Aihe: Jäätävät tarjoukset laitteista
1 2 3 4 5 6 7 8
jari22
10.04.2010 08:36:10
Homma toimii myös näinpäin: Torilta bongasin Selmerin 50 wattisen putkinupin 50eurolla!! Sovittiin tuossa kaverin kans kaupat sillä hinnalla ja lähetys matkahuollolla. Kaikki oli ok mutten, mutta illalla pisteli viestiä ,että on sen verran kyselty vahvaria, että myykin eniten tarjonneelle. Reilu meininkin. Jäätävä tarjous: saat nuppin 50:llä, kun maksat tilille 500e. Noh ei se mitään...
HTMono
10.04.2010 10:17:27
Twinkle: Kun kerran lähestyt asiaa noin, niin vaikuttaako se sinun ostopäätökseen että antaako myyjä alennusta vai ei?

Ei se yleensä vaikuta. Ellei tuotteen hinnassa ole mielestäni isostikkin ilmaa "normaaliin" kauppahintaan verrattuna. Tälläisissä tapauksissa kyllä yritän aina mainita jos pyyntö tuntuu kovalta yleiseen hintatasoon nähden.

Ja jos jostain tuotteesta tulee liikkeessä tingattua niin ostoaikeilla silloin ollaan liikkeellä =) Vastavuoroisesti jos mnetissä joku mainitsee että "hinta on tiukka" niin kyllä sitä tulee kunnioitettua.

... Ja itse tämän topicin aiheesta, joku tarjosi pikaviestillä Orangen PPC112 kaapista juuri 40 euroa.
Fake Noir --- If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
joku muu sikko
10.04.2010 10:53:49
Jos puhutaan tavallisesta ts. ei-vintage ym. blaablaa soittokamasta niin minä lähden siitä, olin sitten ostaja tai myyjä, että käytetystä kamasta pyydetään 70-75% uuden hinnasta ja kaupat tehdään lopulta 50-65%. Näin tavara liikkuu ja kaikki on tyytyväisiä.
Ääliömäistä yrittää myydä 1000 euron käytettyä putkistyrkkaria 800 eurolla ja seur. vikolla ostaja saa tehdä siihen 300 euron putkiremontin.

OT: Miksi muuten melkein kaikilla putkilla on myynti-ilmoitusten mukaan soitettu 2-10 tuntia. ;)
"Tulkaamme vitun hulluiksi". -Ozzy Osbourne-
Mandarax
10.04.2010 11:00:51
HTMono: Ei se yleensä vaikuta. Ellei tuotteen hinnassa ole mielestäni isostikkin ilmaa "normaaliin" kauppahintaan verrattuna. Tälläisissä tapauksissa kyllä yritän aina mainita jos pyyntö tuntuu kovalta yleiseen hintatasoon nähden.

Ja jos jostain tuotteesta tulee liikkeessä tingattua niin ostoaikeilla silloin ollaan liikkeellä =) Vastavuoroisesti jos mnetissä joku mainitsee että "hinta on tiukka" niin kyllä sitä tulee kunnioitettua.

... Ja itse tämän topicin aiheesta, joku tarjosi pikaviestillä Orangen PPC112 kaapista juuri 40 euroa.

Näinpä juuri. En minä ainakaan lähde tinkaamaan jos en ole tosissaan ostoaikeissa - ikäänkuin koittelemaan kepillä jäätä. Mutta en kyllä ymmärrä miten järkevästä hinnanviilausyrityksestä voi ärsyyntyä tai ottaa nokkiinsa. Asia erikseen sitten nuo järjettömät "maksan kolme euroo sun vaffaristas" -tyyppiset ehdotelmat. Itseäni nekin lähinnä huvittavat.
Toinen juttu on sitten ne "hinta: tarjoa". Siinä kyllä kaivellaan oikein kunnolla verta nenästä...! En minä ainakaan lähde edes ehdottamaan ensimmäisenä sitä "viimeistä hintaa" jolla olisin valmis jonkun tavaran ostamaan. Luulenpa ettei myyjäkään noissa tapauksissa usein edes tiedä mitä jostain romusta voi pyytää, niin tökkää tuollaisen "tarjoa" -tapauksen ja toivoo että joku hölmö maksaisi ylihintaa. Sehän oikein huutaa sitä kolmen euron tarjousta...!
Pitää myöntää, että olen kyllä itsekin myyjänä joskus sortunut tuohon "tarjoa" -ilmoitukseen, mutta siinähän sitä sitten saa mitä tilaa...heh.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Terry Pantheras
10.04.2010 11:24:45
No perkele! Missä ne hauskat tarinat on? Nyt tää on tämmöstä periaatteellista vänkäämismutuilua. Viihdearvoa kehiin - kuten ketjun tarkoitus lienee on - ja naureskellaan tomppeleille! Ei kiinnosta paskaakaan joku "asiallinen tarjouspyyntö"-keskustelu. :D
einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
Morri
10.04.2010 11:29:05 (muokattu 10.04.2010 11:49:25)
sikki-six: Musta tämä on täyttä hölynpölyä. Myyjällä on ihan lakisääteinen oikeus määritellä summa, jolla on valmis kamastaan luopumaan. Kyllä ite ainakin sanon usein tosi härskeille tinkaajille, että noin alas en missään nimessä hintaa tiputa, mielummin pidän ite tuotteen.

Torilla on kyllä kaikennäkösiä opportunisteja liikenteessä, jotka kokeilevat naurettavuudenkin uhalla "kepillä jäätä".

Sitten varmaan venttailet, jos saisit saman kaman ittelles sopivammalla hinnalla, eikö niin?

Voihan sitä tinkiä, ei siinä mitään. Joku järki vaan tohonkin hommaan.

Jätkät on näköjään vetänyt täällä hernettä nenään oikein urakalla...kommentteja luetaan kuin piru raamattua :) Tottakai myyjä saa sanoa lopullisen hinnan. Ja vastaavasti ostaja päättää ostaako sillä hinnalla. Ihan turha vetää tähän mitään lakeja tai oikeuksia, kun asia on tyhmemmällekin selvää. Kommentillani viittasin vain ns hyvän kaupankäynnin filosofiaan, onhan se mukava tehdä kauppaa kun vähän hintaa viilaillaan. Käsi pystyyn jos joku EI ole esim kodinkoneliikkeessä koittanut tingata, ei vissiin montaa kättä nouse?

Ja mistään nappikaupasta tietenkään ei puhuta, hölmöähän se on muutamasta eurosta vääntää esim 20 e tuote ja hinta kohdillaan-pitäis muka saada 15 e:lla. Olennaista on huomata, että jos ostajankin mielestä hinta on lähtiessä balanssissa niin silloinhan se on ok -lisäys tähän http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=410242 tuossa loistava esimerkki tästä, ei varmaan kenenkään mieleen tule ajatusta tingata tästä. Kysynnän ja tarjonnan laki määrittää lopulta aina oikean hinnan kussakin tapauksessa.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että pikemminkin se on tyhmä joka ei tinkaa. Kattokaapas tuolta torilta kuinka siellä esim kitaroista joudutaan laittamaan useampiakin ilmoituksia kun ei mene kaupaksi ja hinta putoaa ihan automaattisesti. Summa summarum, tosiostaja tinkaa silloin kun hänen mielestään hinta ei ole oikeasti kohdallaan eikä siinä mielstäni ole mitään pahaa ja moitittavaa. Jos kauppaa ei silti synny niin sitten ei synny.
"Tai mistä minä mitään tiedän, kysykää Jarmo Kekäläiseltä. Mitä hän ei sitä tiedä sitä ei pidä tietää. -Tuomas Kyrö-"
munkero
10.04.2010 11:36:52
joku muu sikko: OT: Miksi muuten melkein kaikilla putkilla on myynti-ilmoitusten mukaan soitettu 2-10 tuntia. ;)

Toivotaan että soundi muuttus paremmaks putkien vaihdolla, mutta kun ei muutukkaan ni myyntiin?
Kiitos 24.12.2009 - 21.01.2010 "Mukavaahan se on asua suomessa kun tollainen tyyppi hoitaa olkiluotoa ja kattoo samalla korealaisia koulutyttöjä." - Traditional
Räbbänä
10.04.2010 11:48:06
Onhan näitä kaikenlaisia ollut, varsinkin omalla kierrätystahdillani. Eräs kaveri oli jo tulossa Hughes & Kettnerin TriAmp MKII tulossa hakemaan 900 eurolla ja toinen ehdotti päittäin vaihtoa Marsun JVM:n. Uutena hintaa nupilla saksassa se vajaa 2700 ja Suomessa liikkeet taitavat jo kinuta sen kolme kiloeuroa. Lopulta liikkui onneksi pyytämälläni noin 1400 eurolla kitarakamadadan sisällä.

Aikoinaan vähän erikoisempaa Ibanezia (Lacs) myydessä joku tarjosi Ltd:n pinkkiä alexia ja 300 euroa välirahaa... hinta oli lopulta kevyesti kahden uuden Alexin ja 300 euron välirahan kokoinen.
"50-luvun Telecasterin arvo ei ole soitettavuudessa tai äänen värissä vaan siinä, kuinka hyvältä se näyttää ripustettuna seinälle alkuperäisen Andy Warholin ja vähintään 30-vuotiailla mallasviskeillä täytetyn kokotammisen baarikaapin väliin."
Wolfie
10.04.2010 12:07:03
Aikanaan Carvinia kauppailin, niin tuli vain pikaviesti: tarjoan parisataa, eikö olekin sopuhinta... Kivakiva... En aivan lämmennyt.
Oh Lord, Thank You!
Ziggy Bubba
10.04.2010 12:14:24

Morri: Jätkät on näköjään vetänyt täällä hernettä nenään oikein urakalla.

Mitä sä oikein höpäjät? Kyllä omat herneet on ja pysyy maissien ja paprikojen seassa pakkasessa.
This Is Sonar Transistor...
Jii-Gee
10.04.2010 12:16:26

Terry Pantheras: No perkele! Missä ne hauskat tarinat on?

Noh..kokeillaan tällaisella;
Eräs muistaakseni Oulun suunnalla vaikuttava m.nettiläinen pisti torille tyrkylle wanhan antiikki-Straton (olikohan se 1964?),vaihturiksi tarjottiin tonttia itäiseltä Uudeltamaalta.
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
MuzaK
10.04.2010 12:22:44
Jii-Gee: Noh..kokeillaan tällaisella;
Eräs muistaakseni Oulun suunnalla vaikuttava m.nettiläinen pisti torille tyrkylle wanhan antiikki-Straton (olikohan se 1964?),vaihturiksi tarjottiin tonttia itäiseltä Uudeltamaalta.

Hehe, toi on hyvä! Mullakin olis perintönä 3500euron omakotitalotontti Torniossa jonka mieluusti vaihtaisin johonkin kitarakamaan. Oikeasti.
fox
10.04.2010 12:24:29

Jii-Gee: Noh..kokeillaan tällaisella;

No hei, jos se oli vaikka reilun kokonen rantatontti, niin ihan linjassahan tuollanen olis ollut.. =)
Useempi kymmenenkiloeuronen tuohon kuitenkin varmaan menis..

Mitä tulee tinkimiseen yms. niin kyllähän se kaupankäyntiin "kuuluu" tai on ainakin hyväksyttävä. Taas, jos itse on laittanut tuon maagisen sanan "tarjoa" siihen myynti-ilmoitukseen, niin omasta pyynnöstähän sitte tulee tarjousta laidasta laitaan ja reunoilta ylikin vielä.
Tinkimisessä toki voi myyjä tehdä valinnan, että mikäli ihan omien tavoitehintojen ali ollaan menossa, voi todeta että "eikä myydä, ainakaan sulle". Eihän se oikein tahdo olla palkitsevaa, kun/jos ensin väännetään hintaa kohdilleen, ja sitte toinen vielä sanoo "Kai ne lähetyskulut sisältyy hintaan"...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Twinkle
10.04.2010 12:24:47 (muokattu 10.04.2010 12:27:29)
HTMono: Ei se yleensä vaikuta. Ellei tuotteen hinnassa ole mielestäni isostikkin ilmaa "normaaliin" kauppahintaan verrattuna. Tälläisissä tapauksissa kyllä yritän aina mainita jos pyyntö tuntuu kovalta yleiseen hintatasoon nähden.

Jepjep, ite tingin lähinnä silloin jos hinnassa on joko paljon sitä "ilmaa" tai sitten jos sillä on merkitystä. suhteuttamalla voidaan aatella, että esim. joku satanen on minulle puolen vuoden puhelinlaskut tai viidelläkympillä syö kuukauden. Mut en minä tavallisesti viitsi lähteä siihen kelkkaan että venytän sitä viittä euroa jostakin 50 euron tuotteesta.

Mut en minä tavan vuoksi viitti, tiiän kuinka ärsyttävää se on että ihmiset tulee potkimaan renkaita ja myyjän asemassa niitä potkijoita on usein isompi joukko. Kyllä tinkiminen on sinällään ok jos siinä on nähtävissä järkisyyt.
mvirta
10.04.2010 12:25:47
Terry Pantheras: No perkele! Missä ne hauskat tarinat on? Nyt tää on tämmöstä periaatteellista vänkäämismutuilua. Viihdearvoa kehiin - kuten ketjun tarkoitus lienee on - ja naureskellaan tomppeleille! Ei kiinnosta paskaakaan joku "asiallinen tarjouspyyntö"-keskustelu. :D

Noh.

Joskus vuosia sitten oli Keltaisessa Pörssissä Jubilee halfstack hintaan 80 euroa.

Aattelin että varmaan hinnasta pudonnut yksi nolla.. halpa silti, poimitaan pois.

Soittelin sitten ja sanoin että voisin ostaa, hintahan tossa vissiin oli mennyt väärin.

Ukko sanoi että ei, kahdeksaakymppiä ajattelin. Kaverin kamoja, tossa kymmenen vuotta lojunut ja oli sanonut ettei enää kiinnosta ja käskenyt myydä pois.

Mä siihen että hetkinen nyt, sä saat noista helposti tonnin.

Äijä sanoi että perskules, joku on jo tulossa naapurikunnasta hakemaan.

Sanoin että soita sille että meni jo, saat heti 500 niin ei tarvi valehdella. Kaupat tuli.

Siistissä kunnossa on kyllä, muovitkin vielä hopiaisen etulevyn suojana tehtaan jäljiltä.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
0101978
10.04.2010 13:21:22
Myin joskus Fendein Vibroluxia ja vielä ihan päivän hintaan. Ilmoituksessa luki että vaihto vain rahaan koska lisätilalle oli tarvetta. Tallensin viestin puhelimeeni:

Hei! Tehdään vaihtokaupat päittäin. Korgin työasema, noin 10 vuotta vanha, muuntaja puuttuu, 5 kosketinta mykkänä ja jotain omituista häikkää muutamassa lohkossa. Kuitenkin ihan toimiva peli. Jos Vibrolux on toimintakunnossa niin voin tulla puolimatkaan vastaan., eli vaikka Hämeenlinnaan.
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Morri
10.04.2010 14:08:23
Mielenkiintoinen ilmiö sinällään myös se, että kun myynti-ilmoitukseen laittaa kissan korkuisilla kirjaimilla "ei vaihtoja! niin jo vain sieltä tulee "että vaihdakko tähän mun perusperus-ibaneziin?" Sitten vaan kohteliaasti joutuu kieltäytymään, kun monta kertaa on jo uutta kamaa kiikarissa/tilattuna. Siitähän tuo teksti ilmoituksessa juuri johtuu...
"Tai mistä minä mitään tiedän, kysykää Jarmo Kekäläiseltä. Mitä hän ei sitä tiedä sitä ei pidä tietää. -Tuomas Kyrö-"
ballfish
10.04.2010 14:10:22
Tarpeeksi kun yrittää päättömiä ehdotuksia tehdä niin joskus toimii. Ei se tyhmää ole yrittää.
"Vaikka ajatus 170 euron pitsasta Simpeleellä, kera omien PA-kamojen, eräänä maanantaina houkuttelee, tämä ilmoitus kuulunee torille." -moderaattori
kimurantti1
10.04.2010 14:29:36 (muokattu 10.04.2010 14:54:01)
Morri: Summa summarum, tosiostaja tinkaa silloin kun hänen mielestään hinta ei ole oikeasti kohdallaan eikä siinä mielstäni ole mitään pahaa ja moitittavaa.

Heh, joo ei täällä kellään ole herneitä nenässä, ei kantsi lukea viestejä liian herkkänahkaisesti. Tähän oli vielä pakko kommentoida, että nimenomaan tuotahan tässä on muutamienkin käyttäjien voimin jo yritetty selvittää. :-D Avainsanat "tosiostaja", "hinta" ja "kohdallaan". Tottakai silloin tingataan jos hinta ei oikeasti ole kohdallaan, ja ehkä kysytään niitä postikuluja mukaan jos purkin hinta on reippaasti päälle 100e, niin ettei ne todellakin ole 10-20% koko sen laitteen hinnasta. Kysehän oli nimenomaan niistä päättömistä tarjouksista, ja jos 80 euron pedaali on myynnissä 50e hintaan (se on 62% uuden hinnasta, eli todella kohtuullinen hinta), niin tosta sen kympin tinkaaminen on mun mielestäni aika päätön tarjous. Mitää tulee siihen hyvään kauppaetikettiin, niin mikä ihmeen velvollisuus myyjällä on tehdä ostaja iloiseksi, miksei ostajan tehtävä ole tehdä myyjää iloiseksi? :-) Mä ainakin tulen tosi hyvälle mielelle siitä, kun kauppatapahtuma ja kanssakäyminen on sujuvaan ja nopeaa ilman turhamaista venkoilua, tavara on sitä mitä luvattiinkin (olin sitten itse ostajana tai myyjänä) ja molemmat osapuolet pitää 100% kiinni siitä mitä sovittiin/puhuttiin. Mulle rehellinen ja asiallinen ostaja/myyjä on on yhtä kuin hyvä ostaja/myyjä. Ei siihen tarvita mitään "sainpas vielä vitosen tingattua ja tuli hyvä mieli" -temppuja.

Mutta joo, ketjun aiheeseen voisin heittää jo mainitun Alexi-600:n lisäksi muutamankin tarjouksen tosta Jemistä:

- päittäin vaihto samanlainseen, mutta 2001-2002 malliin (ööh, miksi vaihtaisin vähemmän haluttuun vuosikertaan?)
- 1000e + RG320 (mä olen myymässä _Jemiä_, minkä ihmeen takia haluaisin nurkkaan saman tyyppisen mutta paljon huonomman ritsan)
- 900 euroa rahaa (tuskin tarvii selittää)
- LTD MH-1000 + 400e välirahaa (LTD:n ovh tonnin, eli reilu kauppa kuulemma..)
- monta muuta OVH:ltaan saman hintaista mutta tosiasiassa paljon vähemmän haluttua kitaraa, jotka syystä tai toisesta on kuulemma paljon parempia kuin Jem 7VWH, mutta "hetkittäisessä mielenhäiriössä" vaihto kuulemma kävisi (niinpä, MUN mielenhäiriössäni..)
- lista jatkuu...
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Twinkle
10.04.2010 15:02:53
kimurantti1:
vaihtaisin vähemmän haluttuun vuosikertaan
tosiasiassa paljon vähemmän haluttua kitaraa

ihme kun se on noin haluttu mutta siltikään sitä ei ole kukaan vielä ostanut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)