Aihe: EMG 81&60 vaihto SD Passiivi mikkeihin?
1 2 3
Wespa
20.05.2010 17:53:01
Marzi: Kuulostaa erikoiselta. Taitaa olla kyse muusta kun mikeistä. Oman styrkkarin kanssa EMG:t on todella tiukat ja pörinättömät, Dimarziot on siihen tiukkuuteen nähden aika löysät. Olihan patteri kunnossa? :) Oon mutenkin käytellyt EMGejä sillon kun tarvii todella tiukkoja komppisäröjä. Passiiveja sit muihin juttuihin.

No, Shredator kun ei vaivaudu kertomaan onko kyseessä 85 vai 81 niin ihan turha ihmetellä? Sä varmaan meinaat nimenomaan keraamisella magneetilla olevaa 81:stä? 85 alnicomagneetteineen on paljon lämpöisempi soundiltaan..
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Shredator
20.05.2010 17:56:29 (muokattu 20.05.2010 17:57:50)

Marzi: Kuulostaa erikoiselta. Taitaa olla kyse muusta kun mikeistä. Oman styrkkarin kanssa EMG:t on todella tiukat ja pörinättömät, Dimarziot on siihen tiukkuuteen nähden aika löysät. Olihan patteri kunnossa? :) Oon mutenkin käytellyt EMGejä sillon kun tarvii todella tiukkoja komppisäröjä. Passiiveja sit muihin juttuihin.

Pörinällä en tarkoita mitään surinoita, vaan itse soundia, joka oli kammottavan kompressoitu, jopa mutainen. EMG:t ei todellakaan ole mitään "kirkujia"...Lisäksi tuntuu, että 81 oli ainut edes auttavasti onnistunut mikki heiltä. En ole pitänyt yhdestäkään EMG:n kaulamikistä. Mutta mielipiteensä kullakin.

Itse saan Dimarzioista irti juuri ne tiukat demppisoundit ja upeat vuorenhuippuliidit, mitä olen aina hakenutkin.

E: Niin ja puhuin juuri 81:stä. Kokeilin myös 89, 60 ja 85:n. Ei toiminut mun kamoilla ei.
Nomen est omen.
Twinkle
20.05.2010 21:09:36 (muokattu 20.05.2010 21:12:43)
McNulty: Kun onpi ostamassa niitä Bill Lawrencejä, niin kannattanee olla tarkkana. Ostaako siis Wajcmania vaiko Lawrencea :)

Tuossa kannattaa myös kattoa mitä haluaa, koska Dimebag itse oli sanonut ostaneensa sen ekan Bill Lawrence -mikkinsä nimenomaan Stewmacilta: Stewarilla ei ole Bill Lawrencen edustusta vaan nimenomaan bill lawrence USAn tuotteita. Se on yhä kysymysmerkki että oliko se "oikea" pantera-kela nimenomaan puolalainen vai teksasilainen, kumpikin osapuoli tietty väittää että tuote on heidän mutta homman todistaminen on jäänyt puolitiehen. Totta on, että se kela on Bill Lawrencen suunnittelema mutta onko tuo Dean From Hellissä oleva mikki ostettu Bill Lawrencen omalta pajalta vai onko sen puolalaisen omistaman tehtaan käämimä.

EDIT: ottaen siis kantaa siihen ett' kumpi on "aito ja alkuperäinen". Se joka omistaa kamoihin oikeudet vai sekö joka ne suunnitteli.
jussi1976
20.05.2010 21:22:27 (muokattu 20.05.2010 21:25:48)
En oikein ymmärrä, että jos vaikka henkilö nimeltä Bill Lawrence luo ja kehittää oman mikkinsä, niin miksi ihmeessä siihen(kin) pitää muiden työntyä? Kyllä se nyt olisi asiallista, että annetaan Billin myydä niitä omia mikkejään ja muut saa sitten käämittää niitä mikkejä vaikka nimellä Mick´itön...

Noi EMG:t kuuluu näköjään taas näihin joko-pidetään-tai-ei - juttuihin? Sinänsä hyvä juttu. Olen aina kuunnellut Lukatheria, joka käyttää aktiiveja. Mutta kun Steve kertoi, että hän kokeili kerran EVH:n kamoja ihan tosta vain, niin Steve kertoi kuulostaneen ihan itseltään. Eli sormista, sormista...

Tästä syystä kyllä tuntuu, että me ollaan vain niin saakelin amatöörejä, ettei saada näpeistä kunnon saundia ulos, ja siksi GAS kiertää meitä... :o)
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Twinkle
20.05.2010 22:01:20 (muokattu 20.05.2010 22:04:00)
jussi1976: En oikein ymmärrä, että jos vaikka henkilö nimeltä Bill Lawrence luo ja kehittää oman mikkinsä, niin miksi ihmeessä siihen(kin) pitää muiden työntyä? Kyllä se nyt olisi asiallista, että annetaan Billin myydä niitä omia mikkejään ja muut saa sitten käämittää niitä mikkejä vaikka nimellä Mickitön...

No kun se ei ole niin jämpti homma tuolla maailmassa ja teollisuudessa, tuotteet on tuotteita ja joskus tavaramerkit menee miten menee. "Bill Lawrence" tuotemerkin tarina ylttää jonnekin 60-luvun puoliväliin, siihen kun tuo Bill Lawrence (syntymänimeltään Willi Lorento Stitch) ja puolainen Jzchak Wajcman perusti yhtiön Lawrence Electro Sound jonka tavaramerkki Bill Lawrence oli. Nämä kaksi oli yhtiökumppaneita vuoteen 1984 asti ja siinä vaiheessa tuotemerkistä tuli kiistaa. Ne tuotteet on sen toisen lafkan tuotteita ihan siinä määrin missä ne toisenkin. Kyse on siitä, että miksikä niitä saa nimittää. Se Bill Lawrence oli tosiaan tavaramerkki siinä missä se on sen toisen perustajan nimikin.

Teollisuus ei kaikkine kiemuroineen ole mitään hyväjätkä-kerhoa jossa kaikki saa ansionsa mukaan. Ei siellä voida lähteä siihen että "antaa sen billin käämiä omia mikkejään". Se emoyhtiö Lawrence Electro Sound on kumminkin tehnyt bill lawrence -tuotteita vajaan kaksi vuosikymmentä. Olisiko se sitten ollut oikein että tämä yhteisomistuksessa olevan lafkan toinen osakas menettää kaikki oikeudet tuotteisiin joita se on kumminkin sillä hetkellä sen 20 vuotta tehnyt? Tällä hetkellä se lafka on toiminut 45 vuotta samalla nimellä, joista 26 vuotta ilman sitä nimen alkuperää.

Sitä minä en tiedä kuka tuossa on oikeassa ja kuka väärässä. Tällä hetkellä yhdysvaltain oikeus on kieltänyt Bill Lawrence (henkilö) käyttämässä nimeä Bill Lawrence (tuotemerkki) koska se tuotemerkki on sen 45 vuotta vanhan sopimuksen perusteella yhä sen yhtiön eikä sen henkilön omaisuutta. Kellä on moraalinen yliote, siitäkään en tiedä mutta jos puhutaan puolen vuosisadan ikäisistä yrityksistä ja sopimuksista niin tiiän että se asia ei ole niin mustavalkoinen. Nythän ne kumpikin käämii mikkejä, toinen vain sillä omistamallaan tuotemerkillä joka on toisen jätkän nimi, toinen taas uudelle tuotemerkillä samoja kamoja samoilla mallinimillä.
Spike
20.05.2010 22:03:09
jussi1976:Noi EMG:t kuuluu näköjään taas näihin joko-pidetään-tai-ei - juttuihin? Sinänsä hyvä juttu. Olen aina kuunnellut Lukatheria, joka käyttää aktiiveja. Mutta kun Steve kertoi, että hän kokeili kerran EVH:n kamoja ihan tosta vain, niin Steve kertoi kuulostaneen ihan itseltään. Eli sormista, sormista...

Jea, ne on vaan erilaisia meiningiltään, ei sovi kaikille. Henk koht sinänsä mikeilllä, kitaroilla tai vahvareilla ei niin väliä ole jos vaan asiansa ajavat, mutta kyllähän sitä aina vähän "hakee". EMG:t ihan ok, mut oisin varmaan digannu paljon enemmän 18V modilla, vähän harmittaa kun ei tullut tehtyä sitä aikanaan.
Ei se soitto kuiteskaan mikkien vaihdolla oo parantunut :D
Marzi
20.05.2010 22:08:25

Shredator: Pörinällä en tarkoita mitään surinoita, vaan itse soundia, joka oli kammottavan kompressoitu, jopa mutainen. EMG:t ei todellakaan ole mitään "kirkujia"...Lisäksi tuntuu, että 81 oli ainut edes auttavasti onnistunut mikki heiltä. En ole pitänyt yhdestäkään EMG:n kaulamikistä. Mutta mielipiteensä kullakin.

Itse saan Dimarzioista irti juuri ne tiukat demppisoundit ja upeat vuorenhuippuliidit, mitä olen aina hakenutkin.

E: Niin ja puhuin juuri 81:stä. Kokeilin myös 89, 60 ja 85:n. Ei toiminut mun kamoilla ei.

En mäkään noista mistään saa kaulamikkinä irti mitä tarvis, mut tallassa 81+mahonkirunko+Mesa V-equlla=toudella tiukka komppisärö. Siis siinä mielessä, ettei pörise, eikä mene mutaiseksi ja atakkia on t-a-r-peeksi. Kompressoituu toki, mut sen tekee jo särömaailma missä liikun tolla yhdistelmällä. Ja en nyt siis puhu soundin hyvyydestä, vaan sen luonteesta, joka on ihan eri asia. Ei kaikki tommosesta tietty tykkää, mut aseet maalitaulun mukaan eiks je? Passiiviosastoa kun laittaa saman säädön perään soundi menee tavallaan repaleisemmaksi, tuntuu kuin se repeilisi joka suuntaan aavistuksen. Siis mun kamoilla.

Ja mulla on siis molempia, passiiveja ja aktiiveja ja kaikille on todellakin paikkansa. Ihmetytti vaan se, että sanoit noita mutaiseksi kun oma kokemus on täysin päinvastoin. Tarkoititko sitten kenties vain kaulamikkiä.

Tosin, 60 on ihan okei runttausliideihin, mut Petrucci/Vai yms tosi laulava ja ilmeikäs osasto ei niillä irtoa. Tai ainakin se irtoaa helpommin jollain muulla mikillä. Ja nyt siis liikun näissä puheissa raskaammassa osastossa.
Tarpeeksi on liian vähän.
Shredator
20.05.2010 23:02:09

Marzi: En mäkään noista mistään saa kaulamikkinä irti mitä tarvis, mut tallassa 81+mahonkirunko+Mesa V-equlla=toudella tiukka komppisärö. Siis siinä mielessä, ettei pörise, eikä mene mutaiseksi ja atakkia on t-a-r-peeksi.

Ihmetytti vaan se, että sanoit noita mutaiseksi kun oma kokemus on täysin päinvastoin. Tarkoititko sitten kenties vain kaulamikkiä.

Mahonkirunkoinen superstrato + EMG 81/81 (lopulta päädyin tähän yhdistelmään) + Mesa MK IV =oli tiukka joo nopeissa dempeissä, mutta muuten jätti todella kylmäksi. Soundi oli sitä samaa kompressoitua törinää, kuin kaikilla muillakin soittamillani EMG-aktiiveilla varustetuilla kepeillä. Eivät ole vain mun juttu.

Nyt on kiinni X2N ja voi juma että runttaa ihan eri tavalla!
Nomen est omen.
Raist
21.05.2010 00:07:22
Shredator: Mahonkirunkoinen superstrato + EMG 81/81 (lopulta päädyin tähän yhdistelmään) + Mesa MK IV =oli tiukka joo nopeissa dempeissä, mutta muuten jätti todella kylmäksi. Soundi oli sitä samaa kompressoitua törinää, kuin kaikilla muillakin soittamillani EMG-aktiiveilla varustetuilla kepeillä. Eivät ole vain mun juttu.

Nyt on kiinni X2N ja voi juma että runttaa ihan eri tavalla!

Kasiykkösen funktio on vaan se tiukka komppi ja sit paljon efektoitu rytmiosasto ehkä cleaneilla, soolot on ku iskis jääpiikkiä korvaan :/
Kontiak
21.05.2010 00:19:28
Shredator: Nyt on kiinni X2N ja voi juma että runttaa ihan eri tavalla!

Runttaa? Siis onko saundi nyt erottelevampi vai mitä?

Itse olen EMG:tä päässyt testaamaan kahdella kepillä peräjälkeen. Oli se uskomatonta kuulla, miten paljon oli kepeissä eroa erottelevuudessa. Molemmat kepit kuitenkin neck-thru ja laatu kohdillaan.

Tämä tuli mieleen siksi, kun olen itse mieltänyt niin, että EMG paljastaa paskan ja hyvän luutun eron.
Raist
21.05.2010 01:13:01
Kontiak: Runttaa? Siis onko saundi nyt erottelevampi vai mitä?

Itse olen EMG:tä päässyt testaamaan kahdella kepillä peräjälkeen. Oli se uskomatonta kuulla, miten paljon oli kepeissä eroa erottelevuudessa. Molemmat kepit kuitenkin neck-thru ja laatu kohdillaan.

Tämä tuli mieleen siksi, kun olen itse mieltänyt niin, että EMG paljastaa paskan ja hyvän luutun eron.

Imo paljon enemmän vaikuttaa tottumus kitaraan ja sitä kautta tatsi. Aika neutraali se ämgee kumminkin on sen aktiivipiirin kanssa puun suhteen.
trih
21.05.2010 03:04:04 (muokattu 21.05.2010 03:17:37)
Raist: Kasiykkösen funktio on vaan se tiukka komppi ja sit paljon efektoitu rytmiosasto ehkä cleaneilla, soolot on ku iskis jääpiikkiä korvaan :/

Tää on aina niin tätä. Wylden Ozzy-tuotanto, Wylden BLS-tuotanto, Slayer, Metallica, Rammstein, In Flames jne jne... Kaikilla mättösäröt ja kaikilla korkealta soitettu jääpiikkiä sunsta? No, ei munsta :D. Ja ei nyt liian vakavissaan...

Lisäys, rokin soittoon ja emg:n soundin tärkeyteen liittyen:
http://www.youtube.com/watch?v=H8VIx8sCABs&feature=related
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Shredator
21.05.2010 09:21:56 (muokattu 21.05.2010 09:33:41)

Kontiak: Runttaa? Siis onko saundi nyt erottelevampi vai mitä?

X2N runttaa. Soundi on huomattavasti voimakkaampi ja erottelevampi. Voi olla tosin, että kireäsoundisessa kitarassa liiankin treblekäs.

Itse olen soittanut EMG-varustetuilla, sekä kalliilla (mm. ESP Eclipset, M-II) kepeillä, että halvemmilla. Eroja on ollut, muttei kovin mittavia. Mun kokemuksen mukaan 81 ei ole kovin transparentti, vaan se tekee sen saman törinän joka kitaraan.

Ohuempisoundisissa vahvareissa on toiminut paremmin, mutta Mesoissa ei. Mesan ominaisgaini kun on jo tarpeeksi "thick", joka ei todellakaan tarvitse kaverikseen aktiivimikkiä. Alavireissä lopputuloksena on väistämättä soundin puuroutuminen, vaikka mitä tekisi.

E: Sanotaan vielä, että ruuvasin toki nuppia loputtomiin. Ei löytynyt "sitä" soundia. Dimarziot kiinni ja hoplaa! Se oli siinä!
Nomen est omen.
Mr. Speed
21.05.2010 12:16:07 (muokattu 21.05.2010 12:16:19)
Shredator: X2N runttaa. Soundi on huomattavasti voimakkaampi ja erottelevampi. Voi olla tosin, että kireäsoundisessa kitarassa liiankin treblekäs.

Itse olen soittanut EMG-varustetuilla, sekä kalliilla (mm. ESP Eclipset, M-II) kepeillä, että halvemmilla...

Puhutaan nyt niistä hyvistä kitaroista ;) ESP Stef-7:ssa toimii EMG hjuvin!
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
Shredator
21.05.2010 12:45:49

Mr. Speed: Puhutaan nyt niistä hyvistä kitaroista ;) ESP Stef-7:ssa toimii EMG hjuvin!

Heh, no kyllä jo yli tonnin kepeistä voi sanoa, että jos ei toimi niissä, niin ei toimi missään. Mutta kuten sanottua, makuasioitahan nämä.
Nomen est omen.
Kontiak
21.05.2010 13:45:53 (muokattu 21.05.2010 13:50:36)
Shredator: Heh, no kyllä jo yli tonnin kepeistä voi sanoa, että jos ei toimi niissä, niin ei toimi missään. Mutta kuten sanottua, makuasioitahan nämä.

Tai sitten ei. Noista kokeilemistani kitaroista toinen maksoi käytettynäkin yli tonnin ja ei saanut nuoteista mitään selvää, kun toisesta erottui jokainen kieli.

Raist:Imo paljon enemmän vaikuttaa tottumus kitaraan ja sitä kautta tatsi. Aika neutraali se ämgee kumminkin on sen aktiivipiirin kanssa puun suhteen.

EMG näyttäisi olevan hyvin helppo parjauskohde kliinisyydestä, jääpiikistä ja treblesahasta. Munsta siinä on kyse siitä, että siinä testataan koko ketjua. Pitää olla tatsi kunnossa, vahvistin kunnossa ja kitara kunnossa.
Mr. Speed
21.05.2010 14:09:54
Shredator: Heh, no kyllä jo yli tonnin kepeistä voi sanoa, että jos ei toimi niissä, niin ei toimi missään. Mutta kuten sanottua, makuasioitahan nämä.

Joo, en mä mikään fanipoika ole, mutta hyvin tuo EMG tuossa leppäkeihäässä erottelee myös matalalta. Nyt itseasiassa tulee Lundgrenia tilalle, mutta tuleepi tosta myös bartioniseiska, johon EMG:t aion pitää. Meinaan.. on noista hyötyä kun mennää esim. G-vireeseen.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
Raist
21.05.2010 15:47:05 (muokattu 21.05.2010 15:48:10)
trih: Tää on aina niin tätä. Wylden Ozzy-tuotanto, Wylden BLS-tuotanto, Slayer, Metallica, Rammstein, In Flames jne jne... Kaikilla mättösäröt ja kaikilla korkealta soitettu jääpiikkiä sunsta? No, ei munsta :D. Ja ei nyt liian vakavissaan...

No sitä mä meinasim, että ne kaikki vetääkin ylhäältä sillä samalla mikillä.

EMG näyttäisi olevan hyvin helppo parjauskohde kliinisyydestä, jääpiikistä ja treblesahasta. Munsta siinä on kyse siitä, että siinä testataan koko ketjua. Pitää olla tatsi kunnossa, vahvistin kunnossa ja kitara kunnossa.

On se silti melko treblepainotteinen mikki. Ei sillä, että se paha olisi, itse vaan tykkään jostain vähän vasteeltaan tasasemmasta.
jussi1976
21.05.2010 22:33:08
Hei, kun tässä on SD:stä puhuttu, niin onko kenelläkään kokemusta SD:n SH-15 Alternative kasista? Sehän on varsin suurioutputtinen tallahumppari. Miten on toiminut?
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Kontiak
22.05.2010 14:10:11 (muokattu 22.05.2010 14:11:16)
Raist:On se silti melko treblepainotteinen mikki. Ei sillä, että se paha olisi, itse vaan tykkään jostain vähän vasteeltaan tasasemmasta.

Onko se melko treblepainotteinen, erotteleva vai suhteessa johonkin toiseen mikkiin jompaa kumpaa noista edellisistä? Vai onko se kiinni siitä, onko tuttu kitara ja onko tatsi? ;)

Vaikea sanoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)