Aihe: Jatkuva ongelma, menee hermot!
1 2
jra
26.11.2008 17:50:26 (muokattu 26.11.2008 17:59:40)
Soittajan tatsista myös riippuu.. Jos "louhitaan" voimakkasti rankalla kädellä, ei kovin pieni relieffi riitä, vaan ne kielet on aina nauhoissa...

Pientä särinää ei varmaan sähkäristä saa, jos lujaa lyö, kokonaan pois, varsinkaan jos rämpyttelee ilman sähköjä. Varmaan oleellista on ettei kieli särise niin että sointi ja sustain demppautuu?

Mielestäni suuri relief auttaa särinään vain 1. - 7. -nauhoilla (kitarasta riippuen), siitä ylöspäin saattaa vain pahentaa särinää, varsinkin jos action on suhteellisen matala (2mm tai alle).

kuten tuossa on todettu. Eli itse ainakin lähtisin "heevy-miesten" soitinta mieluummin suhteellisen isolla relieffillä aluksi säätämään, siitähän sitten voi hienosäätöä hakea ajan kanssa se soittaja itse. =)

Itsellä soi kaikkein vähimmin särinöin vaikka kuinka löisi, kitara jossa relief on pienin (kaula käytännössä säädetty suoraksi), paksuimmat kielet (0.12-0.54) ja vielä actionkin malata (n. 1,8mm). Kitara on halpa J&D:n 335-kopsu, joka tehtaalta tullessa särisi. Hion nauhat, vaihdoin jytymmät kielet ja säädin, nyt on mainio peli joka suhteessa. Squierin Classic Vibe -tele vaati myös pienemmän reliefin, jotta sai tuntuman täsmällisemmäksi ja särinät vähäisemmäksi koko kaulan alueelta. Tuossa action on nyt luokkaa E 2mm - e 1,6mm.

Täysin kokonaan särinöitä ei varmaan saa sähkäristä pois jos soittaa oikein kovalla otteella? Mutta niin saa ettei sointi ja sustain kärsi, jos siis kaula on kunnossa.

Aloittajalle vielä. Oletko verrannut oman kitarasi särinätaipumusta muihin vastaaviin kitaroihin, voi olla että yrität mahdottomia eli saada soimaan täysin ilman pientä särinää voimakkaasi plektralla näpättäessä.
E: Unohdin jo että ongelma oli tullut vasta tänä syksynä, eli kitara on soinut paremmin, eli yllä oleva on väärinkäsitystä, sorry!

Luultavasti tuossa on kuitenkin säädöillä asiaa parannettavissa, joten kannattaa ehkä käydä asiantutevassa liikkeessä jos sellainen lähettyvillä on.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
-Jonttee
26.11.2008 17:57:45
tarkista myös, ettei kaulan pultit ole löystyneet. itsellä korkkasi kierteet ja kielet makasi kaulaa vasten. eli pultit, joilla kaula kiinnitetään bodyyn

Kiinni ovat!

Ja mitä tuohon plektratekniikkaan tulee niin minulla se on melko raskas, mutta kyllä se kitara sillä samalla tekniikalla ennenkin toimi. Mutta nyt säädin tota kaularautaa suoremmaksi, katsotaan huomenna mihin suuntaan se särinä menee.
-Jonttee
26.11.2008 18:08:48
Itsellä soi kaikkein vähimmin särinöin vaikka kuinka löisi, kitara jossa relief on pienin (kaula käytännössä säädetty suoraksi), paksuimmat kielet (0.12-0.54) ja vielä actionkin malata (n. 1,8mm). Kitara on halpa J&D:n 335-kopsu, joka tehtaalta tullessa särisi. Hion nauhat, vaihdoin jytymmät kielet ja säädin, nyt on mainio peli joka suhteessa. Squierin Classic Vibe -tele vaati myös pienemmän reliefin, jotta sai tuntuman täsmällisemmäksi ja särinät vähäisemmäksi koko kaulan alueelta. Tuossa action on nyt luokkaa E 2mm - e 1,6mm.

Voisiko siis samat konstit auttaa minun ongelmaani? Minulla on nyt 10-46 kielisetti. Eli jykevämmät kielet vois auttaa? Itse olen kyllä saanut sellaisen käsityksen että paksummat kielet särisevät helpommin, mutta se on näköjään sitten väärä käsitys. :D Ja nauhojen hionta on varmaan kannattavaa hoitaa liikkeessä ettei vahingossakaan itse mene mitään pilaamaan.
jra
26.11.2008 18:14:22 (muokattu 26.11.2008 18:14:50)
Voisiko siis samat konstit auttaa minun ongelmaani? Minulla on nyt 10-46 kielisetti. Eli jykevämmät kielet vois auttaa? Itse olen kyllä saanut sellaisen käsityksen että paksummat kielet särisevät helpommin, mutta se on näköjään sitten väärä käsitys. :D Ja nauhojen hionta on varmaan kannattavaa hoitaa liikkeessä ettei vahingossakaan itse mene mitään pilaamaan.

Tuo ei ollut mikään yleistettävissä oleva esimerkki, vaan osoitus siitä että aina ns. yleiset säännöt eivät päde vaan kitaramallit ja kitarat ovat yksilöitä. Paksumpi kieli tosiaan vaatii suuremman värähtelytilan, mutta taas minun kitarassa kaula ei toiminut ohuemmilla. En usko että sinulla kyse on vastaavasta tilanteesa, vielä kun kitara tosiaan on toiminut hyvin aikaisemmin.

Suosittelen, jos mahdollista, käymään liikkeessä tai vielä parempi jos paikkakunnalla on kitaroita huoltava/säätävä henkilö. Nauhojen hiontaan ei itse kannata lähteä, jos ei ole kokemusta. Itse tosin lähdin, mutta harjoittelin ensin vielä halvemmalla kitaralla.
-Jonttee
26.11.2008 21:13:40
ääh ei tästä taida tulla mitään :S en ees ota selkoa missä kohtaa kieli osuu nauhoihin. vien tuon huomena liikkeeseen näytille
topi74
26.11.2008 22:37:21
ääh ei tästä taida tulla mitään :S en ees ota selkoa missä kohtaa kieli osuu nauhoihin. vien tuon huomena liikkeeseen näytille

voiskohan johtua tallapalojen kulumisesta. Omassani ltd:ssä palat kului aika nopeesti. Tuolla pari kuvaa. http://picasaweb.google.fi/tsulosuo/Talla#
jra
26.11.2008 22:54:01
voiskohan johtua tallapalojen kulumisesta. Omassani ltd:ssä palat kului aika nopeesti. Tuolla pari kuvaa. http://picasaweb.google.fi/tsulosuo/Talla#

Kielämättä ovat aika hurjasti kuluneet, varsinkin E, ja nuokin palat joissa ei ole kulumaa on varustettu melkoisilla urilla jo valmiiksi. Itse olen vaihtanut yhteen kitaraan Stew-Macin nimettömät ja urattomat palat. Niissä ei vuodessa ja melkein päivittäisessä soitossa ole tullut pahaakaan kulumaa. Halpa korjaus jos aloittajalla vika paikantuu edes osaksi tuonne.
Roki
27.11.2008 00:08:27
Minun silmiini näyttäisi että nauhojen pitäisi olla kunnossa, action on matalalla E kielellä tällä hetkellä 3,5mm ja silti särisee sieltä 7.-12. nauhoilta.

Äkkiä kaljapäissään näkemättä arvioituna vaikuttais siltä että talla on liian alhaalla. Eli tallaa ylös, ja kaularautaa sen verran tiukemmalle että action on taas ihmismäisissä lukemissa.

Disclaimer: Kirjoitettu oluen voimalla.
Been there - done that - don't ask.
-Jonttee
27.11.2008 21:41:41 (muokattu 27.11.2008 21:49:50)
Nyt relief on noin 0.3mm-0.5mm ja kielet tallasta niin ylhäällä kuin voi ja kielet ovat vieläkin kuin mitkäkin helistimet :/ taidan viedä tuon huomena liikeesseen huollettavaksi.

Äkkiä kaljapäissään näkemättä arvioituna vaikuttais siltä että talla on liian alhaalla. Eli tallaa ylös, ja kaularautaa sen verran tiukemmalle että action on taas ihmismäisissä lukemissa.

tallaa en nyt viitsi itse alkaa nostamaan, saavat hoitaa sen sitten liikeessä jos on tarpeen.
-Jonttee
01.12.2008 16:45:22
Sain ton kitaran tänänä tuolta liikkestä. Pitkään sitä tutkivat mutta eivät osanneet sanoa että mikä siinä on vikana, vähän pettynyt olo kun odotin jo innolla että saavat sen toimimaan kunnolla. :S Kitarassa ei siis näkynyt mitään ulkopuolista vikaa. Nyt tuossa on siis 10-46 kielisetti, joten löivät kaupan päälle 9-42 kielisetin ja sanoivat että koita noilla.

noh... kokeillaan, jos ei auta niin en tosiaan tiedä mitä teen :S
epi2
01.12.2008 16:48:50 (muokattu 01.12.2008 16:51:49)
Mites tuo relief oikeen mitataan, koska mun kitaran kaula on aika voimakkaasti käyrä, mut on kyl silti ihan helppo soittonen?

E: kieletkään ei oo ihan mitkään langat, 10-52

E2: mulla tossa 12. nauhaväillä kielen ja fretboardin välissä on 4-7mm väli
-Jonttee
01.12.2008 20:38:44
9-42 kielet on nyt kii ja kaularauta säädetty suhtkoht sopivaksi, mutta särinä vain LISÄÄNTYI näillä ohuemmilla kielillä!
Itse vedin johtopäätökseksi sen että kielten ollessa ohuempia ja korkea sointuisempia niitä ei tarvitse kiristää niin tiukalle jotta vireeseen, kuin paksumpia kieliä. Eikös? Ja silloin ne ohuemat kielet jäävät hieman löysemmälle ja liikkuvat vapaammin/suuremmalla liikeellä osuen nauhoihin vielä pahemmin. Näin ainakin itse päättelin. JOS näin on niin olisivatko paksummat kielet ratakisu ongelmiini? Nehän ovat paksuudestaan johtuen matalasointuisemmat ja kiristettävä tiukemmalle jotta niille saadaan oikea vire, tällöin niiden ollessa kireämällä ne myös ehkä liikkuvat vähemmän eivätkä osu nauhoihin?

korjatkaa jos olen väärässä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)