Aihe: Kysymys paljon FLOIKKA-talloja kuluttaneille
1 2 3
tender.insanity
21.10.2008 20:59:31
P.s. voi hel*etti mikä urakka on "nollista" säätää tuota kitaraa soittokuntoon. Kaikki kun vaikuttaa kaikkeen, kaularauta, kielten paksuus, -vire, tallan jouset ja jousiankkurin säätö... argh. Ja sit pitäis vielä tuo hienovirekin säätää.
Vihaan floikkaskitan huoltamista.
Voihan olla että merkkifloikan sijaan modaan tuon kiinteäksi ;)

Jos talla on paska (kuten ilmeisesti onkin), niin säätöähän tuo on. Onhan nuo Ibanezin Edge III:t, Lo-Trs:t sun muut paskoja nekin. Itse en enää muihin floikkiin kuin Edgeen ja Lo-Pro Edgeen koske. Edge Pro:sta en ulkonäkösyistä tykkää, joten ei ole kokemusta.

Itsellä menee siitä, kun kielet on poissa, noin 45min siihen, että kitara on siinä kunnossa, ettei tarvitse vireen pysyvyydestä välittää. Kunnon venyttelyt ja talla oikeaan asentoon, niin ollaan voiton puolella.

Ibanezrulesin ohjeilla pääsee todella pitkälle. Sitten voi unohtaa ongelmat.
efunkelist
21.10.2008 21:27:46

Itse en enää muihin floikkiin kuin Edgeen ja Lo-Pro Edgeen koske. Edge Pro:sta en ulkonäkösyistä tykkää, joten ei ole kokemusta.

Jaahans. Kertokaapa mulle mitkä on "parhaimmat" floikkatallat. Ilmeisesti siis OFR ja Ibanezilta Edget? Hommaan tuohon sitten kerralla hyvän jonka kanssa ei tartte kirota.

Kattelin tuat linkkiä ja melko pieniä kokoeroja noilla talloilla minusta. Puu antaa hyvin periksi teräaseille joten äkkiäkös kairasen kitaran runkoa siten että valittu uusi talla sopii kitaraan kiinni. Kunhan vain tolppien väli/sijainti ei muutu.
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Sensonic
22.10.2008 17:06:22 (muokattu 22.10.2008 17:08:54)
Tuohon kitaraan sopii Ibanezin Edge-Pro lähes heittämällä, no probs. Olen itse laittanut sellaisen kiinni samanlaiseen kitaraan ja hyvä tuli. Levytukussa tuon tallan hinta on 150-160 euroa.

Edit: mulla on myös noin 20 vuotta vanha RG-550 (yksi ensimmäisiä), jossa on Ibanezin Edge. Ja tosiaan olen vaihtanut siihen jouset kerran ja kammen muoviholkit kerran. Toimii vieläkin aivan moitteettomasti.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
tender.insanity
22.10.2008 19:29:28 (muokattu 22.10.2008 19:31:08)
Tuohon kitaraan sopii Ibanezin Edge-Pro lähes heittämällä, no probs. Olen itse laittanut sellaisen kiinni samanlaiseen kitaraan ja hyvä tuli. Levytukussa tuon tallan hinta on 150-160 euroa.

En kyllä millään usko, että Edge Pro tuohon hintaa lähtee. Englannissa esim. Cottam Guitars ja Jaden Rose myyvät hintaan (Cosmo) 159 puntaa, USAn ebay -kaupoissa $249-299 ja Thomannillakin €239-269.

Edge III voipi olla lähempänä tuota Levytukun hintaa. Tosin, jos tuohon hintaan parempia saa, niin pitääpä hakea kasa itselle.
Detox
22.10.2008 20:00:43

Edit: mulla on myös noin 20 vuotta vanha RG-550 (yksi ensimmäisiä), jossa on Ibanezin Edge. Ja tosiaan olen vaihtanut siihen jouset kerran ja kammen muoviholkit kerran. Toimii vieläkin aivan moitteettomasti.

Kappas, myyppä tuo kitata mulle! Sulla on niin monta ;)
Mesa 4 Life!
Check this Shit out!!!
tommiot
22.10.2008 20:12:00
Tuohon kitaraan sopii Ibanezin Edge-Pro lähes heittämällä, no probs. Olen itse laittanut sellaisen kiinni samanlaiseen kitaraan ja hyvä tuli. Levytukussa tuon tallan hinta on 150-160 euroa

Kaveri just maksoi Levytukusta n.200e tommosesta. Edge lähtee 150 eurolla.
eth0
22.10.2008 20:54:36
Vähän aiheen vierestä, mutta onko olemassa kiinteää tallaa, joka asentuisi suoraan floikan tilalle? Pienellä etsiskelyllä olen löytänyt vain Tremol-No -tyyppisiä ratkaisuja ja ohjeita palikkojen veistämiseen.

Purin jokin aika sitten lisenssifloikan atomeiksi puhdistusta ja huoltoa varten. Menin ostamaan kiinteätallaisen kitaran ja floikan laittaminen jäi. Kun kampea ei ole tullut ikävä, niin (huonon) tremolotallan (jatkuva) säätely ei enää tunnu mielekkäältä. Hyvä puelestaan ei käytettynäkään ole ilmainen.
oiva tumpeloinen
22.10.2008 21:01:13
Mutu että vaseliini kestäis hyvin kulutusta. Tosin edellyttää purkamista, aseöljy ei. Vaikka siinähän se kielten vaihdon yhteydessä talla irtoaa helposti.

Mä mietin lähinnä siltä kantilta, että kun sitä tallaa alkaa öljyämään, niin mä ainakin ennen purin sen koko tallan paloihin, että sitä rasvaa saa tosiaan joka paikkaan. Mikään vaseliini ei niihin pienimpiin koloihin ja tallapalojen alle purkamatta mene. Aseöljy taas menee. Vaseliinilla koko roskan purkaminen rasvaaminen ja kasaaminen ottanee noin puoli tuntia (?), kun aseöljyn kanssa koko homma on valmis noin parissa minuutissa.
Valtton
22.10.2008 23:58:27
Sopii heittämällä paikoilleen...... Kannattaa ensin hiukan tutkia ja vasta sitten alkaa hommata kalliita palikoita.

Juuri hetki sitten lopettelin vastaavaa projektia, Charvelin Model 6 vm 1987 sai Jt-6:sen tilalle OFR:n ja äkkiseltään helppo prokkis rupesikin tuottamaan pientä askartelua syysillan riemuksi, Joten tässä muutama vinkki erilaisia Floikkaprojekteja silmällä pitäen.

1. Ankkuritappien reikäväli kannattaa mitata ensiksi ja varmistua että floikan ankkuritappien reikäväli on sama.

2. Jos ankkuritapit omassa kitarassa kulahtaneet voi hyvinkin olla ettei floikka sarjan mukana tulevat ankkuritappien kierteet ole samaa "jakoa" kun omassasi ja eivät näin ollen mene paikoileen tai pahimmillaan voi "korkkaa kierteet". Myös bodyyn tulevat "ankkurit" voivat ollakkin ohuemmat/paksummat kun omassasi on originaalina paikallaan.

3.Floikan mitat on syytä selvittää mm kitaran bodyn "upotuksen" takia, jotta floikka mahtuu liikkumaan ja talla ei tule ankkuritappeihin nähden väärään kohtaan.

4.Myös floikan jousille täytyy jäädä reilu liikkumatila ettei tule räminöitä.

Omalla kohdalla prokkis meni about näin.....
Ofr löytyi valmiiksi joten kokeilu oli melko helppo toteuttaa, eli purin kepin atomeiksi perus huollon yhteydessä.
Jo pöydällä vertaillessa tuota Jaskan omaa malmikasaa (jt-6) ja ofr:ää huomasin Jt-6 tallan about 10mm korkeammaksi.

Paikalleen asennettaessa kuinkas ollakkaan floikan jouset olisivat jääneet hankaamaan erittäin raasti Charvelin bodyä vasten johtuen Jt-6 tallan noin 10mm pidemmästä upotuksesta bodyn sisään, Eli Ofr:n jouset tulivat nyt jyrkempään kulmaan kun ennen, joten siirsin hieman jousikiinnikkeen paikkaa alemmas sitten ei muuta kuin Dremeli käteen ja 3 söpöä jousen mentävää n: 8mm syvää uraa bodyyn ja nitrolakkaa suojaksi. Haittaahan noista urista ei varmaan synny ja eipä ne näykkään kuin takakansi on paikallaan.

Ofr mahtui näin siis paikalleen, mutta ennen Ofr:n paikalleen laittoa säädin intonaation karkeasti about sinneppäin kohdalleen koska minusta näin tehtynä lopullinen säätö on huomattavasti nopeampaa.
Tippa anticorolia kielten taitoskohtaan ennen kiristin palaa ja samaa "anteroa" myös ankkuritapin uraan hiukan, ankkuritapin liimasin kontaktiliimalla kiinni itse ankkuriin jotta tallan korkeus ei pääse muuttumaan ja tarvittaessa lähtee auki ilman suurempaa vääntämistä. Kielet kiinni viritys/intonaatiot kohdalleen ja niin vanha kasari keppi laulaa taas seuraavat 20v.

Hommaan tuhrautui noin 3 tuntia kaikkineen zoomailuineen ja olisi jäänyt tekemättä ilman Dremeliä + taipuvaa jatkovartta jolla pääsee suht ahtaisiin paikkoihin työstämään.
Sensonic
23.10.2008 10:17:43
En kyllä millään usko, että Edge Pro tuohon hintaa lähtee. Englannissa esim. Cottam Guitars ja Jaden Rose myyvät hintaan (Cosmo) 159 puntaa, USAn ebay -kaupoissa $249-299 ja Thomannillakin €239-269.

Edge III voipi olla lähempänä tuota Levytukun hintaa. Tosin, jos tuohon hintaan parempia saa, niin pitääpä hakea kasa itselle.

No itse ainakin ostin heiltä Edge-Pron vasurimallin 160 eurolla ja hyvä oli. Halvemmalla tuolta Levytukusta noita Ibanezin talloja näyttäisi saavan kuin mistään näkemästäni internet -puljusta. Sama juttu DiMarzion Cliplockien kanssa. Levytukussa ne maksavat 20 euroa / kipale. Nettikaupoissa en ole huomannut niitä kaupattavan noin halvalla, varsinkin kun ottaa vielä huomioon postikulut Suomeen.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
Sensonic
23.10.2008 10:18:20
Kappas, myyppä tuo kitata mulle! Sulla on niin monta ;)

Se on muuten vasuri ja menee kanssani hautaan asti ;-)
Riku Rotten
23.10.2008 11:02:52
Mä mietin lähinnä siltä kantilta, että kun sitä tallaa alkaa öljyämään, niin mä ainakin ennen purin sen koko tallan paloihin, että sitä rasvaa saa tosiaan joka paikkaan. Mikään vaseliini ei niihin pienimpiin koloihin ja tallapalojen alle purkamatta mene. Aseöljy taas menee. Vaseliinilla koko roskan purkaminen rasvaaminen ja kasaaminen ottanee noin puoli tuntia (?), kun aseöljyn kanssa koko homma on valmis noin parissa minuutissa.

Aseöljy on ohutta eli nopsaa kuivumaan. Muista riehua tippakannun kanssa tarpeeksi usein.
Henkka370
23.10.2008 11:11:46

KYllä Detox joka sua myymään käski on myös vasuri. Mulleki kelpais toi keppi :)
oiva tumpeloinen
23.10.2008 13:04:52
Aseöljy on ohutta eli nopsaa kuivumaan. Muista riehua tippakannun kanssa tarpeeksi usein.

Kylläpä tuo on hyvin tuntunut aina vuoden kerrallaan kestävän. Ehkä mä jaksan vuoden välein sen pari minuuttia uhrata ajatukselle.
Detox
23.10.2008 13:11:13 (muokattu 23.10.2008 13:11:51)

Emmä sitä muuten olis kysellytkään ellen olis vasuri!
Mesa 4 Life!
Check this Shit out!!!
CSatan
23.10.2008 16:38:06 (muokattu 23.10.2008 16:39:36)
Mistäs noita OFR varaosia saa edullisesti? Ajattelin et jos vaihtais tuohon tinaversioon tuon pohjalevyn vain ensiavuksi. (kai näissäkin menee se tuttu kaava että osina ostettuna on 3x kalliimpi kuin kokonaisena)
Se on helppoa kun sen osaa.
Detox
23.10.2008 19:33:32

(kai näissäkin menee se tuttu kaava että osina ostettuna on 3x kalliimpi kuin kokonaisena)

No emmä kyllä menis tuon puolesta liputtamaan. Olen ostellut OFR base platen ja tallapaloja irtona ja ei mielestäni ainakaan kalliimpia olleet...
Mesa 4 Life!
Check this Shit out!!!
CSatan
23.10.2008 19:46:24
Mitäs nuo baseplatet maksaa suunnilleen ja mistä niitä kannattaa hankkia? Tuolla rockingerilla oli kyllä shallerin baseplate siinä vähän päälle 20e, mutta tekis ihan Originaalia mieli ja postitkin maksaa jotain saksasta.
Se on helppoa kun sen osaa.
Detox
24.10.2008 13:18:21

Mitäs nuo baseplatet maksaa suunnilleen ja mistä niitä kannattaa hankkia? Tuolla rockingerilla oli kyllä shallerin baseplate siinä vähän päälle 20e, mutta tekis ihan Originaalia mieli ja postitkin maksaa jotain saksasta.

Muistaakseni Millbrook ja Musamaailma ovat Schallerin maahantuojia. Hintaa en saa päähän millään, ei se kuitenkaan paha ollut.
Mesa 4 Life!
Check this Shit out!!!
kimurantti1
24.10.2008 14:23:40
Mistäs Ibanezin talloihin (Edge) saa varaosia? Ainakin Levytukusta myyvät eioota kaikille itse tallaa pienemmille osille.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)