En näkis että kaiutinta voi rikkoa säröpedaalilla. Kaiutin menee rikki ilman sitäkin jos on mennäkseen. Sama koskee mun mielestä vahvistimen putkietuasteita. Transistorietuasteet voi sen sijaan kärsiä kovasta volumeboostista. Pääteasteet ei käsittääkseni välitä tuon taivaallista pedaaleista (poikkeuksena Marshall Major jonka päätemuuntaja kesti/kestää huonosti boosteripedaaleita kun luukuttaa vahvistinta reilummasti). Itse Majorin omistaneena voin sanoa että luukuttaminen ei hajota päätemuuntajaa, vaan huonot pääteputkenkannat. Itseltäni kärvähti yksi muuntaja ja huollossa syyksi paljastui, että anodi oli lyönyt läpi hehkupinniin ja näin päätemuuntajan ensiö kärähti. Kantoihin jyrsittiin urat anodeiden kummallekin puolella ja siihen päätemuuntajan hajoamiset loppu, vaikka luukutti vahvistinta boostattuna täysillä. Samanlaista läpilyöntiä on ollut vanhassa Marshallin Super Leadissa, joskin ilman päätemuuntajan vaihtoa ja sama lääke auttoi. Myös vahvistimen puhtaanapitäminen pölyltä hupun avulla vähentää huomattavasti ongelmia. |
Itse Majorin omistaneena voin sanoa että luukuttaminen ei hajota päätemuuntajaa, vaan huonot pääteputkenkannat. Itseltäni kärvähti yksi muuntaja ja huollossa syyksi paljastui, että anodi oli lyönyt läpi hehkupinniin ja näin päätemuuntajan ensiö kärähti. Kantoihin jyrsittiin urat anodeiden kummallekin puolella ja siihen päätemuuntajan hajoamiset loppu, vaikka luukutti vahvistinta boostattuna täysillä. Samanlaista läpilyöntiä on ollut vanhassa Marshallin Super Leadissa, joskin ilman päätemuuntajan vaihtoa ja sama lääke auttoi. No niin esim. tuosta just huomaa sen, että on kyse sähkökitarasta... painosanalla sähkö. Mun on pakko kertoa, että vietän kohta "20-vuotis taiteilijajuhlaa" with elektrikäxe, enkä mä silti tajunnut tuostakaan taas mitään... Tämä ei siis ole katkeraa tilitystä vaan hatunnosto niille, jotka ymmärtävät tän sähkötekniikankin päälle. Mä vaan luukutan ja luotan "satumaiseen onneen", niin kuin yks entinen kaveri ylioppilaskirjoituksissa. You've got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk? |