Aihe: sopiva kitara aloittelijalle?
1 2
Sensonic
05.10.2008 22:45:36
Jos on vasenkätinen ja tuntuu siltä että kun kitaran ottaa käteen niin tuntuu luontevammalta ottaa se vasenkätisesti niin osta vasenkätinen kitara. Monet kitaristit ovat vaihtaneet parin vuoden soittamisen jälkeen sen vasenkätiseksi. Ja osta ekaksi ihan vasenkätinen kitara, ei tarvi kikkailla sen kanssa sitten.

Täältä toinen vasuri kommentoi: samaa mieltä.

Itse aloitin soittamisen vm. 1982 Maya Les Paulilla. Sattui onneksi löytymään vasurimalli, jotta ei tarvinnut ostaa esim. strato -mallista kitaraa ja vaihtaa kieliä toisin päin.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
syanid
06.10.2008 09:15:50
Kysytäänpä vielä, että onko vasenkätiselle jotenkin hankalampaa opetella soittamaan kitaraa? Onko olemassa jotain vasenkätisen versiota? Vai aloitanko joka tapauksessa peruskitaralla, vaikka tuollainenkin löytyisi jostakin?

Onkos tässä nyt ihan tosi kysymyksessä...vai?
Time to play
Dog Breath
06.10.2008 17:16:49
Täältä toinen vasuri kommentoi: samaa mieltä.

Itse aloitin soittamisen vm. 1982 Maya Les Paulilla. Sattui onneksi löytymään vasurimalli, jotta ei tarvinnut ostaa esim. strato -mallista kitaraa ja vaihtaa kieliä toisin päin.

Komppaan yhdellä varauksella: vasenkätisyys ei aina ole absoluuttista, ja "lievemmin vasenkätiselle" oikeakätisesti soittamaan opettelu ei ole välttämättä ratkaisevasti vaikeampaa. Asiasta on tainnut joskus olla täälläkin puhetta? Useimmilta vääränkätisiltä se ei toki luonnistu, mutta poikkeuksia siis on.

Ihan sillä mielellä sanon tämän, että jos olisin itse nyt aloittamassa kitaransoittoa, kokeilisin varmasti oikeakätisenä soittamista jonkin aikaa. "Puhtaasti" vasenkätisenä en voi olla tuntematta lievää katkeruutta vasureille suunnattua kitaratarjontaa tarkastellessani. ;)
In the Year of the Plague
jra
06.10.2008 17:34:33 (muokattu 06.10.2008 17:35:28)
Komppaan yhdellä varauksella: vasenkätisyys ei aina ole absoluuttista, ja "lievemmin vasenkätiselle" oikeakätisesti soittamaan opettelu ei ole välttämättä ratkaisevasti vaikeampaa. Asiasta on tainnut joskus olla täälläkin puhetta? Useimmilta vääränkätisiltä se ei toki luonnistu, mutta poikkeuksia siis on.

Ihan sillä mielellä sanon tämän, että jos olisin itse nyt aloittamassa kitaransoittoa, kokeilisin varmasti oikeakätisenä soittamista jonkin aikaa. "Puhtaasti" vasenkätisenä en voi olla tuntematta lievää katkeruutta vasureille suunnattua kitaratarjontaa tarkastellessani. ;)

Sekin kannattaa muistaa, että kitaransoitossa molemmat kädet joutuvat tekemään rytmisesti ja koordinaation kannalta "vaikeita" kuvioita, toisin kuiin esim. kirjoittaessa tai piirtäessä. En tiedä loppujen lopuksi, kumman käden toiminta on soittaessa vaativampaa? Oikeakätisellä perusrämpyttelyssä oikea käsi pääsee aika helpolla. Itse olen oikeakätinen ja tietysti aina niin päin soittanut, joten en osaa sanoa miten vasurilla taipuu oikeakätisen kitaran soitto, mutta koordinaation kannalta tuntuisi että mitään estettä ei olisi. Vaikeaahan se alussa on kuitenkin;)
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Dog Breath
06.10.2008 17:57:02
Sekin kannattaa muistaa, että kitaransoitossa molemmat kädet joutuvat tekemään rytmisesti ja koordinaation kannalta "vaikeita" kuvioita, toisin kuiin esim. kirjoittaessa tai piirtäessä. En tiedä loppujen lopuksi, kumman käden toiminta on soittaessa vaativampaa? Oikeakätisellä perusrämpyttelyssä oikea käsi pääsee aika helpolla. Itse olen oikeakätinen ja tietysti aina niin päin soittanut, joten en osaa sanoa miten vasurilla taipuu oikeakätisen kitaran soitto, mutta koordinaation kannalta tuntuisi että mitään estettä ei olisi. Vaikeaahan se alussa on kuitenkin;)

Ilmeisesti se komppikäden motoriikka koetaan kuitenkin yleisesti ottaen vaikeammaksi hallita "väärää" kättä käytettäessä. Otekäden suhteen ei pitäisi olla suurempia ongelmia; muutenhan maailmassa ei olisi kuin yhdellä kädellä soittavia pianisteja :)

Jos kitaransoiton hanskaa jommalla kummalla kädellä, on muuten mielenkiintoinen kokemus kääntää soitin toisin päin; ahdistavan vaikealle tuntuu. Vaan kaipa se niin vaikeaa tosiaan oli soittamista aloitellessakin, ei vain muista kun aikaa on kulunut parikymmentä vuotta. Turhauttava tunne kun sormet eivät tottele ja plektrakäden ranneliike on sulavaa kuin aivoinfarktitoipilaalla... :)
In the Year of the Plague
Kakuzato
06.10.2008 20:23:52
Onkos tässä nyt ihan tosi kysymyksessä...vai?

On toki, en muuten täällä mitään kysyisi. Et taida olla vakuuttunut?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)