![]() 23.08.2008 15:14:00 | |
---|---|
Ei kiinnosta. Enemmänkin kiinnostaa kallis kitara, joka on tehty USAssa ja sellaiset firmat, jotka toimivat oikeilla pelisäännöillä. Tosin sorruin tilamaan 400 euron halpakepin kylläkin.. | |
![]() 23.08.2008 17:36:16 | |
Jemi vois olla aika hauska runnottava keikalla. eli jee. Musical violence since '05 Kiinnostaisiko Valvetronix? | |
![]() 23.08.2008 17:39:26 | |
No kiinnostaa. Ehdottomasti. Joku LP Custom tai gold top, PG tai JEM, miksei joku raflaava ei-ihan-perus-strato. Lämmitellään, antaa muhia ;-). -Up The Irons!- | |
![]() 23.08.2008 18:46:14 | |
plajonko nuo maksaa?kiinnostaisno nuo rickenbacker kopiot ja hollowbodyt tosi paljon. | |
![]() 23.08.2008 19:12:57 | |
Ei kiinnosta, valitettavasti. Ilmoitin jo Wolf-threadissa etten näe mitään syytä roudata Suomeen yhtään enempää jouskareita ja ritsoja. Nämäkin "Harley Bentonit" saavat siis jäädä Kiinaan tehtaalle. Lapa-mallista päätellen kyseisiä värkkejähän nuo ovat... eli puutavaran tuhlausta :) Mä oon kyllä sinänsä ihan samaa mieltä. Monesti nuorena ja köyhänä (kuulun ainakin puoliksi näihin), tulee helposti koukutus ostaa halpaa (tai oikeammin "halvempaa"). Oikeasti kuitenkin noihin halpiksiin menee rahaa vain hukkaan. Parempi säästää ja ostaa kunnon kamaa. Itse muutaman halvan vahvarin ostaneena on mennyt hirveästi rahaa kankkulan kaivoon. Näin nopeasti laskettuna 200€+330€+200€, eli 730 €. Tällä hetkellä soittelen Fender Champion 600:lla joka on tuohon 200 € hintaan lyömätön. Jos en olisi muita halpiksia ostanut, voisin jo soitella ihan kunnon pelillä. Tosin tuon lisäksi on vielä Vox AD-50vt kakkosvahvarina, mutta anyway. Kun olisi jo aluksi ostanut sen Voxin putkivahvarin, ei tarvitsisi nyt miettiä, mistä rahaa repii kunnon bändivehkeeseen. Säästäkää, mutta älkää väärissä paikoissa. ;) You Can't Put Your Arms Around a Memory | |
![]() 23.08.2008 19:23:53 | |
Ei kiinnosta, valitettavasti. Ilmoitin jo Wolf-threadissa etten näe mitään syytä roudata Suomeen yhtään enempää jouskareita ja ritsoja. Nämäkin "Harley Bentonit" saavat siis jäädä Kiinaan tehtaalle. Lapa-mallista päätellen kyseisiä värkkejähän nuo ovat... eli puutavaran tuhlausta :) Olen täysin samaa mieltä. Köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa. sutiojrikellA | |
![]() 23.08.2008 19:31:02 | |
Jemin voisin itekkin tilata. ennen kuin tilailette noita jemejä niin kattokaapa tämä keskustelu läpi: http://www.jemsite.com/forums/f18/c … -thing-72285.html?highlight=autopsy tuossa siis kuvien kera chibanezin purku. kaularautaa noissa tuskin on. yleensä vain joku mutteri siinä paikalla. | |
![]() 23.08.2008 21:14:53 | |
kaularautaa noissa tuskin on. yleensä vain joku mutteri siinä paikalla. Tämä oli kyllä tämän viikon paras, ei tähän muuta voi todeta. Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti:
http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/ | |
![]() 23.08.2008 22:14:19 | |
Tämä oli kyllä tämän viikon paras, ei tähän muuta voi todeta. Joo. Tuon todennäköisen(?) valmistajan sivuja kun hieman enemmän tutkii, niin edullisen hinnan perusteet alkaa selvitä. Nämä ovat juuri niitä kaikkein halvimmin tehtyjä kiinan kitaroita, joiden ostamisesta tulee todellakin usein lähinnä paha mieli. Ellei sitten tarkoitus ole rakentaa kaikkea uusiksi. En oikein ymmärrä mikä tämän yrityksen takana on, kun tuo toinenkin hanke on oikein virallisessa Huoneessa vireillä, mutta olenkin tällainen varovainen paska... Jos olen tehtaan laatutason sun muun suhteen väärässä, niin anteeksi kovasti. Ne putkivahvistimet on kyllä aika rankan näköisiä. Varsinkin puna-musta 100W half-stack... "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" | |
![]() 25.08.2008 23:06:53 (muokattu 26.08.2008 07:54:30) | |
Tässä siis sovelletaan perinteistä paljousalennusta. Esimerkiksi perus strato maksaa tällöin alle 30 euroa kiinassa. Jos hyvät speksit löytysi niin aloitetaan kimppatilaus. Jos kitara maksaa alle 30 euroa tai sanotaanko alle satasen oli se missä tahansa burmassa, on sen oltava täyttä paskaa. Tilatkaahan pojat vaan kitaroita Kiinasta, säästäkää selvää rahaa! Ei kannata säästää rahaa parempaan, onhan nää kuiteskii yhtä hyviä kuin alkuperäisetkin kuhan vähän modailee. Kohta näitä on tori pullollaan. Ja kaikkia taatusti myydään nimikkeellä "näitä ei suomessa montaa ole", kuten yhtä itämaan ihmettä tälläkin hetkellä torilla mainostetaan. | |
![]() 26.08.2008 08:35:52 | |
Jos kitara maksaa alle 30 euroa tai sanotaanko alle satasen oli se missä tahansa burmassa, on sen oltava täyttä paskaa. Tilatkaahan pojat vaan kitaroita Kiinasta, säästäkää selvää rahaa! Ei kannata säästää rahaa parempaan, onhan nää kuiteskii yhtä hyviä kuin alkuperäisetkin kuhan vähän modailee. Toivottavasti en riko tjsp. sinua tällä kommentoinnilla, mutta otetaan se riski. Ensi alkuun totean, että mun käsityksen mukaan tuotantokustannukset lähes kaikille kiinassa/indonesiassa sekä vastaavissa halpamaissa tuotetuille kitaroille ovat luokkaa 20-100 euroa. Soitinliikkeestä tällaisen pelin voi lunastaa itselleen n. 70-1000 eurolla. Materiaalit ja alihankintana hankittavat osat nyt eivät tehtaalle maksa paljoa paskaakaan. Kiinassa tehdastyöläisen palkka on alle euro tunnilta. Monissa maissa vielä vähemmän. Otetaan esimerkkikitaraksi vaikkapa kiinassa valmistettu ESP Ltd MH-50, joka näyttäisi maksavan täällä euroopassa ostopaikasta riippumatta hieman alle 300 euroa pikaisella googletuksella. Tätä kitaraa kai pidetään jokseenkin asiallisena laitoksena. Yhdysvalloissa hinta näyttää samaisen pikaisen googletuksen perusteella olevan 250 dollaria eli noin 170 euroa. Napataan tästä 170 eurosta kauppiaan osuudeksi rennosti 30%, jäljelle jäävästä hinnasta valmistuttajalle (esp) myös 30 prosenttia ja vielä jäljelle jääneestä hinnasta kitaran varsinaisesti valmistaneelle taholle 20 prosenttia. Kuulostaako täysin kohtuuttomalle tässä vaiheessa? Mitä edullisemman luokan kitara, sitä pienempiä nämä summat pääsääntöisesti ovat varsinaisessa valuutassa. Mitä kalliimpi tällaisen kitaran lopullinen kuluttajahinta tulee olemaan, sitä suuremman prosentuaalisen potin kitaran valmistaja kaiken järjen mukaan ottaa itselleen. Toki jossain vaiheessa tulee raja vastaan ja marginaalit alkavat pienentyä jonkin verran kun kuluttajat alkavat odottaa korkeamman hintaluokan kitaroilta esimerkiksi merkkiosia ja muuta vastaavaa. Mutta se lopullinen summa joka tämän järkyttävän suurpiirteisen (oikeasti, minustakin tämä alkaa olla jo liiankin suurpiirteistä) laskelman jälkeen jää viivan alle n. 65 euroa. Todellisen summan veikkaan olevan kevyesti alle 50 euroa. Tuolla 65 eurolla vastaavan kitaran saa varmasti kimppatilattua suomeen. Lähetyskulut, tullit ja verot vain päälle. Sama pätee pitkälti muihinkin vastaaviin kitaroihin. Sen 900 euroa maksavan kiinassa/indonesiassa jne. valmistetun ESP Ltd:n valmistuskustannukset eivät ole merkittävästi suuremmat kuin esimerkkikitaran. Puhutaan ehkäpä muutamista kympeistä. Toki sillä alle 50 eurolla voi valmistuttaa hyvän tai huonon kitaran. Nuo ESP Ltd:t kai menevät siihen "parempien kitaroiden" koriin. En näkisi kuitenkaan mitään syytä alkaa teilata näitä edullisia kitaroita _pelkästään hinnan takia_. Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki. | |
![]() 26.08.2008 09:54:22 (muokattu 26.08.2008 09:55:05) | |
Sen 900 euroa maksavan kiinassa/indonesiassa jne. valmistetun ESP Ltd:n valmistuskustannukset eivät ole merkittävästi suuremmat kuin esimerkkikitaran. Onkohan se nyt ihan noin kuitenkaan? | |
![]() 26.08.2008 14:14:21 | |
Onkohan se nyt ihan noin kuitenkaan? Ne "kalliimmat kitarat" tehdään samoissa tehtaissa samojen työntekijöiden toimesta kuin nämä "halpikset". Materiaalit ovat käytännössä samoja. Ainoan merkittävän eron tekee se, että joihinkin kitaroihin laitetaan sitten ulkopuolisilta tahoilta hankittavia/lisensoitavia merkkiosia, joiden valmistus taas puolestaan itsessään ei maksa alunperin juuri mitään. Ammattitaitoinenkin työvoima on niin käsittämättömän halpaa vaikkapa nyt sitten kiinassa tai indonesiassa ettei siitä merkittäviä eroja synny millään. Vaikka kalliimman, spekseiltään työläämmän ja koristellumman kitaran tekoon käytettäisiin tuplasti työtunteja kuin halvempaan serkkuunsa, ei kokonaiskustannus työn osalta silti nouse kuitenkaan kuin ehkä sen kympin tai korkeintaan kaksi. En edelleenkään sano etteikö tuollainen (tässä nyt aika pahasti määrittelemätön) kitara hyvinkin voisi jollain kierolla tavalla olla "hintansa arvoinen" jos se on hyvin suunniteltu ja toteutettu. Mutta kun laitat tarpeeksi ison tilauksen vetämään niin kiinanmaalla tehdas tuprauttaa samanlaisia soittopelejä ulos hyvin alhaisella kappalehinnalla. Näistä jutuista on kyllä jopa täällä kauniissa internetissäkin järkyttävän vähän tietoa, (tai sitten en itse vain löydä sellaista) joten en pysty mitään kovaa evidenssiä ihan suoralta kädeltä tähän nyt heittämään. Koitan katsoa vielä jos jostain löytyisi tarkemmin. Onko tässä nyt sitten muuten tuota tilausta tarkoitus suunnitella tehtäväksi tosiaan tuonne Sunsmilelle? Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki. | |
![]() 26.08.2008 14:24:53 | |
Mikä minäkään olen moralisoimaan, mutta monilla kitaran ostajilla myös eettiset asiat painaa vaakakupissa. En haluaisi soitinta, jonka lapset ovat tehneet alle euron päiväpalkalla... Mutta vika voi olla myös mussa... -rock'n'roll ain't dead, but if I'd be him, I'd commit a suicide- | |
![]() 26.08.2008 15:28:08 | |
Mikä minäkään olen moralisoimaan, mutta monilla kitaran ostajilla myös eettiset asiat painaa vaakakupissa. En haluaisi soitinta, jonka lapset ovat tehneet alle euron päiväpalkalla... Mutta vika voi olla myös mussa... Mieluummin jättäsit sen euronkin antamatta? | |
![]() 26.08.2008 15:38:31 (muokattu 26.08.2008 15:39:26) | |
Olen täysin samaa mieltä. Köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa. Ihan miten vaan. Mun Wolfi on kyllä mun paras kitaraostos hintaansa nähden. Eikä vain hintaansa nähden, vaan se on oikeesti hyvä keppi. Ihan ok sointi, hyvä soittaa, rauta toimii ainakin vielä, eikä tollasen kiinteän tallan vaihto nyt paljoa maksa, virittimet on hyvät. Mikit ihan ok mutta kiertoherkät; Teslan mikkisetti maksaa pari kymppiä. Treeneissä mä tolla aina soittelen, vaikka olis toi Gibsonikin. Tollasta kiinalaista ruoskaa mä en kuitenkaan alkaisi tilaamaan. Sieltä tulee tota piraattikamaa josta ei taas oo yhtään mihinkään. Toi Wolfit ainakin on oikeita kitaroita. | |
![]() 26.08.2008 15:39:25 | |
On asia erikseen kun Ibanez/Yamaha/Ltd/ tai joku muu merkki pistää lapaan oman logonsa. Silloin valmistuttaja itse hoitaa osaltaan laaduntarkkailun jotta ostavat asiakkaat saavan vastinetta rahoilleen (en laske tähän sarjaan Behringeriä enkä esim Harley Bentonia). Näitä halpoja kitaroita ostaessa jo tietää mitä siihen sijoitetulla rahalla saa. Ja varmasti tuotantohinnat siellä jossain ovat reilusti alle satasen mutta mitä sitten? Kuluttajansuoja on aika mitätön matti meikäläisen tilatessa määrän x kitaroita tänne peräpohjolaan. Ja miten niin nämä mainitut tehtaat on aina niitä samoja joissa kaikki Ibanezit ja muut Ltd:t tehdään. | |
![]() 26.08.2008 17:04:04 | |
Tolla hintaa voi pistää rokkistaran elkein skitan palasiksi jokaisella keikolla ja ehkä polttaa toisen... | |
![]() 26.08.2008 17:12:30 | |
Tolla hintaa ei ees viitti vaivautua tukemaan tollasta paskaa. SDMF | |
![]() 26.08.2008 22:05:07 | |
Mieluummin jättäsit sen euronkin antamatta? Totta, eihän sillä tuetaakaan riistoyhtiöitä ja lapsityövoiman hyväksikäyttöä, vaan autetaan niitä onnekkaita jotka töihin ovat päässeet... Tilatkaa mulle kymmenen, tuskin soitan, mutta haluan antaa tukeni kiinalaisille lapsia... -rock'n'roll ain't dead, but if I'd be him, I'd commit a suicide- | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)