Aihe: Piisaako 20w päättäri?
1 2 3
F_Lame
05.02.2010 09:23:13
Se, mitä tarkoitat 20w päättärillä, jäi vielä hieman epäselväksi. Kattelin thomannin kitaralle tarkotetut päätteet läpi enkä ensinnäkään nähnyt yhtään joka olisi ollu vain yksi kanavainen ja toisekseen pienimmät kaksikanavaiset olivat 2x20w. Jotkut noista kait saa sillattua (bridged, liekkö enemmänkin trankkupäättäreiden ominaisuus, en tiedä) jolloin kyseessä olisi 40w mono päättäri. Myös stereokaappiin soittelemalla saat kaiken tehon irti jos päättäriä ei voi sillata.

Thomannillta ei tietenkään löydy kaikkia maailman kitarapäättäreitä, joten kerro hieman mitä malleja oot kattellu?
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
LaeLea
05.02.2010 11:50:23
Tällänen linkki oli n. miljoona vuotta sitten bassopalstalla: http://www.guitarnuts.com/amps/myths.php

Ihan järkevältä sepustukselta vaikuttaa.
Kick Out The Mother, Mother!
Raist
05.02.2010 12:19:00
LaeLea: Tällänen linkki oli n. miljoona vuotta sitten bassopalstalla: http://www.guitarnuts.com/amps/myths.php

Ihan järkevältä sepustukselta vaikuttaa.

Melkosen asiapitosta tekstiä äijällä, päivän parhaiten käytetyt 5 minuuttia tota lukiessa :-)
Marzi
05.02.2010 14:31:25

" Even more thought-provoking is the fact that a 50-watt amp will only be perceived as a little bit louder than a 15-watt amp driving the same cabinet!"

Mulla on päättärinä Mesan Fifty Fifty, jossa on 2*15W ja 2*50W -moodit. Äänenvoimakkuudessa ei oo kyl ihan mieletöntä eroa. Tosin, 50W-moodissa toi tuntuu kovaäänisemmältä kuin mun edellinen 120W nuppi. Se metelin määrä on kiinni tosi monesta muustakin asiasta kuin ilmoitetusta wattimäärästä. Putkihommissa 20W on enemmän kun riittävä määrä löylyä bändin kanssa soittamiseen.
Tarpeeksi on liian vähän.
joku muu sikko
05.02.2010 14:46:45 (muokattu 05.02.2010 14:48:05)
karateadonis: Sen verran tuntuu mielipiteet jakaantuvan että vois päätellä sen 50 wattisen olevan vaan se varmempi vaihtoehto. Sellanen käsite kun "headroom" taitaa tulla vastaan ainakin normitreeneissä jos joutuu volumea pitää yhdessätoista.
Kyllä meikäläisen tasolla ainakin tullut myös keikkoja vastaan joissa ei ole kitarakamoja mikitetty. Tyypillisesti paikalla on ollut pa mutta ehkä mikserissä on saattanut olla kaksi toimivaa raitaa ja siitä sitten arvottu voittajat... Jotai pikkusia pubikeikkoja myöskin, mutta niissä se voluumi on kyllä ollut aika alhaalla jokatapauksessa.
Vaikeita asioita!

Tästähän se äänen vahvistamisessa lienee kysymys. Pienestäkin lähtee ehkä riittävästi mökää - tai ainakin korva luulee niin - mutta oikeata laidasta laitaan puhdasta tehoa kun pitää saada alarekisteriinkin niin siellä takana on oltava sitä potkua.
Eikö suunnilleen kaikki vahvistimet anna kaiken puhtaan tehonsa ulos suunnilleen klo. 12:ssa ja sen jälkeen tulee pelkkää säröä?
Mulla engl 840/50 n. 10m2 soittohuoneessa 4x12:n kanssa ihan treenilaitteena. Riittää. :D
Anarkiapurilainen
05.02.2010 15:18:11 (muokattu 05.02.2010 15:20:04)

Raist: Mä olen ollut todistamassa sitä että ei olla haluttu mikittää. Aika karmean kuulostahan mölyä siitä tuloo, tiedä sit mitkä on kenenkin omat preferenssit.

Off-topic: mun mielestä se PA:sta tuleva mikitetty kitarasoundi on paskempi.

Mikittämättä soittamisen toimiminen tietysti vaatii että bändi on tottunut vetämään keikkoja laulukamapohjalta, osaa sijoittaa kaapit sen mukaan ja laittaa kamat balanssiin. Alle 100 hengen klubikeikoilla tämä ehdottomasti järkevin vaihtoehto. Kokonaisvola on kohtuullisempi ja yleinen soundimaailma varmasti parempi kuin jos kaikki mikitetään ja yritetään liian pieneen tilaan tuutata älyttömästi äänenpainetta.

Mikittämättä keikkailuun kuuluu myös se, että opetellaan kuuntelemaan mitä itse ja toiset soittaa, niin ettei homma ole vaan sitä että kaikki kääntää nupit kaakkoon "kun ei muuten kuule".

Ns. oikeilla keikoilla riivaa paljon enemmän nykyinen soundiestetiikka, jossa laulu ja basari ovat ihan pinnassa ja kaikki muu jää sitten siihen sivuun.

Tykkään enemmän keikoista joissa kaikki erottuu, mutta soundit ovat lähempänä treenikämppää kuin studiota, lähimikitetty ja prosessoitu rumpusoundi keikoilla vituttaa aika ankarasti.
Antti1
05.02.2010 15:24:41
Anarkiapurilainen: Mikittämättä soittamisen toimiminen tietysti vaatii että bändi on tottunut vetämään keikkoja laulukamapohjalta, osaa sijoittaa kaapit sen mukaan ja laittaa kamat balanssiin. Alle 100 hengen klubikeikoilla tämä ehdottomasti järkevin vaihtoehto. Kokonaisvola on kohtuullisempi ja yleinen soundimaailma varmasti parempi kuin jos kaikki mikitetään ja yritetään liian pieneen tilaan tuutata älyttömästi äänenpainetta.

Ei mitenkään loukkauksena, mutta tää kuulostaa hyvin pitkälti siltä, että: "Puhun aiheesta, vaikken tiedä mistä puhun." Toinen vaihtoehto tietty on se, ettet ole päässyt heittämään keikkaa ammattitaitoisten ääniseppien ja hyvien kamojen kanssa.

Idea ei ole välttämättä nostaa äänenpainetta yhtään, vaan LEVITTÄÄ ääntä tasaisemmin yleisölle ja taata parempi kuuluvuus mahdollisimman moneen eri paikkaan. Sen lisäksi tulee sit kaiut, panoroinnit yms. ilot, olettaen, että bändin öykkämöykkä antaa tähän miksaajalle ylipäätään mahdollisuuden. Kovin usein täytyy nostaa kädet pystyyn ja yrittää saada jotain edes kuuluviin sen mekkalan läpi, jolloin se äänenpaine nousee. Syynä ei siis oo mikittäminen ja PA:t, vaan yksinkertaisesti huonolla balanssilla varustettu ammattitaidoton bändi.
I like big butts and I can not lie
Volle
05.02.2010 15:32:15
Anarkiapurilainen:
Ns. oikeilla keikoilla riivaa paljon enemmän nykyinen soundiestetiikka, jossa laulu ja basari ovat ihan pinnassa ja kaikki muu jää sitten siihen sivuun.

Tykkään enemmän keikoista joissa kaikki erottuu, mutta soundit ovat lähempänä treenikämppää kuin studiota, lähimikitetty ja prosessoitu rumpusoundi keikoilla vituttaa aika ankarasti.

Liika basari "oikeilla" keikoilla kyllä ottaa muakin välillä päähän. Tosin muuten vähän hassusti taas laulukamakeikoilla eka mitä PA:han kaipaisi, olisi just basari.

Ja vaikka munkin soundi-ihanne on enemmän luonnolliseen kuin prosessoituun päin kallellaan, mun mielestä lähimikitetty ja prosessoitu rumpusaundi kuuluu joihinkin juttuihin ja genreihin, mutta ei sitä toki kuuluisi kaikkenlaiseen musaan tuputtaa.

Heh, tais mennä jo vähän alkuperäsen aiheen ohi.
vänkylä
05.02.2010 15:52:00
Anarkiapurilainen: Off-topic: mun mielestä se PA:sta tuleva mikitetty kitarasoundi on paskempi.

Mikittämättä soittamisen toimiminen tietysti vaatii että bändi on tottunut vetämään keikkoja laulukamapohjalta, osaa sijoittaa kaapit sen mukaan ja laittaa kamat balanssiin. Alle 100 hengen klubikeikoilla tämä ehdottomasti järkevin vaihtoehto. Kokonaisvola on kohtuullisempi ja yleinen soundimaailma varmasti parempi kuin jos kaikki mikitetään ja yritetään liian pieneen tilaan tuutata älyttömästi äänenpainetta.

Eikäkö kun se menee just toiste päin.Kun laitat pikkuisillakin klubi keikoilla kaikki tulemaan PA:n kautta niin omat vahvistimet niin kitaristeilla,basisteilla ja koskettimilla voi olla omana monitorina jolloin volume lavalla pienenee väkiselläkin.Sitten loppu on rumpalista kiinni (onneksi ei basistista) miten kovalla volumella PA:ta ajetaan maksavalle yleisölle.
karateadonis
05.02.2010 16:33:48

Se, mitä tarkoitat 20w päättärillä, jäi vielä hieman epäselväksi.
Eli juurikin noita 2x20w vaffareita on silmäilty. Tällä hetkellä käytössä yksin marsun kaappi 2x12, mutta tulevaisuudessa saatan sille kaverin hommata. Etuseksi olen ajatellut englin e530.
"pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" tai jotain....
Raist
05.02.2010 17:27:50
Anarkiapurilainen: asdasdasdsa

Sulla on selvästi jumalallisia kykyjä jos pystyt kuulemaan sen balanssin yleisöstä sekä lavalta samaan aikaan.

Aika harvoin tavoitteena on yksittäisen mm. kitarasaundin parantaminen vaan bändin soinnin tasapainotus ja esityksen yhtenäistäminen niin että yleisökin vois älytä jotain biisistä eikä kuulla vaan melua. Harvemmin sä saat vahvistimia aseteltua silleen että ne olis edes samalla planeetalla miellyttävän kanssa sekä yleisöstä että susta. Meinaten siis että normilava on hieman yleisön yläpuolella ja sitten vielä vahvistinta pitäs ruuvata yläkenoon että ite kuulisit jotain, jos se taas puhaltelee lahkeita niin yleisöllä hajoo nuppi kun ite vaan soittaja haluaa volaa kun ei jostain syystä kuulu.

Mutta hei, jokaselle tavallaan. Huomattu on, että artisti yleensä tykkää että on oma vaffari kovalla. Ja miksaajat on paskoja aina jos ei esitys toimi.
Artist
05.02.2010 17:31:19
Raist: Sulla on selvästi jumalallisia kykyjä jos pystyt kuulemaan sen balanssin yleisöstä sekä lavalta samaan aikaan.

Noillakin keikoilla, missä ei mikitetä, niin monesti on miksaaja tai toisen bändin kaverit miksaavat toista bändiä. Kyllä siinä yleensä saa jonkinlaisen kuvan touhusta. Ja ainakin itse olen vastaavia vetoja kuullut äänitettynä.

Ei toi kaikkiin tilanteisiin tosiaan sovi, mutta paikkansa silläkin on.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
McLeach
06.02.2010 10:17:53 (muokattu 06.02.2010 10:18:18)
Antti1: Idea ei ole välttämättä nostaa äänenpainetta yhtään, vaan LEVITTÄÄ ääntä tasaisemmin yleisölle ja taata parempi kuuluvuus mahdollisimman moneen eri paikkaan. Sen lisäksi tulee sit kaiut, panoroinnit yms. ilot, olettaen, että bändin öykkämöykkä antaa tähän miksaajalle ylipäätään mahdollisuuden. Kovin usein täytyy nostaa kädet pystyyn ja yrittää saada jotain edes kuuluviin sen mekkalan läpi, jolloin se äänenpaine nousee. Syynä ei siis oo mikittäminen ja PA:t, vaan yksinkertaisesti huonolla balanssilla varustettu ammattitaidoton bändi.

toi on kyllä totta, kyllähän se vähän pistää kiukuttamaan kun ainoa mikä kuuluu kaikkialle tasasesti on mitä tulee PA:sta... omassa tapauksessa siis vaan laulu. Mikittämättömät vahvistimet on ihan ok kun kuuntelee just siitä tietystä kohasta.
Keke Urlaub
06.02.2010 10:58:45

Viimeisimmällä keikalla soitimma aika isossa salissa. Viisihenkinen bändi, kaksi kitaraa, laulut, synat, basso ja rummut. Mun 20w statesman oli koko keikan noin 25% tehoilla ja hienosti kuului. Näin myös treenikämpällä. Rumpali veti kyl rodeilla, ehkä kapuloilla soittaen olisi saanut vahvaimen volanamiskaa nostaa kymmenisen rosenttia vielä.
Karvamammutti
06.02.2010 11:44:22
Itse oon jonkun kymmenkunta keikkaa heittäny 50w putkarin kanssa, enkä oo kertaakaan sitä mielestäni päässy tarpeeks avaamaan. Pumpun toisella kitaristilla on 20w mööbeli, ja hällä onkin tilanne tämän suhteen parempi. Saa jo vähän päätettäkin mukaan.
Common sense- So goddamn rare it's a superpower.
Simo78
06.02.2010 12:50:27
karateadonis: Eli juurikin noita 2x20w vaffareita on silmäilty. Tällä hetkellä käytössä yksin marsun kaappi 2x12, mutta tulevaisuudessa saatan sille kaverin hommata. Etuseksi olen ajatellut englin e530.

Mun nykyinen 50wattinen engl on kyll aika paljon hiljaisempi vehje kuin jcm800, englin mastervola treeneissä 6-7 kun marsulla se oli 2-3. Et aika paljon toi taitaa riippua vähän kaikesta:-). Mä ostaisin suoraan 50w niin eipä tarviis sitten miettiä riittääkö tehot!

Mitä tulee mikitykseen, niin joo kyllä sitä ilman on vedelty useasti. Itse jos miksaan nykyisillä kamoillani niin tunken kitarat pa:n läpi, juurikin ylempänä mainitun soundin levittämisen takia, noissa räkälöissä missä omat kamat käytössä ei äänenpainetta tarvitse nostaa...
Juuso79
06.02.2010 13:10:15
Keikkahommista en tiedä, mutta mulla on tuollainen Mesan 20/20 reenikäytössä ollu. Ja kyllä siinä varmasti tehot riittää, vaikka rumpali miten takois.
Homma hanskassa ja hanskat hukassa...
Aki
08.02.2010 03:36:48

Jucciz: Muuten... kuinka yleisiä muuten tuommoiset "kitarakamoja ei mikitetä ja ajeta PA:n kautta"-keikat ovat?

Tilanteet on aika erilaisia. Mä olen soittajaurani aikana tehnyt semmoiset pari-kolmesataa keikkaa, ja vain ehkä viidesosalla niistä on kitaravahvistin mikitetty. Jos ei ole erillistä miksaajaa, mikittäminen on aika hasardia puuhaa. Etenkin jos soittovolalla on tiukat rajat, kuten mun tekemillä keikoilla lähes aina on.

Mutta jos PA riittää toistamaan laulun puhtaana, se riittää helposti kitaralle ja pianollekin. Soittimia kun ajetaan PA:sta niin paljon hiljempaa kuin laulua.

Ja takaisin pääaiheeseen. Aiempi vahvistimeni Vox AC15 olisi riittänyt mikittämättömänäkin mainiosti kaikille keikoille joilla olen ollut. Ja jos pääte on 40W (2 x 20W), volumen kanssa ei tule olemaan pienintäkään ongelmaa. Jos tuntuu ettei riitä, vika on jossain muualla.

joku muu sikko: Eikö suunnilleen kaikki vahvistimet anna kaiken puhtaan tehonsa ulos suunnilleen klo. 12:ssa ja sen jälkeen tulee pelkkää säröä?

Riippuu täysin miten lujaa signaali tulee vahvistimeen sisään.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
Tympee Huttunen
08.02.2010 08:01:06
Mun mielestä pienissä paikoissa toimii tosi hyvin, jos kaappeja ei mikitetä. Tuntuu hassulta, kun jampat pistää tonneja kiinni kamoihin ja vaihtelee putkia ja ties mitä JA sen jälkeen keikalla heitetään joku SM57 (tai paremminkin sen Tbone-kopio) kaapin eteen, ja halvat pa-kamat tuuttaa sen soundin ilmoille. Pienissä paikoissa monitorointi (tai pikemminkin sen vähyys) on muutenkin ongelma, eikä sinne kaivata kitaristia itkemään, että voisko tohon monitoriin saada kitaraakin vähän:)
Terry Pantheras
08.02.2010 10:31:55
Mäkrö: Mun mielestä pienissä paikoissa toimii tosi hyvin, jos kaappeja ei mikitetä. Tuntuu hassulta, kun jampat pistää tonneja kiinni kamoihin ja vaihtelee putkia ja ties mitä JA sen jälkeen keikalla heitetään joku SM57 (tai paremminkin sen Tbone-kopio) kaapin eteen, ja halvat pa-kamat tuuttaa sen soundin ilmoille. Pienissä paikoissa monitorointi (tai pikemminkin sen vähyys) on muutenkin ongelma, eikä sinne kaivata kitaristia itkemään, että voisko tohon monitoriin saada kitaraakin vähän:)

Hyvä pointti. Se on vähän sama kuin suttaisi tehosekoittimella viiden ruokalajin illallisen yhdeksi mössöksi ja tarjoilisi pirtelönä...
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)