![]() 02.05.2010 23:00:53 | |
---|---|
B-tone-flat: Niin, tätä just meinasin että jouluhan se varmaan... tosin kyllähän kaikki varmaankin menee läpivalaisuun? Sitten jos siellä näkyy jotain arvokkaamman näköistä niin paketti avataan tai pistetään noutoilmoitus. Lähinnä ne syynää pakettien painoja ja deklaraatioon merkattuja arvoja ja lähettäjiä. Kyllä ne kaikki vakimestat tietää mistä tilataan ja tietää myös että onko pakettien päällä nimenomaisissa tapauksissa oikeat arvot vai väärät. Niiden on helppo kerätä varmat verotapaukset ja varmasti tarkistettavat tapaukset syrjään. Sitten taas tommoiset yksityiseltä yksityiselle menevät kamat menee niiltä joskus ohi, niillä on kädet täynnä työtä jo varmojen kohteiden kanssa niin se tulliselvittäminen ei maksa vaivaa niille satunnaispaketeille. Tyhmältä tuntuu toi raja 45€. Joskus kalliimpi menee tulliin joskus ei. Itsekin olen käynyt muutaman euron verot maksamassa. Tuntuu turhalta sen paperityön ja kirjeiden lähettämisen jälkeen sellainen. Mutta kait se raja on vaan johonkin vedettävä? Sanos muuta. tullausjärjestelmän on tarkoitus suojella tätä suomalaista ALV-käytäntöä ja kun tuota n. 45 euron ALV-käytäntöä miettii niin käytännössähän se on pelkkää kiusantekoa. Kun on miettinyt joskus kuinka paljon yhdenkin tullaustapahtuman läpikäyminen vie, joskus siihen voi pahimmillaan paperia pyörittäessä ja tariccia ettiessä mennä parikymmentä minuuttia niin ei se kympin ALV millään maksa itseään takaisin. Mutta raja on kumminkin vedettävä, jos ne ei syynää tarpeeksi agressiivisesti niin yhä enemmän ja enemmän rahaa valuisi ulkomaille. | |
![]() 02.05.2010 23:08:48 | |
Twinkle: Mutta raja on kumminkin vedettävä, jos ne ei syynää tarpeeksi agressiivisesti niin yhä enemmän ja enemmän rahaa valuisi ulkomaille. Kreikalle meni 1,48 miljardia tosta vaan. Missä oli syynäys kun sitä tarvittiin? Vetäkää tullista läpi kaikki mitä pystytte, tullimafia ei saa ainakaan mun sympatioita. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman | |
![]() 03.05.2010 10:58:39 | |
slapvete: Kreikalle meni 1,48 miljardia tosta vaan. Missä oli syynäys kun sitä tarvittiin? Vetäkää tullista läpi kaikki mitä pystytte, tullimafia ei saa ainakaan mun sympatioita. mikä mafia se muka on? on se nyt kummallista että joutuu noudattamaan lakeja vai? | |
![]() 03.05.2010 11:30:59 | |
Tuli tätä lukiessa mieleen, että jos aloittajan tilanteessa tuttu käy Suomessa vierailemassa, niin mikä estää häntä tuomasta kitaraa (tai periaatteessa mitä tahansa) "omaan käyttöön" ja sanomasta tullissa että vie sen paluulennolla takaisin? Eihän turistien tarvitse mitään tulleja maksaa mukana kulkevista kamoista, vai? | |
![]() 03.05.2010 12:11:27 (muokattu 03.05.2010 12:13:24) | |
probus: Tuli tätä lukiessa mieleen, että jos aloittajan tilanteessa tuttu käy Suomessa vierailemassa, niin mikä estää häntä tuomasta kitaraa (tai periaatteessa mitä tahansa) "omaan käyttöön" ja sanomasta tullissa että vie sen paluulennolla takaisin? Eihän turistien tarvitse mitään tulleja maksaa mukana kulkevista kamoista, vai? Tällaisessa tapauksessa, pitäisi lähtömaan tullissa tekaista lista kamoista joita on viemässä ja sitten tuomassa takaisin. Listaa voi olla ihan vapaamuitoinen, mutta joku tullin leima siihen muistaakseni tuli. Näin ainakin toimittiin esim. Suomi-Viro välillä, ennen kuin Virosta tuli EU-maa. Sitä en sit tiedä, näkyykö tästä maininta sun passin tiedoissa paluumatkalla. Eli millä todennäköisyydellä joudut paluumatkalla todistamaan, et tuot tavaran myös takaisin. Virosta suomeen oltiin lähinnä kiinnostuneita, ettei sulla ole mitään enempää mukana, ku mitä suomesta veit lähtiessä! Tämä kokemus on laivaliikenteestä, mutta periaatteessa säännöt ovat samat. En tiedä tosin missä lentokentällä on vastaava tullin toimisto, jossa tuon listan tekeminen/leimaaminen onnistuu!? | |
![]() 03.05.2010 13:12:22 (muokattu 03.05.2010 13:14:03) | |
aristoteles666: mikä mafia se muka on? on se nyt kummallista että joutuu noudattamaan lakeja vai? Mafiahan toimii sillä tavalla että sillä on tietty alue mistä se kerää rahaa "että niille joilta rahaa kerätään ei sattuisi mitään ikävää". Tätä kutsutaan "suojelurahaksi" ja koko homman takana on se että sille alueelle ei tulisi kukaan muu kuin se mafia tekemään bisnestä. Eli toiminta on 1/1 samaa kuin valtio tulli ja verottaja tekee. Länsinaisessa "demokratiassa" homma on siistimpää koska sydeemi on "laillistettu" eikä samoilla markkinoilla ole kilpailevia muita mafioita joiden kanssa tarvitsisi sotia alueista. Ei siis tarvitse tappaa ketään eikä tuoda eläinten päitä aamuisin veronmaksajien oville vauhdittaakseen maksun saantia. Ja vielä ;) The Almighty Marshall. | |
![]() 03.05.2010 14:19:51 | |
gunnar: Tällaisessa tapauksessa, pitäisi lähtömaan tullissa tekaista lista kamoista joita on viemässä ja sitten tuomassa takaisin. Listaa voi olla ihan vapaamuitoinen, mutta joku tullin leima siihen muistaakseni tuli. Näin ainakin toimittiin esim. Suomi-Viro välillä, ennen kuin Virosta tuli EU-maa. Sitä en sit tiedä, näkyykö tästä maininta sun passin tiedoissa paluumatkalla. Eli millä todennäköisyydellä joudut paluumatkalla todistamaan, et tuot tavaran myös takaisin. Virosta suomeen oltiin lähinnä kiinnostuneita, ettei sulla ole mitään enempää mukana, ku mitä suomesta veit lähtiessä! Tämä kokemus on laivaliikenteestä, mutta periaatteessa säännöt ovat samat. En tiedä tosin missä lentokentällä on vastaava tullin toimisto, jossa tuon listan tekeminen/leimaaminen onnistuu!? Samallahan voitais sitten tsekata matkalaukutkin että on samat kamat sisällä takaisin tullessa. Skeba kainaloon vaan ja suomeen. Voihan sitä sopia jos tulliin jää niin maksaa sitten verot. This is what you want, This is what you get! | |
![]() 03.05.2010 14:26:16 | |
B-tone-flat: Samallahan voitais sitten tsekata matkalaukutkin että on samat kamat sisällä takaisin tullessa. Skeba kainaloon vaan ja suomeen. Voihan sitä sopia jos tulliin jää niin maksaa sitten verot. Joku halpa ritsa sitten paluumatkalle :) Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa. | |
![]() 03.05.2010 14:44:09 | |
B-tone-flat: Samallahan voitais sitten tsekata matkalaukutkin että on samat kamat sisällä takaisin tullessa. Skeba kainaloon vaan ja suomeen. Voihan sitä sopia jos tulliin jää niin maksaa sitten verot. Siinä vaiheessa ku oli paku kattoon täynnä kamaa, jota vaan käytti viikonloppuna virossa, kiinnosti oikeesti saada se takas ilman mitään selittelyjä...ja siitä lapusta oli kyllä hyötyä! No juu toi nyt oli vaan esimerkki, miten se menis virallisesti. Reilun vuoden sisään oon pienehkön akkarin kanssa lennellyt puolenkymmentä kertaa, enkä ole ilmoitellut mitään (kitara kulkenu käsimatkatavaroissa), eikä kukaan ole kysellyt mitään! Jos mukaan lähtis EU ulkopuolelle joku useamman tonnin soitin (eikä kuittia tallessa), tekisin tuon tullilapun kyllä. Mut se siitä, tää menee nyt off-topic tohon alkuperäiseen kysymykseen... | |
![]() 03.05.2010 17:20:05 | |
B-tone-flat: Systeri on mun perheelle lähetellyt jo 10 vuoden ajan joulun tienoilla pahvilaatikollisen lahjoja merkinnällä gifts. kertaakaan ei ole mennyt tulliin. Ehkä joulu vaikuttaa asiaan. Vastakkaisena esimerkkinä muijalle hänen veljeltään Usasta tullut joululaatikko, merkintänä luonnollisesti "gift". Meni tulliin ja piti mennä henk.kohtaisesti sinne avaamaan tarkastusta varten. Eikä vain sitä ulkolaatikkoa vaan jokaikinen joulupapereihin kääritty paketti. Notta hyvää joulua vaan. | |
![]() 03.05.2010 17:44:59 | |
B-tone-flat: Samallahan voitais sitten tsekata matkalaukutkin että on samat kamat sisällä takaisin tullessa. Skeba kainaloon vaan ja suomeen. Voihan sitä sopia jos tulliin jää niin maksaa sitten verot. Jos menet vihreää linjaa, joudut tarkastukseen ja löytyy jotain tullattavaa niin siinä ei enää pelkät verot riitä. Taisi olla tuplamaksu tuossa tapauksessa. | |
![]() 04.05.2010 16:43:21 | |
gunnar: Tällaisessa tapauksessa, pitäisi lähtömaan tullissa tekaista lista kamoista joita on viemässä ja sitten tuomassa takaisin. Listaa voi olla ihan vapaamuitoinen, mutta joku tullin leima siihen muistaakseni tuli. Näin ainakin toimittiin esim. Suomi-Viro välillä, ennen kuin Virosta tuli EU-maa. Sitä en sit tiedä, näkyykö tästä maininta sun passin tiedoissa paluumatkalla. Eli millä todennäköisyydellä joudut paluumatkalla todistamaan, et tuot tavaran myös takaisin. Virosta suomeen oltiin lähinnä kiinnostuneita, ettei sulla ole mitään enempää mukana, ku mitä suomesta veit lähtiessä! Tämä kokemus on laivaliikenteestä, mutta periaatteessa säännöt ovat samat. En tiedä tosin missä lentokentällä on vastaava tullin toimisto, jossa tuon listan tekeminen/leimaaminen onnistuu!? Nyt lähtee spekulaatiot kyllä aika kauaksi siitä millaista on tänä päivänä matkailla suomesta "länsimaihin" (ja takaisin) todellisuudessa. Ainakin suomalaiselle, soittimien kanssa tai ilman. Itä-Euroopassa kokonaisen backlinen kanssa matkaillessa vielä 90-luvulla tommosia listoja tehtiin, lähinnä sikäläisiä rajanylityksiä varten. Ottamatta kantaa siihen onko maksujen skippaaminen oikein vai ei, en kyllä oman kokemukseni valossa oikein vieläkään ymmärrä miten voi kitaralaukun kanssa lentokentällä joutua ongelmiin tullimiesten kanssa. Laitamalla sen täyteen huumeita varmaan, paikalla aina silloin tällöin on koirat kuitenkin. Eilen viimeksi Lontoon kautta (jenkeistä) tullessa ei ollut miehitystä vihreällä eikä punaisella linjalla. Huumekoira oli haistelemassa kyllä, mutta eri paikassa. Kertonee siitä mitkä jutut kentän tullimiehiä kiinnostaa pikkusen enemmän kuin jotkut satunnaiset suhteellisen pienet soittokamashoppaukset.. | |
![]() 04.05.2010 17:49:16 | |
Joo, näinhän se menee. Ei tullimiehiä kauheasti kiinnosta jonkun tavallisen turistin tuomiset. Ja se onko siellä muutamalla satasella liikaa tavaraa.Toki pistokokeita tekevät. Enemmän mua on ruvennut hirvittämään mahdollisuus siitä että matkalaukut katoaa tai ne vahingoittuvat. Viimeksi kävi näin keväällä kun Ranskan lentolakon tms takia myöhästyttiin jatkolennolta jolloin luonnollisesti myös matkalaukkujen eteneminen katkes. Saapuivat sitten suomeen 4 päivää myöhemmin. Laukuissa oli noin puolentoista tonnin edestä "tuliaisia". Matkavakuutuksia ei luonnollisestikaan ollut. This is what you want, This is what you get! | |
![]() 05.06.2010 02:44:05 | |
dethh: Löysin vaan jotain vanhoja keskusteluja aiheesta joten tein uuden. Semmoen asia että mun yks tuttu asuu Jenkeissä nyt ja käy välillä suomessa niin ajattelin että eikös se voisi tuoda sen kitaran tänne. Luin että omaan käyttöön saa tuoda ilmaseks alle 175e arvosta tavaraa mutta luin jostakin toisesta paikasta että jos sen merkitsee lahjaksi niin sen saa ilman lisämaksuja. Että mitenkäs on asian laita Ja kitara on siis Schecter Hellraiser c-7 FR Tuota tuota, periaatteessa homma hankaloituu pahasti tuon "lahja" käsitteen myötä. Esim tilasin itse kitaran jenkeistä (myös schecter) siellä olevalle kaverille ja joka sitten lattoi sen eteenpäin mulle "häälahjana". Asia ei toiminu ihan näin, koska sain tietää että lahja saa olla enintään x euron arvoinen, tarkkaa summaa en nyt enää näin 2 vuotta myöhemmin muista, mutta olisiko ollut alle satasen, kun taas jos olet muuttanut suomeen niin alkuperäisestä asuinmaastasi voidaan lähettää sinulle arvokkaampi lahja ja tämäkin vaan häälahjana. Muistaakseni sekään ei ollut summana mitenkään merkittävä että siitä olisi ollut apua. MUTTA (tämä siis kaikki täysin "periaatteessa", "teoriassa" ja "musta tuntuu" pohjalta) kuulemani perusteella jos itse esim yrität tuoda Suomeen kitaraa, säästyäksesi veroilta, tulleilta, yms kuluilta sinun täytyy ilmoittaa ulkomaille lähdettäessä kitara, malli ja sarjanumero, voit joutua mahdollisesti kuvauttamaankin kitaran, tämä koska monet ovat ostaneet satasen pommin lähtiessä ulkomaille kitaralaukkuun, heittänyt kitaran menemään ja tuonut samana kitarana tyyliin arvokkaan vintage Gibsonin. Eli siis periaatteessa tämä on siis siltä varalta että haluat takaisin matkalta tullessa säästyä kyseisen soittimen verojan ja tullin maksuilta, näin todistat että se oli jo sinne mentäessä matkatavaraa eikä tuliainen. Jälleen periaatteessa tämä siis Suomeen palattaessa. Mutta miten on jos ulkomailta joku tulee Suomeen niin silloinhan tähän suuntaan periaatteessa kitara on matkatavaraa ja vasta takaisin palatessa tuliainen, toimisiko tämmöinen ajatus, onk kenelläkään kokemusta? Eihän "koskaan" ulkomaille mentäessä kysellä matkatavaroiden tarkoitusta, kunhan eivät sisällä kiellettyjä aineita tai esineitä. Muita tapoja joilla voi halutessaan yrittää kiertää on se että kaverisi "myy" sen sinulle pilkkahintaan Ebayssa (kuitenkin uskottavalla "rahapula" summalla, eikä vuoden 59 Les Paulia 5 dollarilla) ja kirjoittaa siitä kuitit ja kauppasopimuksen niin pääsee ainakin halvemmalla. Olen kuullut myös siitä että jotkut ovat jopa tulostaneet netistä kaupan sivuilta hinnan, jonka ovat photoshopissa tai vastaavassa ensin korjanneet mieluisemmaksi, mutta en suosittele välttämättä näistä kumpaakaan, koska jos jäät kiinni niin päästään kivoihin rangaistuksiin. Eli sinuna ottaisin selvää että onko kyseinen kitara, varsinkin jos on olemassa pätevä syy sen tuomiselle maahan, ulkomailta tännepäin lomalle tultaessa vain matkatavaraa joka muuttuu tuliaiseksi Suomeen vain jos siitä ilmoittaa ja normaalisti myös toisinpäin tuliaisiksi Suomesta jos sitä ei ilmoita etukäteen. en ole koskaan pitänyt klovneista, itseasiassa olen pitänyt niitä jokseenkin pelottavina. en tiedä mistä se johtuu, mutta luulen sen saaneen juurensa siitä kun olin pieni menimme sirkukseen isäni kanssa ja klovnit tappoivat hänet | |
![]() 05.06.2010 03:00:13 (muokattu 05.06.2010 03:07:05) | |
von spets: HÖPÖHÖPÖ! Suomeen saa lentomatkustaja tuoda EU:n ulkopuolellta 430euron arvosta tavaraa tullitta. http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli … t/ohjeita_matkustajille_2010_A4.pdf Älkää lässyttäkö turhia täällä kun asiosta voi kertoa toisella faktojakin!!! Tästä herää siis sama kysymys että puhutaanko tässä nyt siitä kun tulet takaisin Suomeen niin sinulla saa olla aikaisemmin omistamattomiasi tavaroita, eli tuliaisia mukana 430€ arvosta vai puhutaanko siinä että Suomeen tulevilla turisteilla ei saa olla matkalaukuissaan ja muuten mukanaan yli 430€ arvosta matkatavaraa, joka on henkilöjohtaista omaisuutta joka on jo ennen matkalle lähtöä ostettu kotimaastasi ja näin ollen kaikki tarpeelliset maksut, verot yms on jo maksettu kotimaahasi? Periaatteessa tässä tapauksessa tulisi kalliiksi viedä lomamatkalle järjestelmäkameraa tai läppäriä jos joka kerralla joutuisit maksamaan jokaiseen vierailemaasi maahan niistä verot ja tullit. Kun menet toiseen suuntaan olet turisti ja kaikki mitä sinulla on mukana on sinun omaa tavaraasi, matkatavaraasi ja sinun henkilökohtaista omaisuuttasi joista on jo maksettu maahasi verot ja muut vastaavat ja niin kauan kuin mikään niistä ei ole kiellettyjen aineiden, esineiden tai materiaalin listalla, niin asiassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa ja jokainen tuokoon lomalleen sen mitä luulee lomallaan tarvitsevansa. Kun taas toiseen suuntaan mentäessä olet palaamassa takaisin omaan maahasi jolloin aikaisemmin omistamattomasi tavarat ovat tuontitavaraa ja "tuliaisia" jotka ovat ostettu muualta ja tällöin niistä ei ole maksettu maksuja omaan maahasi, jotka joudut tässä tapauksessa maksamaan. Eli oma veikkaukseni on se että tuossa tarkoitetaan 430€ arvosta tuontitavaraa, joka muuttuu tuontitavaraksi matkatavaran sijasta tänne lomalle tulevilla vain siitä ilmoitettaessa että aikoo luovuttaa sen lahjana. Pahoittelen sekavaa vastausta mutta ymmärtänet kellonajan vaikutuksen ajatuksenjuoksuun ;) edit: nopea selkeytys tekstiin en ole koskaan pitänyt klovneista, itseasiassa olen pitänyt niitä jokseenkin pelottavina. en tiedä mistä se johtuu, mutta luulen sen saaneen juurensa siitä kun olin pieni menimme sirkukseen isäni kanssa ja klovnit tappoivat hänet | |
![]() 05.06.2010 07:30:35 | |
Nyt sitte selvis ku oon täällä jenkeissä asunu 10kk ja takasin suomeen melkeen viikon päästä ni soitin lentoyhtiöön ja sieltä sanoivat että jos lentokoneeseen kitaran haluaa matkustamoon taikka ruumaan ni se maksaa 400 dollaria.... Mutta noi säännöt on muutenkin muuttunut ku viime elokuussa ku täällä olin ja matkustelin niin sai olla kaksi matkalaukkua ja nyt vaan yksi... Postin kautta lähettäminen tuntuu olevan halvin vaihtoehto (100 dollaria vakuutettuna). Just because you're better than me, doesn't mean I'm lazy. | |
![]() 05.06.2010 09:39:54 (muokattu 05.06.2010 09:40:51) | |
Epävirtuoosi: Nyt sitte selvis ku oon täällä jenkeissä asunu 10kk ja takasin suomeen melkeen viikon päästä ni soitin lentoyhtiöön ja sieltä sanoivat että jos lentokoneeseen kitaran haluaa matkustamoon taikka ruumaan ni se maksaa 400 dollaria.... Mutta noi säännöt on muutenkin muuttunut ku viime elokuussa ku täällä olin ja matkustelin niin sai olla kaksi matkalaukkua ja nyt vaan yksi... Postin kautta lähettäminen tuntuu olevan halvin vaihtoehto (100 dollaria vakuutettuna). Häh? Mikä lentoyhtiö veloittaa 400 siitä että matkustajalla on kitara matkatavarana? vai onko tuo automaattisesti lisäveloitus jo on 2 matkatavaraa? The Almighty Marshall. | |
![]() 05.06.2010 23:27:07 | |
Toisesta matkalaukusta veloittaa 50 dollaria. Tosta kitarajutusta en tiedä mutta noin mulle sanottiin... Just because you're better than me, doesn't mean I'm lazy. | |
![]() 06.06.2010 02:05:49 | |
Halvemmalla pääsis kun ostaa sille kitaralle oman istumapaikan :) No tuskin tossa 400 dollarin jutussa nyt oikeen mitään perää voi olla. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
"She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore | |
![]() 06.06.2010 22:03:10 | |
Ei kukaan pakota uskomaan mutta lentoyhtiö United Airlines. Ja joo ei tule halvemmaksi ostaa omaa paikkalippua. Lento menee Detroit-Chicago-Frankfurt-Helsinki. Tosin halvemmalla pääsisi todennäköisesti, mutta tää on tää vaihtariohjelmaan kuuluva lento (jonka pitäisi heidän mukaansa olla halvin mahdollinen...), joten itse en valitettavasti pääse vaikuttamaan. Ja uskon kyllä itsekin, että tuo ei voi olla totta, enkä yritäkään päteä. Varmasti pääsee jotakin kautta halvemmalla, mutta kerron vain faktoja(ko?) mitä mulle itselle on sanottu. Just because you're better than me, doesn't mean I'm lazy. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)