Aihe: Tyhmiä kysymyksiä putkivahvistimista
1 2
tommiot
21.04.2009 15:17:31 (muokattu 21.04.2009 15:18:36)
Juicy: Argh, taas tämä esihistoriallisen päätesärön kirous! Mutta eikös sitä pysty kaivamaan noista kaappi-impulsseista? Ainakin niissä on mukana se päätteen tuoma vaikutus soundiin.

En ole toisaalta pelleillyt vielä niin paljoa noiden kaappimallinnusten kanssa, mitä nyt pikaisesti kaivelin yhdeltä foorumilta parhaimmat päältä ja testailin komppisoundeja eri sampleilla. Vst-plugarissa ainakin pystyy sen kaapin "gaineja" säätämään...

Eihän noi kaappi-impulssit dynamiikkaa mallinna. Pelkästään taajuusvasteen?

EDIT: Jaa olinkin hidas.

Kyllähän tommonen dynaaminen konvoluutio on mahdollista tehdä, onhan Focusritellä Liquid-systeemit. Mut ei taida olla vielä kitaraosastolla mitään tommosta.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Juicy
21.04.2009 15:23:25

Antti1: Ei, ei pysty. Päätesärön niksi on siinä, että miten se reagoi tietyllä dynamiikalla soittotatsin vaihteluun yms. Sitä ei pysty noin yksinkertaisella systeemillä jäljittelemään. Sinänsä sellaisen säröytyneellä päätteellä tehdyn impulssin voi kyllä väsätä, muttei oo ollenkaan sama juttu. Myöskään plugarin gainin säätö ei auta, se on ihan sama kuin nostaisit sekvensserisoftasta kanavavolaa ylöspäin.

Näinhän se on nähtävä. Oletin vain, että kun plugarissa johon samplet ladataan löytyy gain- sekä distortion-säädöt, että ne emuloisivat päätesärön käyttäytymistä. Laiskuus esti taas kokeilemasta itse. :D
"I go where I please, and I please where I go"
Antti1
21.04.2009 15:24:36
Moridin: Kyllähän tommonen dynaaminen konvoluutio on mahdollista tehdä, onhan Focusritellä Liquid-systeemit. Mut ei taida olla vielä kitaraosastolla mitään tommosta.

Osaako tuokaan systeemi jäljitellä vahvistimen sagia yms? Ois aika makea vimpain, jos osais. Ihan pelkkää kaappi/pääte"mallinnosta" siis. Rautamötikkänä kun vielä sen sais räkkiin.
"I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
tommiot
21.04.2009 15:29:42
Antti1: Osaako tuokaan systeemi jäljitellä vahvistimen sagia yms? Ois aika makea vimpain, jos osais. Ihan pelkkää kaappi/pääte"mallinnosta" siis. Rautamötikkänä kun vielä sen sais räkkiin.

Ei kai se. Mut Peavey Revalver vissiin osaa. Ainakin siitä pystyy säätää melkein kaikkea. Harmi kun ei voi luoda kokonaan omia kytkentöjä :)
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Antti1
21.04.2009 15:42:38
Moridin: Ei kai se. Mut Peavey Revalver vissiin osaa. Ainakin siitä pystyy säätää melkein kaikkea. Harmi kun ei voi luoda kokonaan omia kytkentöjä :)

Mä en ainakaan sille demolle ihan kamalasti lämmennyt, kuulosti jotenkin hiukan kummalliselta. Olis vaatinut tavattomasti varmaan vaan säätöä ja vääntöä.

Kohta päästään taas siihen, että joku tulee ehdottamaan Fractalia tännekin meille... :D
tommiot
21.04.2009 15:44:41
Antti1: Mä en ainakaan sille demolle ihan kamalasti lämmennyt, kuulosti jotenkin hiukan kummalliselta. Olis vaatinut tavattomasti varmaan vaan säätöä ja vääntöä.

Kohta päästään taas siihen, että joku tulee ehdottamaan Fractalia tännekin meille... :D

No se ACM800 ainakin kuulostaa ihan kököltä stockina. Mut siitäkin sai ihan hyvän kun laitto lisää anodijännitettä ja "lively" putket, vähens diodiklippausta ja biasoi etuasteputkia uusiks... :) 6505 oli kyl mun mielestä ihan vakuuttava. Nyt menee offariks :D
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Jäärä
21.04.2009 16:31:27
Juicy: Argh, taas tämä esihistoriallisen päätesärön kirous! Mutta eikös sitä pysty kaivamaan noista kaappi-impulsseista? Ainakin niissä on mukana se päätteen tuoma vaikutus soundiin.

En ole toisaalta pelleillyt vielä niin paljoa noiden kaappimallinnusten kanssa, mitä nyt pikaisesti kaivelin yhdeltä foorumilta parhaimmat päältä ja testailin komppisoundeja eri sampleilla. Vst-plugarissa ainakin pystyy sen kaapin "gaineja" säätämään...

Käviskö tämmönen:

http://www.palmer-germany.com/86-1-pga04.html
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Juicy
21.04.2009 16:55:23

Jäärä: Käviskö tämmönen:

http://www.palmer-germany.com/86-1-pga04.html

Taisit missata pointin, en se MINÄ ollut niitä päätesäröjä vailla... :)
Ja muutenkin, en jummarra mikä siinä päätesärössä on niin hienoa. Onko se tosiaan niiiin paljon paremman kuuloinen kun etuasteen lykäämä särö?

Pitäis vissiin kuunnella sitä aaseedeeseetä vähän tarkemmin, siinä (kai) soitellaan päätesäröillä jossain määrin?
"I go where I please, and I please where I go"
McNulty
21.04.2009 16:58:17
Haluanpa reagoida pelkästään topikkiin ja todeta, ettei tyhmiä kysymyksiä olekaan. Siinä, että haluaa itselleen selvittää ja selventää asioita ei ole mitään tyhmää, päinvastoin.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
kerbdogg
22.04.2009 09:56:19
Olen pidempään jo miettinyt tähän aiheeseen liittyvää ratkaisua, joten postataanpas tähän. Te viisaammat voitte sitten tyrmätä, että eihän se noin mene ;)

Ajatus on siis saada se päätesärö (tai yleensä edes se putkisoundi) kuulokkeisiin kaappisimuloituna. Mulle kelpaa huonompikin kaappisimulaatio kun tää tulee ihan huvikäyttöön, ei äänitys.

Idea on seuraava:
Kitara -> 5W putkinuppi -> Keinokuorma (dummyloadina) lineout -> Digiverb, jossa kaiutinsimulointi päällä -> kuulokkeet.

Mulla on kuulokkeet, joissa saa vaihdettua signaalin monoksi, joten tuon Digiverbin puskeman monon saa molempiin korviin. Noissa Digitechin pedaaleissa on se hyvä että myös bypass signaali tulee kaappisimuloituna kun se on päällä.

En tuota setuppia pääse kokeilemaan kun on vahvari varastossa odottamassa muuttoa. Onnistuuko tuo vai onko tuo line out signaali liian vahva tuolle pedaalille?
Antti1
22.04.2009 10:13:29
kerbdogg: Onnistuuko tuo vai onko tuo line out signaali liian vahva tuolle pedaalille?

No jos ainoaksi ongelmaksi koituu tuo signaalin voimakkuus (jota epäilen, eiköhän toimi), niin sitäkin pystyy kyllä vaimentamaan ihan passiivisella kytkennällä.
Antti1
23.04.2009 15:25:47
Mitäs muuten, onko jollain selityksiä olemassa tähän: "Just don't use Sovtek LPS or Tung Sols in so called cathode follower stages (V3, V4, V5) of amps in general."

Kyseessä siis pieni tekstinpätkä Diezelin foorumilta, jossa Olaf Krampe toteaa noin. V1, V2 ja vaiheenkääntö on ok Tungsoleille, mutta miksei noi muut? Onko se joku vahvistinkohtainen suunnittelujuttu, vai johtuuko putken rakenteesta tms? Kaikki käytössä olevat putket ovat noissa kuitenkin ECC83 tyyppisiä. Lisäksi tuo "in general" vähän hämää, että olisko tää kuitenkin yhteistä kaikille putkivahvareille? Jossain netin uumenissa näin vähän pohdintaa aiheesta, ettei läheskään kaikki nykyputkista toimisi välttämättä kauhean tarkasti ko. putkityypille speksatuilla raja-arvoilla ja se aiheuttaisi ison osan ongelmista varsinaisen hajoamisen/kulumisen ohella. Toi juttu lähinnä koski pääteputkia, mutta miksei etusiakin? Samat firmat niitä kuitenkin valmistaa.

Takas itse asiaan. Olafin vastaus Tungsol-juttuun syytä kysyttäessä oli, että se on liian vaikea asia selitettäväksi. Osaisiko joku täällä selittää? Tuon lausahduksen todenperäisyyttä en näe syytä epäillä, Olaf kyllä varmasti tietää mistä puhuu.

Tämä vaan kiinnostaa siitäkin syystä, että mulla oli juuri huollossa nuppi, josta vialliset (ei siis loppuun kulutetut, itseasiassa melko uudetkin TAD 7025 Highgradet) etuasteputket V1 & V2 kohdissa rikkoivat vastuksen etuasteesta. Myös päätteessä oli huonoja röörejä (Tungsol EL34B), jotka olivat käräyttäneet hum balance trimmerin, joka näissä Diezelin vahvareissa helpoiten kuulemma kärähtää putkien aiheuttaessa vikoja. Etuasteen ongelma tuli jossain vaiheessa jo aiemmin, pääte kosahti vasta siinä vaiheessa, kun ensimmäistä kertaa kokeilin uusituilla putkilla vahvistimen todellista suorituskykyä hakemalla päätesäröä.
SirElwood
23.04.2009 17:53:45 (muokattu 23.04.2009 17:56:20)
Antti1: Mitäs muuten, onko jollain selityksiä olemassa tähän: "Just don't use Sovtek LPS or Tung Sols in so called cathode follower stages (V3, V4, V5) of amps in general."

Mulla ei tule muuta mieleen kuin se, että noiden putkien "max. heater to cathode" jännitteelle annettu ero on niin pieni, että saattaa päästä lyömään läpitte. Katodiseuraajissa kun katodilla voi olla jopa jotain 100-150V. Itseasiassa tämäkin on vähän hankala selittää, etenkin kun ei muista suomenkielistä termistöä... =/

E: Parempi lainaus...
Antti1
23.04.2009 19:08:04
SirElwood: Mulla ei tule muuta mieleen kuin se, että noiden putkien "max. heater to cathode" jännitteelle annettu ero on niin pieni, että saattaa päästä lyömään läpitte. Katodiseuraajissa kun katodilla voi olla jopa jotain 100-150V. Itseasiassa tämäkin on vähän hankala selittää, etenkin kun ei muista suomenkielistä termistöä... =/

Ahaa, okei kiitoksia tästäkin tiedon jyväsestä. Jotain tuon suuntaista arvelin itsekin, mutta tietämys tuosta elektroniikasta ei oo tän suhteen lainkaan riittävällä tasolla, jotta pystyy tekemään mihinkään perustuvia arvailuja edes.

Taidan kuitenkin noudattaa viisaampien neuvoja ja jätän noi kokeilut vastaisuudessakin väliin.
Heikki
23.04.2009 21:28:05 (muokattu 23.04.2009 21:34:38)

SirElwood: Mulla ei tule muuta mieleen kuin se, että noiden putkien "max. heater to cathode" jännitteelle annettu ero on niin pieni, että saattaa päästä lyömään läpitte. Katodiseuraajissa kun katodilla voi olla jopa jotain 100-150V.

http://www.kolumbus.fi/~kp5188/musiikki/katodiseuraaja.png
Yks mahdollinen syy voi olla myös se, että jos on tämän tyylinen kytkentä (löytyy monista kitaravahvistimista) jossa edellisen asteen anodi on suoraan kytketty katodiseuraajan hilalle, jolloin edellisen asteen anodijännite asettaa katodiseuraajan toimintapisteen. Jos tähän nyt sattuukin putki joka vetääkin vähemmän virtaa kuin pitäisi, nousee katodiseuraajaa edeltävän asteen anodijännite, jolloin myös nousee katodiseuraajan katodijännite.

Varsinkin jos alunalkaenkin katodijännite on ollut noinkin korkea kuin kuvan esimerkissä, niin voi helposti katodin ja hehkun maksimi potentiaali ero ylittyä.

Muistelisin joskus lukeneeni, että ainakin tung-sol 12AX7:ssa olisi aikalailla heikompi anodivirta kuin speksi sanoo. Siitä kyllä ei sitten tiedä, että mikä tilanne nykyisin on.
päänahka
23.04.2009 21:39:04
SirElwood: Mulla ei tule muuta mieleen kuin se, että noiden putkien "max. heater to cathode" jännitteelle annettu ero on niin pieni, että saattaa päästä lyömään läpitte. Katodiseuraajissa kun katodilla voi olla jopa jotain 100-150V. Itseasiassa tämäkin on vähän hankala selittää, etenkin kun ei muista suomenkielistä termistöä... =/

E: Parempi lainaus...

200 V näyttäisi olevan tuossa putkessa. Eli ei taida siitä olla kyse.

http://valvole-audio.com/manuals/12ax7lps.pdf
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)