Aihe: ulkoiset bias mittauspisteet vahvistimissa
1 2
H.Corruption
15.05.2009 02:56:51
päänahka: Yleensä vaan tupataan välttämään suoraan virran mittaamista, koska digitaaliset yleismittarit ovat paljon tarkempia jännitepuolella. Suuri sisäresistanssi on helpompi tehdä kuin pieni, ja jännitemittarissahan ihanteellinen resistanssi on ääretön, virtamittarissa nolla.

Vähän ihmetyttää noi vahvistimet, joissa vaan neuvotaan asettamaan tietty biasjännite. Saman tien olisivat tehtaalla voineet tehdä sen jännitteenjaolla, koska sitä ei eri putket heilauta yhtään mihinkään. Anodivirta on se oleellinen juttu jota säädetään, ja joka on eri putkilla erisuuruinen.

Varmaankin kysymyksessä on vahvistinvalmistajan käyttämä bias-jännitteen ohjearvo, jonka ovat speksanneet käyttämilleen putkille.
päänahka
15.05.2009 03:15:07
H.Corruption: Varmaankin kysymyksessä on vahvistinvalmistajan käyttämä bias-jännitteen ohjearvo, jonka ovat speksanneet käyttämilleen putkille.

Joo, ymmärrän kyllä. Putken datalehdestä vahvistinta rakennettaessa katsotaan, mikä biasjännitteen pitäisi putken speksien mukaan olla jotta saadaan tietty anodivirta, mutta siksi sitä juuri säädetään, että virta ei yleensä asetu ihan kohdalleen putkien yksilöllisistä eroista johtuen. Tämän takia sille biasjännitteen arvolle ei biasin säätäjällä ole mitään käyttöä, vaan pitäisi neuvoa mittaamaan anodivirta joko sen ylimääräisen vastuksen avulla tai suoraan päätemuuntajan ensiöstä.
Tami
16.05.2009 11:04:45 (muokattu 16.05.2009 11:06:25)

LaXu: Kyllä se trimmerikin sieltä takapaneelista löytyy näissä tapauksissa. Ideana noissa on, että käyttäjä voi yksinkertaisesti ja ennen kaikkea turvallisesti vaihtaa itse putket vahvistimeen ja biasoida sen. Valmistajat antavat yleensä jonkin tarkan arvon tai arvoalueen johon vahvistin sitten säädetään. .

Onkos kukaan törmännyt missään Voxin ac100CPH:n "arvoihin" joihin se biasoidaan??

Manuaalissa on näytetty biaspaikat takalevyssä, mutta mitään varsinaisia arvoja ei ole...
Tietysti perinteisellä menetelmällä biasointi onnistuu, mutta kaippa noita valmiita pisteitäkin voisi käyttää hyväksi..?

Manuaali : www.voxamps.com/downloads/PDF/AC50_AC100_CPH_OM_EFGS2.pdf
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Janne19691
16.05.2009 11:49:30

Tami: Onkos kukaan törmännyt missään Voxin ac100CPH:n "arvoihin" joihin se biasoidaan??

Manuaalissa on näytetty biaspaikat takalevyssä, mutta mitään varsinaisia arvoja ei ole...
Tietysti perinteisellä menetelmällä biasointi onnistuu, mutta kaippa noita valmiita pisteitäkin voisi käyttää hyväksi..?

Manuaali : www.voxamps.com/downloads/PDF/AC50_AC100_CPH_OM_EFGS2.pdf

Siellä lukee että "This should be done by qualified personnel only!" joka tarkoittanee sitä että tarvii ymmärtää mitä tekee (ja ymmärtää sen piirroksen). Ei riitä että kytkee mittarin kiinni ja vääntää potikkaa tiettyyn arvoon. Ihan sähköturvallisuuden kannalta oikein hyvä juttu.
Rule #1: There are no rules.
Tami
18.05.2009 10:11:41

jlummaa: Siellä lukee että "This should be done by qualified personnel only!" joka tarkoittanee sitä että tarvii ymmärtää mitä tekee (ja ymmärtää sen piirroksen). Ei riitä että kytkee mittarin kiinni ja vääntää potikkaa tiettyyn arvoon. Ihan sähköturvallisuuden kannalta oikein hyvä juttu.

Niin no en mä tuota kysynyt vaan, jotta onko kenenkään silmiin osunut tuota Voxin esitystä siitä mihin tuo tuo mittapisteiden välinen jännite pitää ruuvata.

Ja toisekseen mun mielestä noiden mittapisteiden pointtihan on juurikin siinä, että isket mittarin kiinni => ruuvaat potikasta arvon kohdalleen ja nautit kesästä. Jos sillä saadaan aikaan se, ettei "tavalliset tallaajat" mene aukomaan konetta ja hankkimaan itselle sähköpermanenttia, niin ehkä se olisi sähköturvallisuuden kannalta parempi juttu...
Janne19691
18.05.2009 10:48:59

Tami: Niin no en mä tuota kysynyt vaan, jotta onko kenenkään silmiin osunut tuota Voxin esitystä siitä mihin tuo tuo mittapisteiden välinen jännite pitää ruuvata.

Ja toisekseen mun mielestä noiden mittapisteiden pointtihan on juurikin siinä, että isket mittarin kiinni => ruuvaat potikasta arvon kohdalleen ja nautit kesästä. Jos sillä saadaan aikaan se, ettei "tavalliset tallaajat" mene aukomaan konetta ja hankkimaan itselle sähköpermanenttia, niin ehkä se olisi sähköturvallisuuden kannalta parempi juttu...

No mä tarkotin että kun siinä lukee tuommonen varoitus (tuskin se siinä turhaa on) niin silloin on parempi että osaa itse ottaa selville sopivan biasin (ja osaa olla myös varovainen). Ja niiden pointti on varmaan myös helpottaa osaavaa biasin säätäjää.

Anodijännitettähän ei ole missän ilmoitettu joten se pitää putken kannoilta mitata ja se ei sovi tavalliselle tallaajalle.
Rule #1: There are no rules.
Tami
18.05.2009 11:17:06

jlummaa: No mä tarkotin että kun siinä lukee tuommonen varoitus (tuskin se siinä turhaa on) niin silloin on parempi että osaa itse ottaa selville sopivan biasin (ja osaa olla myös varovainen). Ja niiden pointti on varmaan myös helpottaa osaavaa biasin säätäjää.

Anodijännitettähän ei ole missän ilmoitettu joten se pitää putken kannoilta mitata ja se ei sovi tavalliselle tallaajalle.

Näin on ja ehken ne jotka osaavat, biasoivat vehkeensä tavalla tai toisella. Se toinen kansanosa jättää sitten laiteen biasoimatta tai turvautuvat ulkopuoliseen apuun.... kumpikohan muuten on yleisempää??

Mitens onko lukijoilla kokemuksia tuosta anodijännitteen heilahtelusta eri putkilla?. Lähinnä tulee mieleen tilanne jossa tilalle vaihdetaan samantyyppiset putket. Jos anodijännitteessä ei tapahdu merkittäviä muutoksia, saattaa se valmistajan ilmoittama "peruslukema" noihin ulkopuolisiin mittauspisteisiin toimiakkin. Itsellä ei mikään biasoitava vekotin ole ollut niin kauaa, että olisi vanhat lukemat muistissa... ja aina se vekotin on kuitenkin tullut avattua mittauksia varten..
päänahka
18.05.2009 14:07:00
Tami: Näin on ja ehken ne jotka osaavat, biasoivat vehkeensä tavalla tai toisella. Se toinen kansanosa jättää sitten laiteen biasoimatta tai turvautuvat ulkopuoliseen apuun.... kumpikohan muuten on yleisempää??

Mitens onko lukijoilla kokemuksia tuosta anodijännitteen heilahtelusta eri putkilla?. Lähinnä tulee mieleen tilanne jossa tilalle vaihdetaan samantyyppiset putket. Jos anodijännitteessä ei tapahdu merkittäviä muutoksia, saattaa se valmistajan ilmoittama "peruslukema" noihin ulkopuolisiin mittauspisteisiin toimiakkin. Itsellä ei mikään biasoitava vekotin ole ollut niin kauaa, että olisi vanhat lukemat muistissa... ja aina se vekotin on kuitenkin tullut avattua mittauksia varten..

Jos sieltä saa anodivirran laskettua, niin varmaan ilmoitettu anodijännite kuitenkin on sen verran lähellä totuutta, että teho menee samalle hehtaarille.
H.Corruption
18.05.2009 19:20:00
Tami: Näin on ja ehken ne jotka osaavat, biasoivat vehkeensä tavalla tai toisella. Se toinen kansanosa jättää sitten laiteen biasoimatta tai turvautuvat ulkopuoliseen apuun.... kumpikohan muuten on yleisempää??

Ainakin manuskan mukaan näyttäisi mittauspisteet olevan katodipiirissä Marsun DSL/TSL tapaan. Yksinkertaisinta on mitata nykyiset arvot, mikäli putket eivät ole aivan loppu. Ennen uusien putkien vaihtoa kääntää trimmerit niin että lukema on pienin. Uusien putkien kanssa arvot lähelle alkuperäistä ja kokeilemaan.

Jutuista päätellen voisi olettaa että ainoa oikeaoppinen biashypettäjän vahvistin olisi sellainen missä etulevyssä ovat mittarit jokaisen pääteputken anodijännitteelle ja -virralle, tietysti erillisine biaspotikoineen. Voisi vaikka joka viiden minuutin välein säätää se bias kohdalleen.
tommiot
18.05.2009 19:25:39
Jutuista päätellen voisi olettaa että ainoa oikeaoppinen biashypettäjän vahvistin olisi sellainen missä etulevyssä ovat mittarit jokaisen pääteputken anodijännitteelle ja -virralle, tietysti erillisine biaspotikoineen. Voisi vaikka joka viiden minuutin välein säätää se bias kohdalleen.

Eiku sellanen missä on LCD-näyttö joka näyttää katodivirran.

Anodijännitteen vetäminen takapaneeliin alkaa vissiin olla vähän turvallisuusriski.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Tympee Huttunen
18.05.2009 20:39:24 (muokattu 18.05.2009 20:40:20)
Moridin: Eiku sellanen missä on LCD-näyttö joka näyttää katodivirran.

Anodijännitteen vetäminen takapaneeliin alkaa vissiin olla vähän turvallisuusriski.

No ei sen tarvitsisi olla mikään avojohto:) Miten olisi vaikka pelkkä, hyvin eristetty, reikä takapaneelissa, minkä sisälle saa juuri työnnettyä yleismittarin piikin? Koko homman päällä voisi olla vaikka ruuvattava suojalevy tms.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)