Aihe: Nuppi/päätevahvistin?
1 2
Mr. Speed
18.11.2009 12:50:56
baba o riley: what a load of crap. watti on watti ja silla siisti. 100w putkivehe voi tuottaa 130+ wattia päätesäröllä, mutta watti on silti watti. piste

eli: putkiwatteja ei ole olemassa

Jokatapauksessa 50W putkivahvari TUNTUU tuottavan paljon enempi möykkää kuin 150W trankku. En tiedä johtuuko se siitä, että pääteputket alkaa tuottaa harmonisia kerrannaisia säröytyessään, vai siitä, ettei noissa trankuissa ole oikeasti noin paljon voimaa. Että se olisi nimellisteho? Trankkuhan kuulostaa aivan järkyttävältä täysillä kun pääte kyykkää. Vaikea ainakaan on uskoa, että trankut hukkaisivat sitä tehoa johonkin. Putkivahvarit kuitenkin tuntuvat lämpiävän enempi.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
zuppermuhle
18.11.2009 12:51:57
baba o riley: what a load of crap. watti on watti ja silla siisti. 100w putkivehe voi tuottaa 130+ wattia päätesäröllä, mutta watti on silti watti. piste

eli: putkiwatteja ei ole olemassa

Varmaan kirjoittaja viittasi siihen että transistorivahvistin tarvitsee enemmän tehoja sillä trankku päätesärö ei nyt kaikkien mielestä niin hyvältä kuullosta.
Soittoa: http://www.mikseri.net/artists/veri_heavynsooloprojektit.65005.php
baba o riley
18.11.2009 12:54:35 (muokattu 18.11.2009 12:57:00)
jussi1976: Tuota, en nyt mitenkään ala kukkoilemaan, mutta minäkin olen kyllä kuullut, että putkiwatilla ja trankkuwatilla on jotain eroa. Ainakin kun testattiin mm. 50 watin trankkuvahvaria ja 30 watin putkea, niin se putki oli kyllä äänekkäämpi. En minä tiedä.

Kokeilitko saman kaapin kautta? EQlla on kans osansa miten korva kokee sen. Jos luukutat 30w putkistyrkkaria täysillä, niin tehoa on silloin lähemmäs tuota 50wattia. 50 wattinen trankkua et tietenkään voi täysillä luukuttaa jos et nimenomaan halua sitä trankkurosoa miträ useimmat pyrkivät välttämään, jolloin et hyödynnä sataa 100% vahvistimesta, mutta watti on silti watti eikä se siitä mihinkään muutu. ei 50 ja 100w putkikoneellakaan juuri ole mitään eroa (n2-3db) äänenvoimakkuudessa, ero syntyy siinä että 100w on suurempi headroomi, eli pysyy puhtaana kovemmalla volalla. tämä on ihan fysiikkaa eikä mitään myyttistä trankku/putkiteho magiaa.

juuri tuon säröytymisen/sen välttämiseksi haluat trankulta suhteessa enempi tehoa, kun taas putkivehkeen usein halutaan säröytyvän
Miikathebest
18.11.2009 12:57:24 (muokattu 18.11.2009 12:58:32)

jussi1976: Tuota, mulla on ollut kerran sellainen Marshallin stereoyläkaappi, 4x12 tuumaa, jossa oli kaksi sisääntuloa, eli stereomahdollisuus. En tiedä, oliko viritys alkuperäinen, mutta sellainen se ostettaessa oli ja pelasi kyllä ruton hienosti.

Omassani oli ainakin ihan alkuperäisenä stereokytkentämähdollisuus.

jussi1976: Tuota, en nyt mitenkään ala kukkoilemaan, mutta minäkin olen kyllä kuullut, että putkiwatilla ja trankkuwatilla on jotain eroa. Ainakin kun testattiin mm. 50 watin trankkuvahvaria ja 30 watin putkea, niin se putki oli kyllä äänekkäämpi. En minä tiedä.

Trankkuwahvistimen 50w on täysin sama kuin putkivahvistimen 50w.
Molemmat vahvistimet antavat ulos puhdasta ääntä 50w teholla.
Pääteasteen säröytyessä transistorivahvistin kyykkää, eikä teho/voimakkuus kasva.
Putkivahvistin ei mene kyykkyyn pääteasteen säröytyessä, vaan ääni alkaa rupeutua ja hajota pikkuhiljaa ulostulotehon vielä kasvaessa.

Näin minä olen asian ymmärtänyt.
Liikaa säröä!
baba o riley
18.11.2009 12:58:32
Miikathebest: Omassani oli ainakin ihan alkuperäisenä stereokytkentämähdollisuus.

Trankkuwahvistimen 50w on täysin sama kuin putkivahvistimen 50w.
Molemmat vahvistimet antavat ulos puhdasta ääntä 50w teholla.
Pääteasteen säröytyessä transistorivahvistimen ääni hajoaa, eikä teho/voimakkuus kasva.
Putkivahvistin ei mene kyykkyyn pääteasteen säröytyessä, vaan ääni alkaa rupeutua kyykkyyn pikkuhiljaa ulostulotehon vielä kasvaessa.

Näin minä olen asian ymmärtänyt.

on the spot :)
mattim
18.11.2009 13:12:37 (muokattu 18.11.2009 13:13:38)

baba o riley: Kokeilitko saman kaapin kautta? EQlla on kans osansa miten korva kokee sen. Jos luukutat 30w putkistyrkkaria täysillä, niin tehoa on silloin lähemmäs tuota 50wattia. 50 wattinen trankkua et tietenkään voi täysillä luukuttaa jos et nimenomaan halua sitä trankkurosoa miträ useimmat pyrkivät välttämään, jolloin et hyödynnä sataa 100% vahvistimesta, mutta watti on silti watti eikä se siitä mihinkään muutu. ei 50 ja 100w putkikoneellakaan juuri ole mitään eroa (n2-3db) äänenvoimakkuudessa, ero syntyy siinä että 100w on suurempi headroomi, eli pysyy puhtaana kovemmalla volalla. tämä on ihan fysiikkaa eikä mitään myyttistä trankku/putkiteho magiaa.

juuri tuon säröytymisen/sen välttämiseksi haluat trankulta suhteessa enempi tehoa, kun taas putkivehkeen usein halutaan säröytyvän

Voiko siis sanoa että 10 watin putkvehkeestä saisi 12 yksikön verran siedettävää ääntä ja 10 watin trankkuvehkeestä 8 yksikköä siedettävää ääntä ?

Matti
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)