![]() 19.07.2008 12:37:06 | |
---|---|
Mä taas kuulisin mikä niissä 3 euron Round Wound -seteissä on vikana? Ostin niitä muutama vuosi sitten 3 kpl 18 setin laatikkoa Tompalta kun olivat halvimpia mitä löytyi, ja noilla nyt on soiteltu ihan tyytyväisenä. Kohta ne alkavat loppua ja vaihdan merkkiä jos täällä on yleisesti tiedossa että joku saman hintaluokan satsi on oleellisesti parempi. Ei ne ainakaan helposti katkea, likaantuvat ehkä. Soundista en oikein tiedä, luulen että ne soi ihan kohtalaisesti. Shut Up 'n Play Yer Guitar | |
![]() 20.07.2008 12:35:40 | |
Laitoin juuri äsken ensimmäistä kertaa punotun G:n sähkökitaraan ja... Soi muuten paljon paremmin muiden punottujen kanssa! Meikä pitää tästä :p | |
![]() 20.07.2008 12:56:49 | |
Käytin joskus D'addarion EXL115W settiä kitaroissa, mutta ei se G tuntunut kestävän. Soundi ja tuntuma oli kyllä kiva, mutta kun melkein joka reeneissä tai keikalla meni G poikki, niin meni maku. LÄhetin jopa tehtaalle reklamaation aiheesta ja sain hyvityksenä kokonaista yhden (1) paketin kieliä. Käytin tota settiä Telessä ja Firebirdissä, joten ei varmaankaan ollut kiinni kitaran säädöistä se kestävyys. | |
![]() 20.07.2008 13:37:36 (muokattu 20.07.2008 13:38:12) | |
Mulla oli aika pitkään punottu G ja sen venyttely on kyllä pirun hankalaa vaikka kuinka treenaisi "bendi-lihaksia" ja vaahtoisi m.netin forumilla että "kyllä se venyy ja paukkuu". Sitä saa tietysti bendata hemmetin paljon pidemmälle että päästään samaan kuin punomattomalla, eikä ainakaan meikän sormet tuntuneet tottuvan siihen vaikka kuinka koitti treenata "bendi-lihaxia" ja venytteli ja paukutteli. Ehkä jos opettelis soittelemaan esim. doublestopit pelkästään b ja e kieliltä niin vot. Mutta kun en opettele. Siihen on ihan hyvä syy minkä takia yleensä sähkiksen seteissä ei ole punottua G:tä ;) MUTTA: se tosiaan soi pirun paljon paremmin ja puhtaammin ja helpompi saada intonaatio kohilleen matalemmissa vireissä. Eli jos kokee ettei tarvitse (kovin paljoa ja useasti) bendailla ko. kieltä niin sitte siitä vaan. PS. Siis kokeile ihmeessä pari kuukautta. Mistä sitä tietää vaikka toimis. Lahtelaista, totta kai | |
![]() 20.07.2008 14:46:00 | |
Eli sulla ei ollut intonaatio-ongelmaa ton punomattoman kakskymppisen kanssa? Täytyypi testata D-virekitaraan, nyt on punottu 22 kiinni ja vähän hankala on. Punottu 20 oli parempi, mutta napsui poikki hetikohta arvatenkin ohuen sisuslangan takia. Minulla on käytössä punomaton 22. Intonaation kanssa ei yllättäen tullut ongelmia käännetyn tallapalan kanssa. Satula tosin pitäää laittaa, saa nähdä milloin jaksaa... Epäilen, siis saatan olla | |
![]() 20.07.2008 14:49:47 | |
Minulla on käytössä punomaton 22. Intonaation kanssa ei yllättäen tullut ongelmia käännetyn tallapalan kanssa. Satula tosin pitäää laittaa, saa nähdä milloin jaksaa... Mä kokeilin punomatonta 24-kieltä ja sitä ei saanut vireeseen. Tosin tossa mun D-virekitarassa on übersimppeli Gotohin wraparound-talla, jossa on yksi säädettävä tallapala g- ja h-kielille, joka hieman rajoittaa tota kielivalintaa. Mutta musta se 24 kyllä soundaskin pasnalta. God's away on business | |
![]() 21.07.2008 09:12:46 (muokattu 21.07.2008 22:16:47) | |
Punottu g on kiva, esim. puoliakustisessa tullut käytettyä. Mitään hirveitä bendejähän sillä ei tehdä, mutta eipä aina tarvi. Soundi vaan jotenkin miellyttää. Nyt on tosin pähkäilyn alla laitanko pääasilliseen keppiini flatwound setin vai jatkanko roundeilla. Ja lisää valinnan vaikeutta tuo flattisetin kaksi g-kieltä; löytyy sekä punottu että punomaton. Missä flättisetissä on näin? Tai siis, onko jossain muussakin kuin niissä Pyramidin über-kalliissa versioissa (Custom Shopista ostin Pyramidit ja niissä oli; vaan Thomannin versioissapa ei ollut). Oon jo muutamankin hetken hakenut flättejä joissa ois punomaton G. Edit: Siis että missä seteissä on molemmat G:t, kun oon sellasia etsinyt. Perkelefantti. | |
![]() 21.07.2008 12:00:32 | |
.012 .016 .024w .032w .042w .052w Tommosta settiä pääasiassa käytän. En ole löytäny merkkiä jossa ei olis joku kieli katkennu alle kahden tunnin soittelun. En ole huomannu punotussa geessä mitään ongelmia omassa käytössä. Kalju juntti #1 KooAalla ei ole merkitystä sukupuoliyhteyden onnistumiseen. The R.I.P.Off | |
![]() 15.10.2008 18:16:56 (muokattu 15.10.2008 18:21:06) | |
Missä flättisetissä on näin? Tai siis, onko jossain muussakin kuin niissä Pyramidin über-kalliissa versioissa (Custom Shopista ostin Pyramidit ja niissä oli; vaan Thomannin versioissapa ei ollut). Oon jo muutamankin hetken hakenut flättejä joissa ois punomaton G. Edit: Siis että missä seteissä on molemmat G:t, kun oon sellasia etsinyt. Nostetaanpas vanha ketju. Mua on itseänikin askarruttanut tämä, että ovatko Custom Shopin Pyramidit oikeasti eri kamaa. No, ostin sieltä joskus kesällä tai keväällä 10-465 flättisetin noita pyramideja. Kappas vaan, niissä olikin sekä punottu että punomaton g. Havaitsin noi kelpokieliksi ja tässä taannoin tilasin saitenkatalogista pari kymppisettiä lisää. Tänään kun sain paketin olin vähän hämilläni kun ei punomattomia g-kieliä ollutkaan. Tokihan hintakin oli ollut kympin halvempi settiä kohden, mutta... Muistelin sitten, että Custom Soundsilla ovat väittäneet, että näissä pakkauksissa on joku pieni teksti, joista erottaa oikeat "vääristä". Sakemanneilta tilatuissa kielissä tosiaan luki paketin takana "Manufactured by Pyramid Saiten- und Stimmpfeifenfabrik Junger GmbH" kun taas Custom Shopista ostetuissa teksti oli "Manufactured exclusively for Vintage String Distributors, Maplewood, NJ USA by Pyramid Junger GmbH" Tiedä sitten onko suurempia eroja, kun sama lafka on kielet valmistanut, halvemmassa setissä ei tosin ohuimpien kielten kohdalla lue sanaa "silver plated steel". No, toivottavasti jotakuta muutakin askarrutti tämä asia yhtä paljon kuin meikäläistä. Hyviä kieli kyllä, ainakin ne yli parikymppiä maksaneet, mutta en tiedä ovatko mulle ihan sen arvoisia kuitenkaan. Se hauska ominaisuus näissä on, että ei ole vahvistimen eq:sta paljoa tarvinnut bassoa laittaa, on alataajuuksien sointi ihan toista maata kuin vaikka elixireissä. "I think I fucked your girlfriend once, maybe twice, I don't remember" | |
![]() 16.10.2008 11:15:26 | |
Punottua g:tä tulee täälläkin käytettyä.. Vireen tosin ollessa B on hieman paha löytää toimivaa settiä jossa ei olisi punottua G-kieltä. ;) 56-13 tällä hetkellä setti, lieneekös siinä sitten 22w-24w tuo g-kieli..? Ei pysty muistamaan.. Vireen lisäksi plussia itselle tuossa punotussa g:ssä on parempi vireisyys (punomattomalla g:llä. etenkin näillä mataluuksilla, meni hermot melko vikkelään), tuo aiemmin mainittu istuminen paremmin matalien kielien sekaan, sekä tietysti kesto / jäykkyys.. Oma soittotyyli on melkoista takomista (kitarahan on kuitenkin lyömäsoitin) ja sisältää melko paljonkin sahausta ymv nopeaa renklausta, tästä syystä digailen myös, että se g istuu mukavasti sinne alapään sekaan, pysyvät hajotetut soinnut ymv läpät ikään kuin paremmin kasassa. Lead-touhuja ei tule erityisemmin harrastettua mutta jos sitä punomattomien kielien napsetta tulee kaivattua, voin hyvin soittaa ne jutut kahdelta viimeiseltä kieleltä.. Entisenä seiskamiehenä tuntuu myös loogiselta, että neljä ensimmäistä kieltä ovat punottuja ja kolme seuravaa punomattomia.. Nyt tilanne on sama, on vain se ylin e-kieli napsaistu ikään kuin helvettiin kun ei sille ole kuitenkaan mitään käyttöä itsellä. Ei se koko vaan se tekniikka, ei se tekniikka vaan se voima. | |
![]() 16.10.2008 14:59:29 | |
Mulla Drop-C-vireessä 11-70 setti, josta kolmas kieli vaihdettu punottuun 20. Hyvä puoli on huomattavasti parempi vireisyys eri soinnuilla. Huono puoli raskaampi bendaus. Vaihtaisin takaisin punomattomaan, jos se vaan ei kuulostaisi kamalalta tietyissä soinnuissa. Se on synkkä yö, kun Ynkkä syö. | |
![]() 16.10.2008 15:12:50 | |
kuinka monella käytössä ja miksi ? Kiinnostaisi tietää, mitä lisäarvoa tuolla saa ja miksi nykyisin on päädytty yleisesti punomattomaan? Ite hankin just jazz ja blues soitantaan uuden kitaran Ibanez AF125-AMB ja päätin siihen heti vaihdatuttaa A'ddarion Chorme setin (sellaiset jazz kielet, jotka ovat hiotut sileeksi) jossa tuo kyseinen kieli on punottu. Kaippa tuon vaan tein kun haluan kokeilla miltä nuo tuntuu ja soundaa. - soundi on kyllä ihan miellyttävä ja hyvin soi kieli (kielet). - pendailu kyseisellä kielellä on kyllä (ainakin minulle) tuntumaltaan ihan erillainen kuin punomattomassa ja ei kyllä veny yhtä kepoisasti ja pitkälle mutta en hirveesti tuossa kitarassa harrasta ainakaan mitään rankoja pendejä ja siksi uskalsin päätyä kokeilemaan kyseistä settiä (ei vielä ole ainakaan kaduttanu). | |
![]() 16.10.2008 15:25:58 | |
Olen käyttänyt jo vuosia Burnsin Vistasonic - settiä punotulla g-kielellä(.012-.052 muistaakseni). Kyllä se g-kieli taipuu kokosävelaskeleen verran aika helposti kun jaksaa harjoitella jonkin aikaa. Intonaatio oli paljon helpompi saada kohdalleen, kun aloin käyttämään tuota settiä. Ja saundi on myös paljon tukevampi. | |
![]() 16.10.2008 20:05:10 | |
Mulla Drop-C-vireessä 11-70 setti, josta kolmas kieli vaihdettu punottuun 20. Hyvä puoli on huomattavasti parempi vireisyys eri soinnuilla. Huono puoli raskaampi bendaus. Vaihtaisin takaisin punomattomaan, jos se vaan ei kuulostaisi kamalalta tietyissä soinnuissa. Kestääkö sulla toi punottu 20? Mä katkoin testatessa pari kipaletta samantien. Punomaton 20 kestää kyllä, samoin punottu 22 jo sitten. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. | |
![]() 16.10.2008 23:57:18 | |
Kestääkö sulla toi punottu 20? Mä katkoin testatessa pari kipaletta samantien. Punomaton 20 kestää kyllä, samoin punottu 22 jo sitten. Katkeaa ehkä vähän useammin kuin muut kielet, mutta kestää kyllä useita tunteja soittamista. Kestävyys on siis lähes normaali. Se on synkkä yö, kun Ynkkä syö. | |
![]() 17.10.2008 06:37:45 | |
Aikanaan on tullut punottu G joskus asenneltua .12 -setin ohessa. Kyllähän se kiistämättä näin on, että kyetäkseen nostamaan äänenkorkeutta venytyksellä esimerkiksi sävelaskeleen verran, pitää punottua kieltä punnertaa otelaudalla nauhojen suuntaisesti ainakin 2 cm. pidemmälle kuin punomatonta serkkuaan. Tämä rikkoo soittomotoriikkaa siinä määrin, että enpä koe aiheelliseksi opetella väen vängällä soittamaan jo tutuksi käynyttä instrumenttia uudelleen. Ongelmakseni koitui myös punoksen rispaantuminen, luultavasti voimankäyttöä vaativan venyttelyn seurauksena, jolloin punotun kielen suoma tasapainoisempi sointikaan ei liiemmin lohduta kielen lakatessa soimasta kokonaan. Puhtaissa komppaushommissa punottu G voisi olla hyväkin ratkaisu, mutta oma soitteluni tuntuu pohjautuvan melko vankasti bendailuun. N | |
![]() 17.10.2008 23:36:30 (muokattu 17.10.2008 23:38:24) | |
Ite hankin just jazz ja blues soitantaan uuden kitaran Ibanez AF125-AMB ja päätin siihen heti vaihdatuttaa A'ddarion Chorme setin (sellaiset jazz kielet, jotka ovat hiotut sileeksi) jossa tuo kyseinen kieli on punottu. Kaippa tuon vaan tein kun haluan kokeilla miltä nuo tuntuu ja soundaa. - soundi on kyllä ihan miellyttävä ja hyvin soi kieli (kielet). - pendailu kyseisellä kielellä on kyllä (ainakin minulle) tuntumaltaan ihan erillainen kuin punomattomassa ja ei kyllä veny yhtä kepoisasti ja pitkälle mutta en hirveesti tuossa kitarassa harrasta ainakaan mitään rankoja pendejä ja siksi uskalsin päätyä kokeilemaan kyseistä settiä (ei vielä ole ainakaan kaduttanu). Jäi kokeilu lyhykäiseksi kun tuo punottu g kieli katkes kiristimen päästä, eipä kauaa kestäny tämä setti ehjänä. Eipä mulle enää punottuja g kieliä paitti teräskielisessä akkarissa ja nekin on Elixirit. Sähkiksissä en enää puntottua g kieltä tämän jälkeen käytä ja onpa pendailu miellyttävämpää. Saavat liikkeestä pistää mulle uudet kielet velotuksetta, kyllä noi pitäs kestää vähän enempi kuin 3 päivää. | |
![]() 18.10.2008 15:11:58 | |
Itselläni on tällä hetkellä 60-44-32-20p-15-11 drop C tulitukseen. Aikaisemmin minulla oli tuon 20 sijaan 18, joka oli liianlerppu soittaa ja epävireinen. Eikun paksumpaa kehiin. Punottu 22 ja punomaton 20 tuntuivat parhaimmilta ja jäykkyys tuntui molemmissa olevan sama. Punomaton voitti vertailut, koska jotenkin tottunut että se on punomaton ja vireongelmia ei enää ollut tuon 3. kielen kanssa. Eli tässä tapauksessa makuasia voitti ja pelkästään jäykempää kieltä tarvittiin. Pistipä silmään! 60-setti droppi c:ssä?! Hitto soikoon, mulla on vissii joku 54 tai 56 setti ja droppi a:ssa möykätään ihan helposti. Tänään kyllä vaihdan takas tohon droppi c:hen misä se itelläki on aikoinaan ollu. Jos sais vähän piukkuutta ja selkeyttä tohon soundiin.... | |
![]() 20.10.2008 03:18:54 | |
Täällä on käytössä 70w-54w-36w-24w-16-11 ja vireenä on Eb. Tuo punottu g on ihan mahtavuutta, mikäli ei ole hälyttävän suurta tarvetta venytellä sitä. Soundi pysyy selkeämpänä ja jotenkin tasaisempana tilanteessa kun tilanteessa. Tuntuu aina punomattomalla soittaessa, että vire heiluu minne sattuu. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 20.10.2008 10:41:33 | |
Settiä punotulla g:llä käytän kaikissa kitaroissani, joissa on vibrakampi... joka on useimmiten Bigsby. Se vaan toimii huomattavasti paremmin punotulla, lisäksi silloin voi käyttää Bigsbyn valmiiksi intonoitua alumiinitallaa. Muuten en käytä, paitsi akustisissa, baritonissa ja bassossa. Kantrit venyttelen mieluummin punomattomalla g:llä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)