Aihe: Ensimmäinen Putkari
1 2 3
Icy-Sun
04.10.2008 20:12:16 (muokattu 04.10.2008 20:14:54)
Miksi Valveking ei olisi täysputkivahvistin?

Kyllähän se teknisesti ottaen onkin, mutta kuten monet sen ilmaisevat "trankkumainen" ja kylmä soundiltaan. Jos käsitin oikein. Toiset on kissa- ja toiset koiraihmisiä... Ja Fenderissä on pääte ja etuasteet putkella, putkivehje on. Jokatapauksessa hintaluokassaan harkitsemisen arvoinen laite.
Twilight Zone - Hard Rockia Oulusta
lehtiju2
04.10.2008 22:27:41 (muokattu 04.10.2008 23:34:48)
Ja Fenderissä on pääte ja etuasteet putkella, putkivehje on. Jokatapauksessa hintaluokassaan harkitsemisen arvoinen laite.

Fender Super Champ XD:ssä on DSP:n jälkeen yksi "etuasteputki", joka toimii toisaalta vaiheenkääntäjänä, toisaalta signaalin "lämmittäjänä" sekä lisäksi kaksi pääteputkea. Eli kyllä minä sen hybridiksi laskisin, soundi kuitenkin luodaan DSP:llä. Mutta eipä se sitä yhtään huononna, minulle ainakin kelpaa ja niitä "rök" ja jopa "hevi" -soundejakin lähtee.
Ekku01
04.10.2008 22:36:49
Fender Super Champ CD:ssä on DSP:n jälkeen yksi "etuasteputki", joka toimii toisaalta vaiheenkääntäjänä, toisaalta signaalin "lämmittäjänä" sekä lisäksi kaksi pääteputkea. Eli kyllä minä sen hybridiksi laskisin, soundi kuitenkin luodaan DSP:llä. Mutta eipä se sitä yhtään huononna, minulle ainakin kelpaa ja niitä "rök" ja jopa "hevi" -soundejakin lähtee.

Mutta eikös siinä voi ohittaa nuo efektit jolloin laite toimii kuten mikä tahansa normaali putkivahvistin? Näin olen käsittänyt. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
"It's been a long time since I rock'n'rolled"
lehtiju2
04.10.2008 22:46:13
Mutta eikös siinä voi ohittaa nuo efektit jolloin laite toimii kuten mikä tahansa normaali putkivahvistin? Näin olen käsittänyt. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.

Ei voi ohittaa.
Ekku01
04.10.2008 22:56:29
Ei voi ohittaa.

Eikös siinä ole kaksi kanavaa? Toinen täysin puhdas ja toinen efekteillä?
lehtiju2
04.10.2008 23:32:21
Eikös siinä ole kaksi kanavaa? Toinen täysin puhdas ja toinen efekteillä?

On, mutta se "puhdas" kanavakin on vain yksi mallinnos. Eli ei ole perinteisessä mielessä puhdas.
Ekku01
04.10.2008 23:41:45
On, mutta se "puhdas" kanavakin on vain yksi mallinnos. Eli ei ole perinteisessä mielessä puhdas.

Ok. Kuvittelin sen olevan ns. normaali puhdas putkikanava. Kiitos oikaisusta.
sepisti
05.10.2008 05:47:07
Miksi Valveking ei olisi täysputkivahvistin? Spidervalven soundit tuotetaan jokatapauksessa digisti ja vahvistetaan putkilla.

Onko vaiheenkääntö totetettu putkella, entä efektilenkki jne. ? :)

Joka tapauksessa Spidervalven ei voi sanoa olevan mallintava, jossa on putkipääte. Etuastekin on toteutettu useammalla putkella.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Abraham
12.10.2008 19:03:38
Joo, tiedän että näitä on miljoonia mutta kuitenkin..

Ole tässä jossain vaiheessa kun vaan huvittaa ajatellut ostaa uuden vahvistimen, tälläkertaa putkipelin. Olen ajatellut Epiphonen Blues Custom 30 comboa, ja voisiko joku kertoa lähteekö tuosta tarpeeksi säröä raskaaseen rockiin, Ja onko ääni tarpeeksi rocki ( joo on kyllä epäselvä kuvaus, mutta ei voi mitään) ja jos ei niin voiko buustata vaikka DS-1 spedulla?

Ja toinen vaihtoehto on Valveking 112, mutta olen miettinyt onko tämä liian highgain?

Musa maku on kaikkea Creamista Nirvanaan ja Foo fighterssiin

Jos omaat hitusenkin uhkarohkeutta, niin eräässä hollantilaisessa nettipuljussa olisi myynnissä KLD:n 30w putkikombo hintaan 225€. Riskialttiiksi homman tekee seuraavat parametrit:
A) onko kukaan edes kuullut 'KLD' nimisestä valmistajasta tahi testinyt niiden tuotteita
B) googlettamisen seurauksena paljastui, että KLD:n valmistaja löytyy kiinan kamaralta (varauksellisesti hieman negatiivinen stereotypia, myönnettäköön)

Linkki em. hyödykeeseen:
http://www.tonefactory.nl/shop2/pro … o.php?cPath=21&products_id=4393

ja valmistaja:
http://www.kldguitar.com/CLD%20Guitar%20amplifier.htm
(OT: kantsii tsekata myös FAQ -osio, nuo kun tarjoavat myös vahvistimien rakennussarjoja... kai?)

Tilauksen seurausvaikutuksena voi olla kotiovelle ilmestyvä rutisevalle peräaukolle kuulostava rölliloota, tai sitten joku ihan OK vekkuli, tai sitten joku ihan oikeasti hyvälle saundaava örkkiruusu.
meh = hem
zepeteus
12.10.2008 19:41:35 (muokattu 12.10.2008 20:08:13)
Onko vaiheenkääntö totetettu putkella, entä efektilenkki jne. ? :)

Jos pitää putkilla toteutettua efektilenkkiä täysputkipelin määreenä, romahtaa nykyisin putkipeleinä tunnettujen valikoima. Jos riittää että mahdollinen puolijohtein toteutettu lenkki on ohitettavissa, eli "puhdas" putkisoundi on mahdollinen, asia on eri.

Täysputkipelin yhtenä määreenä voitaisiin pitää myös tasasuuntausta, ja taas saataisiin joukkoa nipistettyä minimaalisemmaksi. Lisätäänkö vielä ehdoton transistoreiden, fettien, optoerottimien yms. käyttökielto ja voidaankin palata historiassa taaksepäin niitä täysputkipelejä ihailemaan? ;)

Kytkentäkaavion mukaan Valve King näyttää normaalilta täysputkipeliltä, reverb- ja efektilenkit puolijohtein, mutta eivät sijaitse suoralla signaalireitillä. Etusputkista enemmän gainiä kuin perinteisimmissä toteutuksissa, toisaalta "vain" neljä astetta (2 putkea) ennen tonestäkkiä ja vaiheenkääntöä.

edit: triviaalina yksityiskohtana, hokasin Valve King:ssa täysin samanlaisen Noise Gaten kuin JSX:ssä, tosin jälkimmäisessä säädettävänä.
sepisti
12.10.2008 20:40:44
Jos pitää putkilla toteutettua efektilenkkiä täysputkipelin määreenä, romahtaa nykyisin putkipeleinä tunnettujen valikoima. Jos riittää että mahdollinen puolijohtein toteutettu lenkki on ohitettavissa, eli "puhdas" putkisoundi on mahdollinen, asia on eri.

Täysputkipelin yhtenä määreenä voitaisiin pitää myös tasasuuntausta, ja taas saataisiin joukkoa nipistettyä minimaalisemmaksi. Lisätäänkö vielä ehdoton transistoreiden, fettien, optoerottimien yms. käyttökielto ja voidaankin palata historiassa taaksepäin niitä täysputkipelejä ihailemaan? ;)

Tätäpä juuri olin hakemassa. Eli mun mielestä voi vetää johtopäätöksen, että Spidervalvet on myös putkivahvistimia, ei hybridejä.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
marjastaja
12.10.2008 20:50:28
Itte just ostin ensimmäiseksi putkeksi ja toiseksi vahvistimeksi Fender Blues Juniorin.
Sillain helppo putkeks ku ei oo stanbya; siinä on oma putkien lämmitys ajastin ja vasta 10 sekunnin päästä rupee kuulumaan ääntä.
lehtiju2
12.10.2008 21:20:55
siinä on oma putkien lämmitys ajastin ja vasta 10 sekunnin päästä rupee kuulumaan ääntä.

Heh, siis ääni alkaa kuulua vasta, kun putket ovat tarpeeksi lämmenneet ja elektronit liikkuvat niissä, ei siinä muuta "ajastinta" ole ;)
FensonGibder
12.10.2008 22:08:14
Itte just ostin ensimmäiseksi putkeksi ja toiseksi vahvistimeksi Fender Blues Juniorin.
Sillain helppo putkeks ku ei oo stanbya; siinä on oma putkien lämmitys ajastin ja vasta 10 sekunnin päästä rupee kuulumaan ääntä.

Just vasta tajusin ettei munkaan fenkussa ole stand-by-kytkintä vaikka putkia on muille jaettaviksi.

Sen arvaa, että Fender on säästösyistä jättänyt stand-byn pois, mutta tietääkö joku miksi tuota lämmitystä ei enää tarvita?
sepisti
12.10.2008 22:22:58
Oikean putkivahvistimen tunnistaa siitä, että siinä on standby-kytkin:)

Kyse ei ole siitä, että putkia ei tarvitsisi lämittää. Mä olen käsittänyt, että ilman standbyta olevan vahvistimen kannattaisi antaa lämmetä hieman volumet nollassa. Säästää putkia, kun ei suorilta käsiltä ala tykittämään täysillä. Voin olla väärässäkin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
kari10
12.10.2008 22:24:49 (muokattu 12.10.2008 22:26:02)
Just vasta tajusin ettei munkaan fenkussa ole stand-by-kytkintä vaikka putkia on muille jaettaviksi.

Sen arvaa, että Fender on säästösyistä jättänyt stand-byn pois, mutta tietääkö joku miksi tuota lämmitystä ei enää tarvita?

Omassa Marsussa 18w ei myöskään ole standby kytkintä.

Lainaan UralTonen sivulta:

"Miksi putkivahvistimissa on stand by kytkin?

Putkien ikä lyhenee jos korkeat anodijännitteet kytketään kylmille putkille. Tämä vuoksi kytketään ensin vahvistimen power kytkin ON asentoon, jolloin putkien hehkuille pääsee jännite ja putket alkavat lämmetä, kun putket ovat lämmenneet kytketään stand by ON asentoon, jolloin anodeille pääsee jännite ja vahvistin on soittovalmis. Kauanko vahvistinputkia pitää lämmittää ennen anodijännitteiden kytkemistä? Riippuu putkista, mutta pari minuuttia riittää hyvin putkille kuin putkille.

Pienitehoisemmat vahvistimet 1-50W eivät välttämättä tarvitse stand by kytkintä olettaen että anodijännitteet ovat alle n. 450V:a, etenkään jos vahvistin käyttää tasasuuntaukseen putkea, jolloin anodijännite pääse pääteputkien anodeille vasta kun tasasuuntausputki on lämmennyt. Tämä on pikkusen "mielipide" asia sillä jotkut teknikot sanovat että stand by on ehdoton jokaiseen putkivahvistimeen toiset taas ovat sitä mieltä että ainoastaan korkeilla jännitteillä 500-2000V toimivat tarvitsevat standby kytkimen"
FensonGibder
12.10.2008 22:25:07 (muokattu 12.10.2008 22:26:35)
Oikean putkivahvistimen tunnistaa siitä, että se maksaa yli 1500 euroa.

Eiks jeh.

Edit* kiitän tyhjentävästä vastauksesta.
Sälski
12.10.2008 22:26:40

Mulla olisi toi randalli tuolla torilla ;) Hyvä vehjem.. Vai mitä muilla on sanottavaa?
Q: Why does nobody know how to please a woman? - A: Because nobody has a dick made of chocolate which ejaculates money.
sepisti
12.10.2008 22:31:25
Mulla olisi toi randalli tuolla torilla ;) Hyvä vehjem.. Vai mitä muilla on sanottavaa?

Toi, että sisältää orkkis putket, onkin todellinen myyntivaltti:) Vahvistimesta ei osaa sanoa sen kummempaa.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Sälski
12.10.2008 22:34:56

Toi, että sisältää orkkis putket, onkin todellinen myyntivaltti:) Vahvistimesta ei osaa sanoa sen kummempaa.

Hyvässä kunnossa ne on. Voin mä ne tietty vaihtaakkin jos niin vaaditaan..
Q: Why does nobody know how to please a woman? - A: Because nobody has a dick made of chocolate which ejaculates money.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)