jussi1976 20.05.2010 22:00:46 | |
---|
Juu, mut katso kun mä nostan sitä kielilukkoa? Mä tykkään, kun kielet on mahd. tasakorkeudessa pitkin kaulaa. Ja toisekseen on ollut vähän ongelmaa siinä, että koveralla kaulalla ne äärivenytykset ei meinaa sujua, kun kielien sointi "sammuu" tietysti heti, kun nauhoissa on isompi kuluma toisiin nähden. Pitäis varmaan siirtyä rostereihin, niin pääsisi pois tästä ongelmasta? Tai ainakin kuluminen hidastuisi. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
oiva tumpeloinen 20.05.2010 22:11:24 | |
---|
jussi1976: Juu, mut katso kun mä nostan sitä kielilukkoa? Mä tykkään, kun kielet on mahd. tasakorkeudessa pitkin kaulaa. Ja toisekseen on ollut vähän ongelmaa siinä, että koveralla kaulalla ne äärivenytykset ei meinaa sujua, kun kielien sointi "sammuu" tietysti heti, kun nauhoissa on isompi kuluma toisiin nähden. Pitäis varmaan siirtyä rostereihin, niin pääsisi pois tästä ongelmasta? Tai ainakin kuluminen hidastuisi. Kuluminen varmasti hidastuu joo, mut lopuissa kannattaa keskittyä treenaamiseen. Satulaa nostamalla nousee kielet satulan läheltä tolkuttoman korkealle, mikä vaikeuttaa juttuja sieltä. Et kai sä tiluta ainoastaan viimeisiltä neljältä nauhaväliltä? Eikä sitä reliefiä tarvitse paljoa olla. Esim. PRS:n teknikko neuvoo kitaroiden säätöä, että painetaan kieltä 1. ja viimeiseltä nauhalta ja katsotaan, että puoliväli on juuri ja juuri irti. Ei tartte nostella satuloita, ja saa laskettua tallaa (milloin päästään alemmaksi sieltä ylänauhoilta). Mut ihan miten tykkää. Jotkut haluaa luotisuoran kaulan, suurin osa ei. |
jra 20.05.2010 22:17:32 (muokattu 20.05.2010 22:21:54) | |
---|
jussi1976: Juu, mut katso kun mä nostan sitä kielilukkoa? Mä tykkään, kun kielet on mahd. tasakorkeudessa pitkin kaulaa. Ja toisekseen on ollut vähän ongelmaa siinä, että koveralla kaulalla ne äärivenytykset ei meinaa sujua, kun kielien sointi "sammuu" tietysti heti, kun nauhoissa on isompi kuluma toisiin nähden. Tarkoitatko kielilukolla lukkosatulaa? Jos satula on ideaalia korkeammalla, niin eikö siitä aiheudu avoimilla soinnuilla epävireisyyttä ja muutenkin intonaatio-ongelmia esim. 1-3. -nauhoilla? Usein nuo venytysten sammumiset ylänauhoilla tuntuvat liitettävän pienellä radiuksella (Fenkun vintage specsit jne) oleviin kauloihin enemmän kuin reliefiin, vaikka kyllähän silläkin on tietyissä osissa kaulaa (ehkä 8.-14. nauhat) enemmänkin vaikutusta modernimmillakin kaulaprofiileilla. Se miksi kaulassa on yleensä ja perinteisesti enemmän tai vähemmän reliefiä liittyy kait siihen että kieli värähtelee keskeltä selvästi laajemmin kuin lähellä tallaa ja satulaa/painettua nauhaa). Koveruus antaa tilaa sinne missä sitä eniten tarvitaan, eikä sitä tilaa jouduta hommaamaan vain actionia kasvattamalla. Mullakin on se käsitys ja kokemus että pienellä koveruudella saadaan kielet koko kaulan mitalta matalammalle, verrattuna luotisuoraan. Tosin osa nykykitarateknikoista (ja varmaan siten myös soittajista) valitsee mieluummin lähes luotisuoran kaulan ja hieman korkeamman actionin. Tiedä sitten saavutetaanko tuolla muuta kuin mahdollisesti hieman parempi sointi (tukevampi kaula) vai mitä. Todella koveraksi säädettyä kaulaa ei taideta nykyään enää kovinpaljon käyttää. Oon käsittänyt että se on country- ja twängi-äijien hommia. E: Tulikin jo Tumpeloiselta pääosin samat asiat. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
aristoteles666 20.05.2010 22:19:45 | |
---|
kaulanhan voi kääntää vaikka kuperaksi ja ylhäältä voi soittaa mutta muualta ei. koveruus on siksi että kieli tekee värähdellessään kahdeksikkoa joka on suurimmillaan puolessa välissä kaulaa. |
jussi1976 20.05.2010 22:28:57 (muokattu 20.05.2010 22:44:43) | |
---|
Hetkinen, venatkaas nyt. Nyt tuli sen verta tavaraa, että menee hetki analyysiin. Eli siis kielisatulan alle, kielilukon alle laitan yleensä kympin tai pari korkea metallinsiivun, JOS tarpeen. A/ Miten tämä vaikuttaa negatiivisesti, kun kielisatulaa nostaa? Täähän on siis floikkarillinen kitara, jos siis kielissä lukot. Siis toi radius: Mulla se ei ole koskaan ollut mikään erityisen jyrkkä, ja on tietysti selvää, että jos se olisi sitä, niin se kielten "sammuminen" olisi ihan selvä juttu pidemmissä venytyksissä. En yleensäkään ymmärrä, mitä sillä oikein suurella radiuksella oikein käytännössä tehdään? Eikös radiuksen sopivuutta kaulassa määrää ilman muuta myös tallan/floikkarin asetukset? Mittailin kerran summittaisesti sitä ihannemittaa, jonka 9-42 kielet pitäisi venyä mahdollisimman matalalla saundin sammumatta, testi on tosin vielä hieman kesken... Yleensä sääntönä mulla on se, että venytän kaikki kielet joka nauhanvälistä niin tappiin kuin sormista lähtee, ja jos kitara sammuttaa soinnin, niin eikun talla säädetään niin korkealle kuin em. mitoilla on annettu, nauhat hiontaan/uusiksi tai koko kitara vex. Ainakin mä olen tullut siihen tulokseen, että oikea jako mulle on Iban ja Gibsonin välissä. Otelaudan leveys ei ole niin tarkkaa, mutta skaalalla enemmän. Syy on siinä, että mun mielestä Iba vaatii niveliltä ihan hirveää venyvyyttä alapäässä, Gibsonissa jne. taas ylärekisteri tuntuu jo pikkutarkalta. Mulle välimuoto on bueno. Myös kielten venytyksen suhteen jako on sopiva. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
Antti1 20.05.2010 23:31:51 | |
---|
jussi1976: Miten tämä vaikuttaa negatiivisesti, kun kielisatulaa nostaa? Mitä korkeammalla sulla kieli on satulan kohdalla sitä enemmän sä joudut painamaa kieltä alaspäin saadaksesi sen kiinni nauhaan. Mitä enemmän kieli venyy, niin sitä korkeampi soiva sävel on. Tahtoo sanoa sitä, että parilta kolmelta ensimmäiseltä nauhaväliltä paineltuna soivat sävelet ovat ylävireisiä, jos satula on yhtään liian korkea. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
trih 21.05.2010 02:24:19 | |
---|
jussi1976: ...Ainakin mä olen tullut siihen tulokseen, että oikea jako mulle on Iban ja Gibsonin välissä. Otelaudan leveys ei ole niin tarkkaa, mutta skaalalla enemmän. Syy on siinä, että mun mielestä Iba vaatii niveliltä ihan hirveää venyvyyttä alapäässä, Gibsonissa jne. taas ylärekisteri tuntuu jo pikkutarkalta. Mulle välimuoto on bueno. Myös kielten venytyksen suhteen jako on sopiva. Nyt en ymmärrä. Toisessa topikissa kirjoitit hankkineesi N4:n ja sen skaala on 25,5" kuten Ibanezinkin kepeissä yleensä. Tai ainakin JEMeissä, joka sullakin kirjoitusten perusteella on ollut. Washburnin ja Ibanezin kielten jäykkyys täytyisi siis olla sama. Molemmissa on tuplalukotetut vinguttimetkin. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
aristoteles666 21.05.2010 06:24:53 (muokattu 21.05.2010 06:25:11) | |
---|
välimuoto skaalassa on prs. |
nahkahuppu 22.05.2010 10:36:21 | |
---|
Tinippa84: Jos kitara on muuten ok ja tuntuma kunnossa, niin koitappas näin; Paina kieli ensimmäisen ja viimeisen nauhan kohdilta kiinni. Kun kielet on painettu, tarkastele nauhavälejä 7-10. Nauhan ja kielen alapinnan väliin pitäis jäädä pieni väli, noin 1-2mm. Jos kielet ottaa kiinni nauhoihin, löysää kaularautaa tai jos toi väli on isompi kun toi 1-2mm kiristä rautaa. Kaularaudan säätämisellä et saa kitaraa rikki, mutta jos säätömutteri on tapissaan tai ei muutenvaan liiku, niin väkisin EI kannata vääntää... Jos kieli on painettu alas 1-viimeisestä nauhavälistä ja 8 nauhan kohdalle jää 2mm väliä niin paljonko kieli on silloin irti kun kieltä ei ole painettu?? -> ihan vitusti Oikea mitta tuohon kikkaan on 0,3-0,5mm Katso mittanauhasta, rullamitasta, tökästä paljonko 2mm on fyysisesti! |
jussi1976 22.05.2010 11:42:08 | |
---|
trih: Nyt en ymmärrä. Toisessa topikissa kirjoitit hankkineesi N4:n ja sen skaala on 25,5" kuten Ibanezinkin kepeissä yleensä. Tai ainakin JEMeissä, joka sullakin kirjoitusten perusteella on ollut. Washburnin ja Ibanezin kielten jäykkyys täytyisi siis olla sama. Molemmissa on tuplalukotetut vinguttimetkin. Joo, mut se kaula on lyhyempi, ja vaikka kielisetti on ihan sama, niin ote tosiaan tuntuu helpommalta. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
Antti1 22.05.2010 14:40:37 | |
---|
jussi1976: Joo, mut se kaula on lyhyempi, ja vaikka kielisetti on ihan sama, niin ote tosiaan tuntuu helpommalta. Siis Washburnin kaula on lyhyempi, kuin esim. Jemin? Ei ole, ainakaan otelaudalla varustettu osa ja harvemmin lavan puolelta soitetaan yhtään mitään (jööjöö, voi sieltäkin rimpautella, esim. EVH tätä tekee eräänkin veisun alussa). Nauhojen välitkin on ihan samat, sen määrittää skaalan pituus. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
jussi1976 22.05.2010 14:45:19 | |
---|
Ei, se on lyhyempi - vain 22 nauhaa. Jemissä on 24. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
Antti1 22.05.2010 14:55:50 | |
---|
jussi1976: Ei, se on lyhyempi - vain 22 nauhaa. Jemissä on 24. Doh... No tottakai on, jos on eri määrä nauhoja. Mä puhuin tuosta skaalaan suhtautuvasta pituudesta, ilmaisin itseäni ilmeisesti huonosti. Eihän ne "ylimääräiset" nauhat vaikuta soitettavuuteen millään tavalla, jos verrataan soitettavuutta molemmista löytyvillä nauhoilla eli 1-22. Enkä kyllä käsitä miten se kahdella nauhalla lisääntynyt pituus vaikuttaa soitettavuuteenkaan. Voihan sitä otelautaa jatkaa vaikka tallaan asti ja silti tuntuma pysyy tasan samana sitä alemmilla nauhoilla. Vai olenko väärässä? Sä sanoit: Ainakin mä olen tullut siihen tulokseen, että oikea jako mulle on Iban ja Gibsonin välissä. Tuo käytännössä tarkoittaa sitä, että tykkäät 25" skaalasta. Washburnista ei sitä löydy, joten paremmalta tuntuva soitettavuus ei ainakaan siitä johdu. Enempi tässä on nyt 99% varmasti kyse siitä, että sulle vaan toinen kitara sopii kouraan toista paremmin, eikä mistään kaulan pituudesta. Jos Ibanezilla joutuu tekemään enempi hommia alemmilla nauhoilla, niin kuulostaa huonosti käteen sopivalta kaulalta, tai huonoilta säädöiltä kitarassa. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
Les Fender 22.05.2010 16:51:43 (muokattu 22.05.2010 16:53:55) | |
---|
jussi1976: Ei, se on lyhyempi - vain 22 nauhaa. Jemissä on 24. Laitetaan sama skaala ja vaikka 15 nauhanen kaula niin on sit jo _tosi_ helppo;) Enkä kyllä käsitä miten se kahdella nauhalla lisääntynyt pituus vaikuttaa soitettavuuteenkaan. Kato ei nääs tarvi murhehtia niistä kahella ylimääräisellä nauhalla olevista äänistä! "Living is easy with eyes closed!" |
jussi1976 22.05.2010 17:37:13 | |
---|
Jaa-a. Emmätiä, mutta tää sitten vaan tuntuu paremmalta ja paljon. Ei tartte venytellä kättä kun menee alarekisteriinkään, jotenkin on otelauta hyvin ulottuvilla joka suuntaan. Kokeilin tossa Iban kaulaa uudestaan, eikä siitä oikein enää päässy makuun. N4:sen profiili on vähän toisenlainen ja paksumpikin tuntuisi ainakin olevan. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
trih 22.05.2010 18:22:27 (muokattu 22.05.2010 18:23:32) | |
---|
Kyseessä siis kielen soiva pituus joka on sama ibassa ja washburnissa joten samoilla kielillä samassa vireessä ne kielet on ihan yhtä jäykät. Niitä nauhoja kun pihdeillä ottaa ibasta kaks pois sieltä yläpäästä niin sekin on sitten 22-nauhainen ;) Nii ja kaula läpi rungon kitaroissa on kaikista pisin kaula... Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
jussi1976 22.05.2010 18:49:01 | |
---|
Ei ole yhtä jäykät, vaikka kielisetti olisi sama ja jako. Se riippuu myös paljon floikkarin jousituksesta - se kun ei koskaan ole yhtä jäykkä kahdessa eri kitarassa. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
trih 22.05.2010 19:02:23 | |
---|
jussi1976: Ei ole yhtä jäykät, vaikka kielisetti olisi sama ja jako. Se riippuu myös paljon floikkarin jousituksesta - se kun ei koskaan ole yhtä jäykkä kahdessa eri kitarassa. No se ilmeisesti voi vaikuttaa mutta ku en ole floikkapelien kanssa ollu tekemisissä vuosiin niin ei muistikuvia. Tuo N4 on kyllä aika herkku peli. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
jussi1976 22.05.2010 21:35:41 | |
---|
On tää. Äärettömän hyvin tehty tehdaskitara. Viimeistelykin on sitten viimesen päälle. Joo, näissä on eroja jo säätöjenkin takia, miten paljon se floikka joustaa venytettässä, ja se pehmentää kielten jäykkyyttä. Mitä ohkasemmat kielet, sitä vähemmän tietysti tarvitaan floikan toiselle puolelle jousille voimaa, ja se tietysti vaikuttaa kielten venyvyyteen. "Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!" |
Vetehinen 23.05.2010 00:19:35 | |
---|
Joo ja jos on ohkaset kielet ja hyvä tatsi niin ne on tosi laadukkaat kielet, sillon ei oo väliä mikä kitara niiden alle on asennettu. Floikka määrää, helpottaa bendailuu kun vähän kampeaa mukaan! "Mankind is known to be narrowminded" - Gaahl |