![]() 05.12.2008 10:58:46 | |
---|---|
http://beatman.fi/product_catalog.php?c=56 Tollasista kellään mitään kokemuksia? Ois ainakin hinta kohtuullinen. Vai meneekö se näissäkin niin, ettei halvalla hyvää saa? Taitaapa olla samanlaiset mitä käytin ennen valettuja. On jo aikaa kun oon käyttänyt, mutta muistelen että hävittää bassoa aika paljon. Ok. jos haluaa kuulla vain oman soiton(kitara). Mutta saundi luonnollisesti vääristyy. Kokeilemalla selviää. | |
![]() 06.12.2008 00:37:15 | |
Multa löytyy valetut finfonicin tulpat ja niihin oon ollut kyllä tyytyväinen. Vaimennus on muistaakseni 15dB:tä. Keikka käytössä huomasin sen että eri soittimet kuuluu huomattavasti selkeemmin mitä ilman tulppia. Lisäksi oma kitara jota renkutan kuuluu selkeämmin. Kaiketi johtuu siitä ettei korvat huuda hoosiannaaa.... Yläpäätä nämäkin leikkaa jonkin verran mutta mun mielestä ei haittaavasti... äänimieshän on sitä varten että se tekee soundit. Silloin voi jos jaksaa/kerkiää niin säätää soundeja ilman tulppia. Ja jos tehdään soundit etukäteen ni nehän ei yleensä toimi kun tupa on täysi. Siis -> oma soundi kohdalleen ilman tulppia ja keikka tulpilla... siis jos haluaa hifistellä. ps. kuusillakin pärjää varsinkin kun on joulu tulossa. | |
![]() 06.12.2008 13:43:44 | |
Elämänlaatu parani huomattavasti kun hankin valetut -15dB Elacinit. Onhan ne ihan vitun hyvät. Yht'äkkiä äänenvaimennus onkin äänen VAIMENNUSTA eikä kaiken blokkaamista ahdistavaksi mössöksi. Ergonomiselta kantilta, eli käyttömukavuuden kulmasta, valetut tulpat voittavat joku 167-0 mitkä tahansa stock-tulpat. Kuusitulpat ovat ehkä kamalimmat korvassa, plus pääni ei kestä sitä kumisevaa mössöä, minkä niiden "vaimennus" tekee. Sun saundi on sun sormissas, sii. | |
![]() 15.12.2008 11:44:59 | |
Itse hommasin valetut Elacinit (vaimennus 25 dB) pari kuukautta sitten. Olen ollut erittäin tyytyväinen niihin muuten, paitsi korkeiden taajuuksien osalta. Korkeimmat taajuudet kun tulevat läpi aivan liian lujaa. Esimerkkejä rasittavista äänistä ovat treeniksellä rumpalit crashit ja jäähallikeikalla (olin yleisössä) taas kitarasoolot. Mitään korvien soimista ei kuitenkaan ole esiintynyt, joten luultavasti vaimennus on kuitenkin siltä osin riittävää kaikilla taajuusalueilla. Keikoilla kyse on ehkä miksauksesta, mutta treeniksellä häiritsi todella paljon kun crashit löivät väkivaltaisesti korville. Onko muilla vastaavia kokemuksia Elacineista? | |
![]() 15.12.2008 12:50:47 | |
Itelläkin kokemusta kaikista edellä mainituista ja nykyään on käytössä kuuset(EAR Ultratech 20dB?) ja elacin (6 ja 15dB)... Soundin puolesta kuuset on "kyllin hyvät", mutta ainakin itellä alkaa sattua korvakäytävään 1,5 tunnin käytön jälkeen(ilmeisesti puutuu?). Näitä käytän nykyään lähinnä muiden keikkoja kuunnellessa(ei harmita jos hukkaa keikalla)... valetut tulpat hommasin juurikin tuon puutumisen takia 15dB:n napeilla, soundi näissä on "hyvä", eli ei kauheasti huomaa soundista tulppien paikalla oloa. Tästä pääsemmekin kohtaan _mutta_: mä en ainakaan osaa laulaa stemmoja vreessä valut päässä, koskapa kalloääni tulee ikävästi ~ sävelaskelta alle oikean... _kovassa_ möykässä tällä ei ole tietysti merkitystä, mutta meidän treenivolumella on... nappien vaihto 15 => 6 dB auttoi jonkin verran, mutta ei poista ongelmaa kokonaan. Onneksi treenivolume on laskenut siedettävälle tasolle vuosien painostuksen jälkeen, joten enää ei tulppia "välttämättä" tartte ;) | |
![]() 15.12.2008 14:54:28 | |
Itse hommasin valetut Elacinit (vaimennus 25 dB) pari kuukautta sitten. Olen ollut erittäin tyytyväinen niihin muuten, paitsi korkeiden taajuuksien osalta. Korkeimmat taajuudet kun tulevat läpi aivan liian lujaa. Esimerkkejä rasittavista äänistä ovat treeniksellä rumpalit crashit ja jäähallikeikalla (olin yleisössä) taas kitarasoolot. Mitään korvien soimista ei kuitenkaan ole esiintynyt, joten luultavasti vaimennus on kuitenkin siltä osin riittävää kaikilla taajuusalueilla. Keikoilla kyse on ehkä miksauksesta, mutta treeniksellä häiritsi todella paljon kun crashit löivät väkivaltaisesti korville. Onko muilla vastaavia kokemuksia Elacineista? Mulla on Elacinit 9 dB vaimennuksella eikä mikään tule häiritsevästi yli, lähinnä vaimenee tarpeettoman paljon. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 15.12.2008 17:20:29 | |
Kuusitulpat on (Elvex) ja kieltämättä käyttömukavuus on mitä on. Eivät meinaa korvissa pysyä ja ennen pitkää alkaa korviin koskea. Vaimentaa ihan ok, kuulostaa vielä ihan siedettävältä näiden läpi. elämän tarkoitus on 42 | |
![]() 23.01.2009 01:16:08 | |
Valetut Elacinit tai muut henk. koht. valetut on ainoa oikea ratkasu muusikon korviinl heittäkää mäkeen noin muka "hyvät" kuusitulpat sun muut vaahtomuovihäsellykset! | |
![]() 23.01.2009 03:04:02 | |
http://beatman.fi/product_catalog.php?c=56 Tollasista kellään mitään kokemuksia? Ois ainakin hinta kohtuullinen. Vai meneekö se näissäkin niin, ettei halvalla hyvää saa? http://www.sensorcom.com/product.as … P_ID=975&strPageHistory=related nää kanssa suht edukkaat 25€ fasulta ja tykkään itse niistä vaihdettavista filttereistä. Hyvästä en tiiä mutta ei suurempaa valittamista. Tunteella päin vittua. | |
![]() 23.01.2009 03:47:21 (muokattu 23.01.2009 04:18:26) | |
Kyllä tässä(kin) asiassa on niin että halpa ja hyvä on eri hyllyissä. Paul Gilbert käyttää vissiin kuulovammojensa takia semmosia metsurin kuulokkeita, kyllähän nekin näyttää tavallaan khuuleilta, sen päässä. Soundia en uskalla arvailla. Kuusitulpat on ihan ok, jos niitä ei tunge syvälle, mutta eipä ne sitten mitään vaimennakaan, ja ärsyttävän tuntuiset korvassa pidemmän päälle. Kyllä valetut on paras vaihtoehto, vaikkei silläkään täydelliseen soundiin tietenkään päästä. Myös mukavimmat päässä. Omissa valetuissa tulpissani on vaihdettava suodatin, kolme erilaista ja leikkaavat eri määrän desibelejä kukin, käytän suurinta vaimennusta (25db?). Ja 200 e on aika helvetin pieni raha, kun ottaa huomioon että sulla on vain yksi kuulo, ja ilman sitä olet työkyvytön muusikko (olettaen että olet/haluat olla ammattilainen). Ja ei ne minusta kalliit ole harrastajallekaan, ne kestää kuitenkin eliniän jos ei kännissä hukkaa niitä. Itse säilytän semmosessa korurasiassa aina jos ei ole päässä. Itse olin sen verran fiksu, että odotin että mulla oli pysyvä tinnitus (ei ole mukava kaveri) ennenku aloin tosissaan kiinnittää huomiota kuulosuojaukseen ja hommasin valetut. Kuusitulppia olin aina vähän löysäämässä, että soundi paranisi. Soitin 10 v. rumpuja, joka on kuulon kannalta pahin, koska treenivolume yksin soittaessa about sama kuin bänditilanteessa. Paitsi tietysti sähkörummuilla voi kiertää ongelmaa, mutta eipä ollut varaa moisiin aikanaan. | |
![]() 23.01.2009 08:13:33 (muokattu 23.01.2009 08:19:12) | |
ne kestää kuitenkin eliniän Itseasiassa ei kestä. Korvakäytävä ihmisellä muuttuu aikuisenakin (kuulemma, tiedä totuudesta sitte...), ja jossain vaiheessa valetut tulpat vaan alkaa vuotaa. Lisäksi ainakin Elacinien rungon matsku muuttuu löperöksi, mikä aiheuttaa vuotoa myös. Ekat kesti mulla n. 8 vuotta. Neljä vuotta noille on suositeltu käyttöikä, lapsilla ja nuorilla lienee todellisuudessa lyhyempikin? Mutta mä oisin kyllä valmis maksamaan sen pari hunttia (n. 50 euroa vuodessa oletettuun käyttöikään suhteutettuna) Elacineista ihan vaan niiden mukavuuden vuoksi, vaikkei se vaimennus olisikaan parempi kuin vaikkapa kuusitulpissa. Mulla on sama ku Oivalla, noi kuuset ei vaan korvassa pysy kunnolla, niitä joutuu jatkuvasti asettelemaan, ja mulla korvakäytävät ärtyy niistä nopsasti, ei voi pitkäänkään pitää. Elacineja voi pitää tuntitolkulla, kunhan välillä vähän tuulettaa. Mutta siis _mulle_ noi valetut on paras ratkaisu. Joku muu kokee toisin, makuasioita. JuSu Mitäs sulle kuuluu? | |
![]() 23.01.2009 18:18:02 | |
Itseasiassa ei kestä. Korvakäytävä ihmisellä muuttuu aikuisenakin (kuulemma, tiedä totuudesta sitte...), ja jossain vaiheessa valetut tulpat vaan alkaa vuotaa. Lisäksi ainakin Elacinien rungon matsku muuttuu löperöksi, mikä aiheuttaa vuotoa myös. Ekat kesti mulla n. 8 vuotta. Neljä vuotta noille on suositeltu käyttöikä, lapsilla ja nuorilla lienee todellisuudessa lyhyempikin? JuSu Oho :o Joka päivä tällä saitilla vaan viisastuu... munkin tulpat on 9-vuotiaat, hyvin mun mielestä pitää ääntä. Tuskin sitten enää kauaa. | |
![]() 23.01.2009 18:50:30 (muokattu 23.01.2009 18:54:44) | |
Minullekin sanottiin, että neljä vuotta kannattaa pitää samoja valettuja. Sen jälkeen alkaa kuulemma korvakäytäväkin reagoimaan tuohon tulpan muotoon ja olisi hyvä uusia. Asiastahan en tiedä paljoakaan, mutta kuulopuhetta. Itellä ei kuuset taho pysyä toisessa korvassa millään ja olen todella turhautunut. Harkitsen vakavasti valettuja. | |
![]() 29.01.2009 10:05:33 | |
Sopivien vaimennustehojen etsintä jatkuu; Mulla on valetut Elacinit, joihin olen yrittänyt löytää omiin tarpeisiin sopivia filttereitä. Hankin Elacinit alunperin 15 dB vaimennuksella, joka oli ihan liikaa. Eihän omasta soitosta ja varsinkaan saundeista kuulunut enää mitään! Bändi soitti kovaa, mutta treenikämppä oli sen verran suuri, että komeroiden ja soittajien sijoittelulla pystyin menemään pahinta mökää "pakoon", jolloin tulpat jäivät käytännössä käyttämättä. Tilasin kyllä t-kaupasta Elacin-yhteensopivat Fisher Ampsin filtterit 9 dB:n vaimennuksella, mutta sekin oli liikaa. Sitten menin bändiin joka treenaa suurinpiirtein samalla mökällä kuin edellä mainittukin, mutta treenikämppä on niin pieni ettei äänenpainetta pääse pakoon millään. Tulppia tuli ikävä, ja kokeilin noita 9dB:n filttereitä, mutteihän siitä mitään tullut. Vaimennusta oli liikaa edelleen. T-kaupasta tuli viime viikolla 6 dB:n filtterit, joita testasin sunnuntaina; Ei hyvät. Pienemmällä vaimennuksella ei vissiin filttereitä markkinoilla olekaan? Ajattelin seuraavaksi kokeilla, miten skulaa, jos puhkaisee Fisher Ampsin filttereistä itse suodattimen helevettiin, ja vetelee ainoastaan filtterin rungolla. Onhan se reikä korvakäytävään aika paljon pienempi kuin ilman tulppia. Tsekataan kuinka käy. Jos ei skulaa, seuraavana on vuorossa Elacinit ilman filtterin runkoa, eli pelkällä valetulla osalla, saatana. Kuulo on tärkee asia, eli tän asian vuoksi kannattaa kyllä nähdä vaivaa. | |
![]() 29.01.2009 10:28:37 | |
Sopivien vaimennustehojen etsintä jatkuu; Mulla on valetut Elacinit, joihin olen yrittänyt löytää omiin tarpeisiin sopivia filttereitä. Hankin Elacinit alunperin 15 dB vaimennuksella, joka oli ihan liikaa. Eihän omasta soitosta ja varsinkaan saundeista kuulunut enää mitään! Bändi soitti kovaa, mutta treenikämppä oli sen verran suuri, että komeroiden ja soittajien sijoittelulla pystyin menemään pahinta mökää "pakoon", jolloin tulpat jäivät käytännössä käyttämättä. Tilasin kyllä t-kaupasta Elacin-yhteensopivat Fisher Ampsin filtterit 9 dB:n vaimennuksella, mutta sekin oli liikaa. Sitten menin bändiin joka treenaa suurinpiirtein samalla mökällä kuin edellä mainittukin, mutta treenikämppä on niin pieni ettei äänenpainetta pääse pakoon millään. Tulppia tuli ikävä, ja kokeilin noita 9dB:n filttereitä, mutteihän siitä mitään tullut. Vaimennusta oli liikaa edelleen. T-kaupasta tuli viime viikolla 6 dB:n filtterit, joita testasin sunnuntaina; Ei hyvät. Pienemmällä vaimennuksella ei vissiin filttereitä markkinoilla olekaan? Ajattelin seuraavaksi kokeilla, miten skulaa, jos puhkaisee Fisher Ampsin filttereistä itse suodattimen helevettiin, ja vetelee ainoastaan filtterin rungolla. Onhan se reikä korvakäytävään aika paljon pienempi kuin ilman tulppia. Tsekataan kuinka käy. Jos ei skulaa, seuraavana on vuorossa Elacinit ilman filtterin runkoa, eli pelkällä valetulla osalla, saatana. Kuulo on tärkee asia, eli tän asian vuoksi kannattaa kyllä nähdä vaivaa. Jos/kun kuulo on tarkeää kandee ehkä tarkastella asiaa hieman myös meluannoksien näkökulmasta. Ei välttämättä vain siltä kannalta että mikä "tuntuu" parhaalta. Hieman lähteestä riippuen sanotaan että jos bändi soittaa 2-3 tuntia lujempaa kuin 90 dB niin vaimennusta on syytä käyttää. Ja täytyy muistaa että yksilöllisiä eroja on. Eli desibelimittari hankintaan ja meluannoksia mittailemaan ;) Rule #1: There are no rules. | |
![]() 29.01.2009 10:45:25 | |
Paul Gilbert käyttää vissiin kuulovammojensa takia semmosia metsurin kuulokkeita, kyllähän nekin näyttää tavallaan khuuleilta, sen päässä. Soundia en uskalla arvailla. Ettei vain G käyttäisi korvamonitotointia ja noita kuppeja siinä päällä, ettei mikään sotke sitä monitorointia? Eikös tuo Peltor-villitys alkanut muutenkin sen avaruuspukumuodin kanssa, jolloin se ikäänkuin sopi kuvioihin ulkonäöllisesti? Tainnut vain siinä huomata, että tuo malli sopii hänelle parhaiten. Saa olla meinaan aika kova jätkä, jos ei 25db:n filsuilla pärjää ilman kuulovaurioita. | |
![]() 29.01.2009 10:55:51 | |
Hieman lähteestä riippuen sanotaan että jos bändi soittaa 2-3 tuntia lujempaa kuin 90 dB niin vaimennusta on syytä käyttää. Ja täytyy muistaa että yksilöllisiä eroja on. Eli desibelimittari hankintaan ja meluannoksia mittailemaan ;) Älä älä, kuulepa, varovasti nyt. Kohta on Kivi ja muut rebelit julistamassa tässäkin ketjussa että toi ei oo mitään muuta ku kuulonhuoltoliiton paskapropagandaa. | |
![]() 29.01.2009 11:04:58 | |
Itselläni on Elacinit 15db vaimennuksella ja ovat oikein passelit. Joskus on tilanteita, joissa voisi käyttää ysiä tai ehkä pienempääkin, mutta toistaiseksi olen pärjännyt noilla ihan kivasti. Vaikea enää ajatella siirtyvänsä takaisin muunlaisiin suojaimiin. Kestosta voin kertoa oman kokemuksena, kun toiset tulpat ovat tällä hetkellä menossa. Ensimmäiset kestivät n. 3 vuotta, jonka jälkeen sopivuus oli jo aivan löystynyt ja käyttö pilasi soundit aivan totaalisesti. Tiedä häntä sitten onko nyt edes vähän vanhempana parempi pysyvyys noissa. Ainakin nuo 8-9 vuoden kommentit rohkaisevat :) Ridin' with the wind! | |
![]() 29.01.2009 13:08:44 | |
Mulla on sattumoisin vinkunu toinen korva jostain syystä nyt kaks viikkoa. Ei oo muute kivaa. En ole kyllä soitellu edes viimeaikoina paljon ja treeneissä käytän aina suojausta. | |
![]() 29.01.2009 13:27:18 (muokattu 29.01.2009 13:28:31) | |
Älä älä, kuulepa, varovasti nyt. Kohta on Kivi ja muut rebelit julistamassa tässäkin ketjussa että toi ei oo mitään muuta ku kuulonhuoltoliiton paskapropagandaa. No mun mielestä tähän koko juttuun ei tarvi edes sekoittaa mitään kaavioita, eikä muiden ajatuksia asiasta. Jokainen varmaan tietää itse, milloin möykkä kuulostaa liian kovalta. Enkä mä tarkoita sitä, milloin sattuu, vaan jokaiselle varmaan tulee joskus eteen se: "onhan tää kovalla, mut kyllä tän kestää". Silloin olis varmaan hyvä olla ne tulpat päässä, niin ei tarttis miettiä, kuin homma etenee. Noita mittareita ei paljon jaksa katella. Sitähän tulis ihan hulluks, kun kohta sen pitäis olla taskussa, kun käy kaupungissa. Itselläni on Elacinit 15db vaimennuksella ja ovat oikein passelit. Joskus on tilanteita, joissa voisi käyttää ysiä tai ehkä pienempääkin, mutta toistaiseksi olen pärjännyt noilla ihan kivasti. Vaikea enää ajatella siirtyvänsä takaisin muunlaisiin suojaimiin. 15db on munkin mielestä soiton seassa tosi hyvä. Tosin puhetta kuunnellessa vois olla vähän kevyemmät. Tällä siis tarkoitan esim. keskustelua, mikä käydään treenien seassa biisien välissä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)