![]() 22.02.2010 08:38:18 | |
---|---|
Midrange: Ei kannata uskoa siihen floikkamyyttiin jota niin usein kuulee esim. Ping Original FR pysyi kyllä ihmeen hyvin vireessä. Ei se nyt ihan huuhaata ole. | |
![]() 22.02.2010 11:08:01 | |
Krice: Ping Original FR pysyi kyllä ihmeen hyvin vireessä. Ei se nyt ihan huuhaata ole. Miten kauan semmoinen oli käytössä? Kyllä pehmoisestakin metallista tehdyt veitsenterät toimii jonkin aikaa. "Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni
muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni
erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana." | |
![]() 22.02.2010 11:19:27 | |
Midrange: Ei sellaista floikkaa olekkaan joka palautuisi aina 100% samaan lähtöasentoon. Tämä taas johtuu yksinkertaisesti kielistä jotka venyy ja joustaa vähän milloin mitenkin. Ei tartte mennä vaikka kun kauppaan ja ottaa hyllystä satunnainen kallis ibanez, vähän veivata floikan kanssa ja huomaa että ei se palaudu aina tismalleen siihen lähtöpisteeseen. Sitä se vaan on kielisoittimen kanssa eläminen. Se on eri asia sitten jos sulla on oma kitarateknikko joka pitää huolen siitä että se floikka on koko ajan parhaassa mahdollisessa kunnossa ja säädöissä. Ja tarvittaessa vaihdetaan biisien välillä usein kitaraa kuten Satriani tekee. Itse oon vaan oman floikan kanssa oppinut elämään tuon kanssa. Ei kannata uskoa siihen floikkamyyttiin jota niin usein kuulee esim. harmony centralissa jossa teinit leveilee että niiden halpa floikkakitara pitää vireen kaks viikkoa putkeen ilman minkäänlaista vireen hienosäätöä. Ja tietenkin palautuu aina samaan asentoon vaikka sitä veivais kaks viikkoa yhteen putkeen. Joko eivät käytä kampea lainkaan, tai eivät tajua milloin kitara on epävireessä. Esim. Mattias IA, joka on ehkä yks kuuluisimmista kovan luokan kammen veivaajista joutui levyesittelyssään virittämään omaa skebaansa lähes joka biisin välissä ja toteskin että hänen käsissään kielet joutuu vähän liian lujalle. Schallerin floikka käytössä miehen skebassa jos oikein muistan. Onko sulla ollut koskaan uutta tallaa täysin tikkiin säädettynä. Se meinaa palauttaa kohdalleen. Liikkeen hyllyssä olevat kepit ei ehkä vanhoine kielineen ole paras esimerkki hyvin säädetystä kitarasta. Ongelmana kuluneissa veitsissä on, että talla ei välttämättä palauta lähellekään alkuperäistä asentoa, vaan sitä saa aina nostaa itse toiseen suuntaan. Uusien lelujen kanssa tuota ei tarvitse tehdä. Toki on aivan luonnollista, että jos siinä kammessa roikutaan jatkuvasti (vaikkapa tyyliin IA), ei mikään talla pidä virettä. Siinä vaiheessa ei olekaan enää kyse tallan pidosta, vaan kielistä. Mutta jos katsot IA:nkin soittoa, ei sen tarvitse palautella tallaa asentoonsa missään vaiheessa. Ongelmaksi tulee nimenomaan pikkuhiljaa venyvät kielet. Jos sillä olisi talla huonona, biisi kuulostaisi epävireiseltä ensimmäisen kampeamisen jälkeen. | |
![]() 22.02.2010 11:42:11 | |
hemoroidi: Kitara on nyt melkein "valmis", kaikki muut on paikalla paitsi pään kieliä "painava" palikka. En tiedä kyllä että mitä tämä palikka tekee ja minkä takia se on ainakin Ibanez-kitaroissa. Se painaa kieliä lukkosatulaa vasten niin, että kun virität kitaran ja kiristät lukot, vire ei muutu. Ehkä tyhmä kysymys, mutta oletko varma, että kitarasi on RG550? | |
![]() 22.02.2010 12:29:57 | |
tender.insanity: Se painaa kieliä lukkosatulaa vasten niin, että kun virität kitaran ja kiristät lukot, vire ei muutu. Ehkä tyhmä kysymys, mutta oletko varma, että kitarasi on RG550? Eiköhän tuo RG550 ole. Otin kaulan pois, niin siinä kropan kolossa lukee RG550 ja myös kaulassa lukee RG550 (siinä osassa mikä liitetään kroppaan). Mulla oli about 8 vuotta sitten kitara missä oli floikka ja se oli kyllä semmonen peli ettei mennyt epävireeseen vaikka muskeli-mies olisi vääntänyt. Tämmösellä floikalla en ole aikasemmin soittanut, että epävireeseen menee jo yhden vibran jälkeen. | |
![]() 22.02.2010 12:42:24 | |
hemoroidi: Eiköhän tuo RG550 ole. Otin kaulan pois, niin siinä kropan kolossa lukee RG550 ja myös kaulassa lukee RG550 (siinä osassa mikä liitetään kroppaan). Ok. Kunhan varmistin. Mutta tosiaan, nuo "stud lockit" jos eivät ole kunnossa, niin vire ei kyllä pysy. Elikkäs nämä http://media.photobucket.com/image/ … stud/Abominodium/DY/LockingStud.jpg | |
![]() 22.02.2010 16:55:49 | |
tender.insanity: Ok. Kunhan varmistin. Mutta tosiaan, nuo "stud lockit" jos eivät ole kunnossa, niin vire ei kyllä pysy. Elikkäs nämä http://media.photobucket.com/image/ … stud/Abominodium/DY/LockingStud.jpg No eipä ole välttämättä niistä stud lockeista kiinni. Edge Pron tolppa on muuten samanlainen, mutta siitä puuttuu tuo lukko. Ihan hyvin nekin vireen pitää. | |
![]() 23.02.2010 00:33:17 | |
Ei kuulu itse topickiin, mutta pakko heittää tähän, kun kerran noista floikan vireessä pysymisistä aiemmin mainittiin. Eli vehkeenä on Jackson KE-3 CS Update, ostettu joskus 5-6 vuotta sitten Thomannilta. Itten ei hirveämmin oo tarvinnu kitaralle mitään tehdä, koska tuli valmiiksi säädettynä (ilman erillistä pyyntöä kaikenlisäksi), oikeassa vireessä ja vieläpä oikean paksuisella kielisetillä. Ja vaikka miten kikkailee floikan kanssa, ei tunnu menevän epävireeseen ei niin mitenkään. Päivittäin kuitenkin tulee soiteltua useampi tunti, ja viritän ehkä kerran parissa viikossa, silloinkin yleensä ne korjaukset on hyvin pieniä. Tosin mitä olen ymmärtänyt, niin toi riippuu ihan täysin floikasta. Aikanaan kaverin kanssa lukiossa ostettiin samanlaiset Ibanezit (olikohan RG570), sillä pysy keppi vireessä täysin, ittellä taas ei passannu hirveämmin kampea vemputella ellei halunnu virittää uudestaan. Identtiset kitarat, ihan samat säädöt, sama vire, samat kielet jne. | |
![]() 23.02.2010 01:10:47 | |
hemoroidi: En ole viritysmittarilla kattonu, mutta melkein kaikki (ellei kaikki) kielet menee epävireeseen. Jos siis painan vibran alas, niin vire on laskenut noin 1/4 (ja epävireessä, eli kaikki kielet ei tiputa yhtä paljon). Jos vedän kampea niin sama juttu ylöspäin. Eron huomaa kun soitan jonkun soinnun, ja vuorotellen kampi alas ja ylös. En huomannut sen tarkemmin tutkia tallan veitsiä, koska Floyd Rosea en ole ennen katsonut suoraan kädestä. Tallan asennon pistin 90 asteeseen, luin jostain netistä että niin sen kuuluu olla. Mistä näitä tappeja (mihin veitset tulee kiinni) voi ostaa? Ne ei ainakaan kovin terveiltä näyttäneet. Kokeile nostaa tallaa hieman ylöspäin, ettei ois liian alhaalla ja ottaa bodyyn kiinni. Aiheuttaa just noita yllämainittuja oireita. Tallan pitäis liikkua suhtherkästi ylös ja alas. Jos tuo ei auta, ni sit on veitset tai paalut kuluneet. Itse ostaisin uuden Lo-Pro Edgen, maksaa 180e sisältäen paalut ja jouset. Paalut maksaa noin 10e kappale. | |
![]() 23.02.2010 01:13:44 | |
tender.insanity: Ok. Kunhan varmistin. Mutta tosiaan, nuo "stud lockit" jos eivät ole kunnossa, niin vire ei kyllä pysy. Elikkäs nämä http://media.photobucket.com/image/ … stud/Abominodium/DY/LockingStud.jpg Mä oon sitämieltä, et ne pienet lukitusruuvit ei erityisen ratkaisevia ole. Edge pro:ssa ei niitä edes ole. | |
![]() 23.02.2010 01:33:17 | |
oiva tumpeloinen: Onko sulla ollut koskaan uutta tallaa täysin tikkiin säädettynä. Se meinaa palauttaa kohdalleen. Liikkeen hyllyssä olevat kepit ei ehkä vanhoine kielineen ole paras esimerkki hyvin säädetystä kitarasta. Ongelmana kuluneissa veitsissä on, että talla ei välttämättä palauta lähellekään alkuperäistä asentoa, vaan sitä saa aina nostaa itse toiseen suuntaan. Uusien lelujen kanssa tuota ei tarvitse tehdä. Toki on aivan luonnollista, että jos siinä kammessa roikutaan jatkuvasti (vaikkapa tyyliin IA), ei mikään talla pidä virettä. Siinä vaiheessa ei olekaan enää kyse tallan pidosta, vaan kielistä. Mutta jos katsot IA:nkin soittoa, ei sen tarvitse palautella tallaa asentoonsa missään vaiheessa. Ongelmaksi tulee nimenomaan pikkuhiljaa venyvät kielet. Jos sillä olisi talla huonona, biisi kuulostaisi epävireiseltä ensimmäisen kampeamisen jälkeen. Komppia tuolle! Noissa floikissa on osia mitkä kuluu, ja niitä pitää vaihtaa. Myös säännöllinen rasvaus on suotavaa. Uusi Edge Pro ja Lo-Pro Edge pitää täydellisesti vireen, jos se on säädetty oikein. Talla ihan pikkasen takakenossa runkoon nähden, on omien kokemusten perusteella paras. | |
![]() 23.02.2010 01:39:58 | |
P-man: Komppia tuolle! Noissa floikissa on osia mitkä kuluu, ja niitä pitää vaihtaa. Myös säännöllinen rasvaus on suotavaa. Uusi Edge Pro ja Lo-Pro Edge pitää täydellisesti vireen, jos se on säädetty oikein. Talla ihan pikkasen takakenossa runkoon nähden, on omien kokemusten perusteella paras. Sun kandeis toimittaa tommonen kitara IA:lle. Maksais sulle varmaan hyvät rahat siitä. Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa | |
![]() 23.02.2010 01:55:35 | |
Midrange: Sun kandeis toimittaa tommonen kitara IA:lle. Maksais sulle varmaan hyvät rahat siitä. Niin, ehkä se ei vaan tiedä paremmasta? My life is like an Opel-highway. | |
![]() 23.02.2010 09:06:37 (muokattu 23.02.2010 09:10:38) | |
P-man: Mä oon sitämieltä, et ne pienet lukitusruuvit ei erityisen ratkaisevia ole. Edge pro:ssa ei niitä edes ole. No, mikäli niiden paalujen mahdollinen liikkuminen ei haittaa, niin mikäs siinä sitten. Edge Prosta lukitukset poistettiin myös siitä syystä, että ihmiset ovat tyhmiä. Tehtaalla paalut lukittiin, ja kun Tr00alexi kantaa kitaran kaupasta ja alkaa säätmään kielien korkeutta, niin kuuluu vain naks naks ja paalut paskana. Älyllinen ihminen tekee Locking Stud Modin Edge Prohon. EDIT: Ibanezhan lopetti Edge Pro -tallojen laittamisen uusiin kitaroihin viime lokakuusta. Edge Zero, Original Edge ja Lo-Pro Edge ovat tätä nykyä käytössä. | |
![]() 23.02.2010 11:02:13 | |
Midrange: Sun kandeis toimittaa tommonen kitara IA:lle. Maksais sulle varmaan hyvät rahat siitä. "Toki on aivan luonnollista, että jos siinä kammessa roikutaan jatkuvasti (vaikkapa tyyliin IA), ei mikään talla pidä virettä. Siinä vaiheessa ei olekaan enää kyse tallan pidosta, vaan kielistä. Mutta jos katsot IA:nkin soittoa, ei sen tarvitse palautella tallaa asentoonsa missään vaiheessa. Ongelmaksi tulee nimenomaan pikkuhiljaa venyvät kielet. Jos sillä olisi talla huonona, biisi kuulostaisi epävireiseltä ensimmäisen kampeamisen jälkeen." | |
![]() 23.02.2010 11:37:16 | |
Otin kakkosfloikkakitarani laukusta. Oli siellä kampineen päivineen, suoraan viime treeneissä sinne laitettu. Se on muuten sellainen muotoonvalettu laukku, jossa pitää joko irroittaa kampi tai sitten painaa kansi alas siten että talla tilttaa, muuten ei mene kansi kiinni. Minä en irroita kampea. Kepakko oli vireessä. Siis riittävässä rokkenrolliin ja bändisoittoon, hienoviritykset kotosalla voivat olla jotain muuta. Oli se vireessä viime treeneissäkin. Ja sitä edellisissä. Pitäisköhän seuraavissa ihan mallin vuoksi alkaa jo vääntelemään virittimiä, kun basistin kanssa tsekataan lähtövireet? Tai oikein soiton aikanakin alkaa hipeltämään, ensin epävireeseen ja sitten takaisin. Siinähän tulisi sitä vintakefiilistäkin, tosin toisinpäin. Kuuntelin just Henkan LA Forum liveä. On niillä pojilla joskus ollut vissiin itkussa pitelemistä kampineen. Selvisivät kuitenkin, kai. | |
![]() 23.02.2010 12:21:53 (muokattu 23.02.2010 12:24:32) | |
Tuokin riippuu niin paljon siitä miten määrittelee milloin kitara on vireessä. Itse perfektionistina tuonkin suhteen huomaan heti jos vire heittää aavistuksenkin verran. Sen verran mitä olen kavereiden skeboja testannut niin on jäänyt semmonen kuva että monille se kitaran vireessä oleminen tarkoittaa että se on riittävästi sinne päin. J harvemmin sillä floikkakitaralla soitetaan puhtaalla kanavalla sointuja joissa se epävireisyys tulisi parhaiten esiin. Monesti treeneissä joudun kaverillekin sanoon että korjaa vireensä kun taas hänen mielestään se on ainakin "riittävästi vireessä"... En keksi muuta selitystä kuin tuon millä selittää sen miten jotkut väittävät että juuri heidän floikkakitaransa pitää vireen kaks viikkoa ilman hienosäätöä vaikka kampea veivaisi rankastikkin. Itseasiassa maksaisin kernaasti paljon siitä jos saisin tuon perfektionistin omininaisuuden kitkettyä itsestäni pois juuri vireen suhteen, olisi musisointi ja elämä niin paljon helpompaa.. Ps. Elä välitä kirjoitusvirheistä. En oo korjaamassa | |
![]() 23.02.2010 12:45:49 | |
Midrange: Tuokin riippuu niin paljon siitä miten määrittelee milloin kitara on vireessä. Itse perfektionistina tuonkin suhteen huomaan heti jos vire heittää aavistuksenkin verran. Sen verran mitä olen kavereiden skeboja testannut niin on jäänyt semmonen kuva että monille se kitaran vireessä oleminen tarkoittaa että se on riittävästi sinne päin. J harvemmin sillä floikkakitaralla soitetaan puhtaalla kanavalla sointuja joissa se epävireisyys tulisi parhaiten esiin. Monesti treeneissä joudun kaverillekin sanoon että korjaa vireensä kun taas hänen mielestään se on ainakin "riittävästi vireessä"... En keksi muuta selitystä kuin tuon millä selittää sen miten jotkut väittävät että juuri heidän floikkakitaransa pitää vireen kaks viikkoa ilman hienosäätöä vaikka kampea veivaisi rankastikkin. Itseasiassa maksaisin kernaasti paljon siitä jos saisin tuon perfektionistin omininaisuuden kitkettyä itsestäni pois juuri vireen suhteen, olisi musisointi ja elämä niin paljon helpompaa.. Mulle "pitää vireen" tarkoittaa, että yhden soittosession pystyy vetää ilman vireongelmia. Kahdessa viikossa menee jo kahdet kieletkin pilalle.. paitsi Elixirit. | |
![]() 23.02.2010 13:27:15 | |
Krice: Mikä estää paaluja kulumasta, sherlock? Juuri niin, koskapa ne paalut kuluu siinä kuin ne veitsetkin. Ja paalut tuhoaa helposti, jos säätää tallan korkeutta löysäämättä kieliä / jousia ensin. Terävä veitsi leikkaa paaluun uran todella helposti. Omassa Ibanezin JS:ssä oli pieniä vireongelmia, joita en saanut korjattua veitsien hionnalla. Mutta kuinkas ollakkaa, paalujen vaihdon jälkeen vire pysyy hyvin. Laiha Lissu oli paras | |
![]() 23.02.2010 14:12:59 | |
Midrange: Tuokin riippuu niin paljon siitä miten määrittelee milloin kitara on vireessä. Itse perfektionistina tuonkin suhteen huomaan heti jos vire heittää aavistuksenkin verran. Tokihan se on henkilökohtaisista mielteistäkin kiinni. Jos on riittävän (liian?) tarkka, ei kepakkoa saa koskaan täysin vireeseen, vaikka olisi kompensaatiosatula, erikoisnauhat tai mitä hyvänsä. Toisaalta asiaa voi katsoa siltäkin kantilta että tietyt epävireiset äännähtelyt jopa kuuluvat väköttimen ominaisluonteeseen. En tarkoita tahallista (huolimatonta) epävirettä, enkä väitä etteikö "normaalissa" vireessä pysymättömyys olisi ongelma josta ei tarvitse välittää....jos sellaista ongelmaa siis esiintyy. Mutta niihinkin ongelmiin osana ratkaisua kuuluu mielestäni sujuva säätäminen tarvittaessa vaikka sitten keskellä soittoa, eikä odotusarvo että jokin mekaaninen ratkaisu takaisi aina 100% vireen, jolloin itse tarvitsee "vain" soittaa. Jos ja kun kumpaakin rajaa laskee edes vähän, odotuksiaan tekniikalta ja vaatimustaan viretasosta, saattaa sujua mukavammin. Toisaalta ne jotka peräävät parempaa, saattavat ajaa myös kehitystä eteenpäin, se on ok. J harvemmin sillä floikkakitaralla soitetaan puhtaalla kanavalla sointuja joissa se epävireisyys tulisi parhaiten esiin. Viimeisin jamibändimme on siitä hassu, että väännämme osin täysin puhtailla, osin kevytrosolla ja sitten taas improsooloa koko soundiskaalalla...siis myös säröttömiä sooloja. Pääkepakkoni on superstrato yksinkertaisesti koska saan kitaraa vaihtamatta laajan soundiskaalan JA koska floikkani pitää riittävän vireen pahempienkin häröilyjen jälkeen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)