Aihe: "Huomaamaton" Chorus-pedaali 1 2 | |
---|---|
![]() 03.06.2008 01:11:11 (muokattu 03.06.2008 01:11:59) | |
lähinnä tarkoitin tuolla "huomaamattomuudella" sitä volumetason vaihtelua kun pedaalin polkaisee päälle. Itse olen hurahtanut näihin Maxonin Ibanezille valmistamiin 80-luvun L-sarjaisiin pedaaleihin. Eli Ibanez Master Series (L-series). Tuo omistamani Ibanez BCL Bi-Mode Chorus on nimenomaan hyvä siinä, että se ei vaikuta soundin sävyyn eikä volumeen... pelkästään tuottaa todella märän choruksen. Itseasiassa tuossa pedaalissa on kaksi chorusta samassa rasiassa... onnistuu todella ilmavat 80s pulputukset. Laitan 1. choruksen toimimaan siten, että nopeus (speed) on säädetty hitaaksi ja aalto (width) mahdollisimman jyrkäksi eli lähellä maksimia. 2. chorus on sitten päin vastoin, eli se on nopeampi, mutta tekee loivempaa käyrää. Lopputulos = Lush, breathing, vivid, lively, wet... orgasm-like chorus :) Siispä, voin suositella hyvällä omallatunnolla Maxonin (sekä Ibanezin vanhempia) tuotteita. Unohda nuo Bossit ja Digitechit suosiolla... tone-potikka (tai EQ-potikka) ei todellakaan kuulu chorus-pedaaleihin! Kyseiset värkit sävyttävät perussoundiasi ja sitten koitat korjailla sitä ko. choruksien EQ ja Voice-säädöillä. Nicht gut! Ainoat säädöt mitä chorus-pedaalissa tarvitaan, onpi speed/rate sekä width/depth. Oikeasti hyvä chorus on hyvä! Need a friend? http://www.myspace.com/dimeshred | |
![]() 03.06.2008 03:23:47 (muokattu 03.06.2008 03:34:50) | |
Oikeasti hyvä chorus on hyvä! Noita on varmaan tosi paljon liikkeellä ja saatavilla. :D Mut mut. Yhtä tollasta kahden potikan vehjettä koitin, Voodoo Lab Analog Chorusta. Kaks vikaa: mono ja kohisee liikaa särökäyttöön. Ei toiminu mulle vaikka soundi sinänsä oli ok. Särö+chorus tekee enempi muutenkin kaikkea hassua ylätaajuuksille, joten ton tonepotikan tai eq:n olemassaolo on perusteltua. Kaikki kun ei käytä chorusta pelkkään puhtaan soundin värittämiseen tai hassumuljutteluun. Eiks Sikari-Sakari käytä nykyään jotain MXR:n tuotosta kun sai rahakkaat sponsoridiilit? Mutta tosiaan käyttihän se CH-1 ja CE-5 palikoita mahdottoman pitkään. Juu juu, tiiän. Kuhan sanoin. http://guitargeek.com/rigview/284/ Tossa on toi vanha setti. Näkyy mm. Rock Star-leffassa lähietäiyydeltä. Siitä hokasin ko leffan katoin, itse asiassa, että kaveri on siinä leffassa. :D Kaikkea sitä bongaakin. Sillähän on vissiin MXR:ää ton SD-1 tilalla, oliks se Wylde Overdrive tms. ym. ym. No yhyy. | |
![]() 03.06.2008 11:31:52 | |
Juu juu, tiiän. Kuhan sanoin. http://guitargeek.com/rigview/284/ Tossa on toi vanha setti. Näkyy mm. Rock Star-leffassa lähietäiyydeltä. Siitä hokasin ko leffan katoin, itse asiassa, että kaveri on siinä leffassa. :D Kaikkea sitä bongaakin. Sillähän on vissiin MXR:ää ton SD-1 tilalla, oliks se Wylde Overdrive tms. ym. ym. Juu, tuo oiva elokuvahan on oikea hevitaiteilijoiden kokous: "Steel Dragon features Dokken's Jeff Pilson on bass, Jason Bonham on drums and Zakk Wylde on guitar. The tribute band that gives Wahlberg his start, called Blood Pollution, includes the Verve Pipe's Brian Van Der Ark, Slaughter's Blas Elias and Zakk Wylde bandmate Nick Catanese. Stephan Jenkins of Third Eye Blind also has a small role in the film as the lead singer of a rival cover group. " I regret to tell you that my mental wounds are not healing. In fact, they are driving me quite insane. I shudder to think that I might be going off the rails on a train, which is quintessentially, crazy. | |
![]() 03.06.2008 13:00:12 (muokattu 03.06.2008 13:02:13) | |
bossin vanha basschorus, se ruskeaboksi, paras "mietochorus" mitä skeballe tiedän. Edit: Ei se kai volumeen vaikuta, en ole ainakaan koskaan kiinnittänyt huomiota. Aina pitää postailla, ennen kun edes lukee mitä topicin aloittaja hakee... http://www.mikseri.net/artists/fouraces.69258.php | |
![]() 03.06.2008 13:06:01 | |
Itse en ole vielä sellaista chorus- tai flanger-pedaalia tavannut, joka ei vaikuttaisi volumeen, kun sen polkaisee päälle. Ärsyttävää, mutta sen kanssa on nähtävästi opittava elämään. Vanhat Ibanezit ja Bossit ovat joka tapauksessa parhautta. | |
![]() 03.06.2008 14:54:21 | |
Noita on varmaan tosi paljon liikkeellä ja saatavilla. :D Itseasiassa aika hyvinhän noita liikkuu. Torillakin taitaa olla L-sarjaa Flaser_Phangerilla ja AudioAstronautilla kaupan. CCL, DCL yms. huippuvermeitä. Ok, eipä nuo yhtä yleisiä ole kuin vaikkapa joka Alepasta löytyvä Boss CH-1. Mut mut. Yhtä tollasta kahden potikan vehjettä koitin, Voodoo Lab Analog Chorusta. Kaks vikaa: mono ja kohisee liikaa särökäyttöön. Ei toiminu mulle vaikka soundi sinänsä oli ok. Ok. Itse en ole ymmärtänyt stereo chorusta kitarakäytössä, jossa mennään monolla hyvinkin pitkälle. Toki jos on stereokaappi tai ajaa kahteen kaappiin stereona (tahi pöytään) niin sitten ehkä. Niin ja monessako stereo choruksessa onpi sisäänmeno myös stereona? Särö+chorus tekee enempi muutenkin kaikkea hassua ylätaajuuksille, joten ton tonepotikan tai eq:n olemassaolo on perusteltua. Kaikki kun ei käytä chorusta pelkkään puhtaan soundin värittämiseen tai hassumuljutteluun. Enhän minäkään käytä sitä pelkän puhtaan soundin kanssa. Aika monestikin on tullut Wylde-soundia jäljiteltyä ja hyvin olen pelkillä rate ja depth säädöillä pärjännyt. Efektiketjuhan on tasan niin laadukas, kuin sen heikoin lenkki... Miulla on kaikki pedaalit vahvarin luupissa (paitsi wahi) ja säröt tulevat kaikki vahvistimesta. Erillisiä säristimiä en käytä, mutta fxloopista löytyy kyllä mxr:n vanhempi 6-band equ. Laidallinen Mul Mul! http://www.myspace.com/dimeshred | |
![]() 03.06.2008 15:05:54 | |
Niin ja monessako stereo choruksessa onpi sisäänmeno myös stereona? Kahella kitarallako siihen meinasit soittaa? Eikös se chorus kehitä sen stereoefektin siinä muljutellessaan ääntä. | |
![]() 03.06.2008 19:49:48 | |
Alepasta löytyvä Boss CH-1. Hahaa, paljastit asennevammasi. :D Markan choruksessa ei siis voi olla hyvä soundi sun mielestä, vai onko se vaan coolimpaa jos on joku muu kuin valtamerkin tuote? :D Ok. Itse en ole ymmärtänyt stereo chorusta kitarakäytössä, jossa mennään monolla hyvinkin pitkälle. Ja mikäs ihmeen sääntö tämä nyt muka on. Se on makuasia miten tykkää homman tehdä. Jos oot orkesterin ainoa kitaristi, niin stereohommat on hyvinkin suositeltavia. Jos tykkää. Chorus ja delay avautuu stereona ihan eri tavalla kuin monona ja jotkut muljutukset ei edes toimi kuin stereona (esim. volume panner-efekti, kuulostaa monona tremololta) U2-muljutukset ym. aukee kanssa stereona ihan eri tyyliin. Toki jos on stereokaappi tai ajaa kahteen kaappiin stereona (tahi pöytään) niin sitten ehkä. Niin ja monessako stereo choruksessa onpi sisäänmeno myös stereona? Purkkipuolella ei varmaan yhdessäkään, eikä pitäisikään olla kun ei sinne ajeta kuin yhta asiaa kerralla, räkkipuolella aika monessa. Stereochorushan toimii usein niin, että lähtö a on puhdas ja b efektoitu->stereovaikutelma. Efektiketjuhan on tasan niin laadukas, kuin sen heikoin lenkki... Bossilaisia harvemmin laadun takia parjataan. Makuasioitten takia enempi. Mulle Bossin pedaalit on olleet ainoita mitä on käytettynä uskaltanut ostaa. Ja yhtäkään en oo saanu rikki normaalikäytössä, toisin kun esim. Marsnallin footswitchejä. Tuhosin niitä aika monta joskus. Miulla on kaikki pedaalit vahvarin luupissa (paitsi wahi) ja säröt tulevat kaikki vahvistimesta. Erillisiä säristimiä en käytä, mutta fxloopista löytyy kyllä mxr:n vanhempi 6-band equ. Ja mulla on särölle ja puhtaalle omat vahvistimensa ja vaihto a/b-boxilla, mut miten se aiheeseen liittyy? :D No yhyy. | |
![]() 03.06.2008 20:19:33 (muokattu 03.06.2008 20:21:46) | |
Hahaa, paljastit asennevammasi. :D Markan choruksessa ei siis voi olla hyvä soundi sun mielestä, vai onko se vaan coolimpaa jos on joku muu kuin valtamerkin tuote? :D Nythän sie vasta hulluja haastelet. Minulla on Ibanezin chorus itselläni... ja jollei se ole valtamerkki niin mikä sitten? Ostin sen myös käytettynä noin 40-50e hintaan, eli halvalla. Alepa-vertaus oli pikemminkin "laajalle levinneisyyden" kuin "halvan hinnan" metafora. Purkkipuolella ei varmaan yhdessäkään, eikä pitäisikään olla kun ei sinne ajeta kuin yhta asiaa kerralla, räkkipuolella aika monessa. Stereochorushan toimii usein niin, että lähtö a on puhdas ja b efektoitu->stereovaikutelma. ja Kahella kitarallako siihen meinasit soittaa? Eikös se chorus kehitä sen stereoefektin siinä muljutellessaan ääntä. Ok, eli stereovaikutelma, ei todellinen stereo. Vai onko tosiaan niin, että mono-splitting = stereo? Jos on niin, sorgen sie bitte! Joissain soittimissa on magneettimikkien lisäksi myös piezo jolloin kitarasta onpi kaksi lähtöä. Näiden samanaikainen käyttö voisi siis tulla kyseeseen (kaksi sisäänmenoa, yksi kitara). Bossilaisia harvemmin laadun takia parjataan. Makuasioitten takia enempi. Kyl mie sanoisin että myös soundin takia aika usein. Oli aiheena sitten kompurakeskustelut, delayt tai säröhöpinät... olkoonkin Metal Zone maailman eniten myydyin säristäjä. Onhan Boss varsin hyvä merkki (ja varsin hyviä tuotteita), itsekin käytin pitkään Boss GT-8 ja kyllä sen efekteillä pärjäsi. Lopulta vain halusin setin, jossa voin tarvittaessa vaihtaa vaikka kompuraa Dynacompista johonkin optoon tai tubeen. Tämähän ei onnistunut multipaavolla, oli se kuinka hyvä tahansa. Ja mulla on särölle ja puhtaalle omat vahvistimensa ja vaihto a/b-boxilla, mut miten se aiheeseen liittyy? :D Emmä tiedä... itselläni liittyi siten, että kun puhuttiin EQ-potikasta chorus-pedaalissa, niin onhan minullakin signaaliketjussa erikseen EQ. Eli jos jokin soundissa ei toimi suorilta, voi sitä EQulla koittaa korjailla oikeampaan suuntaan. Laidallinen Mul Mul! http://www.myspace.com/dimeshred | |
![]() 03.06.2008 20:39:55 (muokattu 03.06.2008 20:40:19) | |
Vois tähän väliin mainita että tykkään paljon Tonelabin classic-choruksesta, eli siitä joka mallintaa Rolandin Jazz Chorusta. Itellä on myös Visual Soundin Liquid Chorus, ja siinä kyllä riittää säädettävää, en vaan ole vielä yhtä hyvää soundia saanut siitä mitä Tonelabista. | |
![]() 03.06.2008 21:14:30 | |
Itse en pidä chorus-efektistä, jonka vibratomaisuus epävireistää soundia liikaa. Tästä syystä pedaalilautaani ei päätynyt esim. TC Electronicsin Chorus/Flanger, jota kuitenkin yleisesti pidetään yhtenä parassoundisimmista choruksista kautta aikain. Paras ja "huomaamattomin" (siis omasta mielestäni) polkemistani chorus-pedaaleista on Bossin DC-3 Digital Dimension, jonka tuottama efekti on korviahivelevän kaunis ja ilmavan selkeä, erityisesti ylä-ääneksien osalta. DC-3 ei tee choruksille ominaista mongertavaa vibraattoa, vaikka efektin syvyyssäädöt olisivat maksimissaan. Lopputulos muistuttaakin enemmän kahden kitaran samanaikaista orkestraatiota kuin chorus-pedaalilla tuotettua efektiä. Valitettavasti ko. pedaali oli Bossin tuotannossa hyvin lyhyen aikaa 80-luvun loppupuolella, joten sitä löytyy vain käytettynä, jos joku raaskii siitä luopua. Myös vanha Bossin analoginen CE-2 (jota näkee myös vain käytettynä) saa minulta pisteitä, vaikka värittääkin soundia muutoinkin kuin pelkästään chorus-efeltin lisäämisellä. CE-2:n avulla voi palata ajassa taaksepäin aikoihin, kun Police -yhtyeen kitaristi Andy Summers taikoi kitarastaan unohtumattomat riffit "Every breath you take" tai "Message in the bottle" -paloihin. Silloin olin vielä itsekin nuori ja kaunis. Nykyään olen näiden lisäksi vieläpä rikas... :-)) Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). | |
![]() 03.06.2008 23:30:37 (muokattu 03.06.2008 23:30:55) | |
Alepa-vertaus oli pikemminkin "laajalle levinneisyyden" kuin "halvan hinnan" metafora. Asia selevä, ei ihan auennut. Ok, eli stereovaikutelma, ei todellinen stereo. Vai onko tosiaan niin, että mono-splitting = stereo? Jos on niin, sorgen sie bitte! Ei tietenkään, mutta näinpä hommaa paljon tehään kun äänilähde on mono ja halutaan muuta kuin mono ulos. Siellä kaappien edessä on sit 2 mikkiä, joten onko se sit pa:ssa enää mono? Mulla on esim. JC120:ssa kaks päätettä ja kaks kajaria sekä stereochorus, mutta 1 sisäänmeno kitaralle. Onko laite siis mono vai stereo? Joissain soittimissa on magneettimikkien lisäksi myös piezo jolloin kitarasta onpi kaksi lähtöä. Näiden samanaikainen käyttö voisi siis tulla kyseeseen (kaksi sisäänmenoa, yksi kitara). Nyt puhut jo aika erikoistapauksesta. Ja aiemmin kuitenkin mainitsit, että monona mennään, mostly. Piezohommissa kyl näkee myös sitä, että sen signaali ajetaan ihan muualle kuin kitaravahvistimeen. jos sitä akkarisirinää haluaa tosissaan, niin di-boxilla suoraan pa:han ja käsittely sit siellä(mahd. comp, chorus, reverb). Sama idea periaatteessa esim. Variaxin akkarimallinnushommissa. Sähköpuoli styrkkariin ja akkaripuoli suoraan PA:han. Kyl mie sanoisin että myös soundin takia aika usein. Eikö se soundi nimenomaan oo makuasia jos joku. Joidenkin lempisoundi tulee takoituksella paskoista ja halvoista, pörisevistä vehkeistä joilla ei oo laadun kanssa mitään tekemistä. Joka ikisellä vehkeellä on ihmiset jotka tykkää ja ihmiset jotka ei tykkää. Siksi onkin niin hienoa, että nykyään on vaihtoehtoja ihan saateristi. Eli jos jokin soundissa ei toimi suorilta, voi sitä EQulla koittaa korjailla oikeampaan suuntaan. Jep, eli choruspedaalissakaan moinen ominaisuus ei välttämättä ole Saatanasta. No yhyy. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)