Aihe: Tilaaminen EU:n ulkopuolelta
1 2 3
McNulty
21.06.2009 17:32:38
Soukka: Jos pakettiin on merkitty hinnaksi esim. 37 dollaria, ei ne Tullissa sitä todennäköisesti ala aukomaan ja selvittelemään oikeaa hintaa. Ja yllättävän monet myyjät merkkaavat pienemmän arvon pakettiin pyytämättä. Yksityiset yleensä laittavat todellisen arvon.

Toimii ehkä juuri näissä pedaaleissa, pikkunippeleissä ja vaatteissa, mutta ei todellakaan kitaralaukun kohdalla. Ei mene kovinkaan helposti läpi että kitaran arvo olisi vaikkapa tuon 37 dollaria... no can do.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Jäämeri
21.06.2009 18:02:07
bonecrusher: Toimii ehkä juuri näissä pedaaleissa, pikkunippeleissä ja vaatteissa, mutta ei todellakaan kitaralaukun kohdalla. Ei mene kovinkaan helposti läpi että kitaran arvo olisi vaikkapa tuon 37 dollaria... no can do.

Totta, ja hyvä niin. Itse en ole mitään raituria isompaa EU:n ulkopuolelta ostanut.
jii.haanpaa
21.06.2009 19:13:30 (muokattu 21.06.2009 19:14:51)
bonecrusher: Toimii ehkä juuri näissä pedaaleissa, pikkunippeleissä ja vaatteissa, mutta ei todellakaan kitaralaukun kohdalla. Ei mene kovinkaan helposti läpi että kitaran arvo olisi vaikkapa tuon 37 dollaria... no can do.

Itselläni on viimeaikoina kiertänyt tullin kautta kaikki erinäiset harrastevälineet mitä olen tilannut, hinnasta riippumatta. Tämä johtuu sattumalta käytetyn kuriiripalvelun tarjoamasta "tullauspalvelusta", lainausmerkeissä siksi, että ko. palvelu on pakollinen. Toisaalta heille voi toimittaa toimituksen arvosta "kuitin", lainausmerkeissä siksi että ko. kuitin voi vaikka itse kirjoittaa tai sitten hoitaa homma suullisesti puhelimessa. Kieltämättä tämä tarjoaa varsin näppärän tilaisuuden horjahtaa, kauppahinnaksihan voi sanoa mitä tahansa sattuu mieleen juolahtamaan.

Suomen valtiohan tuomittiin lähimenneisyydessä EU-tuomioistuimen toimesta korvaamaan monia kymmeniä miljoonia euroja laittomasta yksityishenkilöiden tuontihyödykkeiden verottamisesta. Toiminta oli tietoista, lakia rikottiin tahallisesti ja se jatkui vuosia tuomioistuimen toistuvista ojennusyrityksistä huolimatta. Tässä valossa lienee suorastaan kansalaisvelvollisuus löytää vaihtoehtoisia ja ennakkoluulottomia ratkaisumalleja tullikiemuroihin.
Mehvi
22.06.2009 20:56:55
Kaveri tilasi Jenkeistä Jacksonin. Se jäi sitten tulliin eikä kaveri halunnut maksaa semmoset 400 €. Sano tullissa, että paketissa on kaks Guitar Hero- ohjainta ja hintaa niillä 80 €. Tullissakin oltiin tyytyväisiä kun saivat niistäkin perityksi 20 euroo. Että tällasta...
Christian
23.06.2009 05:16:13
Mehvi: Kaveri tilasi Jenkeistä Jacksonin. Se jäi sitten tulliin eikä kaveri halunnut maksaa semmoset 400 €. Sano tullissa, että paketissa on kaks Guitar Hero- ohjainta ja hintaa niillä 80 €. Tullissakin oltiin tyytyväisiä kun saivat niistäkin perityksi 20 euroo. Että tällasta...

Käytäntö on nähtävästi todella kirjavaa - paikallisessa tullissa ei aleta millekkään ilman kuitteja.

Sen verran kuitenkin alivakuutettuja lähetyksiä harrastaville, tilasin kitaran jenkkiläisestä kitaraliikkeestä. Kaverit lähettivät kalliin kitaran $50 arvoisena pyytämättä ja kitaran mitä ilmeisemmin kähvelsi kuriiri tai joku muu matkan varrella sillä perille saapui pelkkä laukku haljenneena ilman kitaraa. Vakuutus luonnollisesti korvasi liikkelle vain tämän $50. Itse sain toki rahani takaisin, koska olivat tuon itse lähettäneet ilman asianmukaista vakuutusta. Jos itse tällaista pyytää voi kohtalo olla toki eri.
jii.haanpaa
23.06.2009 08:34:07
Christian: Käytäntö on nähtävästi todella kirjavaa - paikallisessa tullissa ei aleta millekkään ilman kuitteja.

Sen verran kuitenkin alivakuutettuja lähetyksiä harrastaville, tilasin kitaran jenkkiläisestä kitaraliikkeestä. Kaverit lähettivät kalliin kitaran $50 arvoisena pyytämättä ja kitaran mitä ilmeisemmin kähvelsi kuriiri tai joku muu matkan varrella sillä perille saapui pelkkä laukku haljenneena ilman kitaraa. Vakuutus luonnollisesti korvasi liikkelle vain tämän $50. Itse sain toki rahani takaisin, koska olivat tuon itse lähettäneet ilman asianmukaista vakuutusta. Jos itse tällaista pyytää voi kohtalo olla toki eri.

Jaa että vakuuttivat kitaran 50 dollarin arvosta? Herää ainoastaan kysymys: miksi ihmeessä? Eihän tuo riipu mitenkään siitä, mitä kuittiin, "kuittiin" tai rahtikirjaan on kirjoitettu. Kuulostaa pikemminkin kusetusyritykseltä, varsinkin siinä tapauksessa, että ovat vielä sinulle kertoneet tarinoita saamistaan vakuutuskorvauksista - tällaiset asiat aika harvoin kuuluvat asiakkaalle.

Kuitit lähetetään kalliissa rahdeissa erillisenä kirjattuna postilähetyksenä. Ei niitä koskaan rahtikirjojen sekaan laiteta. Jos rahat on maksettu luottokortilla tai esimerkiksi paypalilla, niin siitähän ei mitään varsinaista maksulaitteen kuittia edes saa, vaan kuittina toimii digitaalinen tosite, jonka voi välittää asiakkaalle esimerkiksi sähköpostilla.
Twinkle
23.06.2009 08:36:45
Mehvi: Kaveri tilasi Jenkeistä Jacksonin. Se jäi sitten tulliin eikä kaveri halunnut maksaa semmoset 400 €. Sano tullissa, että paketissa on kaks Guitar Hero- ohjainta ja hintaa niillä 80 €. Tullissakin oltiin tyytyväisiä kun saivat niistäkin perityksi 20 euroo. Että tällasta...

Tarina olisi hauskempi jos se kerrotaan kokonaan. Missään tullille ei riitä se että "sanoo vaan". Kaikesta sälästä toimitetaan pyytävät kyllä toimittamaan kuitit ja jos niissä lapuissa sitten lukeekin väärennettyjä tietoja niin vitsi ei olekaan enää niin hauska. Se on sama kuin menisi maksamaan väärennetyillä seteleillä sinne tulliin.
fox
23.06.2009 09:49:51

Twinkle: Tarina olisi hauskempi jos se kerrotaan kokonaan. Missään tullille ei riitä se että "sanoo vaan". Kaikesta sälästä toimitetaan pyytävät kyllä toimittamaan kuitit ja jos niissä lapuissa sitten lukeekin väärennettyjä tietoja niin vitsi ei olekaan enää niin hauska. Se on sama kuin menisi maksamaan väärennetyillä seteleillä sinne tulliin.

Niin niin, mutta täähän sattui kaverille.. Ja tullissakin olivat kovin tyytyväisiä.. ;) Eihän niillä siellä ole sillä tavalla ollenkaan asiantuntemusta, että sillee. Toisaalta taas, mitä itse noita on tuonut, erinäköistä musakamaa ja jotain jenkkiauto-osia, niin kovin on tarvittu papereita, ja muutamankin kerran on sitä pakettiakin siellä auottu. Joskus muinoin, ku oli vielä enemmän rock-uskottavan näköinen, on ne paketitkin käyty oikein huolella läpi, vaikka ei olis ollut muuta kuin 2 kitaranmikkiä, tai pitkä Vibrola.
Mutta: ainahan niille kavereille kaikenlaista sattuu. Nuo Guitar Hero-ohjaimet taitaa painaa aika tavalla, kun ei eroja ollut pakettien painoissa??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
ibnz
23.06.2009 09:55:34
Tjep, viimeisin kitarankaula ebayn kautta piti kyllä aukaista Tampereen tullissa (piruako ne pitää sinne hevon kuuseen rakentaa..) ja papereitakin ihmeteltiin. Tuskinpa siellä ihan mitä tahansa tomppelia on töissä vaikka valtion hommissa ovatkin :)
rintapek
23.06.2009 10:16:07

Selaamalla ton sivun läpi saapi monen mutun sijasta asiankin selville.
www.tulli.fi/fi/yksityisille/netista_ostaminen/index.jsp
One kind of music only - the good kind
McNulty
23.06.2009 11:38:37
fox: Niin niin, mutta täähän sattui kaverille.. Ja tullissakin olivat kovin tyytyväisiä.. ;) Eihän niillä siellä ole sillä tavalla ollenkaan asiantuntemusta, että sillee. Toisaalta taas, mitä itse noita on tuonut, erinäköistä musakamaa ja jotain jenkkiauto-osia, niin kovin on tarvittu papereita, ja muutamankin kerran on sitä pakettiakin siellä auottu. Joskus muinoin, ku oli vielä enemmän rock-uskottavan näköinen, on ne paketitkin käyty oikein huolella läpi, vaikka ei olis ollut muuta kuin 2 kitaranmikkiä, tai pitkä Vibrola.
Mutta: ainahan niille kavereille kaikenlaista sattuu. Nuo Guitar Hero-ohjaimet taitaa painaa aika tavalla, kun ei eroja ollut pakettien painoissa??

Juu, pari kitaralaukkua sisältöineen onpi minullekin tullut vuosien saatossa ja toisella kerralla oli Tulli-teipit paketin ympärillä, eli availtu oltiin. Lähetyksen listaan ja pakettikorttiin oli merkitty "guitar parts" ja olihan siellä eräs Stratocasterin kaula ja runko. Myyjä oli irroittanut kaulan rungosta kuljetuksen/toimituksen vuoksi... jos vaikka ahtaajarahtaaja laittaa jotain paketin päälle niin ei ainakaan kaulataskun kohdalta mene särki. Tavallaan totta siis tuo "guitar parts" vaikka eivät tullissa sitä kovin hyvällä katsoneetkaan. Toisaalta, se ei ollut minun asiani ostajana vaan lähettäjän.
jii.haanpaa
23.06.2009 12:02:29
Hei, te kaikki tullissa omin käsin viimeaikoina asioineet? Mitä kuriiripalvelua olette käyttäneet? Kaikki mitä itse olen viimeisen parin vuoden sisällä ameriikan raitilta tilannut, on tullattu fedexin toimesta. Ja rojuina on tullut kaikenlaista, isoa ja pientä, lyhyttä ja pitkää.
Christian
23.06.2009 13:20:04 (muokattu 23.06.2009 13:28:46)
jii.haanpaa: Jaa että vakuuttivat kitaran 50 dollarin arvosta? Herää ainoastaan kysymys: miksi ihmeessä? Eihän tuo riipu mitenkään siitä, mitä kuittiin, "kuittiin" tai rahtikirjaan on kirjoitettu. Kuulostaa pikemminkin kusetusyritykseltä, varsinkin siinä tapauksessa, että ovat vielä sinulle kertoneet tarinoita saamistaan vakuutuskorvauksista - tällaiset asiat aika harvoin kuuluvat asiakkaalle.

Kuitit lähetetään kalliissa rahdeissa erillisenä kirjattuna postilähetyksenä. Ei niitä koskaan rahtikirjojen sekaan laiteta. Jos rahat on maksettu luottokortilla tai esimerkiksi paypalilla, niin siitähän ei mitään varsinaista maksulaitteen kuittia edes saa, vaan kuittina toimii digitaalinen tosite, jonka voi välittää asiakkaalle esimerkiksi sähköpostilla.

Tässä tapauksessa käytetyn kuriirifirman rahtikirjassa näkyy vakuutettu arvo. Tuskin siellä mitään sen kummempaa agendaa oli, rahat kuitenkin palauttivat mukisematta laukun palautettuani. Rahtikirjan mukaan painoa oli lähtiessä reilu 10kg ja itellan seuranta näytti painoksi taas 6kg.
jii.haanpaa
23.06.2009 14:35:29 (muokattu 23.06.2009 15:02:50)
Christian: Tässä tapauksessa käytetyn kuriirifirman rahtikirjassa näkyy vakuutettu arvo. Tuskin siellä mitään sen kummempaa agendaa oli, rahat kuitenkin palauttivat mukisematta laukun palautettuani. Rahtikirjan mukaan painoa oli lähtiessä reilu 10kg ja itellan seuranta näytti painoksi taas 6kg.

Kun lähetät vakuutetun lähetyksen, niin sinulle jää käteen kuriiripalvelun vakuutusopimus ja lomakkeen kopio, johon on määritelty lähetyksen vakuutusarvo. Näin ainakin UPSilla ja fedexillä. Rahtikirja ei vakuutusarvoa määrää. Tästä syystä lähetyksen tahallinen alivakuuttaminen tuntuu aivan järjettömältä(?). Varsinkin kun tuo vakuutus on itse asiassa hyvinkin edullinen palvelu, mutta jos tarkoitus oli säästää kuluissa, niin olisivat jättäneet vakuutuksen ottamatta kokonaan. Vai olenko vain niin kuuliainen, että en ymmärrä tämän option tarjoamia mahdollisuuksia :)

Jos vakuutusta taas ei ollut, niin silloinhan vahinkotapaukset voi yrittää periä suoraan kuriirifirman kassasta ja silloin kuulostaisi varsin luonnolliselta, että rahtikirjaan merkityllä arvolla olisi suurikin merkitys vahingonkorvauksia haettaessa.

Kummia juttuja. Jos vähänkään arvokkaampaa tavaraa siirtelee, niin kannattaa todellakin harkita parikin kertaa ennen kuin tekee liikkeitä.
Pertti Keinonen
24.06.2009 19:15:09 (muokattu 24.06.2009 19:16:07)
Oon tilaamassa kitaraa jenkeistä ja myyjä sanoo, että lähettää kitarat Eurooppaan aina lahjana. Mitä pitäisi olla todisteena että paketti todellakin on lahja ja miten lahjojen kanssa tullissa toimitaan?
teukka
24.06.2009 19:30:34
Tullissa vaativat sulta maksukuitin tai vastaavan, tuskin lahjaksi uskovat kun on uusi keppi ja vielä lähettäjänä yritys.Mulla tuli pelkkä kaula ja sama juttu.
Jos taas olisikin oikeasti lahja tuskin silloin mitään dokumentteja vastaanottajalta löytyy. Siinä voi koittaa selittää sitten....
There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!!
Pertti Keinonen
24.06.2009 19:49:38
Tilaan ihan yksityshenkilöltä. Mitä järkeä tuossa tullin lahjasysteemissä sitten on jos aina alkavat epäilemään?
ReBeat
24.06.2009 20:09:16

Pertti Keinonen: Tilaan ihan yksityshenkilöltä. Mitä järkeä tuossa tullin lahjasysteemissä sitten on jos aina alkavat epäilemään?

Lahjat eivät hirveästi eroa ns. tavallisista paketeista, joten lahjana lähettäminen on aika turhaa. Lähetyskohtainen arvoraja on 45 euroa ja sitä kalliimpia lähetyksiä tarkastellaan suunnilleen niinkuin tavallisiakin. Tullietuussopimuksia on joidenkin maiden kanssa (mm. Sveitsi, Norja, Islanti) jolloin tullimaksun osalta arvoraja saattaa olla korkeammalla, mutta arvonlisäveroa joutuu kuitenkin makselemaan jo 45 euron jälkeen.

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/lahjat_ulkomailta/index.jsp
http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli … aminen_ulkomailta/tiedostot/010.pdf
runrunrun
24.06.2009 20:19:05 (muokattu 24.06.2009 20:21:11)

Oletetaan että olen asunut jenkeissä ja omistanut siellä vaikkapa 10 000 euron arvoisen kitaran jo vaikkapa 30vuotta niin pitääkö mun maksaa siitäkin veroa jos muutan suomeen ja kitara lähetetään perästä? Käsittääkseni ei pitäis, mutta miten asia todistetaan viranomaisille?

Sori, tämmönen tyhmä kymysys nyt vain tuli mieleen ku näitä lueskelin. :)))

EDIT: juu tuolta tullin sivuiltahan löyty selitys tuollekin... eiköhän niistä maahanmuuttopapruista asia selkene viranomaisille.
McNulty
24.06.2009 20:20:56
runrunrun: Oletetaan että olen asunut jenkeissä ja omistanut siellä vaikkapa 10 000 euron arvoisen kitaran jo vaikkapa 30vuotta niin pitääkö mun maksaa siitäkin veroa jos muutan suomeen ja kitara lähetetään perästä? Käsittääkseni ei pitäis, mutta miten asia todistetaan viranomaisille?

Sori, tämmönen tyhmä kymysys nyt vain tuli mieleen ku näitä lueskelin. :)))

Ei tarvitse. Tietääkseni se on edelleen niin, että vuoden asuttuaan ulkomailla saa tuoda tavaransa verovapaasti maahan. Näinhän menettelevät esim. kaikki YK-joukoissa palvelleet kun usein tuovat auton itselleen ko. reissun päätteeksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)