Aihe: 70-luvun Stratojen kaulat
1 2
Jone the Bone
19.11.2008 19:22:56

70-luvun Straton hankinta -toivottavasti- lähestyy ja olen yrittänyt selvitellä niiden soittotuntumaa. Niitä ei kuitenkaan ihan joka päivä pääse testailemaan, joten kysymys:

Vaihtuiko noiden kaulaprofiilit jossain vaiheessa CBS-aikakautta? Olen ymmärtänyt, että mukavan tukeva U-profiili on se, mitä näissä pääasiassa on. Sitten olen taas kuullut 70-luvun lopun Stratoja luonnehdittavan ohutkaulaisiksi..?

Niin, jos joku haluaa myydä mulle mustan CBS-Straton vaahteraotelaudalla, niin pikaviestiä vaan tänne päin :)

Ei, en ole myymässä (edelleenkään) omaa mustaa vaahteraotelaudalla varustettua 70-luvun loppupuolen Stratoa, mutta tuohon kaulaprofiileja käsittelevään kysymykseen haluaisin itsekin jonkinlaista logiikkaa.

Kun oma Strato-kuume (paha tauti, ei oikein tahdo parantua mitenkään) iski 80-luvun alkupuolella, oli tuolloin vielä aika paljon liikenteessä käytettyjä 70-luvun isolapaisia Stratoja. Testailin tuolloin 3-4:ää kitaraa, jotka kaikki olivat 77-79 vuosimalleja. Yhteisinä piirteinä kaikille noille kitaroille oli paksuhko kaula, joiden viimeistelytaso oli kaiken kaikkiaan heikkoa. Olisikohan Fenderin tehtaalla ollut tuolloin peruskoululaisten TET-päivä, jonka puutyötuntien tuloksena nuo kaulat olisivat syntyneet?

Parisen vuotta myöhemmin löysin paikallisen soitinliikkeen kitarateilineistä käytetyn, joskin erityisen hyvinpidetyn Straton, joka poikkeuksena aiemmista rikkoi säännön. Viimeistelytaso kaikilta osiltaan ammattilaismaista, ja mikä parasta, kaula oli juuri sellainen jota olin etsinyt; ohuehko ja aavistuksen v-profiilinen. Tästä kaulasta käteni ei enää soitinliikkeessä irronnut, vaan kitara tuli mukanani kotiin. Kitara on vuosimallia -79, eli samaa aikakautta edustava, kuin nuo kaikki aiemmin testaamani.

Vertailukohtana mainittakoon sekin, että eräällä tutullani on "natural"-värityksellinen Strato, jonka sarjanumero on hyvin lähellä oman kitarani sarjanumeroa. Kitarat ovat kuitenkin täysin erilaiset mm. kaulaprofiileiltaan, kaverini Straton kuuluessa noihin tuhtikaulaisiin.

Itseänikin kiinnostaisi siis se, että tekikö Fender tuohon aikaan erilaisilla kaulaprofiileilla varustettuja Stratoja, vai tulivatko profiilit lottokoneesta? Koska Strato-kuume vaivaa edelleenkin, olisi parasta antibioottia kuumeeseen yhden siistin, ohutkaulaisen yksilön löytäminen, ikäänkuin varakitaraksi. Tämän jälkeen voisin hankkia vielä yhden, jonka jälkeen ehkä vielä yhden, ja ...
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)