Aihe: Engl Gig Master
1 2 3
Neponen
25.07.2010 18:33:45 (muokattu 25.07.2010 18:34:11)

Ai jumankeppana, tää taitaisi melkein olla ratkaisu mun etsintöihin. Putkivahvari, jossa tehonsäätö. Ja lähtee aika lailla kaikenlaiset saundit, kun lyö viel purkkei eteen. Efektilooppi ja 2-kanavainen!

Intin jälkeen vois tilailla, ellei tuu parempaa markkinoille tai löydy lisää rahaa :P

E: Onko jengillä jo kokemuksia tämän nuppiversiosta eri kaappien kanssa?
Antroid
25.07.2010 22:43:02
Onko kellään tietoa onko toi Gigmasterin kaappi avoin vai suljettu? Mietin vaan, että suljettu voisi olla kerrostalokäyttöön asiallisempi. Siispä ostaako torila mesan recto 1x12" vai toi Gigmasterin oma 1x10" kaappi...Hintaeroa muistaakseni oli hieman.
Neponen
25.07.2010 23:46:49

Antroid: Onko kellään tietoa onko toi Gigmasterin kaappi avoin vai suljettu? Mietin vaan, että suljettu voisi olla kerrostalokäyttöön asiallisempi. Siispä ostaako torila mesan recto 1x12" vai toi Gigmasterin oma 1x10" kaappi...Hintaeroa muistaakseni oli hieman.

Miksei Engl 1x12 Pro? :)

Ei kyllä millää löydy tuosta gigmasterin kaapista takaata kuvaa, mutta vaikuttaisi siltä, että olisi takaa suljettu, eikä avonainen.
Antroid
30.07.2010 22:26:24 (muokattu 30.07.2010 22:28:18)
No niin, ensipuraisu otettu, treeniksellä Bognerin Überkabin kautta tosin. Aika veikeä laite on tuo Gigmaster. Laitan tarkemman kama-arvostelun sitten myöhemmin kun saan testattua sitä rauhassa jonkun pienemmän kaapin läpi.

Kitarana Iban RG1570 Dimarzion Air Norton ja Tone Zone -mikeillä. Täytyy vielä kokeilla PRS:llä, kun sitä tulee enemmän käytettyä.

Volumea lähtee Gigmasterista oikein riittävästi, ei varmasti jää jalkoihin bändin kanssa soittaessa 15W asennossa, eikä todennäköisesti 5 Wattisenakaan. 1W asennossakin masteria pystyi pitämään korkeintaan puolessavälissä meidän n. 15 neliön kopissa ilman korvatulppia. Master alhaalla tosta saa aivan kuiskauksen volalla ääntä ulos, eikä masterissa ole juuri minkäänlaista hyppyä, joten tota voi kotona käyttää sillä volalla kuin on tarvis. Soundi oli hiljaisella myös mielestäni aivan hyvä. Testailin myös eroa sille, että pitäisi vahvaria 15W asennossa ja masteria alhaalla vs. 1W asento ja masteria ylemmäs. Tällä tavalla selvästi huomasi, että masterin säätövara on käyttökelpoisempi kotisoittoon 1W asennossa ja etenkin särökanavalle tuli lisää asennetta, kun päättäri oli enemmän hengessä mukana. Oikeinkin mureat rokkisoundit tosta lähtee. Älytöntä junttaa tosta ei saa, mielestäni selvästi rokkipeli, mutta siis Metallicat yms. vielä lähtee riittävän uskottavasti. Kliini kanava on ok, ei erityisen heleä tai ääridynaaminen, ehkä lievä pettymys. Mutta mikäli vääntää input gainia hieman päälle, tulee puhtaaseenkin kanavaan eloa. Puhtaisiin tulee aluksi aavistus särmää, jonka saa volapotikalla pois, lisää input gainia kääntäessä tulee reunarosoa ja lopulta todella asiallisen kuuloinen särö. Tämä oli yllätys, oikeinkin hauska sellainen. Muistuttaa hieman Buddan rhythm-kanavaa, josta saa äärimmäisen siistit säröt hieman samalla tavalla. Input gain vaikuttaa molemmissa kanavissa, ja päädyinkin pitämään sitä n. klo 9:ssä. Särökanavaa saa "siloiteltua" input gainilla, särö tulee täyteläisemmäksi. Mid boost on hyvä keino saada soundia vielä enemmän esille. En nyt testannut bändikontekstissa, mutta ajattelisin, että mid boost toimii mainiona sooloboostina, vaikkei volaa nostakaan.

Testin päätteeksi oli vielä sitten höräytettävä Diezel päälle referenssiksi, eikä tarvinnut montaa sekunttia skultata kun muisti miksi se maksaa 6x Gigmasterin hinnan. Jumalauta mikä vehjes...
Antti1
30.07.2010 22:49:37 (muokattu 30.07.2010 22:49:58)
Antroid: Testin päätteeksi oli vielä sitten höräytettävä Diezel päälle referenssiksi, eikä tarvinnut montaa sekunttia skultata kun muisti miksi se maksaa 6x Gigmasterin hinnan. Jumalauta mikä vehjes...

Ja mulla on sen tilalla joku vitun Wangs parin polkimen kanssa... :'D

Pitäis toi ENGL kyllä joskus ihan mielenkiinnosta testata.
Age quod ages.
kimurantti1
31.07.2010 00:58:59 (muokattu 31.07.2010 01:16:11)
Antroid: Testin päätteeksi oli vielä sitten höräytettävä Diezel päälle referenssiksi, eikä tarvinnut montaa sekunttia skultata kun muisti miksi se maksaa 6x Gigmasterin hinnan.

Täähän se ongelma näissä pienitehoisissa muutaman sadan putkinupeissa on. Ne on niin kauan ihan jees kunnes ne laitetaan jonkun oikeasti kovan laitteen viereen. Toki sitä millä vaan vetää jos on tarvis, ja muakin on monta kertaa houkuttanut hommata joku tollanen, mutta kun on soittanut Vahvistimilla (mitä ne kellekin on), niin on vähän nälkäinen fiilis vetää noilla muutaman sadan vehkeillä, vaikka kuinka hyviä hintaansa nähden olisivat. Ihan varmasti tossa Gig Masterissa on rahalle vastinetta ja täähän nyt on ihan mutua kun en ole värkkiä kokeillut, mutta en jaksa uskoa että se vetäisi soundinsa puolesta vertoja Englin muille vahvistimille, edes halvemmille malleille.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Antroid
31.07.2010 09:09:12 (muokattu 31.07.2010 14:39:33)
kimurantti1: Täähän se ongelma näissä pienitehoisissa muutaman sadan putkinupeissa on. Ne on niin kauan ihan jees kunnes ne laitetaan jonkun oikeasti kovan laitteen viereen. Toki sitä millä vaan vetää jos on tarvis, ja muakin on monta kertaa houkuttanut hommata joku tollanen, mutta kun on soittanut Vahvistimilla (mitä ne kellekin on), niin on vähän nälkäinen fiilis vetää noilla muutaman sadan vehkeillä, vaikka kuinka hyviä hintaansa nähden olisivat. Ihan varmasti tossa Gig Masterissa on rahalle vastinetta ja täähän nyt on ihan mutua kun en ole värkkiä kokeillut, mutta en jaksa uskoa että se vetäisi soundinsa puolesta vertoja Englin muille vahvistimille, edes halvemmille malleille.

Joo, mutta huomattavasti mieluummin vetelen Englillä kotona, järkevämmän volatason ja koon puolesta. Diezel tai Budda ei kumpikaan toimi niin hiljaisella, että niillä voisi oikeasti vetää himassa kun on tyttöystävä/naapurit himassa. Engl lisäksi hakkaa mun Microcube/GT-8 -yhdistelmän mennen tullen, joten kotivahvariksi aivan hyvä, luulisin. Täytyy tietenkin kokeilla vielä himassa.
Tami
31.07.2010 12:48:22

Antroid: Joo, mutta huomattavasti mieluummin vetelen Englillä kotona, värkevämmän volatason ja koon puolesta. Diezel tai Budda ei kumpikaan toimi niin hiljaisella, että niillä voisi oikeasti vetää himassa kun on tyttöystävä/naapurit himassa.

Aijai nyt sä pilaat sen m.netissä vallitsevan ajatuksen, että hyvällä masterilla varustetut vehkeet toimivat hienosti kotona... ;D
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
kimurantti1
31.07.2010 13:15:18
Antroid: Joo, mutta huomattavasti mieluummin vetelen Englillä kotona, värkevämmän volatason ja koon puolesta. Diezel tai Budda ei kumpikaan toimi niin hiljaisella, että niillä voisi oikeasti vetää himassa kun on tyttöystävä/naapurit himassa. Engl lisäksi hakkaa mun Microcube/GT-8 -yhdistelmän mennen tullen, joten kotivahvariksi aivan hyvä, luulisin. Täytyy tietenkin kokeilla vielä himassa.

Jep, Englit ylipäätään on aika malliesimerkki siitä, miten vahvarit soundaa hiljaisella lähes samalta kuin kovemmalla. Harmi vaan ettei niiden soundi noin ylipäätään muhun kolahda.
Neponen
12.09.2010 01:30:13

Tuossa on vakiona tämmöiset putket:
preamp ECC83S and poweramp 2 x EL84.

Minkälaisilla putkilla saundia saisi tummemmaksi ja hieman täyteläisemmäksi?

Tuolla kombinaatiolla saundi on melko kirkas, joka ei omaan korvaan se paras ole. Kyllähän tuolla toki soittaa, mutta ajattelin silti kysäistä :)
Mr. Speed
12.09.2010 02:05:07
Neponen: Tuossa on vakiona tämmöiset putket:
preamp ECC83S and poweramp 2 x EL84.

Minkälaisilla putkilla saundia saisi tummemmaksi ja hieman täyteläisemmäksi?

Tuolla kombinaatiolla saundi on melko kirkas, joka ei omaan korvaan se paras ole. Kyllähän tuolla toki soittaa, mutta ajattelin silti kysäistä :)

Jos kotioloissa vetelet, ja luultavasti siis ilman korvatulppia, niin itse veikkaan suurimmaksi syypääksi V30 kaappia.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
kimurantti1
12.09.2010 04:30:55
Mr. Speed: Jos kotioloissa vetelet, ja luultavasti siis ilman korvatulppia, niin itse veikkaan suurimmaksi syypääksi V30 kaappia.

Mä taas sanoisin, että elementeillä on aika vähän merkitystä kotioloissa ja kotivolumella, koska sillä voimakkuudella millä kerrostalossa soitetaan, tuskin mikään 12" kitaraelementti lähde liikkumaan ja toimimaan kunnolla. Muutenkin mun yleisfiilikseni Engleistä (Thunder, Screamer, Powerball ja Blackmore kokeiltu kunnolla) on, ettei niiden soundi ole kovin tumma ja täyteläinen. Ehkä jollain pihvimmällä elementillä saavutetaan sen suuntaista soundia, mutta tuskin ihmeitä kantsii odottaa. Muut asiat vaikuttaa enemmän, mun mielestäni.
Mr. Speed
12.09.2010 12:09:07
kimurantti1: Mä taas sanoisin, että elementeillä on aika vähän merkitystä kotioloissa ja kotivolumella, koska sillä voimakkuudella millä kerrostalossa soitetaan, tuskin mikään 12" kitaraelementti lähde liikkumaan ja toimimaan kunnolla. Muutenkin mun yleisfiilikseni Engleistä (Thunder, Screamer, Powerball ja Blackmore kokeiltu kunnolla) on, ettei niiden soundi ole kovin tumma ja täyteläinen. Ehkä jollain pihvimmällä elementillä saavutetaan sen suuntaista soundia, mutta tuskin ihmeitä kantsii odottaa. Muut asiat vaikuttaa enemmän, mun mielestäni.

Tuo on toki ihan totta, mutta tuo Gigmaster on aika erityylinen nuppi verrattuna noihin isompiin mörssäreihin. Gigmaster on enempi pehmonen, ei niin kompressoitunut ja "kolkko" kuin muut. Itte tosiaan hiljasilla volyymeilla syyttäisin V30:stä, kun suuren äänenpainenn tuoma potku elementissä ei vielä ole läsnä. Itse näkisin, että kotioloissa melko tumma elementti olisi aika jeppis.. Tosin makukysymyksiähän nämä ovat. ite testasin Gigmasteria Mesan 112 kaapilla (jossa siis V30), ja musta se oli oikein kelposoundinen.
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen. http://www.youtube.com/watch?v=VmZ35VCV978
kimurantti1
12.09.2010 12:15:29 (muokattu 12.09.2010 12:18:27)
Mr. Speed: Tuo on toki ihan totta, mutta tuo Gigmaster on aika erityylinen nuppi verrattuna noihin isompiin mörssäreihin. Gigmaster on enempi pehmonen, ei niin kompressoitunut ja "kolkko" kuin muut. Itte tosiaan hiljasilla volyymeilla syyttäisin V30:stä, kun suuren äänenpainenn tuoma potku elementissä ei vielä ole läsnä. Itse näkisin, että kotioloissa melko tumma elementti olisi aika jeppis.. Tosin makukysymyksiähän nämä ovat. ite testasin Gigmasteria Mesan 112 kaapilla (jossa siis V30), ja musta se oli oikein kelposoundinen.

Okei. En tiedä allekirjoitanko välttämättä asiaa, mutta jos sä kerran olet testannut kunnolla Gigmasteria, niin tiedät varmasti asiasta enemmän kuin mä. Voisikin käydä kokeilemassa tota, ainakin kuvaus vaikuttaa ihan järkevältä. Makukysymyksiä tietty niin kuin sanoit. Ei muuta kun Peltorit korviin, niin johan tulee lämpöä ja pehmeyttä. :-)
Mr. Speed
12.09.2010 12:32:54
kimurantti1: Okei. En tiedä allekirjoitanko välttämättä asiaa, mutta jos sä kerran olet testannut kunnolla Gigmasteria, niin tiedät varmasti asiasta enemmän kuin mä. Voisikin käydä kokeilemassa tota, ainakin kuvaus vaikuttaa ihan järkevältä. Makukysymyksiä tietty niin kuin sanoit. Ei muuta kun Peltorit korviin, niin johan tulee lämpöä ja pehmeyttä. :-)

Juurikin näin :D Makukysymyksiä, mutta ehdottomasti erilainen nuppi luonteeltaan kuin Fireball tai Savage, jotka on mulla ollut, ja Powerball II, jota oon testannu ajan kanssa.
Neponen
12.09.2010 13:37:41

Mr. Speed: Jos kotioloissa vetelet, ja luultavasti siis ilman korvatulppia, niin itse veikkaan suurimmaksi syypääksi V30 kaappia.

No eri kaapeilla on testattu :) Behringer 4x12" Jenseneillä ja sitten ENGLin 4x12" v30.
En siis suurta eroa kaipaa, ihan hieman saisi olla tummempi saundi. Täytyy varmaan opetella enempi ruuvaamaan tuota sitten ajan kanssa.
Wespa
12.09.2010 13:41:37
Neponen: En siis suurta eroa kaipaa, ihan hieman saisi olla tummempi saundi. Täytyy varmaan opetella enempi ruuvaamaan tuota sitten ajan kanssa.

No se pieni ero vois tulla vaihtamalla V1 JJ:ks, jos siellä siis ei jo sellaista ole. Samoin ECC81/12AT7 vaiheenkääntöön voi jeesata, mutta se saattaa muuttaa varsinkin särön luonnetta sitten jo enemmänkin.

Et muute viittis kokeilla mitä tapahtuu jos tolle Gigmasterille tarjoaa kaksnappisen kanavanvaihtajan sijaan yksnappista? Vaihtuuko silloin kanava vai midboosti?
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Neponen
12.09.2010 14:43:05

Wespa: No se pieni ero vois tulla vaihtamalla V1 JJ:ks, jos siellä siis ei jo sellaista ole. Samoin ECC81/12AT7 vaiheenkääntöön voi jeesata, mutta se saattaa muuttaa varsinkin särön luonnetta sitten jo enemmänkin.

Et muute viittis kokeilla mitä tapahtuu jos tolle Gigmasterille tarjoaa kaksnappisen kanavanvaihtajan sijaan yksnappista? Vaihtuuko silloin kanava vai midboosti?

En valitettavasti omista 1-nappista kanavanvaihtajaa, kun on vielä hankkimatta se 2-nappinen :)
Ja en ehdi tuota ropeltamaan kuin viikonloppuisin, koska intti vie kaiken muun ajan.
Voin toki yrittää testata, mutta uskoisin että saat nopeammin vastauksen jotain muuta reittiä.
Antroid
12.09.2010 15:53:35
Wespa: No se pieni ero vois tulla vaihtamalla V1 JJ:ks, jos siellä siis ei jo sellaista ole. Samoin ECC81/12AT7 vaiheenkääntöön voi jeesata, mutta se saattaa muuttaa varsinkin särön luonnetta sitten jo enemmänkin.

Muttakunniin...siis, tossahan on vain yksi 12ax7. Tietääkö joku, onko toi etuaste kokonaan trankkua ja toi putki vaiheenkäännössä, vai onko putki etuasteessa ja särö tehdään trankulla?
Wespa
12.09.2010 15:58:18
Antroid: Muttakunniin...siis, tossahan on vain yksi 12ax7. Tietääkö joku, onko toi etuaste kokonaan trankkua ja toi putki vaiheenkäännössä, vai onko putki etuasteessa ja särö tehdään trankulla?

Ai, eiks siinä oo Enkelin ilmoitustavan mukaisesti 1 etuasteessa ja sit päätteessä 1xECC83 (=vaiheenkääntäjä) ja 2xEL84?

Kieltämättä vähän risoo toi leiska, kyl ny oikeessa putkarissa pitäs olla vähintään 3 etuasteputkea päätetuikkujen lisäks. :P
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)