Aihe: Stratocaster-mysteeri
1 2
Antti1
15.01.2009 21:35:42
Mutta mutta, olen lohduttautunut sillä että tekemällä oppii.

Tai sitten käy niin, että itse tekemällä tulee sellainen, kuin sattuu tulemaan.
-Cale
15.01.2009 21:49:19

Noh, näinkin kyllä :D Mutta kukapa sitä seppä syntyessään...
superfly
15.01.2009 22:21:59

Sepä. Antaa ammattilaisten hoitaa säätämiset. Näillä sormilla ja tällä päällä saa muutenkin vaan rikki kaiken mihin koskee.
Killing internet dragons is serious business!
Teppo2
15.01.2009 22:33:07
Talla+satula säätöihin vaan, ei siinä mitään taikatemppuja tai customshop-laatua tarvita.

Olen samaa mieltä. Eikä se edes kovin vaikeaa ole saattaa strato kunnon säätöihin.

http://www.fender.com/support/stratocaster.php
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
Tohtori Sykerö
23.01.2009 21:04:15
Mulla on Fender 60's Stratocaster joka on Meksikossa valmistettu. Hintaa oli n. 800e ja vintagepatukkaa voi vaikka vääntää ihan naama punasena ja vire pysyy silti. Kannattaa muuten kattoo ettei kielet oo ihan vanhat, koska ne haittaa vireessä pysymistä.
"Burning Guitars, UFOs, Sex, Drug, Rock n Roll" - Jimi Hendrix
kiriminni
23.01.2009 22:35:47
Yngwie Malmsten roikottaa kitaraansa vibrakammesta ja hyvin pysyy vireessä.
Tai sitten kuulee samantein jos menee epävireeseen ja salamana pikavirittää.
Kyllähän kovassa menossa floikka paremmin toimii.
Ville81
18.04.2014 12:24:25
Vanha ketju, mut aina ajankohtainen.

Täällä neuvottiin laittaa kitara säätöihin, että kestäisi paremmin kammen käyttöä. En kyllä tajua miten kitaran säätäminen vaikuttaa vibrakoneiston toimintaan tai virevaivaa poistaisi. Oma soittimeni Tokai ST-50 (Japani, hintaluokka 1000e) ei kestä juuri lainkaan kammen käyttöä ja etenkin b-kieli menee todella epikseen. Satulan uriin on tarjottu lyijykynää, mut ei ole vaiva parantunut. Mitäs seuraavaksi kannattaisi tehdä? Ylimääräisen jousenkin olen laittanut, joten vibra on suht jäykästi liikkuva.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
kojones
18.04.2014 12:25:36
Ville81: Vanha ketju, mut aina ajankohtainen.

Täällä neuvottiin laittaa kitara säätöihin, että kestäisi paremmin kammen käyttöä. En kyllä tajua miten kitaran säätäminen vaikuttaa vibrakoneiston toimintaan tai virevaivaa poistaisi. Oma soittimeni Tokai ST-50 (Japani, hintaluokka 1000e) ei kestä juuri lainkaan kammen käyttöä ja etenkin b-kieli menee todella epikseen. Satulan uriin on tarjottu lyijykynää, mut ei ole vaiva parantunut. Mitäs seuraavaksi kannattaisi tehdä? Ylimääräisen jousenkin olen laittanut, joten vibra on suht jäykästi liikkuva.

Vie jollekin osaavalle laitettavaksi, kyllä sen saa pitämään vireen. Vika on 95% todennäköisyydellä satulassa.
Confidentum
18.04.2014 13:48:04 (muokattu 18.04.2014 13:48:24)

Tätä minä olen useammallekin malliksi tarjonnut. Jos nuo kaikki asiat, joita tuossa otetaan esiin ja laittaa kuntoon, niin hyvin pitää vireet. Tallaa kelluvaksi (mulla toimii parhaiten silleen 2mm irti kannesta ja silloin talla on jo melkoisessa kulmassa, sitte satulaurat viilalla tms kuntoon ja liukasteet, string tree ja virikonehommat.
http://m.youtube.com/watch?v=IVQCaQxdSH0
Potikka kaakkoon!
zapateados
18.04.2014 14:05:31
Confidentum: Tätä minä olen useammallekin malliksi tarjonnut. Jos nuo kaikki asiat, joita tuossa otetaan esiin ja laittaa kuntoon, niin hyvin pitää vireet. Tallaa kelluvaksi (mulla toimii parhaiten silleen 2mm irti kannesta ja silloin talla on jo melkoisessa kulmassa, sitte satulaurat viilalla tms kuntoon ja liukasteet, string tree ja virikonehommat.
http://m.youtube.com/watch?v=IVQCaQxdSH0

Tuo Verheyenin video on erittäin hyvä, mutta siitä puuttuu yksi tärkeä juttu, joka kannattaa ottaa huomioon 6-ruuvisella kiinnityksellä olevan tallan kanssa. Tallan aluslevyn ruuvin reiät kannattaa joko porata suuremmiksi tai hankkia talla, jossa on valmiiksi suuremmat reiät (esim. Wilkinson tai Gotoh).

Tästä Scott Hendersonin videosta löytyy hyviä kommentteja tuohon liittyen; https://www.youtube.com/watch?v=Sm_VSjadCiU kohdasta 11:16 eteenpäin.
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
mopar
18.04.2014 14:21:59

Mulla ainakin strato pitää vireen oli talla sitten kelluvana tai kuten tällä hetkelläkin vasten runkoa. Taitaa yleisemmin vika löytyä sieltä lavan seudulta. Eli satula, kielten ohjaimet ja virittimet pitää olla kunnossa.
komero
20.04.2014 05:10:34

Mulla on vissiinkin samanlainen Tokai (-94) ja joskus oli vireongelmia. Tonnisella hiekkapaperilla satulan uria vähän auki (pitää olla tarkkana ettei syvennä uria turhaan) ja kieltenohjaimen kunnollinen puhdistus/hiominen/kiillotus. Itse otin tosin ohjaimen kokonaan pois, koska näyttää soivan yläkielet vapaana hyvin ilmankin sitä eikä lähde hyppimään urista pois. Kielet täytyy kiinnittää oikein, että kielen kulmaa satulasta virittimille tulee tarpeeksi.
Kodee
20.04.2014 08:52:42
Hillboy
21.04.2014 05:14:54

Mulla oli '85 vuoden MIJ E-sarjan Squier ja se kyllä piti vireensä, teit kammella sitten mitä tahansa. Kampi itse ei sen sijaan kestä ihan mitä tahansa.. nimim. kokemusta on..

Säädin sen samoin Carl Verheyen omansa, eli kelluvaksi.. lisää aiheesta tässä: https://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

ps. Oon epäillyt aina, että Leolla oli joku syy laittaa virittimet juuri tuolle etäisyydelle satulasta. Syy selviää mielestäni videolla.

-L
"Mun vasen käsi on vitun huono! Sama kun soittasin kullillani..." - Ville
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)