Aihe: 7,25" -radius + jumbonauhat?
1 2 3 4 5
friteerattu peruna
24.12.2008 23:10:02

Musamaailman nettisivuilla ainakin lukee jotta "Jumbo Frets"

Ei oo kyllä minkään sortin jumboja nähnyt, mulla on tää vasurimalli ja näitä ASTeitähän on useampia.
Teppo2
25.12.2008 01:32:10
7,25" -radius on vallan mainiio. Minkäs sille mahtaa, jos ei sellaisella osaa soittaa. Tuosta 7 ja 1/4" radiuksesta ja jumbonauhoista tuli mieleeni Fenderin J Mascis Signature Jazzmaster, jossa siis juuri tuollainen kaula on. Sitä olisi vänkää kokeilla.

Tokaista vielä. Kerran kävin eräässä musiikkiliikkeessä niitä käpistelemässä ja kysyin mikä on Tokain kaulojen radius. Eivät osanneet sanoa, röhöttivät vain, että "kunhan käteen tuntuu hyvältä". No onhan se niinkin, moni muukin asia kyllä tuntuu käteen hyvältä, mutta mielestäni olisi mieltä tyydyttävää tietää jotain soittimesta, että ei jäisi arveluttamaan kitaran valmistustapa eli onko se sinne päin, ja jonkun japanilaisen - ehkä omaa kouraani erilaiseen - käteen hyvän tuntuinen vai onko kaulan, ja miksei koko kitaran, työstämisessä noudatettu jotain standardeja.

Mutta joo, ei ne ohuemmat nauhat välttämättä kielten venyttelyä vaikeuta, jotkut jopa suosivat sellaisia. Liian matalat nauhat ja pieni radius on kuitenkin huonoutta. Hieman laajemmalla radiuksella nauhojen korkeus voi ollakin matalampi, kysykää vaikka Neil Youngilta, niin ja eikös Les Paulilla ollut jokin fretless wonder?
jra
25.12.2008 15:27:10
Yngwie vetää sairaan nopeasti 7 1/4" radiuksella..

Ynkkä onkin Ynkkä;) Normaali M.net kepittäjä pääsee 7,25 tuumaisella vain noihin Cläpän hidastassu-nopeuksiin.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
friteerattu peruna
25.12.2008 15:31:13

Ynkkä onkin Ynkkä;) Normaali M.net kepittäjä pääsee 7,25 tuumaisella vain noihin Cläpän hidastassu-nopeuksiin.

Ynkän signature-stratossa on 9,5" radius. Onks sen soittokepeis sitte 7,25tuumanen? Vaikuttaako radius enää edes mitään jos otelauta on koverrettu kauttaaltaan?
jra
25.12.2008 15:31:49
Mitenniin sopii hyvin sointujen soittoon? Mitä 16" radiuksella on vaikeampi tehdä, kuin 7,25" radiuksella? Päinvastaisessa tilanteessa löytyy kyllä haittapuolia pienestä radiuksesta (kieliä ei saa yhtä matalalle ilman särinöitä, venytys on jäykempää...). Yhtä turha asia, kuin vintage "V" kaulaprofiili. "V" taitaa tulla sanasta "vitutus", kun tuolla soittaa.

Olisko tässä syy siihen miksi otettiin gtrheadin ja kumppaneiden kanssa Joulun alla Tele- ja Gibson-ketjuissa yhteen? Jos me soitetaankin liian pienillä radiuksilla ja vielä pahimmassa tapauksessa V-kauloilla, äijät käy sitten tästä syystä välillä hieman kuumana? Varmaan, jos siirryttäisiin 16'' seiskoihin, tai vaikka aluksi johonkin välimallin Perssiin, niin verenpaine laskisi ja elo olisi auvoisaa;-)
hapan
25.12.2008 15:48:00
Olisko tässä syy siihen miksi otettiin gtrheadin ja kumppaneiden kanssa Joulun alla Tele- ja Gibson-ketjuissa yhteen? Jos me soitetaankin liian pienillä radiuksilla ja vielä pahimmassa tapauksessa V-kauloilla, äijät käy sitten tästä syystä välillä hieman kuumana? Varmaan, jos siirryttäisiin 16'' seiskoihin, tai vaikka aluksi johonkin välimallin Perssiin, niin verenpaine laskisi ja elo olisi auvoisaa;-)

Hehe, niin. Tietysti voisi suolan käyttöäkin vähentää. Tai jottai.
friteerattu peruna
25.12.2008 15:50:03 (muokattu 25.12.2008 15:51:32)

E: Itse kyllä muuttaisin profiilin myös.

Hetkinen?! Vaikuttaako kaulaprofiili myös bendailuun? Luulin että sen vaikutusalue on vain ylänauhat.
Vienokettu
25.12.2008 15:56:18

Olisko tässä syy siihen miksi otettiin gtrheadin ja kumppaneiden kanssa Joulun alla Tele- ja Gibson-ketjuissa yhteen? Jos me soitetaankin liian pienillä radiuksilla ja vielä pahimmassa tapauksessa V-kauloilla, äijät käy sitten tästä syystä välillä hieman kuumana?

En kyllä huomannut, että kukaan muu olisi sinun lisäksesi käynyt kuumana. Nyt toit julki mahdollisen syynkin. Olisko sinun nyt harkittava kitaroiden vaihtoa?
Kotitarvekitarointia "budjettikamoilla" suunnilleen vuodesta 1939
Henkka1000
25.12.2008 15:57:13
Älkää nyt täälläkin alottako ;)
Onnellista joulua ja hyvää uutta vuotta! Eiku..
jra
25.12.2008 16:05:54 (muokattu 25.12.2008 16:06:29)
En kyllä huomannut, että kukaan muu olisi sinun lisäksesi käynyt kuumana. Nyt toit julki mahdollisen syynkin. Olisko sinun nyt harkittava kitaroiden vaihtoa?

No, sitten ei varmaankaan kukaan käynyt kuumana, kun en itsekään huomannut mitään hiiltymisen merkkejä. Ainahan se netin läpi tarkasteltuna näyttää "pahemmalta" kuin livenä. Kitaroiden vaihtohan on aina harkinnassa, tai ainakin hankinta, toteutus on sitten toinen juttu.

Pitää kuitenkin olla tarkkana tuon radius-homman suhteen, jos sillä jotain vaikutusta henkiseen tasapainoon on, saattaapi olla että Ynkkä ja Richie Blackmorekin olisivat diplomaattisempia ja sympaattisempia jos soittelisivat littanammilla laudoilla, eikä sellaisilla vintage-käppyröillä?
Les Fender
25.12.2008 16:06:12
Ynkän signature-stratossa on 9,5" radius. Onks sen soittokepeis sitte 7,25tuumanen?

Ynkän lempparikepissä on 7,25 radius. Fender on rakentanut tuosta '71 Olympic white stratosta hiukan hintavamman replican niille joille tavan signature ei kelpaa.

Vaikuttaako radius enää edes mitään jos otelauta on koverrettu kauttaaltaan?

Kyllä vaikuttaa. Se missä radiuksessa nauhat on, määrää skeban säädöt.

Hetkinen?! Vaikuttaako kaulaprofiili myös bendailuun?

Jep, jos radius on tuollainen jyrkkä, niin joutuu bendaamaan "ylämäkeen" ja kieli sammuu (ottaa siis muihin nauhoihin kiinni). Jos haluaa bendailla tuollaisella, niin täytyy kieliä pitää korkeammalla.

Vähän vaikea selittää lyhyesti, kun ei voi kitaralla näyttää.
"Living is easy with eyes closed!"
gtrhead
25.12.2008 17:52:52

Ei ole, ainakaan minun osaltani. Minulla ei ole pieniä radiuksia, eikä V-kauloja. Enkä ole käynyt kuumana. Enkä voi siirtyä mihinkään, kun minulla on jo kaikkea riittävästi..
jra
25.12.2008 18:10:31 (muokattu 25.12.2008 18:17:02)
Enkä ole käynyt kuumana.
:D

Ei ole, ainakaan minun osaltani. Minulla ei ole pieniä radiuksia, eikä V-kauloja. Enkä voi siirtyä mihinkään, kun minulla on jo kaikkea riittävästi..

Eipä taida minulla itselläkään olla 9,25'' radiusta pienempää, joten oma hypoteesini mureni heti alkuunsa;) Ja sitä paitsi 60's slim taper tuntui passaavan huonommin käteen kuin paksumpi C tai jopa V -profiili, joten senkään suhteen teoria ei kestä.

Ja tuohon viimeiseen, hyvä jos noin, näillä turhuuden markkinoilla.
19691970
25.12.2008 18:20:52
Ei oo kyllä minkään sortin jumboja nähnyt, mulla on tää vasurimalli ja näitä ASTeitähän on useampia.

No joo, vasurimallin AST-50 on itsellänikin, eikä siinä tosiaan ole mitkään jumbot. Näköjään vasurimallien kohdalla ei musamaailman nettisivuillakaan mainita mitään mitkä nauhat siinä on, oikeakätisen AST-50 mallin kohdalla lukee tuo "jumbo frets".
Makuasioitahan nämä, itse en ole omaan käteeni ja omaan soitteluuni paremman tuntuista kitaraa vielä löytänyt kuin mitä tuo AST-50 on.
Krice
25.12.2008 18:28:34

Jos haluaa bendailla tuollaisella, niin täytyy kieliä pitää korkeammalla.

Tämähän se ongelma just on otelaudoissa, joissa on pieni radius. Kielet pitää rullata älykorkealle, ettei ne kuoletu kun bendaa. Sitten ei ole enää hauska soittaa muutenkaan. Yngwiehän muuten pitää kieliä kuulemma 5mm:n korkeudella, liekö sitten pelkkä legenda..
gtrhead
25.12.2008 18:45:03
Tämähän se ongelma just on otelaudoissa, joissa on pieni radius. Kielet pitää rullata älykorkealle, ettei ne kuoletu kun bendaa. Sitten ei ole enää hauska soittaa muutenkaan.

Jos otelauta on muuten suora ja nauhat kondiksessa, ei niitä kieliä tarvitse aivan älyttömän korkealle säätää.
jra
25.12.2008 18:49:24 (muokattu 25.12.2008 18:57:24)
Tämähän se ongelma just on otelaudoissa, joissa on pieni radius. Kielet pitää rullata älykorkealle, ettei ne kuoletu kun bendaa. Sitten ei ole enää hauska soittaa muutenkaan. Yngwiehän muuten pitää kieliä kuulemma 5mm:n korkeudella, liekö sitten pelkkä legenda..

Mikä lasketaan pieneksi radiukseksi, 7,25'' ainakin, mutta onko vielä 9,25'' pieni? Mulla on kokemusta tuollaisesta vintage-nauhoilla ja medium-jumboilla, ja kummallakin versiolla onnistuu bendailut actionin ollessa siinä 2mm paikkeilla (jopa hieman alle). On ole bandailun helppoudessa tai vaikeudessa juurikaan huomannut eroa 12'' tai 14'' radiuksiin, omiin näppeihin melkein menee 14'' tappioksi, mutta muista syistä johtuen (tykkään että tallapalat ovat suunnilleen radiuksen mukaan ja siellä on esim. 9,25'':n antamaa pientä "pyöreyttä").

E: Hidas

Jos otelauta on muuten suora ja nauhat kondiksessa, ei niitä kieliä tarvitse aivan älyttömän korkealle säätää.

Tästä kokemusten perusteella samaa mieltä, lisäksi vaikuttaa vasemman käden tekniikka (voiman minimointi, mistä kohtaa nauhan takaa painaa ja missä asennossa sormi kieleen ottaa). Tosin itsellä on tuskin lähelläkään täydellistä, mutta siitä huolimatta en ole ongelmia ainakaan 9,25'':n kanssa huomannut.
Ze Kink
26.12.2008 01:41:45
Näin klasarikitarataustaisena on pakko kanssa ihmetellä noita pieniä radiuksia. Jouduin mun Tokain Springy Soundistakin luopumaan, koska en millään tottunut sen pieneen radiukseen (ilmeisesti juurikin tuo 7,25", 60's -mallinen keppi kun oli), vaikka vaihdatinkin siihen jumbonauhat. Esikuvalleen uskollisena keppinä otelauta oli mallia "todella ohut", joten ei ollut mahdollista hioa siihen uutta profiiliakaan.

Vaihdossa siitä sain Tokain Loverockin, jossa taas oli 24.75" skaala... Eipä ollut sekään mun juttu. Teetin sitten mieleiseni kitaran, ja nyt on käytössä leveällä ja paksulla kaulalla varustettu 7-kielinen baritoni, jossa on n. 17" radius.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Teppo2
26.12.2008 04:21:45
Mikä lasketaan pieneksi radiukseksi, 7,25'' ainakin, mutta onko vielä 9,25'' pieni?

9,25"? Mikä sellaisia tekee? Pääsinpäs viilaamaan pilkkua, piihihhii!
"Vakosametti - sopii sulle, ei mulle."
Dog Breath
26.12.2008 07:46:34
Bendit ja hevisoolot keksittiin sitten myöhemmin ja kitarat muuntuivat sen mukaan, tuli tasaisempaa otelautaa ja lukkokampea yms.

Aina paranee. Hevisooloista en tiedä, mutta kyllä varhaisimmat *levytetyt* näytteet kielen venytyksestä löytynevät 1920-luvun blues- ja kantrilevyiltä. Tuskin kukaan tietää miten vanha itse tekniikka on. Ei Yngwie Malmsten kaikkea keksinyt... :)
In the Year of the Plague
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)