Aihe: Irtoaako Fendereistä hevit ja rockit?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Mr. Speed
09.03.2010 22:51:31
keppi2: Joo mieltymykseni ovat Les Paul ja Strato ja tykkään soitella kevyestä rockistä - metalliin. Lempibändejäni ovat AC/DC, Metallica, Kiss ja Guns N' Roses ja Budjetti on 700e. Eli ei sen pakko ole olla strato.

Mieluummin haluisin Kiinteätallaisen, kun en oikeen tota floikan käyttöä hallihe, mutta oppisin sen kyllä. Ja noissa Fender stratoissa on kaikissa floikka, mutta eipähä tuo haittaa.

Ehkä tärkein kysymys. Kelpaako käytetty?
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
Migo
09.03.2010 22:56:08
Maistuisiko hevy-miehelle pähkinä?
aoi
09.03.2010 22:57:12 (muokattu 09.03.2010 23:09:15)
Oot täysin oikeassa. Mutta jos aloittaja kyselee Metallican soittoon soveltuvaa kitaraa, niin eipä tuolla mun stratolla ainakaan sinkkumikki tallassa paljoa Metallicaa soiteltu.

Jännittävää on se, että itelläni on ltd-kitarassa emg 81 ja 60 -mikit, mutta silti tekee mieli soittaa Metallican biisit stratokopsulla. Yksikelaisilla mikeillä irtoaa niin "murea" saundi... Juuri kiva dempatessa, vielä kivempi avoimilla sävelillä. Kaikilla mielipiteensä selvästikin. P-90 vois myös olla parhautta.

muoks. Yksikelaiset nääs napsuu ja kolisee NIIN mukavasti että geneeriset, tasapaksut puuro-hevisaundit on kaukana. Vaikka nekin tietty osaa olla hyviä saundeja.
Ziggy Bubba
09.03.2010 23:00:14 (muokattu 09.03.2010 23:00:40)

Kyllä se humppari vaan on varsin suositeltava raskaampaan musaan, vaikka niillä sinkuilla "voi" myös soitella hevanderia. Jo ne hi-gain -soundin tuottamat hurinamäärät alkavat äkisti ottamaan pannuun. Tämä pätee varsinkin ns. "vintage" -tyylisiin ykskelaisiin, jotka kolisevat, rutisevat ja napsuvat just eikä melkein väärään tyyliin raskaammassa soitannossa. Tästä saa toki olla eri mieltä, harva kylläkään on :)
This Is Sonar Transistor...
Mandarax
09.03.2010 23:00:32
Mr. Speed: Sinänsä aloittaja on ihan hyvällä pohjalla, kun ei ainakaan vielä ole paljastanut kuulleensa kaveriltaan, että heviin tarvitaan EMG:t.

Äh, ja nyt sä menit sen paljastamaan..!
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Mr. Speed
09.03.2010 23:03:24
Mandarax: Äh, ja nyt sä menit sen paljastamaan..!

Ai sori. Täytyy korjata asia.
Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa.
keppi2
09.03.2010 23:07:10 (muokattu 09.03.2010 23:16:19)
Mr. Speed: Ehkä tärkein kysymys. Kelpaako käytetty?

No sanotaan näin, kun toista kitaraa tässä olen hommaamassa. Siitä on vuosi, kun ostin edellisen kitaran. Se oli joku halpis LP makso 250e, mutta iha komeasti siitä karjahtelee hevit ja rockin yms. muut. Mutta, kun nyt toista olen hommaamassa ni en mielellään käytettyä ostaisi.

Hei muuten mitä mieltä olette tästä: http://www.dv247.com/guitars/esp-gu … guitar-faded-cherry-sunburst--61640

Testasin liikkeessä samantapasta kitaraa jossa oli juuri ne EMG:t mutta mieluummin passiiveilla soittelisin, Tokai voisi olla myös hyvä vaihtoehto.
Moro osta poro...
s8na
09.03.2010 23:07:28 (muokattu 09.03.2010 23:08:05)

Täällä on mainittu P-90 mikit ja hevi, no en mene tarkemmin heavyn määritelmään mutta sanoisin, että p-90 mikeillä saa hyvinkin ärjyt soundit aikaiseksi. Vastaavasti suuret hurinat ovat rasittava ilmiö kun gainia on soundissa reippaammin.

-> humbucker.
All the stuff I need is here, I just have to invent how to use them -McGyver
PJS
09.03.2010 23:18:34

Lempibändejäni ovat AC/DC, Metallica, Kiss ja Guns N' Roses ja Budjetti on 700e. Eli ei sen pakko ole olla strato.

Tuon listan perusteella lähtisin hakemaan jotain Gibson -puljun tuotteita. Tai kopioita. Les Paul ja SG mallit toimivat hienosti. Toki ne samat hevit irtoaa stratolla/telelläkin ja saundikin voi olla sun mieltymyksiin ihan passeli, vähän kirkkaampi ja purevempi varmaan, mut kumminkin. Näät kun ymmärtääkseni tosta listasta jokaisen bändin kitaristit luottavat SG/LP meininkeihin.
Peace!
weetube
09.03.2010 23:37:46
sikki-six: Jo ne hi-gain -soundin tuottamat hurinamäärät alkavat äkisti ottamaan pannuun. Tämä pätee varsinkin ns. "vintage" -tyylisiin ykskelaisiin, jotka kolisevat, rutisevat ja napsuvat just eikä melkein väärään tyyliin raskaammassa soitannossa. Tästä saa toki olla eri mieltä, harva kylläkään on :)

Aikas mielenkiintoista tekstiä...

Että rutisevat,kolisevat ja napsuvat...Taitaa olla ihan turha jatkaa tätä keskustelua.
Jucciz
09.03.2010 23:43:58
weetube: Aikas mielenkiintoista tekstiä...

Että rutisevat,kolisevat ja napsuvat...Taitaa olla ihan turha jatkaa tätä keskustelua.

Heh, mun Stratocaster (kolme yksikelaista mikkiä) hurisee tällä hetkellä vähemmän kuin mun humbuckereilla varustetut Les Paulit. :)
Osteri
09.03.2010 23:45:44
Les Paul ja SG mallit toimivat hienosti. Toki ne samat hevit irtoaa stratolla/telelläkin ja saundikin voi olla sun mieltymyksiin ihan passeli, vähän kirkkaampi ja purevempi varmaan, mut kumminkin.

Aloittajan kysymykseen tulee y.m. tyyppisiä vastauksia joiden pohjalta näen sulle kaksikin erilaista etenemisen vaihtoehtoa :

1) Pohja on valmis sille, että jonkin ajan kuluessa sulla on jo muutama kitara joilla sitten soittelee sitä mikä milloinkin tuntuu olevan sitä haettua heviä tai rockia. Monet kitarat in kivoja ja vähän kaikkea pitäisi saada. Näin se meillä menee ja parannuskeinoahan ei ole... :)

Tuo linkissä ollut LTD EC 401 on oletettavasti ihan pätevä peli; mahonkirunko ja kaula + melko vakio Duncan setti tämän tyyppiseen kitaraan. Paljolti samanlainen kuin mulla Washburn P sarjalainen. Tumma jyräsoundihan siitä lähtee.

2) Osta Torilta tämä Washburn Idol http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=393201 . Näissä Idoleissa on VCC-tekniikka perinteisten tone-potikoiden tilalla ja sillä portaattomasti humppari puolitetaan, jolloin soundimaailmaa löytyy kaikkeen rockiin sopivasti. Tuo esimerkin malli on jo valmiiksi hyvillä mikeilläkin. Tutki myös muutkin Idol sarjan kitarat, mutta suosittelen vaihtamaan Duncanit tai Dimarziot nimettömien orkkismikkien tilalle. Ominaisuuksiensa takia Idolista saa loistavasti toimivan yleiskitaran.

Itse olen ollut Washburneihin varsin tyytyväinen.
PJS
09.03.2010 23:46:18

Jucciz: Heh, mun Stratocaster (kolme yksikelaista mikkiä) hurisee tällä hetkellä vähemmän kuin mun humbuckereilla varustetut Les Paulit. :)

Omanikaan eivät häiriöksi asti hurise. Salaisuus ei ole kummoinenkaan, kunnolla suojatut mikit, asiallisesti kolvatut sähköhommelit, folioteippiä ja vähän vaivaa.
Peace!
Victor Helldriver
09.03.2010 23:48:02
eikai ny kukaan fendereillä oo ikinä heviä tai rokkia tehny.
ite suosittelen harley bentonia moiseen.
ja vahvistimet ja pedaalit hoitaa behringer.
näillä ei voi mennä metsään!
Bigger man is ALWAYS better than the little man...
Jucciz
09.03.2010 23:48:48
PJS: Omanikaan eivät häiriöksi asti hurise. Salaisuus ei ole kummoinenkaan, kunnolla suojatut mikit, asiallisesti kolvatut sähköhommelit, folioteippiä ja vähän vaivaa.

Mullakin noi ja lisäksi Suhr BPSSC: hurinan perusteella ei voi enää päätellä, onko yksi mikki vai väliasento käytössä. Arvokas modi, mutta todellakin hintansa väärti, koska pidän niin paljon single coilien helinästä ja välillä on kiva käyttää ihan kunnolla säröä etenkin keikalla.
PJS
09.03.2010 23:52:28

Jucciz: Mullakin noi ja lisäksi Suhr BPSSC: hurinan perusteella ei voi enää päätellä, onko yksi mikki vai väliasento käytössä. Arvokas modi, mutta todellakin hintansa väärti, koska pidän niin paljon single coilien helinästä ja välillä on kiva käyttää ihan kunnolla säröä etenkin keikalla.

Mikäs tossa Suhrissa on se "juttu"?
Peace!
weetube
09.03.2010 23:54:24
Jucciz: Mullakin noi ja lisäksi Suhr BPSSC: hurinan perusteella ei voi enää päätellä, onko yksi mikki vai väliasento käytössä. Arvokas modi, mutta todellakin hintansa väärti, koska pidän niin paljon single coilien helinästä ja välillä on kiva käyttää ihan kunnolla säröä etenkin keikalla.

Älä ny petskele.Stratoonhan kuuluu se pien hurina ja murmutus kun säröä lisätään.

Ja sää ny senkin menit sitte demppaan.
Jucciz
09.03.2010 23:57:33
PJS: Mikäs tossa Suhrissa on se "juttu"?

Lue tuolta:
http://www.suhrguitars.com/pickups.aspx#bpssc

Hurinat pois, soundi jää.
Ziggy Bubba
09.03.2010 23:57:49

weetube: Aikas mielenkiintoista tekstiä...

Ite tykkään kovasti mun telestä ja stratosta, joissa molemmissa on varsin perinnehenkiset ykskelaiset. Pirusti tykkään soitella kyllä molemmilla, mutta hi-gain -hommissa nuo eivät omasta mielestä ole olleskaan omimmillaan. Humppareiden tuottama potku, sopiva kompressoivuus ja hurinattomuus vaan ovat isoilla säröillä runttuhommissa omiaan.

Se napakasti ja dynaamisesti soiva "vitnake" -ykskelanen menee musta vaan hukkaan massiivisten särövallien kanssa - ei pääse laite siis ollenkaan oikeuksiinsa.

Miksi tätä keskustelua on susta turha jatkaa?
This Is Sonar Transistor...
Jucciz
09.03.2010 23:57:54
weetube: Älä ny petskele.Stratoonhan kuuluu se pien hurina ja murmutus kun säröä lisätään.

Ja sää ny senkin menit sitte demppaan.

En mää oo koskaan ollut erityisen tulessa mistään ylimääräisistä häiriöäänistä, ehkä oon vaan outo.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)