 ja vht fatbottom. Tosin tota marshallia sai huudattaa lähes täysillä jotta paras jööti irtosi, joten sittemmin uutta lelua tilalle. VHT oli/on toistoltaan paaljon lineaarisempi kuin marshallin 75 pönttö, siitä jäi vähän samanlaiset fiilikset kuin jussillakin. Pitkän säätämisen jälkeen potikat palautuivat aina siihen samaan vakioasentoon, mutta jotain jäi silti saavuttamatta. G12k100/t100 ämyriksi vois olla hyvä lähtökohta. V30 ei toiminut yhtään sillkä nupilla.
aristoteles666
24.05.2010 23:01:54

jussi1976: jniska; Juu niin ajattelen. Ja siihen on äärimmäisen hyvä, luonnollinen syy.
Mutta älä murehti, tota samaa tasapäistävää valivalia on mulle jauhettu viimeiset 28 vuotta, ja paskat olen aina muitten mielipiteistä tämän suhteen nakannut;Tästä syystä nää asiat kuuluu just tasan niihin, jossa toimitaan millilleen omien tavoitteiden mukaan, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanottavaa..

tee sitten oman pääsi mukaan, mutta loogisuuden vuoksi älä sitten kysele neuvoja koko ajan-
Jii-Gee
24.05.2010 23:04:52

kimurantti1: ..kovin usein unohdetaan se, että lähtösoundi on voinut olla aivan erilainen, yleensä paljon kirkkaampi. Esimerkiksi se Eddie Van Halenin modatun Super Leadin "brown sound" on hyvin todennäköisesti ollut alkujaan paljon kirpeämpi ja kirkkaampi verrattuna siihen soundiin joka narulle on tallentunut.

Tästä aiheesta olisi mielenkiintoista kuulla lisää.
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
dbeatmod
25.05.2010 09:53:08

Antti1: No eikö Jussi tuolla juuri sanonut, että sillä on noi kaapissaan tällä hetkellä sisällä ja enempi kaivataan? Ellen sitten ole aivan hakoteillä...

Jaa katohan, niin näkyyki. :D Meni jotenki aivan ohi, näöntarkastuksen paikka varmaan taas.
"I don't want to have I go against I!"
jussi1976
25.05.2010 12:07:47 (muokattu 25.05.2010 12:11:19)
No tietysti kysyn, sitä vartenhan tää on olemassa. Mutta se, miten mä sitten sitä käytän, on oma asia. Sehän on nyt päivänselvä asia, että jokaisella on oikeus soveltaa omia kamojaan just niinkuin itse haluaa. Itse asiassa sehän on just homman tarkoitus eikä se, että pysytään aina ja nimenomaan vain siinä, mitä on kaikilla muillakin - etenkään kun se oma saundi ei niistä löydy.

Se brown sound oli muuten (myös) aika hupaisesti rakennettu - kuten moni muukin noiden huippukitaristien saundeista. Yksi oikein haastava on Gilmourin livesaundi.
jniska
25.05.2010 15:16:08
jussi1976: No tietysti kysyn, sitä vartenhan tää on olemassa. Mutta se, miten mä sitten sitä käytän, on oma asia. Sehän on nyt päivänselvä asia, että jokaisella on oikeus soveltaa omia kamojaan just niinkuin itse haluaa. Itse asiassa sehän on just homman tarkoitus eikä se, että pysytään aina ja nimenomaan vain siinä, mitä on kaikilla muillakin - etenkään kun se oma saundi ei niistä löydy.

Se brown sound oli muuten (myös) aika hupaisesti rakennettu - kuten moni muukin noiden huippukitaristien saundeista. Yksi oikein haastava on Gilmourin livesaundi.

Kyselyikä näköjään. Ja heti herneet nenussa, jos joku ( tai yleensä koko muu sakki ) on erimieltä asioista ja katsoo niitä vähän eri näkökulmasta. No tapansa kullakin.
Mut se asia mua pistää silmään että sun jutut ja saundinhaku yms. on täysin linjattomia, yhdessä ketjussa ylistät yhtä juttua. toisessa julistat että JVM + 6100 on se sun saundi, vaikka sulla ei ole edes sellaisia kamoja. Kuukausi sitten oli räkkietuset ja päättäri se saundi, kaks kuukautta sitten joku toinen etunen, alkuvuodesta JEM oli paras kitara ikuna ja siihen kyselit EMG aktiiveja. Nyt saundi löytyykin kaapeista. Välillä multiefekteitä, välillä piuha ja Marsu. Huomasitko muuten että siinä Youtuben clipissä JVM + 6100 ei ollut kaikki nupit kaakossa ei.

Hankala spekuloida ja ehdotella kun kysymyksetkin on ihan linjattomia ja joka keskustelussa kamat vaihtuu.

En tiedä mitä hupaista oli Brown Soundin hakemisessa, mutta se saundi on edelleen aika hyvä ja erottuu massasta ja valtavirrasta. Oma saundinhakupolitiikkani on hieman pidempijänteistä kuin Jussilla, se oma Brown sound alkaa löytyä, tai sanotaanko että alan olla karttalehdellä jo. Ja Plexi-Marsun kopio oli iso hyppäys kohti oikeata.
Laiha Lissu oli paras.
Dropped C
25.05.2010 16:09:19 (muokattu 25.05.2010 16:09:31)
Laita vaikka yks tai kaks tollasta kaapin alemmiksi ämyreiksi:

http://eminence.com/bassguitar_spea … mp;speaker_size=12&SUB_CAT_ID=5

Sama herkkyys kuin Celen G12T-75. Tosin taitavat olla kalliita, ja voipi tulla myös aivan sysipaska saundi. En tiiä.

Tai jos tuntuu et aivan vitusti passoo, niin tommosii:

http://eminence.com/proaudio_speake … mp;speaker_size=12&SUB_CAT_ID=3
Quu
25.05.2010 17:29:55 (muokattu 25.05.2010 17:30:23)

jussi1976: Mutta siinä alarekisterissä on yksi tietty raja, ja se on just sen bassokitaran taajuuden alapuolella.

Tämä lause jäi mulle hyvin hämäräksi, kiinnostaa tietää mitä sie tällä tarkoitat.
Se ei kuulu missään ja sielläkin missä se kuuluu huonosti niin se ei kuulu ollenkaan.
jussi1976
25.05.2010 18:56:03 (muokattu 25.05.2010 18:58:43)
Niin juu, anteeksi epäselvyyteni!

Hieman taustaa: Olen kuunnellut useita eri bändejä n. 20 vuotta, ja pannut tietysti basson ja kitaran EQ-suhteen merkille. Toisekseen olen vissiin yhden ainoan kerran kuullut sellaisen kitarasaundin, jonka tosiaan haluaisin. Se oli joku Claptonin keikka aikoinaan, vahvari oli SLO-100. Mutta siinä saundissa oli jotain muutakin.

Kun esim. Toton, Queenin tms. huippubändien soittoa kuuntelee, niin soittoelementit ovat selkeästi eroteltavissa. Mm. EVH:n saundi on tunnetusti hyvin ohut. Mayn myös ja muiden - basso ei ole kaksinen.

Mutta mulla on päämäärä tämä: Säädät sen (ihan maun mukaan vahvarin terävyys voi olla mikä miellyttää - mulle mitä ärhäkämpi, sitä parempi, suunnilleen) kitaran bassosaundin VÄHÄN basson alakielen taajuuden alapuolelle; Mutta vain hyvin vähän. Itse tykkään Flangerista just sen takia, että se "nappaa" saundin enemmän mukaansa, ja jatkaa sitä bassoa. Tästä seuraa hyvin erikoinen äänivalli, jonka itseasiassa Brian Mayn soitto mulle ideoi. Erona on vain se, että kitara paukuttaa omiaan, mutta sen taajuus liittyy alapäässään ja muutenkin todella lähelle bassoa.
Paljastan hieman lisää: Koska kysyin tässä aiemmin otsikossa sitä bassokkaampaa elementtiä alunperin, se liittyy juuri tähän. Äänivallin ongelmana on nimittäin se, että Marsun JVM410 antaa oikean perussaundin (vaikka 6100 parantaisi sitä) niin mikä tahansa elementti ei anna samaa ulos. JVM410C on TOSI lähellä, mutta hieman enemmän bassoa olisi ok, ja se ei tosiaan ole kyse bassosäädöstä - koska se on kybällä -vaan jostain muusta. Tätä tarkoitin, kun sanoin aiemmin, että tämä on tarkka juttu. Ok?

Ja sanon nyt vielä "epäselvää" - huutajille, että keskeistä EI tosi muusikoille ole mikään seuraaminen. Tekninen edistys on kiitettävää ja elintärkeää, mutta aina jokainen oikea kitaristi on luonut oman saundinsa omilla säädöillään ja spekseillään. Vahvistin - ja kitarafirmat luovat tusinatavaraa, koska heillä on laajat markkinat, on miellytettävä mahdollisimman useita. Mutta taiteilijat luovat uutta; He kyseenalaistavat, kysyvät ja kehittävät. Ja lopulta tehtaat tekevät heidän innovaatioidensa mukaan. Rahaakin saa, kun jaksaa kysellä, miettiä ja kehittää. (Nimim. Kokemusta löytyy.)
Antti1
25.05.2010 18:59:50
jussi1976: kitaran bassosaundin VÄHÄN basson alakielen taajuuden alapuolelle

Tähän ei ole mitään muuta keinoa (ilman jotain synaa, oktaaveria tms.), kuin virittää kitara bassoa matalammalle. Kielen perussävelen taajuus on mikä on, vaikka olis 12 bassopotikkaa eq:ssa ja kaikki säätäisi täysille.
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
ReBeat
25.05.2010 19:01:39 (muokattu 25.05.2010 19:11:05)

Kokeile Jussi jotain Riveran tai ISP:n subbarisysteemiä niin on sekin sitten kokeiltu ja tie jatkuu.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180509907892

http://www.isptechnologies.com/inde … amp;catid=48:cabinets&Itemid=73
aristoteles666
25.05.2010 19:03:06 (muokattu 25.05.2010 19:03:55)

jussi1976: Niin juu, anteeksi epäselvyyteni!

Mutta mulla on päämäärä tämä: Säädät sen (ihan maun mukaan vahvarin terävyys voi olla mikä miellyttää - mulle mitä ärhäkämpi, sitä parempi, suunnilleen) kitaran bassosaundin VÄHÄN basson alakielen taajuuden alapuolelle; Mutta vain hyvin vähän. .)

tietankin tässä on se ongelma että kitarasta ei lähde niin matalia taajuuksia kuin bassosta (vaikka tarkoitit ehkä vähän basson alakielen YLÄpuolelle?) lähtee, joten
yrität saada jotain esiin mitä siellä ei ole.
damn, antti oli nopeampi.
Metalrock
25.05.2010 19:03:38
Jos se on bassosoundista kiinni niin tuolta 2x15 vader cab
http://www.emperionguitars.com/vc215bk.php
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)