Jucciz 08.03.2009 20:20:01 | |
---|
Hossa! Lääkkeet! |
LaXu 08.03.2009 20:27:51 | |
---|
Mun mieleen on semmoinen vahvistin jonka päätekin tekee töitä olan takaa ja se ei ole vielä onnistunut muulla kuin keinokuormalla. Mä taas olen todennut, että tämä vaihtelee vahvistimesta toiseen. Jotkut ei kuulosta miltään ennen kuin pääte kyykkää, jotkut taas kuulostaa riipiviltä silloin ja jotkut vetää mainiota soundia pääasiassa etuasteesta. Kaikissa tapauksissa mielestäni se tärkein osa sitä hyvää soundia ei ole päätteen meneminen ruvelle vaan yksinkertaisesti se äänenpaine ja miten se vaikuttaa kuuloomme. |
msormune 08.03.2009 21:03:23 (muokattu 08.03.2009 21:04:01) | |
---|
LaXu: Tämän voi todeta jokainen vaikka kotistereolla - pistä lempparibiisisi soimaan ja kuuntele hiljaisella. Sitten nosta hieman äänenvoimakkuutta ja kas kummaa, kyllähän se paljon paremmalta kuulostaa. Se ei johdu pelkästään volumesta, vaan siitä että missään audiolaitteessa volan säätö ei pudota kaikkia taajuuksia yhtä paljoa. Jos pistät volumen tosi hiljaiselle, ja säätelet treble/middle/bass tai mitä lie hanikkoja uusiin asentoihin, niin kyllä se kuulostaa taas ihan hyvältä. |
OTT 08.03.2009 21:19:00 | |
---|
msormune: Se ei johdu pelkästään volumesta, vaan siitä että missään audiolaitteessa volan säätö ei pudota kaikkia taajuuksia yhtä paljoa. Jos pistät volumen tosi hiljaiselle, ja säätelet treble/middle/bass tai mitä lie hanikkoja uusiin asentoihin, niin kyllä se kuulostaa taas ihan hyvältä. Ei kai nyt sentään. Kyllä volumesäädin pudottaa eri taajuuksia tasaisesti, mutta ihmisen kuulon herkkyys eri taajuuksilla muuttuu äänen voimakkuuden mukaan (lisätietoa vaikka googlesta hakusanoilla "Fletcher-Munson"). Tällöin varsinkin matalilla taajuuksilla äänen tasoa pitää nostaa, jotta kuulostaisi samalta. Joissain hifilaitteissa olevat loudness-kytkimet on alunperin tarkoitettu juuri tämän kompensaation tekemiseen. Tosin yleensä niitä käytetään, jotta saataisiin sterkoista ulos ns. "v*tusti passoa!". |
Satu ja Tuija 08.03.2009 23:35:02 (muokattu 08.03.2009 23:58:56) | |
---|
Jucciz: Hossa! Lääkkeet! Jucciz! Homo! ;D |
Ziggy Bubba 09.03.2009 00:20:39 (muokattu 09.03.2009 00:20:48) | |
---|
Tuo silmää vinkkaava hymiöhän seivaa rankemmankin hönöilyn jälkeen, jeh. Ihan hyvää ja mielenkiintoista keskustelua, ei kaipais lukkoa tämä.. Tack. |
Satu ja Tuija 09.03.2009 00:29:32 | |
---|
sikki-six: Tuo silmää vinkkaava hymiöhän seivaa rankemmankin hönöilyn jälkeen, jeh. Ihan hyvää ja mielenkiintoista keskustelua, ei kaipais lukkoa tämä.. Tack. Olen samaa mieltä. Mun kommentti vois jäädä pysyväksikin. (Otsikoksi) ;D |
Janne19691 09.03.2009 08:15:01 | |
---|
LaXu: Mä taas olen todennut, että tämä vaihtelee vahvistimesta toiseen. Jotkut ei kuulosta miltään ennen kuin pääte kyykkää, jotkut taas kuulostaa riipiviltä silloin ja jotkut vetää mainiota soundia pääasiassa etuasteesta. Kaikissa tapauksissa mielestäni se tärkein osa sitä hyvää soundia ei ole päätteen meneminen ruvelle vaan yksinkertaisesti se äänenpaine ja miten se vaikuttaa kuuloomme. Tottakai se riippuu vahvistimesta. Monet modernit vahvistimet nojaa etuastesäröön jolloin päätesärö vain sotkee. Mulle äänenpaine ei ole koskaan ollut tärkein vaan soundi. Soundi kun voi olla hyvä hiljaakin ja hyvä soundi mulla lähtee silloin kun päätekin tekee töitä. Rule #1: There are no rules. |
Jäämeri 09.03.2009 08:57:18 | |
---|
Ihan asiaan palatakseni: http://www.drzamps.com/brakelite.html Tuo voisi olla oivallinen ratkaisu, aloittaja voi hankkia itseään miellyttävän vahvistimen ja ruuvaa jarrun sisälle. Vaihtoehtoja vahvistimeksi on äkkiä aika tavalla enemmän. Mulla on Mini Z -nuppi, jossa on käsittääkseni juuri tuo, tai ihan vastaava, valmiiksi sisässä. Toimii erittäin hyvin, mutta kyllä sen rivitalossa joutuu nelosella pitämään kun nupin volume on täysillä. Mutta kyllä muuten murisee. |
abbazaba 09.03.2009 13:02:53 (muokattu 09.03.2009 13:13:59) | |
---|
http://www.monsteramps.fi/site/?lan=1&page_id=7 Mulla on tuosta masterilla ja tehonpuolituksella varustettu versio ja murisee todella hyvin pienelläkin äänenpaineilla 2 watin moodilla. Kotimaista käsityötä. Mulle vähän liianki monipuolinen vehjes. "PLAY FROM YOUR F*****G HEART!!!" - Bill Hicks |
lexa 10.03.2009 17:40:52 | |
---|
Kiitti vaan kaikille vastanneille...tää viimeinen la mesera on melko mielenkiintoinen tapaus pannaan harkintaan... |