Aihe: PRS Tremonti SE ?
1 2
Jester
08.01.2003 19:16:44

Tässä muuten #277, aika erikoinen yhdistelmä, hollow-body ja P-90:set?

http://www.wildwoodguitars.com/electrics/prs/PRS_PS_277.html

Saattaapi olla aika kirkas soundi, näin käyteteystä vaahteramäärästä päätellen.
Keppi
08.01.2003 19:31:04
No mitä tässä nyt on huonompaa kuin muissa PRS ? Kertokaa tyhmälle

Mä en nyt tiedä, mikä tää Tremonti SE on, mutt eiks se halvempi Santana ollu SE kans? Sitä oon kokeillu, enkä tykänny kyllä yhtään! Mieluummin ostasin samanhintaisen erivalmistajan kepin...

Ku lukee näitä kirjoituksia, niin sitä tuntee PRS Customin omistajana...omistavansa jotain todella erityistä!=) Kysymys kuuluu vaan, ett uskaltaakohan sillä soittaa enää?! Ainakaan ilman, ett on smokki päällä;)
Juzzu
08.01.2003 19:35:55
Ku lukee näitä kirjoituksia, niin sitä tuntee PRS Customin omistajana...omistavansa jotain todella erityistä!=) Kysymys kuuluu vaan, ett uskaltaakohan sillä soittaa enää?! Ainakaan ilman, ett on smokki päällä;)

Veemäistä olla PRS:n omistaja, joko on poroporvari snobi, joka on ostanut kepin vain sen takia että lähikauppias on sanonut sen olevan "paras", tai sitten on wannabenumetalstara odottamassa sitä suurta breikkausta. ;o)

Onneksi sain omani halavalla, monen monta vuotta sitten. Silloinkin tosin jouduin jo tuon imagon uhriksi, kun basistin eka kommentti oli "jaa sää haluut iskelmäkitaristiksi", heheh...
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Fortune
08.01.2003 19:40:33

Veemäistä olla PRS:n omistaja, joko on poroporvari snobi, joka on ostanut kepin vain sen takia että lähikauppias on sanonut sen olevan "paras", tai sitten on wannabenumetalstara odottamassa sitä suurta breikkausta. ;o)

Onneksi sain omani halavalla, monen monta vuotta sitten. Silloinkin tosin jouduin jo tuon imagon uhriksi, kun basistin eka kommentti oli "jaa sää haluut iskelmäkitaristiksi", heheh...

Se on vähän sama juttu, kuin jos ostaa nyt vm.1999 70-sarjan Volvon. Kyllä alkaa supina ja naapurikateus. Jos taas olisi samalla hinnalla ostanut uuden Toyotan tms. "kansanauton", olisi se täysin hyväksyttävää :)

Joo, ja kesätöitä näyttäisi pukkaavan, joten enköhän minäkin sen päiväuni-PRS:ni ostane syksymmällä...
Puuro ei ole fysikaalinen totuus.
Kläp.
Samuello
08.01.2003 20:03:08
Mutta pitänee ihan mielenkiinnosta tsekata tuo mainitsemasi paikka. Et viitsisi linkkiä kaivaa? ;-)

Noh, minä pistän linkkiä, kun ei kukaan muukaan nyt vaivaudu. Eli www.hamerguitars.com Sieltä "workshop tour". Kannattaa muidenkin uteliaiden katsastaa toi sivu!
Juzzu
09.01.2003 08:08:19
Joo, ja kesätöitä näyttäisi pukkaavan, joten enköhän minäkin sen päiväuni-PRS:ni ostane syksymmällä...

Mikäs se on?
PIM
09.01.2003 09:37:11

Saattaapi olla aika kirkas soundi, näin käyteteystä vaahteramäärästä päätellen.

Kuinka monella on muuten kokovaahterainen kitara? Mulla on pari (Fender Hellecaster strato ja Fenix TM35 tele) eikä ne nyt mitään hirveitä sirkkeleitä ole, käytetäänhän vaahteraa myös bassonjen bodyissa ja se bodyssa käytetty vaahtera on kuitenkin pehmeämpää kuin kaulamateriaalina käytetty. Sustainia niistä kyllä sitten löytyy enemmän kuin vastaavista leppäbodyisistä.
Juzzu
09.01.2003 09:42:24 (muokattu 09.01.2003 09:48:11)

Kuinka monella on muuten kokovaahterainen kitara? Mulla on pari (Fender Hellecaster strato ja Fenix TM35 tele) eikä ne nyt mitään hirveitä sirkkeleitä ole, käytetäänhän vaahteraa myös bassonjen bodyissa ja se bodyssa käytetty vaahtera on kuitenkin pehmeämpää kuin kaulamateriaalina käytetty. Sustainia niistä kyllä sitten löytyy enemmän kuin vastaavista leppäbodyisistä.

Meneeköhän tuo bodyssä käytetty vaahtera soundillisesti sitten vähän samalle osastolle, kuin vaikka tämä kovempi saarnilajike, onko se nyt sitten Northern Ash (swamp ash on se toinen laji)?

Ainakin se 'joku' PRS-kopsuja tekevä paja, mistä joku aika sitten oli puhetta, teki runkonsa kokonaan vaahterasta.

Taitaa nämä kauloissa käytetyt vaahterat olla tätä 'hard rock maplea'?
Juzzu
10.01.2003 11:52:50 (muokattu 10.01.2003 12:09:52)
Noniin, ensin huudellaan, ja sitten korjataan.

PRS:n ekalla tehtaalla, Annapoliksessa ei käytetty CNC-koneita ennen ensimmäisen asennusta vuonna 1994. Sitä ennen, ja myös osittain sen jälkeen, rungot tehtiin ns. duplicarver -koneella (=kopiojyrsin, mallijyrsin tms. jigiavusteinen koneistustyökalu). Kaulat väsättiin 'kaulajigin' avulla, joten kyllä noissa työtavoissa käsityön osuus, todellakin, on ollut huomattavasti nykyistä suurempi. Uudelle Stevenvillen tehtaalla kai tietokoneohjattuja työkaluja olikin sitten jo paljon enemmän.

Pre '95 pitäisi kai oikeasti olla pre '96, sillä viimeiset "wanhan liiton" speksien mukaan tehty PRS tuli tehtaalta ulos kai joulukuussa '95, mutta muutos oli kai ollut käynnissä jo koko vuoden '95, jona aika tehdyissa kitaroissa on sekaisin näitä muutoksia ja wanhoja ratkaisuja.

Vuonna '95 siirryttiin siis uuteen kaulaan (erona tosin vaan kaulan "juuri"), uuteen tremiin, kasvatettiin stop-tailien tuotantoa (ja malleja?), koneistettuun rungot CNC:llä, muutettiin elektroniikan keskimmäinen asento "uloimmat kelat sarjaan" aikaisemman "molemmat bukkerit rinnan" sijalle.

Vuonna '91 lopetettiin ilmeisesti vanhan, ohuen pinnoitteen käyttö ja siirryttiin uuteen "dip-in-glass" -pinnoitteeseen (vois melkein nuo pinnoitteiden materiaalit tarkistaa). Ehkä tällöin muutettuun myös näitä maalaus-speksejä, jolloin päästiin eroon haalistuvista väreitä? Mene ja tiedä... Ja '91 lopetettiin leppävaihtoehtojen teko (Alex Lifesonhan preferoi aikoinaan kokoleppäisiä pulttikaulaisia CE24 malleja PRS:ltä), vaihdettiin haluttu 'brazilian rosewood fretboards' muihin lajikkeisiin jne.

Aikaisemmin nämä virittimien siivet olivat metallia ja muuttuivat sitten kai johonkin muuhun materiaaliin (muoviin?!?!), ehkä sitten vuonna '95? Omani ovat ainakin metallia. Tosin viime vuonnahan noista siivistä luovuttiin, jostakin käsittämättömästä syystä, kokonaan ja siirryttiin näihin http://www.prsguitars.com/news/tuner.html . McCartyissähän on ollut ohennettu lapa vissiin alusta asti. Ja jossakin vaiheessa, ymmärtääkseni joskus 80-luvun lopulla, myös lavan kulmaa on muutettu.

Yleinen mielipiden tuntuu amerikan pojilla oleva, notta uudet PRS:n mikit on wanhoja huomattavasti parempia.

EDIT: tässäpä Paulin haastattelu, jossa sivutaan myös näitä aiheita.

http://www.harmony-central.com/Guitar/Articles/PRS_Interview/
Jester
10.01.2003 12:35:29

Ja '91 lopetettiin leppävaihtoehtojen teko (Alex Lifesonhan preferoi aikoinaan kokoleppäisiä pulttikaulaisia CE24 malleja PRS:ltä

Leppää käytettiin kyllä pitemmälle 90-luvulle. Minun '92:ssa on leppäbody/vaahterakansi. PRS-forumin galleriassa näytti olevan '94 leppä CE(niin ainakin kuvateksti väitti).
Juzzu
10.01.2003 12:38:53
Leppää käytettiin kyllä pitemmälle 90-luvulle. Minun '92:ssa on leppäbody/vaahterakansi. PRS-forumin galleriassa näytti olevan '94 leppä CE(niin ainakin kuvateksti väitti).

Erhevirhe, eli '95 varmaan sitten, samaan aikaan, kun muutakin tuotantoa optimoitiin. Näin me sitten oletetaan! :o)

Onko sulla VB/HFS -mikit? Oletko kokeillut muita?
Jester
10.01.2003 13:01:25

Onko sulla VB/HFS -mikit? Oletko kokeillut muita?

On ne perinteiset. Onhan niissä vähän tumma soundi ja olen harkinnut Duncaneita. En sitten kumminkaan kokenut tarpeeliseksi vaihtaa. Mulla on noita rankempisoundisia kitaroita ihan tarpeeksi, joten PRS on ihan mukava poikkeus. Eihän kaikkien kitaroiden tarvitse kuulostaa samalta.

Noista vakiomikeistä lähtee ihan hyvät soundit kaikenlaiseen soittoon, mutta missään ne ei erityisesti loista. Yleiskeppi.
Juzzu
10.01.2003 13:22:03 (muokattu 10.01.2003 13:23:36)

On ne perinteiset. Onhan niissä vähän tumma soundi ja olen harkinnut Duncaneita. En sitten kumminkaan kokenut tarpeeliseksi vaihtaa. Mulla on noita rankempisoundisia kitaroita ihan tarpeeksi, joten PRS on ihan mukava poikkeus. Eihän kaikkien kitaroiden tarvitse kuulostaa samalta.

Noista vakiomikeistä lähtee ihan hyvät soundit kaikenlaiseen soittoon, mutta missään ne ei erityisesti loista. Yleiskeppi.

Jeah, mäkin ajattelin laittaa taas nuo vakiot takaisin omaani. Jotenkin tuntuu, että duncaneista saa enemmän irti tuossa Epiluurissa, kyllä VB ja HFS kuulostaa ihan hyvältä PRS:ssä.

Mittasin muuten taannoin molempien ulostulon, VB taisi olla jotain 8.2k ja HFS peräti 18.6k, joten aika "rankka" mikki toikin on, ainakin outputilla mitattuna.
Jester
10.01.2003 13:54:40

Mittasin muuten taannoin molempien ulostulon, VB taisi olla jotain 8.2k ja HFS peräti 18.6k, joten aika "rankka" mikki toikin on, ainakin outputilla mitattuna.

Onhan siinä HFS:ssä outputtia, ja säröä tulee enemmän kuin mun Jacksoneista (J-50B musitaakseni)ja Hamerista(F.Shred). Näiden särösaundi on PRS:n verrattuna kuitenkin:
- erottelevampi/selkeämpi
- "perkussivisempi" (atakkia enemmän)
- paremmin harmonicseja toistava
- elastisempi (ainakin Full Shred)

Tuo Full Shred on melko kirkassoundinen, joten hankala sanoa miten se muissa kitaroissa toimii. Hamerissa on 1-pala Honduras mahonkirunko, joten se antaa hyvin bottnea ja lämpöä yläpäävoittoiselle mikille.
Juzzu
10.01.2003 14:28:44 (muokattu 10.01.2003 15:05:41)
- erottelevampi/selkeämpi
- "perkussivisempi" (atakkia enemmän)
- paremmin harmonicseja toistava
- elastisempi (ainakin Full Shred)

Noihan on kaikki ainakin jonnin verran positiiseen suuntaan meneviä? Olet kuitenkin tyytyväinen HFS:ään, vaikka se ei noita suuntia edustakaan?

Mun mielestä HFS antoi ihan selkeää ja mukavaa sointia, oikeastaan aloin huomaamaan mikin erityispiirteitä vasta, kun vaihdoin sen tilalle toisen mikin (SD:n JB) ja kokeilin HFS:ää toisessakin kitarassa. Nimittäin Epiluurissa se ei soi ollenkaan samalla lailla, kun PRS:ssä, yläpään toisto on melko olematon, lähinnä sointi on melko (ala)keskialuetta toistavaa mukavan basson korostamana. (Epiphone ei tosin ole varmaan mikään paras referenssisoitin mikrofoneja verrattaessa).

Teorisssa kirkassointiseen leppä-vaahtera -keppiinhän toi varmaan sopii oikein hyvin, eikä tuo HFS:n sointi alkuperäissoittimessa ikinä haitannutkaan. Mutta toisaalta, jos kitara soi kirkkaasti, tuntuu oudolta "kompensoida" sitä tummasointisilla mikeillä? Noh, käytettiinhän, ja käytetään, HFS:iä monissa muissakin malleissa.

Mutta nyt ainakin JB+Jazz -kombinaatiolla kepukkani soi huomattavan kirkkaammin ja klangia on kyllä enemmän. puolitetuilla erot ovat vielä dramaattisemmat. Varsinkin JB:n voimakas yläkeskialueen korostus tossa PRS:ssä tuntuu "imevän" alapäästä voimat pois, en lähtisi kyllä kovin jytyrokkia tuolla yhdistelmällä tekemään. HFS tosiaan sopinee tuohon paremmin.

VB passaa mun mielestä Epin LP:n kaulamikiksi kuin nyrkki silmään. Kaunis, mukavasti eri taajuuksia toistava sointi, joka pikkasen ruvelle ajettuna antaa sinisiä ääniä oikein mukavasti. Pitäisköhän vaan vaihtaa HFS ja JB päikseen...

Hamerissa on 1-pala Honduras mahonkirunko, joten se antaa hyvin bottnea ja lämpöä yläpäävoittoiselle mikille.

Kuulostaa otolliselta kepiltä JB:lle. Ja ei muuten varmaan ihan mikään maailman huonoin (ja halvin) ole tuo sun Hamerkaan? ;-)

EDIT: JoUmAn:lle vaan pahoittelut, tässä on kyllä keskusteltu kaikesta muusta, kuin siitä mitä kysyttiin.
Jester
10.01.2003 17:23:57

Kuulostaa otolliselta kepiltä JB:lle. Ja ei muuten varmaan ihan mikään maailman huonoin (ja halvin) ole tuo sun Hamerkaan? ;-)

En ole koskaan pitänyt JB:n soundista, juuri sen yläkeskiäänten korostuksen takia. Piikki on jotenkin mun korvaan väärillä taajuuksilla. Olen testaillut useita JB:llä varustettuja kitaroita (esim.Ibanezin LP kopio, USA Jackson Soloist, pari Brian Moorea jne...), enkä koskaan ole ihastunut JB:n saundiin...makuasioita.

USA Hamerit on käytettynä varsin edullisia, jos sellaisen löytää. Hamer on hiukan aliarvostettu laatukitara. Suomessa Hamerin huonoa menestystä lienee osin selittää sen edesmenneen maahantuojan(MS-Musicshop) toiminta. Mun Hamer on Californian (Std?) vm.1989, jotain custom optioita on näköjään tilattu (mikitys ja reverse lapa). Kitara soi akustisesti komeasti, ja sustaini on käsittämättömän hyvä pulttikaulaiseksi floikka-kitaraksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)