Aihe: valveking + maadoittamaton pistorasia 1 2 | |
---|---|
![]() 16.09.2008 18:18:15 | |
Kerro miten kävi tuon nollauksen kanssa. Täällä on sama ongelma Marsun kanssa. Mutta jos et ole sähköasentaja niin suosittelen väliin jättämistä. Vakuutus ei mahda korvata mitään mahdollisia seuraamuksia kun teet laittomia asennuksia. T: Sähköasentaja Nonni. Kytkennät tehty. Ei tarvittu ampulanssia eikä paloautoa. Toiko tuo sitten apua ongelmaan. Hurinat ja räpsymiset eivät ainakaan kokonaan poistuneet. Mut jotenki mun mieli haluaa vain uskoa että hurinat vähenivät. Pitänee siirtyä tonne kylppäriin soitteleen. | |
![]() 16.09.2008 19:23:55 | |
Koitampa kehitellä ratkaisua tuohon ongelmaan ettei tarvii ruveta kaapeleita vaihtaa. Palaan astialle. | |
![]() 16.09.2008 20:20:59 | |
Koitampa kehitellä ratkaisua tuohon ongelmaan ettei tarvii ruveta kaapeleita vaihtaa. Palaan astialle. Oishan tuo hienoo ku löytyis joku ratkaisu tuohon juttuun. Mut eipä tuo bossin gatekaan niin hirveen kallis ole etteikö sitä voisi hankkia. Ongelmahan juurikin on se, että kun ei soita mitään ja irrottaa kädet kitarasta, niin sillon alkaa hurinat ja särinät. Ja tuon hurinan poistoon kai tuo gate on juurikin suunniteltu. Vai onko? | |
![]() 16.09.2008 20:41:46 | |
Pistorasioiden muuttaminen maadoitetuiksi Tätä asennusta ei voi tehdä, jos pistorasialta lähtee johto eteenpäin esim seuraavalle pistorasialle, koska nollajohtimen liittimellä ei ole paikkaa nollaavalle johdonpätkälle. Apuna on käytettävä esim uutta jakorasiaa. Jos johonkin huoneeseen asennetaan maadoitettu pistorasia, on kaikki sen huoneen pistorasiat muutettava maadoitetuiksi, koska muuten voi vikatilanteessa syntyä vaaraa erilaisiin pistorasioihin kytkettyjä sähkölaitteita kosketeltaessa.. Mielenkiintoista tekstiä sikäli, koska kaupoissa on ihan pistorasioita, joissa on enemmän noita liittimiä nollalle kuin kaksi. Onneksi, sillä on huomattavasti vaarallisempaa käyttää suojamaadoitusta tarvitsevia laitteita maadoittamattomassa pistorasiassa, kuin käyttää nollattua pistorasiaa. Nollaus ei kuitenkaan poista noita suhinoita ja kohinoita käsittääkseni siinä määrin, mitä ihan keskukselta asti vedetty keltavihreä, eikä se missään nimessä ole täysin riskitön - kuten ei sähkö ikinä missään muodossa ole. Nollauksen suurin vaara on siinä, että jos nollajohto irtoaa jostakin matkalta, muodostuu pistorasiaan kytketyn laitteen runko osaksi virtapiiriä. Eli jos laitat kätesi laitteen päälle ja toisen käden esim. patteriin JA nollajohto on jostain syystä irronnut - ei tunnu kivalta. Nollajohtimen irtoaminen on kuitenkin sen verran harvinaista, että suurempana riskinä pidetään sitä, että itse laite hajoaa. Viallinen laite suojamaadoittamattomassa pistorasiassa on siis suurempi riski. | |
![]() 16.09.2008 21:22:35 | |
Oishan tuo hienoo ku löytyis joku ratkaisu tuohon juttuun. Mut eipä tuo bossin gatekaan niin hirveen kallis ole etteikö sitä voisi hankkia. Ongelmahan juurikin on se, että kun ei soita mitään ja irrottaa kädet kitarasta, niin sillon alkaa hurinat ja särinät. Ja tuon hurinan poistoon kai tuo gate on juurikin suunniteltu. Vai onko? Jos kitaran signaalitiellä on paljon kohinaa ym. tuottavia efektejä (mm. säröpedaalit), niin näissä tapauksissa voi olla hyvä konsti laittaa gate efektilenkkiin, jos sellainen löytyy. Lähtökohtaisesti gatea ei IMO olla keksitty surkean maadoituksen tuottamiin ongelmiin. Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!! | |
![]() 16.09.2008 21:34:10 | |
Nollauksen saa käsittääkseni nykyisin tehdä. Tuo laki on muuttunut vissiin muutamaankin otteeseen, mutta käsittääkseni myönteinen kanta on viimeisin. Huoneen kaikki rasiat tosin pitää nollata kerrasta, kuten sanottu ja sen tekijän pitäisi samaan tapaan olla ammattilainen. Sinänsä en tuollaista itse menisi tekemään, koska jos sattuu jotain, voi olla varma, ettei vakuutusyhtiö sitä korvaa. Ja huonoimmassa tapauksessa vakuutusyhtiö on pienin murheista. Kysyin tuossa viime talvena sähkäriltä, että paljonko maksaa nollaus, ja hän sanoi hinnaksi 16 euroa/rasia. Siitä hinnasta mä en kyllä itse mitään riskejä ottaisi. | |
![]() 16.09.2008 21:41:21 | |
Kysyin tuossa viime talvena sähkäriltä, että paljonko maksaa nollaus, ja hän sanoi hinnaksi 16 euroa/rasia. Siitä hinnasta mä en kyllä itse mitään riskejä ottaisi. Oikeestiko noin halpaa? Mitenköhän iso työ olisi kunnolla maadoittaa kaikki huoneen rasiat. Pitäisi vissiin seiniä repiä? You Can't Put Your Arms Around a Memory | |
![]() 16.09.2008 21:45:07 (muokattu 16.09.2008 21:46:14) | |
Oikeestiko noin halpaa? Mitenköhän iso työ olisi kunnolla maadoittaa kaikki huoneen rasiat. Pitäisi vissiin seiniä repiä? Jos sähköt on vedetty muoviputkissa, niin kuulemani mukaan ei ole mikään iso juttu vetää taululta asti kunnon maadoitukset. Ketjuun kirjoittanut nimimerkki cuthbert (sähköasentaja?) varmaan osaa sanoa onko näin ja paljonko suurinpiirtein kustantaa. | |
![]() 16.09.2008 22:17:47 | |
Jos sähköt on vedetty muoviputkissa, niin kuulemani mukaan ei ole mikään iso juttu vetää taululta asti kunnon maadoitukset. Ketjuun kirjoittanut nimimerkki cuthbert (sähköasentaja?) varmaan osaa sanoa onko näin ja paljonko suurinpiirtein kustantaa. Tuo riippuu ihan täysin kohteesta. Jossakin voi mennä nätisti muoviputkessa ja lyhyellä matkalla. Jossakin voi olla kiinteät johdot seinän sisällä metrikaupalla. Jossakin keskuksessa on jopa mahdollista, ettei maadoitusjohtimelle ole tilaa. Soita sähkömies paikalle tutkimaan tilannetta. Työ maksaa luultavasti noin 40-50e/h. | |
![]() 16.09.2008 22:32:23 | |
Kysyin tuossa viime talvena sähkäriltä, että paljonko maksaa nollaus, ja hän sanoi hinnaksi 16 euroa/rasia. Siitä hinnasta mä en kyllä itse mitään riskejä ottaisi. Omalla kohdallani ei ollut kyse mistään hirveen suuresta riskista. Olen kuitenkin sähköalan (elektroniikka-asentaja) koulutuksen ammattikoulussa saanut. Ja noita pistorasioita on asenneltu enempikin. Tosin en ole sähköasenta, eikä minulla ole valtuuksia tehdä tuollaisia asennuksia. Eihän tuo olisi kovinkaan suuri homma jos vetäisi sähkökeskuksesta uudet johdot soittohuoneeseen välikaton kautta ja pistäisi vaikka pinta-asennuksena yhden pistorasian kitarakamoja varten. Ja se valtuutettu sähköasentaja löytyy tuttavapiiristä jotenka piuhojen kytkentäkään tuskin kovin montaa kymppiä kustantaisi. | |
![]() 17.09.2008 17:29:32 | |
Eihän tuo olisi kovinkaan suuri homma jos vetäisi sähkökeskuksesta uudet johdot soittohuoneeseen välikaton kautta ja pistäisi vaikka pinta-asennuksena yhden pistorasian kitarakamoja varten. Ja se valtuutettu sähköasentaja löytyy tuttavapiiristä jotenka piuhojen kytkentäkään tuskin kovin montaa kymppiä kustantaisi. Huomioi, että huoneen kaikki pistorasiat pitää muuttaa maadoitetuiksi. Eli se pikkuhommakin muuttuu vähän isommaksi. | |
![]() 17.09.2008 18:00:05 | |
Kumma kyllä , en ole kauheasti häiriöissä eroja huomannut maadoitetuilla ja maadoittamattomilla rasioilla .........vaikka sähköasentaja minäkin olen. Kitaraan kannattaa käyttää myös huomiota, alumiiniteippi tai vastaava faradaynhäkkyräviritys konehuoneseen jeesaa jonkinverran ja sitten loistelamput ja muut vimpaimet vaffarin/kitaran läheisyydessä vaikuttavat aikas paljon. Tuo nollaus aika arveluttava viritys , toimiihan se mutta jos se nollajohdin sattuu katkeamaan niin pamahtaa täydet pöhinät suoraan näpeillle ja sinusta tulee osa valtakunnan verkkoa. (niinkuin joa aikasemmin mainittiin) Erillisellä maadoitusjohtimella tuota vaaraa ei ole. Kyllä minä duunaisin uudet narut. Putkiasennuksena "pitäisi" olla aika helppoa.... Tunteella päin vittua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)