Aihe: Marshall nupit: Moder Four vs. JVM205H
1 2
pekurides
08.04.2009 17:27:15

Eemil:

Se on ihan samanlainen laitos kuin se 50-wattinen. Niissä ei ole MITÄÄN saundillista eroa. Vai ootko sä testannut niitä peräkkäin samalla kitaralla, samoilla asetuksilla ja samalla kaapilla? Mä oon.

Viimesen parinkymmenen vuoden aikana olen soittanut/testannut/omistanut kymmeniä 50 ja100watin laitteita.

kyllä niissä eroja on usko pois:)
Tunteella päin vittua.
Jucciz
08.04.2009 18:57:57
Eemil: Se on ihan samanlainen laitos kuin se 50-wattinen. Niissä ei ole MITÄÄN saundillista eroa. Vai ootko sä testannut niitä peräkkäin samalla kitaralla, samoilla asetuksilla ja samalla kaapilla? Mä oon.

Tähän en usko kirveelläkään. Jos vehkeisiin väännetään mahdollisimman sama soundi (pääteaste yhtä paljon ruvella), on 100-wattinen kolmisen desibeliä äänekkäämpi. Lisäksi päätemuuntaja vaikuttaa kokonaissoundiin ja se on 50-wattisessa ja 100-wattisessa todennäköisesti eri.

Erot voivat olla hiuksenhienoja, mutta kyllä ne varmasti ovat olemassa.
Kiinankeisari
08.04.2009 20:26:23
vielä tähän watit ja PA-keskusteluun, oon vetäny mikittämättä muutamankin keikan aika kookkaissakin saleissa 30w voxilla ja varsinaisesti ei oo tarvinu luukuttaa. kertokoon vaikka siitä että kun niitä keskiääniä sieltä vahvistimesta oikeasti tulee niin se tarvittava wattimääräkin on aika inhimillinen.
My pedal concept is a pedal that will only produce out of tune pentatonic blues bends. The input will be stamped "Strat here" and the other side will say "Connect to Tubescreamer".
Eemil
08.04.2009 20:31:22
No okei, osta se sata wattinen vaan. Vaihdan itekin. :D
McNulty
08.04.2009 20:35:01 (muokattu 08.04.2009 20:36:17)
Kiinankeisari: vielä tähän watit ja PA-keskusteluun, oon vetäny mikittämättä muutamankin keikan aika kookkaissakin saleissa 30w voxilla ja varsinaisesti ei oo tarvinu luukuttaa. kertokoon vaikka siitä että kun niitä keskiääniä sieltä vahvistimesta oikeasti tulee niin se tarvittava wattimääräkin on aika inhimillinen.

Sama vika. 22W on ollut enemmän kuin tarpeeksi. Tärkeämmäksi tekijäksi on noussut kaapin sijoittelu ja suuntaavuus. Välillä oikeasti tuntuu että tuo ~22W putkinuppi puskee ihan yhtä lujaa pihalle 2x12" kaapin kautta kuin 100W putkinuppi. Aika julmetun kovaa saa rumpalikin jo lyödä, jotta 100W kojeen tarvitsisi. Tietysti, kuten Jucciz tuossa mainitsi, päätemuuntajalla on suuri merkitys siihen miten kone jaksaa puskea. Esim. nämä halvimmat putkikoneet (esim. Peavey ValveKing 100W) on varustettu sopivasti alimitoitetulla päätemuuntajalla. Se ei tule koskaan potkimaan samalla tavalla kuin vaikkapa hyvin toteutettu 30W kone.

Kuten sanoin... pelkkää wattimäärää on ihan turha tuijottaa. Se on monesti vielä "noin arvo" eikä mikään absoluuttinen fakta. Tuolle Tohtorille on ilmoitettu 22W ja minusta se on äänenpaineeseen ja volyymiin nähden kovasti alakanttiin :) Keinokuormaa tulee käytettyä senkin kanssa... viimeistään silloin kun soitetaan TODELLA kovaa Led Zeppeliiniä päätesäröillä.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Vapour
09.04.2009 11:32:27
Lopullinen totuus kaikesta kaikkeen liittyen:

Tai no, mun mielipide siis (joka toki on melkein sama asia). 100W vahvari on siinä mielessä vähän kummeksuttava ostos nykypäivänä, että ei pelkästään PA:t, vaan myös vahvaria seuraavat komponentit ovat kehittyneet melko huimasti 60-luvun jälkeen.

Jos ottaa huomioon, että 100W ja 50W -vahvarien toteutunut äänenpaine-ero maksimipuhtailla on se 3dB, niin onko kannattavaa investoida vahvariin, jonka ylläpito on huomattavasti hintavampaa ja joka sisältää enemmän hajoavia osia, kun tuon desibelieron saa tarvittaessa kompensoitua mainiosti vaihtamalla kaiuttimeensa herkemmät elementit (esim. V30 -> Eminencen Wizard/Tonker).

Toki monessa tapauksessa 100W putkipääte kuulostaa hiukan erilaiselta johtuen juurikin suuremmasta pääte- ja verkkomuuntajasta sekä useamman putkiparin muodostamista harmonisista kerrannaisista. Onko sillä sitten väliä riippuu ihan soittajasta. Kuitenkin on mielstäni vähäsen absurdia ostaa todella tehokas vahvari, jota joutuu jälkikäteen kesyttämään epäherkillä kajareilla tai keinokuormalla.

Ja sitten loppuviimeeksi, laittakaa ne kajarit sitten sillai järkevästi, ettei elementit huuda nilkoille. Jos kaiutin huutaa 30cm lattian yläpuolella suoraan seinään, niin ei mikään ihme, jos ei meinaa kuulua; 12" kitarakajarit alkaa suuntaamaan 1200 hertsissä. Erittäin hyvä vaihtoehto on hommata kaksi 212 -kaappia. laittaa ne pystyyn ja ampua niiden signaalit hiukan ristiin. Menee pois suoran akselin jääpiikki ja leviää soundi laajalle, ettei tartte täysillä huudattaa.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
Antti1
09.04.2009 11:46:25 (muokattu 09.04.2009 11:51:39)
Vapour: Kuitenkin on mielstäni vähäsen absurdia ostaa todella tehokas vahvari, jota joutuu jälkikäteen kesyttämään epäherkillä kajareilla tai keinokuormalla.

Ja sit taas niinkuin itekin totesit: 50W verrattuna äänenpaine-eroa on se 3dB, ainakin teoriassa. Sitä ei joudu jarruttelemaan? Jos sä haet sitä äänenpainetta lisää 50W vahvarilla vaihtamalla herkempiin elementteihin, niin samalla myös soundi muuttuu. Hyvään tai huonoon suuntaan, se on makuasia. Mun mielestä kuitenkin väärä lähestymistapa, jos haetaan täydellistä soundia, ellei ne herkemmät elementit tosiaan soundaa myös paremmalta.

100W vahvari on siinä mielessä vähän kummeksuttava ostos nykypäivänä, että ei pelkästään PA:t, vaan myös vahvaria seuraavat komponentit ovat kehittyneet melko huimasti 60-luvun jälkeen.

Tuon kehityksen takia mun mielestä 100W vahvari sit taas on nykyään entistä perustellumpi ostos: saa sen ison soundin (jos se on hakusessa) pienemmällä mökällä, kun insinöörit osaa rakentaa vahvareihin paremmin toimivan mastervolumen. Isoisän aikaisissa vempaimissa ei noi volanappulat kovin usein toimineet kovinkaan sulavasti ja asento vaikutti turhan paljon soundiin, negatiivisessa mielessä.

Kaikenkaikkiaan niillä tehoilla ei oo mun mielestä yhtään mitään väliä. Kaikki riippuu tasantarkkaan haetusta soundista. Oon tyytyväinen omaan soundiini ja se löytyy sattumoisin 100W laitteesta. Edes vähän sinnepäin olevaa soundia ei löydy pienempitehoisista värkeistä, joten vaihtoehdot on melko vähissä. Ja niin, tätä ei täydy jarrutella kuormilla, epäherkillä kajareilla, tai millään. Se kun on laadukas ja hyvin suunniteltu vehje, joka toimii juuri halutulla tavalla.

EDIT: Toi soundin levittäminenkin noilla ristiin suunnatuilla 2x12" kaapeilla on mun mielestä vähän kyseenalaista. Treeniksellä ehkä ok, riippuu muusta bändistä. Keikoilla sit taas voi olla liiallinen leviäminen ihan oikea ongelmakin, kun skeba vuotaa hallitsemattomasti lavalta. Kyllä se sieltä kuuluu, vaikka vehkeet vähän hiljempaa olisikin. Suurempaa leviämistä ennemmin mä koittaisin ottaa vähän enempi etäisyyttä kaiuttimeen. Saa jopa jotain käsitystä siitä miltä se kokonaisuus soundaa.
"I did not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB
Kalm
09.04.2009 16:15:00
Antti1: Ja sit taas niinkuin itekin totesit: 50W verrattuna äänenpaine-eroa on se 3dB...

OT: Tuolla voi koeajaa havaitseeko oma korva +/- 3dB:n muutoksia: "Blind testing a 3dB Level Difference"
http://www.audiocheck.net/blindtests_level.php?lvl=3
McNulty
09.04.2009 16:47:53
Ööö... tässä just 12min sitten testailin Marshall 1987X 50W nuppia ja 1960AX 4x12" kaappia moisen nupin alla. Voin todeta (muiden myyjien ja asiakkaiden tukemana) että 50W on ENEMMÄN KUIN TARPEEKSI reenikselle ja kotimaisille keikkapaikoille. Enhän mie päässyt volumea nostamaan edes yli klo 8:n... eli diali näytti jotain nollan ja kakkosen väliltä. Tuli meinaan niin PER*ELEEN kovaa että voipi taas hyvin mielin todeta, että kunnolla toteutettu 50W putkikone puhaltaa sen verran että lähtee tukka päästä. Ei sitä kuuntele ilman tulppia edes "pienellä volalla" luukutettuna.

Nimimerkillä, "TÄH? EI KUULE MITÄÄN KUN SOI KORVISSA!"
Guitaristi
09.04.2009 17:34:58

bonecrusher: Ööö... tässä just 12min sitten testailin Marshall 1987X 50W nuppia ja 1960AX 4x12" kaappia moisen nupin alla. Voin todeta (muiden myyjien ja asiakkaiden tukemana) että 50W on ENEMMÄN KUIN TARPEEKSI reenikselle ja kotimaisille keikkapaikoille. Enhän mie päässyt volumea nostamaan edes yli klo 8:n... eli diali näytti jotain nollan ja kakkosen väliltä. Tuli meinaan niin PER*ELEEN kovaa että voipi taas hyvin mielin todeta, että kunnolla toteutettu 50W putkikone puhaltaa sen verran että lähtee tukka päästä. Ei sitä kuuntele ilman tulppia edes "pienellä volalla" luukutettuna.

Näin puolioffarina tähän väliin, että miltäs ko. setti kuulosti? Himottaisi joku kunnon rokkikone, ja tuo 1987x voisi olla kova peli. Tai sitten vaan säästän siihen Buddaan...
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
Jucciz
09.04.2009 18:33:20
Guitaristi: Näin puolioffarina tähän väliin, että miltäs ko. setti kuulosti? Himottaisi joku kunnon rokkikone, ja tuo 1987x voisi olla kova peli. Tai sitten vaan säästän siihen Buddaan...

Aivan eri koneita molemmat. Buddasta saa hyvän rokkisoundin myös hiljaa, Marshallista ei saa.

Budda on kyllä sinänsä vahvasti brittihenkinen peli: cleaneilla jokseenkin "voxahtava" soundi ja säröosasto tarjoilee esimerkiksi turboahdettua Marshallia tyyliin Van Halen ja kumppanit.
Guitaristi
09.04.2009 18:38:12

Jucciz: Aivan eri koneita molemmat. Buddasta saa hyvän rokkisoundin myös hiljaa, Marshallista ei saa.

Niin, näinhän se on... Siksipä tuo marsu arvelluttaakin. Keikalla tarvitsisi ainakin keinokuorman avuksi jotta saisi volumea avattua tarpeeksi.

Budda on kyllä sinänsä vahvasti brittihenkinen peli: cleaneilla jokseenkin "voxahtava" soundi ja säröosasto tarjoilee esimerkiksi turboahdettua Marshallia tyyliin Van Halen ja kumppanit.

Superdrive 30-combo tähän talouteen luultavasti seuraavaksi saapuu, ovat vaan niin perskeleen kalliitta nuo mokomat. Ei oikeen huvittaisi melkein kahta kiloeuroa uudesta maksaa, ja käytettyjä näkyy ehkä kerran parissa vuodessa. Noh, laatu maksaa...
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
McNulty
09.04.2009 18:38:29
Guitaristi: Näin puolioffarina tähän väliin, että miltäs ko. setti kuulosti? Himottaisi joku kunnon rokkikone, ja tuo 1987x voisi olla kova peli. Tai sitten vaan säästän siihen Buddaan...

Toi oli kyllä todella mainio yhdistelmä. Pisti oikeasti meikäläisenkin miettimään josko sitä ostaisi kolmannen nupin ja pitkästä aikaa 4x12" kaapin. No, kaappi nyt lähinnä ulkonäköseikka, sillä muutoin pidän 2x12" komeroista enempi. Jos tuo nuppi säilyy myymälässämme vielä jonkin aikaa, niin testailen varmasti omilla kaapeilla sitä.

Sen verran pitää mainita nupista, että se on ihan erilaista tekoa kuin vaikkapa JVM410H tai KK2003 (jotka myös asiallisia peruskoneita omassa lokerossaan). Potikat ovat todella jämäkästi kiinni paneelissa, ei heilu milliäkään kuten edellä mainituissa Marshallin nupeissa. Samoin päätemuuntaja näytti olevan mallia "stydi"... jonka ansiosta nupille kertyi painoakin ihan kivasti. Todella mainio rokkikone tuo onpi, etenkin siihen hintaluokkaan. Tonnin kumpaisellakin puolellahan tuon hinta heiluu, ostospaikasta riippuen. Inputit linkittämällä sai nupin jyrähtelemään mukavasti. Loudness 2 lisäsi alakertaa, sekä botnea että murinaa. Loudness 1 sitten huolehtii volumesta ja pääteasteen yliajosta. Uskaltaisin väittää hyväksi vahvistimeksi :)
pekurides
10.04.2009 00:46:12

bonecrusher: Ööö... tässä just 12min sitten testailin Marshall 1987X 50W nuppia ja 1960AX 4x12" kaappia moisen nupin alla. Voin todeta (muiden myyjien ja asiakkaiden tukemana) että 50W on ENEMMÄN KUIN TARPEEKSI reenikselle ja kotimaisille keikkapaikoille. Enhän mie päässyt volumea nostamaan edes yli klo 8:n... eli diali näytti jotain nollan ja kakkosen väliltä. Tuli meinaan niin PER*ELEEN kovaa että voipi taas hyvin mielin todeta, että kunnolla toteutettu 50W putkikone puhaltaa sen verran että lähtee tukka päästä. Ei sitä kuuntele ilman tulppia edes "pienellä volalla" luukutettuna.

Eipä näitä voluumijuttuja taida pystyä ikinä päättämään että mikä se olisi se optimaalinen :=)

Niin erilaisia tottumuksia ja tiloja missä luukuttaa jne.

itseasiassa tuo yksin luukutteleminen aika petollista että siinä kun ei ole kunnon vertailukohta ja korvat vielä hiukan shokissa niin se voipi tuntua lujemmalta mitä se sitten orkan kanssa onkaan.

Yleensä reenissäkin aluksi ne edelliset säädöt tuntuvat aivan liian kovilta ja sitten loppua kohti tekisi jo mieli hiukan lisää ruuvata:)

no, taas yks kerta koklasin pikkasen 50W jcm marsua reenien jälkeen ja hiukan kokeiltiin rumpujen kanssa miten siitä hönkä riittää ja kaikki tietää että marsuissa klo.12 jälkeen alkaa se pääte säröytyä eikä volatasot enään juurikaan nouse niin siinä rajoilla olisin ainakin henk.kohtaisesti tarvinnut lisää puhuria ennen säröytymistä... ja oli middlet täysillä kun yritin ottaa senkin huomioon.

..mutta nämähän on ihan miten itse sen tykkää:)
(ja keikalla olisi ollut varmasti aivan riitävät pörinät)

ja eihän tuo sama laite ollut kuin bonen testaama...
Tunteella päin vittua.
kid ego
10.04.2009 01:28:26 (muokattu 10.04.2009 01:30:07)
Mä en rupea soundipolitiikasta vääntämään, mutta itselleni tuo 50-wattinen JVM on kyllä ollut erinomainen hankinta. Kaapissa on 2 kpl 12" Greenbackeja. Ei ole treeniksellä eikä keikalla tullut semmoista fiilistä että tarttis mökää enemmän. Päinvastoin, kun ei tuotakaan paskiaista edes saa avata kunnolla kun irtoaa korvat.

Isompia styrkkareita vasta joutuukin säästelemään. Koch Powertone sai lähteä pari päivää sitten, ja viikonloppuna ajattelin mennä testailemaan miten uusi hankinta Carvin Legacy toimii Marshallin tai Framuksen kaappien läpi. Siinä voi onneksi valita 50 ja 100 watin välillä, ja aivan varmasti tulen käyttämään sitä nössöjen asetusta.
Mr. Speed
10.04.2009 01:42:14

Kyllähän ne puhaltaa. Mielestäni on vain huono ominaisuus, että 3 mm liikutettu volapotikka nostaa mökän jo infernaaliseksi. Omalla VHT:llani voi soitella jopa ihan kelposoundilla 412 tai 212 kaapilla kerrostalossa himassa, eikä vola välttämättä nouse tappolukemiin jos sattuu hengittämään väärästä asennosta potikkaa kohti, vaikka potkua onkin se 100W. Tosiaan, mielestäni parhaat metallikoneet vain ovat 100 wattisia, vaikka kyllä 50 wattia riittää, tai vielä vähemmän. Kyllä tuon Ultra Lyijyn saa myös 50 wattiseksi ihan nappia painamalla, mutta sillä on enemmän vaikutusta soundiin kuin mökän määrään.
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
McNulty
10.04.2009 13:20:40
Mr. Speed: Kyllähän ne puhaltaa. Mielestäni on vain huono ominaisuus, että 3 mm liikutettu volapotikka nostaa mökän jo infernaaliseksi.

Tämä on ihan totta. Onneksi sitä voi kuitenkin hyvin kontrolloida kitaran volapotikalla kuten itse tein. Vaatii vain Stratoon ja Teleen "treble bleed"-modin.

Omalla VHT:llani voi soitella jopa ihan kelposoundilla 412 tai 212 kaapilla kerrostalossa himassa, eikä vola välttämättä nouse tappolukemiin jos sattuu hengittämään väärästä asennosta potikkaa kohti, vaikka potkua onkin se 100W.

Jep. Itse käytän myös 100W Trilogya kotosalla. Sen master-volume on sen verran fiksusti toteutettu. 22W Tohtoria en pysty kotona käyttämään ilman että varoitan naapuria etukäteen. Onneksi miulla on maailman parhaat naapurit (vanhoja hippejä) jotka diggailevat musiikista... ovat jopa sanoneet että pitävät musisoinnistani kun joskus kesäisin olen luukutellut takapihan ovi auki :)

Tosiaan, mielestäni parhaat metallikoneet vain ovat 100 wattisia, vaikka kyllä 50 wattia riittää, tai vielä vähemmän. Kyllä tuon Ultra Lyijyn saa myös 50 wattiseksi ihan nappia painamalla, mutta sillä on enemmän vaikutusta soundiin kuin mökän määrään.

Juu, totuus on se että markkinoilla edelleen tuo 100W (tai jopa yli) on se suosituin formaatti. 50W koneita on suhteessa 100W koneisiin vähemmän tarjolla, ja yleensä niissä on vähempi ominaisuuksia. Esim. kanavia saattaa olla vähempi, puuttua looppi tai jotain vastaavaa. Siksi se 100W saattaa olla paras tai jopa ainoa toimiva vaihtoehto jollekin. Itsekin ostaisin välittömästi 50W Trilogyn, jos sellainen olisi mahdollista. Kun ei ole, niin satkulla mennään.

PS. Pekuridesille sen verran, että suht isossa myymälässä tuota nuppia ja kaappia luukuteltiin. Taustalla pauhasi PA-laitteista tullut Karaoke-mökä yhdessä nurkassa, ja toisessa nurkassa pikkupojat mäiskivät Taman Superstaria ja Staggin peltejä... meillä kun ei valitettavasti ole erikseen testihuonetta laitteille. Mökää siis oli taustalla ja kyllä tuo Marsu jyräsi ne kaikki :)
no_notes
11.04.2009 00:44:12
Itse olen tyytyväinen JVM 205H:n. Alla on 1936, johon olen toisen kaiutinelementin vaihtanut Celestion V30:ksi. Vahvistin on erittäin monipuolinen ja siitä johtuen vaatii jkv opettelua ennen kuin löytää omat soundit, mutta löytyyhän ne. JVM forumista saa hyviä vinkkejä säätöihin. Od oranssi ja punainen ovat taustakohinaltaan melko voimakkaita. Säröäkin niiltä tietty löytyy. Isp tai boss auttaa tarvittaessa. Mielestäni 50W riittää varmasti. Speduilla voi tietty hommaa värittää lisää jos niin tarve vaatii. Kaiku on koht. hyvä.
Harsu
02.05.2009 13:11:56

Pakko palata vielä tämän topicin alkuperäiseen aiheeseen. Olin tuossa reilu viikko sitten testaamassa JVM410H:ta. Voluumia ei tarvinnut sietämättömiin määriin nostaa saadakseen hyvää soundia vaikka kysessä onkin 100 wattinen putkinuppi. Cleanit olivat odotetun ok, ei mitään ihmeellistä, mutta Mode Fourin tasolla kyllä. Säröosastolla onkin kyllä tuossa 4-kanavaisessaa turhankin paljon valinnan varaa, tosin värin vaihto kanavien sisällä lähinnä vain boostaa gainia. Tässä vaiheessa kuitenkin päätin laittaa Mode Fourin myyntiin ja koittaa löytää JVM:n käytettynä. Sen verran ihanaiselta nuo säröt tuntuivat.

Nyt testailin pitkästä aikaa huolella Mode Fourin kanavia (samalla kitaralla kuin olin JVM:ää testannut). Crunch-kanava jonka hyvyyttä en ole aiemmin tajunnut osoitti nyt kyllä toimivuutensa. Ei se puskista ole sanottu että sillä saa JCM-sointia. OD-kanavat ovat kyllä turhan yliampuvia, mutta maltillisella säädöllä niillä saa todella omaperäistä soundia. Kaksi vuotta Mode Fourin kanssa takana ja lisää tulossa, ehdottomasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)