Aihe: Nauhojen kiillotus teräsvilla #0000:lla?
1 2 3
Björn E. Borg
17.09.2009 09:13:23
Juniper: Teräsvillan pöly tarttuu tosiaan mikkeihin, mutta toi kaulan pitäminen jännityksessä on ihan pelkkää hölynpölyä.
Kielet voi ottaa kaikki kerralla pois. Kitara ei siitä hajoa. Ainoa remppa missä kaulan on hyvä olla jännityksessä on kun halutaan nauhat hiottua ihan viimeisen päälle tiettyä actionia ja kielisettiä varten.
Jos kitaraa meinaa pitää ilman kieliä pidemmän aikaa ( päivistä kuukausiin) niin kaularautaa voi löysätä sopivasti. Muuten ei tarvitse tehdä mitään.

Asia selvä. Kiitos tiedosta.
Björn E. Borg
17.09.2009 09:33:15
Juniper: Teräsvillan pöly tarttuu tosiaan mikkeihin, mutta toi kaulan pitäminen jännityksessä on ihan pelkkää hölynpölyä.
Kielet voi ottaa kaikki kerralla pois. Kitara ei siitä hajoa. Ainoa remppa missä kaulan on hyvä olla jännityksessä on kun halutaan nauhat hiottua ihan viimeisen päälle tiettyä actionia ja kielisettiä varten.
Jos kitaraa meinaa pitää ilman kieliä pidemmän aikaa ( päivistä kuukausiin) niin kaularautaa voi löysätä sopivasti. Muuten ei tarvitse tehdä mitään.

Vastaan nyt vielä, koska mua ärsyttää tällä palstalla vallalla oleva aggresiivinen tyyli, johon säkin nyt jostain syystä sorrut.

Kun kaularautaa säädetään, kaikki kielet poistetaan pidemmäksi aikaa tai kielten jännitys muuttuu (joko eri kielisetti tai eri viritys), niin menee hyvinkin pari viikkoa ennen kuin kitara "asettuu paikoilleen". Ei se ole mitään hölynpölyä vaan silkkaa faktaa.

Musta on aivan järjetöntä aiheuttaa tuollaista shokkia soittimelle sen takia että hiukan puhdistelee otelautaa kielten vaihdon yhteydessä.

Eri asia on sitten jos on joku sunnuntaisoittelija, joka voi katsella Big Brotheria sen aikaa kun odottelee että pääsee taas säätämään kitaraa. Tai sitten ei edes huomaa, että säädöt ovat "hiukkasen pielessä."
Jungleman
17.09.2009 10:23:11
Björn E. Borg: Vastaan nyt vielä, koska mua ärsyttää tällä palstalla vallalla oleva aggresiivinen tyyli, johon säkin nyt jostain syystä sorrut.

Kun kaularautaa säädetään, kaikki kielet poistetaan pidemmäksi aikaa tai kielten jännitys muuttuu (joko eri kielisetti tai eri viritys), niin menee hyvinkin pari viikkoa ennen kuin kitara "asettuu paikoilleen". Ei se ole mitään hölynpölyä vaan silkkaa faktaa.

Musta on aivan järjetöntä aiheuttaa tuollaista shokkia soittimelle sen takia että hiukan puhdistelee otelautaa kielten vaihdon yhteydessä.

Eri asia on sitten jos on joku sunnuntaisoittelija, joka voi katsella Big Brotheria sen aikaa kun odottelee että pääsee taas säätämään kitaraa. Tai sitten ei edes huomaa, että säädöt ovat "hiukkasen pielessä."

Hmm. Aggressiota en ainakaan sivustaseuraajana huomaa, silkkaa asiaa vain. Minä olen huoltanut omia kitaroitani parinkymmenen vuoden ajan, myöskin säätänyt tuttujen soittimia - muun muassa puhdistanut otelautoja ja kiillottanut nauhoja. Olen aina irrottanut kaikki kielet kerralla ja jättänyt kitaran joskus päiväkausiksikin ilman kieliä.

Yksikään soitin - oma tai vieras - ei ole tästä hätkähtänyt. Kokemukseni mukaan ns. "asettuminen" tapahtuu useimmiten siihen mennessä kun kitaraan vaihdetut uudet kielet ovat venyneet tarpeeksi pitääkseen vireensä. Kaularautoja säädellessä olen joskus odottanut yön yli säädön vaikutusta, ainakin jos säädettävänä on ollut tuntematon kitara. Omat kitarani tunnen ja tiedän, miten niiden kaulat reagoivat - "asettuminen" ei todellakaan vie paria viikkoa. Ihmeitten ihme, yhtäkään kaularautaa en ole tähän päivään mennessä hajottanut eikä yksikään kitara ole muutenkaan levinnyt käyttökelvottomaksi minun sitä säädettyäni!

Mutta minähän nyt olen vain tällainen harrastelija joka ei mitään mistään varsinaisesti tiedä. En kuitenkaan menisi väittämään "faktoiksi" asioita jotka kuuluvat mielipidekysymysten osastolle. Hohhoijaa.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Björn E. Borg
17.09.2009 11:06:07
Jungleman: Yksikään soitin - oma tai vieras - ei ole tästä hätkähtänyt. Kokemukseni mukaan ns. "asettuminen" tapahtuu useimmiten siihen mennessä kun kitaraan vaihdetut uudet kielet ovat venyneet tarpeeksi pitääkseen vireensä. Kaularautoja säädellessä olen joskus odottanut yön yli säädön vaikutusta, ainakin jos säädettävänä on ollut tuntematon kitara. Omat kitarani tunnen ja tiedän, miten niiden kaulat reagoivat - "asettuminen" ei todellakaan vie paria viikkoa. Ihmeitten ihme, yhtäkään kaularautaa en ole tähän päivään mennessä hajottanut eikä yksikään kitara ole muutenkaan levinnyt käyttökelvottomaksi minun sitä säädettyäni!

Minä en kyllä ole missään vaiheessa väittänyt että kitara "hajoaisi" siitä, että kielet otetaan pois tai jos kaularautaa asianmukaisesti säädetään. Minä olen saanut sellaisen yleisohjeen, että kaikkia kieliä ei kannata ottaa kerralla pois ainakaan kovin pitkäksi aikaa. En minä nyt sitä ole ihan ilmasta keksinyt.

Soittimiakin on erilaisia ja joskus säätöjä joudutaan muuttamaan radikaalisti.
Itselläni ei ole kitaran huollosta lähellekään sellaista kokemusta ja olen valitettavasti sen tiedon varassa, mitä asiantuntijoilta saa. Mutta olen huoltanut muutamia sellaisia - ei ehkä niin laadukkaita- soittimia, joissa on ollut pitkän aikaa kaularauta väärässä asennossa, ollut kosteissa oloissa ym., ja kyllä siinä on tuon kahden viikon aikana tapahtunut muutoksia. Niin ja aivan uusissa soittimissa myös. Sen on ihan pystynyt mittaamaan. Kun olen tässä asiassa amatööri, toimin mieluummin siis varovasti kuin liian ronskisti. Jos sinä sanot, että kielten poiston takia ei tuota elämistä tapahdu juuri ollenkaan ja että kaularaudan säädön asettuminen kestää yli yön niin voi olla. Silloin kun jotain juttua harjoittelee paljon niin siihen tulee hyvä tuntuma. Sitä ei minulla ole, siksi olen varovainen.

Mutta se, että ottaa kielet pois kitarasta muutamaksi kuukaudeksi, löysyttää kaularaudan, laittaa kielet takaisin, odottaa yön yli ja voi sitten säätää kuntoon niin että on varmasti iskussa, niin en usko, en tosiaankaan.

Mutta minähän nyt olen vain tällainen harrastelija joka ei mitään mistään varsinaisesti tiedä. En kuitenkaan menisi väittämään "faktoiksi" asioita jotka kuuluvat mielipidekysymysten osastolle. Hohhoijaa.

Tällaisilla palstoilla on se ongelma, ettei tiedä kenen kanssa keskustelee ja mikä ihmisten tausta on. Ja mikä se mielipideosasto on? Kai täälläkin saa mielipiteensä sanoa? Sillä lailla kai ne asiat selviävät. Kyllä mä ainakin muutan käsitykseni sitten kun saan riittävän varmuuden, ja olen sitten valmis tunnustamaan että olin väärässä.
Insane Kane
17.09.2009 11:12:55
Björn E. Borg: Mutta se, että ottaa kielet pois kitarasta muutamaksi kuukaudeksi, löysyttää kaularaudan, laittaa kielet takaisin, odottaa yön yli ja voi sitten säätää kuntoon niin että on varmasti iskussa, niin en usko, en tosiaankaan.

Eilen viimeksi sain hankittua vihdoin kaikki mikit teleen ja nakkasin kitaraan kielet kuukauden kielettömyyden jälkeen.
Pikkasen tiukkasin kaularautaa ja rokki soi.
En oo kyllä ammattilainen minäkään, mutta eipä ne ammattilaisetkaan kahta viikkoa jotain kaularautaa odottele, =).
Oisko tässä spagaatin paikka?
Björn E. Borg
17.09.2009 11:35:35
Insane Kane: Eilen viimeksi sain hankittua vihdoin kaikki mikit teleen ja nakkasin kitaraan kielet kuukauden kielettömyyden jälkeen.
Pikkasen tiukkasin kaularautaa ja rokki soi.
En oo kyllä ammattilainen minäkään, mutta eipä ne ammattilaisetkaan kahta viikkoa jotain kaularautaa odottele, =).

No olen iloinen etten vienyt tuota yhtä bassonraatoa sille "ammattilaiselle" vaan hoidin homman itse. Olisi tullut satasen lasku ja nyt olisi kuitenkin itellä ruuvimeisseli kädessä :)

Viimeksi kun vein kitaran säädettäksi ammattilaiselle, niin se oli laskenut kieliä millin, kun sillä oli niin "raskas soittaa". Siksipä etsiskelen tässä uutta "ammattilaista" tai mieluummin ammattilaista.
Numb
17.09.2009 11:41:06

Tehtaallahan ne kaulat saattavat lojua bodysta irrallaan jopa vuosia... Ainakn jos noista Fenderin osien deittauksista voi jotakin päätellä :)
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
Björn E. Borg
17.09.2009 12:01:42
Numb: Tehtaallahan ne kaulat saattavat lojua bodysta irrallaan jopa vuosia... Ainakn jos noista Fenderin osien deittauksista voi jotakin päätellä :)

No ei se kaula siellä itsekseen tietysti ala liikkua.
Mutta kun se on jo ollut jännityksessä, niin se on aivan eri asia.
Silloin se kaula elää niin kauan, kunnes jännitys on kokonaan hävinnyt.

Tuota liikettä voi vähentää löysyttämällä sitä rautaa sopivasti.

Silloin kun jännitystä on muutettu, niin vaikka kaularaudan kaarevuus ei korkeimmassa kohdassa muuttuisikaan, niin kaaren muoto kuitenkin muuttuu.

Tällä voi olla merkitystä soittotuntumaan.
YGoo
17.09.2009 12:23:41
jra: Eli 5-10 kertaa koko kaula, vaiko 5-10 nauhaa?

Koko kaula... sori, tuli ilmaistua vähän huonosti. Ja nyt kun kattelee tarkemmin tätä lappua, niin uskon että lähempänä tota kymmentä käsittelyä. Ite hionut nauhat kolme kertaa ja tästä liinasta on reunat kuluneet tummiksi.
Riku Rotten
17.09.2009 12:56:54
Björn E. Borg: No ei se kaula siellä itsekseen tietysti ala liikkua.

On noita kauloja mennyt itsekseen korkkiruuviksi, puu on elävä materiaali.
Juniper
17.09.2009 13:25:22
Björn E. Borg: Vastaan nyt vielä, koska mua ärsyttää tällä palstalla vallalla oleva aggresiivinen tyyli, johon säkin nyt jostain syystä sorrut.

Minua taas ärsyttää mutuun perustivien myyttien viljely....
En ole agressiivinen ihminen. Vastaan vaan suoraan kun en osaa verhoilla tekstiä pumpuliin.
Björn E. Borg
17.09.2009 13:50:25
Juniper: Minua taas ärsyttää mutuun perustivien myyttien viljely....
En ole agressiivinen ihminen. Vastaan vaan suoraan kun en osaa verhoilla tekstiä pumpuliin.

Enhän mä mitään viljele. Olen itsekin sitä mieltä, että näitä kitaroihin liittyviä myyttejä on paljon. Sä voit ihan rauhassa kertoa oman mielipiteesi ja perustella sen tarvittaessa. Sillä niistä myyteistä sitten aikanaan päästään.

Mun pointti oli sitä paitsi tuossa se teräspöly, jota ei oltu mainittu ketjussa ollenkaan.

Minusta kitara on helpompi ja nopeampi säätää kun kielten vaihdon yhteydessä ottaa vain osan kielistä pois. Ja aivan sataprosenttisen varmasti se asia on näin, olen minä sen verran sitä tehnyt, ei se ole mitään mutua.

En väittänyt missään vaihessa, että kitara siitä vahingoittuu.

Tosin se, että joku nimimerkki jossain palstalla kertoo minulle, että "kielet voi ottaa kitarasta pois ja pitää sitä vaikka kuukausitolkulla" ei valitettavasti vakuuta minua. On musta aika kummallista väittää "hölynpölyksi" sellaista tietoa (vaikka se olisi väärääkin), johon todella monet uskovat, ja jolle on sitä paitsi aivan selkeät perusteet.

Enkä käsitä miksi joku makuuttaa kitaraa kuukausia ilman kieliä.

Vain päästäkseen tänne riehumaan, että "ei se miksikään mennyt"?
hapan
17.09.2009 14:01:16
Björn E. Borg: On musta aika kummallista väittää "hölynpölyksi" sellaista tietoa (vaikka se olisi väärääkin), johon todella monet uskovat, ja jolle on sitä paitsi aivan selkeät perusteet.

No mun mielestä se on nimenomaan hölynpölyä, jos se on väärää tietoa, uskoi siihen kuinka moni hyvänsä. Mm. kaikki uskonnot ovat pääosin hölynpölyä.
Björn E. Borg
17.09.2009 14:03:32
hapan: No mun mielestä se on nimenomaan hölynpölyä, jos se on väärää tietoa, uskoi siihen kuinka moni hyvänsä. Mm. kaikki uskonnot ovat pääosin hölynpölyä.

Ei, vaan kaikki muut uskonnot on hölynpölyä ;)
trih
17.09.2009 14:03:38
Oma kokemukseni kaulan kielettömyydestä. Itse asiassa olisi useampikin tapaus mutta pisimpään oli yksi epiphonen liimakaulainen lespa ilman kieliä. 2 vuotta. Päätin sitten huvikseni siihen kielet laittaa niin hyvin toimi. Kaularautaan ei koskettu. Sanoisin että se on huono, kieroutuva puu joka ongelmia aiheuttaa eli kyseessä on valmistusvikainen instrumentti. Soitinliikkeestä on löytynyt poistomyynnissä juuri niitä valmistusviallisia joissa kaulat kierossa ja vaatii puusepän hommia että saa kuntoon.
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Dareon
17.09.2009 14:11:50
Itse kiilloitin juuri nauhat Autosol- kiillotustahnalla,
jota taidetaan yleisesti käyttää kromin kiilloitukseen.

Työjärjestys:

1. kaikki kielet pois
2. otelaudan teippaus
3. tahnan levitys nauhaan ja hinkkaus (joka nauhalle :P)
4. kiilloitus
5. teipit pois
6. otelaudan putsaus kostealla rätillä
7. otelaudan öljyäminen
8. ylimääräinen öljy pois ja viimeinen putsaus
9. uudet kielet, viritys sekä korkeuden ja intonaation säätö

aikaa tuhraantui n. 90 min (teippaus vie aikaa prkl)

Ja hyvin soi, kiilloituksen jälkeen bendit liukuvat kivasti
ja aikaisemmin esiintynyt "särinä" on tiessään vaikka kielet
taitaa olla nyt alempana kuin ennen. Taisi tahna jättää
jonkinlaisen liukkaan pinnan noille nauhoille (vähän niinkuin autovaha?)
Horst Nussbaum -klub #3 - Ei sen tarvitse olla täydellinen, kunhan se vain näyttää siltä.
Björn E. Borg
17.09.2009 14:28:36
Dareon: Itse kiilloitin juuri nauhat Autosol- kiillotustahnalla,
jota taidetaan yleisesti käyttää kromin kiilloitukseen.

Ja hyvin soi, kiilloituksen jälkeen bendit liukuvat kivasti
ja aikaisemmin esiintynyt "särinä" on tiessään vaikka kielet
taitaa olla nyt alempana kuin ennen. Taisi tahna jättää
jonkinlaisen liukkaan pinnan noille nauhoille (vähän niinkuin autovaha?)

Kyllä hyvin kiillotetut nauhat auttaa soittamista ja paljon.

Onko sulla jokin konsti millä mittaat niiden nauhojen korkeutta? Tarkoitan että eikö nauhat kulu vähän epätasaisesti? Kuinka huonossa kunnossa nauhat oli ennen kuin teit toimenpiteet?

Itse olen yrittänyt tutkia asiaa niin että olen mitannut korkeutta kieleen nauhan päältä ja merkannut taulukkoon että muuttuuko tasaisesti.
Juniper
17.09.2009 14:34:16
Björn E. Borg: Enhän mä mitään viljele. Olen itsekin sitä mieltä, että näitä kitaroihin liittyviä myyttejä on paljon. Sä voit ihan rauhassa kertoa oman mielipiteesi ja perustella sen tarvittaessa. Sillä niistä myyteistä sitten aikanaan päästään.

Mun pointti oli sitä paitsi tuossa se teräspöly, jota ei oltu mainittu ketjussa ollenkaan.
Juu ja tämä pitää paikkansa, tämä muu nyt valitettavasti meni ihan offariksi

Minusta kitara on helpompi ja nopeampi säätää kun kielten vaihdon yhteydessä ottaa vain osan kielistä pois. Ja aivan sataprosenttisen varmasti se asia on näin, olen minä sen verran sitä tehnyt, ei se ole mitään mutua.

En väittänyt missään vaihessa, että kitara siitä vahingoittuu.
Samassa vielä kehuit laittavasi jäljelle jäävät kielet korkeampaan vireeseen, mikä on minusta aivan turhaa ja vie ylimääräistä aikaa. Otelaudan puhdistaminen, nauhojen kiilloitus/ hionta on taatusti helpompaa ja nopeampaa tehdä ilman kieliä.

Tosin se, että joku nimimerkki jossain palstalla kertoo minulle, että "kielet voi ottaa kitarasta pois ja pitää sitä vaikka kuukausitolkulla" ei valitettavasti vakuuta minua. On musta aika kummallista väittää "hölynpölyksi" sellaista tietoa (vaikka se olisi väärääkin), johon todella monet uskovat, ja jolle on sitä paitsi aivan selkeät perusteet.

Enkä käsitä miksi joku makuuttaa kitaraa kuukausia ilman kieliä.

Vain päästäkseen tänne riehumaan, että "ei se miksikään mennyt"?

Minulla on muutama kitara ollut kuukausitolkulla ilman kieliä. Nämä ovat olleet odottamassa säätöjä/huoltoa tai sitten ihan muuten vaan kun ei huvita laittaa kieliä. Joillakin vaan voi olla kitaroita ylimääräisinä lojumassa nurkissa.
Miksi kitara ei voisi olla ilman kieliä? Häviääkö siitä Mojo? Vai alkaako siihen taas kasvamaan lehdet ja juuret?
Kitaran kaula on useinmiten puuta ja sen sisällä on kaularauta. Ei sen kummempaa eli siellä ei ole The Soitinrakentajan taikapölyä joka haihtuu kun kielet poistaa. Kielet vetää yhteen suuntaan ja kaularauta vääntää toiseen ja kaksitominen rauta voi jopa vääntää samaan suuntaan. Kun kielet poistaa jännitys poistuu ja kaula oikenee. Kun laittaa kielet takaisin niin jännitys palaa ja kaula vääntyy takaisin. Tämä tapahtuu melkein välittömästi. Siihen ei mene kahta viikkoa. Kitarat reagoivat säätöihin hyvin nopeasti. Se mikä vie enemmän aikaa on ilmastomuutoksiin reagointi (lämpötila ja kosteus).
Numb
17.09.2009 14:44:09

Juniper: Kielet vetää yhteen suuntaan ja kaularauta vääntää toiseen ja kaksitominen rauta voi jopa vääntää samaan suuntaan. Kun kielet poistaa jännitys poistuu ja kaula oikenee. Kun laittaa kielet takaisin niin jännitys palaa ja kaula vääntyy takaisin.

Näinpä. Oikein konkreettisesti tämän huomasin, kun vaihdoin kielet tuohon uutukaiseen Reverendiin, joka tuli kielet ultramatalalle säädettynä.

Otin kaikki kielet pois, ja ryhdyin asentamaan uusia. Aloitin ala-E:stä. Pyöräytin sen paikalleen, otin toisesta kitarasta vähän ohjeeksi E:tä, että vedän valmiiksi lähelle. Laittamani kieli ei juuri soinut, kun olikin nauhoissa kiinni. Pistelin loput kielet kiinni, ja hyvin pelitti.

Päädyin sitten kuitenkin vähän nostamaan tallasta kieliä, kun en tykkää aivan niin ultramatalasta actionista. Pykälää paksumman setin laitoin (.10 -> .11), niin reliefkin asettui kohdalleen, muutoin olisin pikkisen kaularautaa löysännyt.
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
Björn E. Borg
17.09.2009 15:08:12
Juniper: Samassa vielä kehuit laittavasi jäljelle jäävät kielet korkeampaan vireeseen, mikä on minusta aivan turhaa ja vie ylimääräistä aikaa. Otelaudan puhdistaminen, nauhojen kiilloitus/ hionta on taatusti helpompaa ja nopeampaa tehdä ilman kieliä.

No sitähän minä pohdin tuossa omassa kommentissa, että voi olla hankala työskennellä. Kyllä sä nyt taidat olla aivan tosissasi, ja uskotaan sitten sua että kielet voi ottaa kerrallakin pois. Oon mäkin tehnyt niin joskus, mutta kun joku poppamies tuli silloin sanomaan, että "älä helvetissä ota kaikkia niitä kieliä irti kerralla!", niin tuli silloin uskottua. Siksi hain kaiken mahdollisen tiedon netistä tästä asiasta ja päädyin omaan näkemykseen, joka on, että pyrin tuota toimenpidettä varmuuden vuoksi välttämään. Olen perustellut näkemykseni näissä kommenteissa, enkä valitettavasti löydä niitä lähteitä tähän hätään.

Erittäin harva asiaa koskeva sivusto, joka käsittelee tätä asiaa sanoo etteikö tällä asialla olisi *jotakin* merkitystä. Asiasta voisi keskustella minusta asiallisestikin, mutta se ei näköjään tähän suomalaiseen keskustelukulttuuriin oikein sovi.

Minulla on muutama kitara ollut kuukausitolkulla ilman kieliä. Nämä ovat olleet odottamassa säätöjä/huoltoa tai sitten ihan muuten vaan kun ei huvita laittaa kieliä. Joillakin vaan voi olla kitaroita ylimääräisinä lojumassa nurkissa.
Miksi kitara ei voisi olla ilman kieliä? Häviääkö siitä Mojo?

No aika vähän siinä on Mojoa, jos siinä ei ole kieliä. :)

Ja ota nyt iisisti, kyllä sä olet pätevämpi kitarakorjaaja kuin meikäläinen (tosin siihen ei paljon tarvitakaan :) )
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)