Aihe: Wilkinson Tremolo
1 2 3
JuSu
16.09.2008 10:26:37
Mulla menee wilkinsonin kanssa tunti, mutta yleensä siihen sisältyy kahdet vaipan vaihdot.

Omien vai jälkikasvun?
Juniper
16.09.2008 10:41:34
Ahaha 2min? Minulla menee kiinteätallaisen Gibsonin kanssa vartti, floikallisen Jacksonin kanssa koko ilta ja hermot.

Lukittavat virittimet nopeuttaa kielten vaihtoa aivan hemmetisti.
Lukko auki, kieli pois -> Uusi kieli sisään, kevyt kiskaisu kielestä, että kiristyy sopivasti-> lukko kiinni-> viritys(yleensä nuppia tarvii kääntää n. kierros) ja sama toistetaan lopuille kielille.
Lopuksi sistitään sivuleikkureilla kielten päät.
pnorman
16.09.2008 10:43:19 (muokattu 16.09.2008 10:43:39)
Omien vai jälkikasvun?

Jälkikasvuun viittasin, mutta kyllähän tosi mies joutuu kalsarit vaihtaan kerran tunnissa.
pnorman
16.09.2008 10:44:33
Lukittavat virittimet nopeuttaa kielten vaihtoa aivan hemmetisti.
Lukko auki, kieli pois -> Uusi kieli sisään, kevyt kiskaisu kielestä, että kiristyy sopivasti-> lukko kiinni-> viritys(yleensä nuppia tarvii kääntää n. kierros) ja sama toistetaan lopuille kielille.
Lopuksi sistitään sivuleikkureilla kielten päät.

Paljonko lisäaikaa menee jos venytät kielet valmiiksi ettei peli mene heti epikseen?
Twinkle
16.09.2008 13:02:01
Saivarrellaanpa hieman, ei mitään henkilökohtaista. Mua on pidemmän aika kummastuttanut kun jengi puhuu, että vire pysyy lukittavien virittimien kanssa paremmin. Eikös tossa ideana oo vaan lukita kieli virittimen tappiin kiinni, jolloin sitä ei tarvitse kiertää montaa kierrosta tapin ympärille ja kielten vaihto helpottuu ja nopeutuu?

No tässäkin tapauksessa miten lukkovirittimet ja kielilukot eroaa toisistaan? Toisessa on kyllä satula välissä mutta sekin jos on "rasvattu" kunnolla niin se ei vaikuta siihen kielen liikkuvuuteen, oli ne kielet lukittuna tappiin tai virittimiin.

Voi olla että olen ymmärtänyt väärin mitä tarkoitat, mutta kyllä ne lukkovirittimet vaikuttaa vireen pitävyyteen ainakin kammetessa jos kaikki muutkin jutut on kunnossa. Lisäksi ne tosiaan vähentää sitä klappia mikä siellä tapin ympärillä on, joten siinä virittämisessä muuttujia on vähemmän. ts. eivät anna periksi tapin ympäriltä ja muutenkin sitä venyvää materiaalia on vähemmän.

Näin minä olen asian kokenut.
Antroid
16.09.2008 16:53:57 (muokattu 16.09.2008 19:26:30)
No tässäkin tapauksessa miten lukkovirittimet ja kielilukot eroaa toisistaan? Toisessa on kyllä satula välissä mutta sekin jos on "rasvattu" kunnolla niin se ei vaikuta siihen kielen liikkuvuuteen, oli ne kielet lukittuna tappiin tai virittimiin.

Voi olla että olen ymmärtänyt väärin mitä tarkoitat, mutta kyllä ne lukkovirittimet vaikuttaa vireen pitävyyteen ainakin kammetessa jos kaikki muutkin jutut on kunnossa. Lisäksi ne tosiaan vähentää sitä klappia mikä siellä tapin ympärillä on, joten siinä virittämisessä muuttujia on vähemmän. ts. eivät anna periksi tapin ympäriltä ja muutenkin sitä venyvää materiaalia on vähemmän.

Näin minä olen asian kokenut.

Satulahan tässä on avainasemassa. Huvittaisi joskus kokeilla roller-tallaa stratossa ja kokeilla toimiiko se. Toi pointti, että tiukasti divebombatessa kielet voivat löystyä niin paljon, että ne pääsevät vähän liikkumaan tapissa voi olla ihan huomionarvoinen asia, joka puoltaa lukkovirittimien käyttöä ja selittää tota vireen vaihtelua siinäkin tilanteessa, että normivirittimisessä skebassa vire menee pieleen kampityöskentelyn takia siitäkin huolimatta että satula on kunnossa. Saivarteluni lähti liikkeelle siitä kun tuntuu joskus siltä, että jengi tunkee ainakin PRS:n McCartyihin ynnä muihin vastaaviin kiinteätallaisiin lukkovirittimiä klusonien tilalle kun pitävät vireen muka paremmin.
Antti1
16.09.2008 16:59:51
Tallahan tässä on avainasemassa.

Ja varmaankin puhutaan jälleen satulasta, eikä tallasta? :)
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Antroid
16.09.2008 19:26:17 (muokattu 16.09.2008 19:26:48)
Ja varmaankin puhutaan jälleen satulasta, eikä tallasta? :)

Ajattelemattomuusvihre. Kyllä vaan. Editoidaas.
Lenoldinho
16.09.2008 19:34:59

Täällä on Tokain Prs-kopiossa wilkinsonin talla, on kyllä hyvin toiminut.
Humu
04.10.2008 14:47:06
Oliko Wilkinsonilla talla, joka lukittui kiinteäksi silloin, kun kampea ei käytä vai muistanko väärin? Siis en tarkota mitään kielilukollista tallaa
Jos muistan väärin, niin tietääköhän joku, mistä tallasta on kyse? Ja toimiikohan toi systeemi?
ReBeat
04.10.2008 15:10:07

Oliko Wilkinsonilla talla, joka lukittui kiinteäksi silloin, kun kampea ei käytä vai muistanko väärin? Siis en tarkota mitään kielilukollista tallaa
Jos muistan väärin, niin tietääköhän joku, mistä tallasta on kyse? Ja toimiikohan toi systeemi?

Olisko ollut Trem-King? http://www.tremking.com/
Antroid
04.10.2008 17:03:20
Olisko ollut Trem-King? http://www.tremking.com/

Vaikuttaa täydelliseltä. Onko jollain kokemuksia tosta? Vasurina ei vaan taida saada toistaiseksi. :/
Kontiak
04.10.2008 23:46:16

Tarkoitatkohan Wilkinsonin Convertible -tallaa(tai VS100-CV)? Siinä talla muuttuu kelluvaksi kun kampea pyöräyttää ja lukittuu takaisin päästämällä se takaisin. Säädöt pitää olla melko tarkasti että se lukitustappi sattuu siihen reikään niin että vire ei muutu.
Humu
05.10.2008 03:53:15
Tarkoitatkohan Wilkinsonin Convertible -tallaa(tai VS100-CV)?

Tais olla toi juuri?! Toi Tremking vaikuttaakin aika hyvältä?!
Vladi
13.10.2013 19:11:51 (muokattu 13.10.2013 19:12:41)
Nostellaanpa tätä, niin ei tarvitse uutta ketjua aloitella.

Charvelissani on Wilkinson VS100 tyylikkään mustana. Vaihdoin siihen Graph Techin tallapalat ja säädin soitettavaan kuntoon koko höskän. Kielet meinaavat kuitenkin olla turhan alhaalla ja tietyillä kielillä sointi tahoo loppua aivan liian aikaisin kesken. Tallapalat alkavat olla jo niin korkealla, että fiksumpi ratkaisu olisi koko tallan nosto.

Yritettyäni nostaa tallaa noin kymmenellä eri avaimella ja vääntimellä hoksasin, että mahtaakos näissä olla tuumamitoitetut avainkolot? Ei nimittäin löydy minun kolmesta työkalupakista sopivaa kuusiokoloavainta, vaan se on aina joko liian pieni tai liian iso. Saako rautakaupasta tuumaversioita vai pitääkö ruveta jostain erikoisemmasta paikasta tilailemaan?
ReBeat
13.10.2013 19:53:14 (muokattu 13.10.2013 19:55:53)

Vladi: Wilkinson VS100... kuusiokoloavainta

Epäilisin että kyllä se 3mm saattais olla.

Action (bridge / string height) is adjusted by the two bridge post screws located at the front edge of the bridge (illustration). Using the larger 3mm allen wrench, turn the screws clockwise to lower the bridge, and counterclockwise to raise it. Also, it's a good practice to alternate between the two screws, taking no more than turn at a time.
Individual string height is adjusted by the two small Allen screws on each of the six bridge saddles. First loosen the saddle screw and then, using the smaller 1.5mm allen wrench, turn the screws clockwise to lower the saddle, and counterclockwise to raise it.

Tosin piezo-Wilkinsonista toi teksti mutta varmaan samat. Niin ja ainakin osassa VS100 talloista on lukittavat tolpat (tyyliin Edge / Lo-Pro ). Lukitus on myös 1,5mm.
Midrange
13.10.2013 20:06:29
Onko tuo Wilkinson joka tekee talloja sama yhtiö joka tekee niitä partateriäkin?
20% soittamista ja 80% muusikoiden.nettiä
Vladi
13.10.2013 20:49:23
ReBeat: Epäilisin että kyllä se 3mm saattais olla.

Tosin piezo-Wilkinsonista toi teksti mutta varmaan samat. Niin ja ainakin osassa VS100 talloista on lukittavat tolpat (tyyliin Edge / Lo-Pro ). Lukitus on myös 1,5mm.

Hmm, vaikuttaakohan asiaan se, että tuo kitara on vuodelta 1996? Mulla on kuusiokoloavainsetti, joka taitaa olla millin välein noita avaimia ja mikään niistä ei sovi, vaan noihin koloihin tuntuisi menevän joku välimalli. Voisi varmaan kysäistä yhdeltä soitinrakentajatutulta vielä.
jniska
13.10.2013 21:34:49
Vladi: Hmm, vaikuttaakohan asiaan se, että tuo kitara on vuodelta 1996? Mulla on kuusiokoloavainsetti, joka taitaa olla millin välein noita avaimia ja mikään niistä ei sovi, vaan noihin koloihin tuntuisi menevän joku välimalli. Voisi varmaan kysäistä yhdeltä soitinrakentajatutulta vielä.

Vladi, niinkuin joskus viestissä mainitsin, sun Wilkinsonissa on tuumamitoitus.
Tarvitset tuumakoon kuusiokolonavainsarjan.
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Vladi
13.10.2013 21:36:30
jniska: Vladi, niinkuin joskus viestissä mainitsin, sun Wilkinsonissa on tuumamitoitus.
Tarvitset tuumakoon kuusiokolonavainsarjan.

Jeps. Saako näitä ihan normaalista rautakaupasta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)