![]() 28.04.2008 14:58:46 | |
---|---|
Periaatteessa kyllä, mutta aina tuo ei toimi. Esim. Shiva toimii upeasti puhtaana ja crunchilla, mutta jos sitä yrittää kyykyttää kääntämällä gainit kaakkoon tai boostaamalla särökanavaa, alkaa se kompressoitua vahvasti. Ihan hieno soundi sekin, mutta ei mun näkemys high gain -soundista. Tämän vuoksi haikeinit tulee mullakin pedaalista. No jos se perussoundi ei ole luonteeltaan laisinkaan hi gain -tyylinen, niin sitten varmaan lienee selvää että pitää käyttää joko jotain distortion-pedaalia clean-kanavan kanssa tai jotain toista vahvaria jos halutaan soittaa hyvällä hi gain -soundilla. Kyllä mullekin kelpais sellanen vahvari josta irtois mesan hi gainit, marshallin rosot ja voxin cleanit jne. :D "the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde | |
![]() 28.04.2008 15:15:46 | |
Kyllä mullekin kelpais sellanen vahvari josta irtois mesan hi gainit, marshallin rosot ja voxin cleanit jne. :D Egnaterin MOD-sarja / Randallin MTS-sarja. Eli eri etuastemoduleita sisään ja menoksi. TJEU: http://www.egnater.com/amps.html http://www.egnater.com/modules.html http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/modules.asp "Oh you are right, the JOE headstock completely SUCKS, but JOE doesn't give a crap. Either you give crap, or you don't."
- JOE (eli James Tyler) | |
![]() 28.04.2008 15:18:19 | |
Egnaterin MOD-sarja / Randallin MTS-sarja. Eli eri etuastemoduleita sisään ja menoksi. Sellaisiahan noiden pitäisi olla, mutta netistä kuunneltujen klippien perusteella ei kyllä irtoa... :-/ | |
![]() 28.04.2008 15:30:08 | |
Mä en kaipaa muuta kuin powerballini parhaillaan antamaa soundia. Sen tosi hyvät mättösoundit on kaikki mitä tarviin. Joskus tulee käyttöä myös Leadisoundille, jonka saa vaihtamalla kireän Middle-openin Middle-Focusediin, joka on kirkkaampi eikä niin tiukka, samalla tulee hieman volumeboostia. Säröpurkkeja en ole toistaiseksi tarvinnut ollenkaan. Sieni-mänty symbioosi harmoniaa edustaa. Mies ei ole mänty vaikka nainen sientä muistuttaa. | |
![]() 28.04.2008 15:57:27 | |
Kysymys! Tarvitseeko todellakin saada kaikki maailmassa olevat soundit ulos omista purnukoista? Teknisesti se aiheuttaa mahdottoman ongelman. Soittajan se saa kuulostamaan hahmottomalta kameleontilta, ellei kyse ole laivalla soittavasta jukeboxiorkesterista hitticovereiden kimpussa. Vuosien varrella olen huomannut, että ne kovimmat äijät vaan vetää sillä omintakeisella soundillaan, ja hymähtelevät kun toiset kuluttavat elämän spekuloimiseen vekottimilla. Yritän tuoda vaan tän psyykkisen aspektin mukaan keskusteluun. | |
![]() 28.04.2008 16:00:08 | |
Itse olen enemmän kuin tyytyväinen nykyisen kokoonpanon soundiin. Carvin Legacy on kaikkea sitä mitä vahvistimelta haluan. Hemmetin hyväsoundinen sekä puhdas- että säröosastolla, gainia on enemmän kuin tarvitsen (riittää mulla kevyesti myös mättöosastoon boostaamatta) ja dynamiikkaa löytyy. Jos ei tulisi soitettua niin monenlaista musaa heivaisin loputkin purnukat (eli Bossin choruksen ja Ibanezin räkkidelayn) hiivattiin. Noita mausteita vain tuntuu tarvitsevan eri proggiksissa. Tai no, en mä tiedä osaisinko ilman dilsaa olla kun se on maustanut sooloja jo viitisentoista vuotta. Onhan tossa Legacyssa tosin ihan hyväsoundinen reverb, jonka saa kytkettyä pedaalilla päälle. Sekin saattaisi riittää soolomausteena. God's away on business | |
![]() 28.04.2008 16:09:42 | |
Itse olen ratkaissut ko. dilemman sijoittamalla siihen vahvistimeen aikamoisen määrän euroja. Toisaalta en tarvitse ainoatakaan särö, buusteri, kompressori jne. purnukkaa ainoaankaan soundiin, joten ostamalla 2000 euron vahvistimen ja kasan purkkeja, tulee kokonaiskustannus helposti jopa suuremmaksi. Itse tarvitsen 2 rajua särösoundia ja mahtavan cleanin, mutta vaikka käyttäisinkin pikkurosoja tai soittaisin hard rockia, niin kaikki kaipaamani soundit löytyvät yhdestä ja samasta vahvistimesta. Itse tarvitsen 3-kanavaisen vahvistimen jos(ja kun)haluan saada kaikki soundit suoraan vahvistimesta. Säröpedaaleilla ei saada itseäni miellyttävää soundia(olen kokeillut Keeleyn ja Analog Manin jne. modaamat purkit)ja palaan aina kokeilujen jälkeen piuha suoraan vahvistimeen ratkaisuun. Silloin saadaan kitarasta, mikeistä ja vahvistimesta kaikki irti ja mulla on tavoiteena kuulla sen kitaran soundi mikrofoneilla ja vahvistimella muokattuna. Kokonaan eri koulukuntaa sitten edustavat nämä runsaasti efektejä ja prosessoreita käyttävät eskot, mutta he kuuluvatkin nyt toiseen keskusteluun. Vahvistimesta löytyy 2 masteria ja kanavakohtaiset volumet, sekä Mid Cut-toiminto +level(eli yksi volume lisää)ja kun en käytä efektiluuppia, saan sieltä vielä yhden master volumen lisää. Lukuisilla soundivaihtoehdoilla ei ole mitään virkaa jos ne eivät ole todella vakuuttavia ja toistaiseksi olen löytänyt tasan yhden vahvistimen johon olen täysin tyytyväinen sekä soittaessani puhtaita, Hendrixiä, AC/DC:tä tai Gary Moorea, että tykittäessäni black metallia. Mulla on erittäin hyvä od ja analoginen delay jääneet tarpeettomiksi. Ei tee mieli laittaa edes puhtaisiin tai soolosoundiin mitään lisukkeita. Puhdas soundi on kolmiulotteinen jo valmiiksi ja sparklea löytyy sitä haluttaessa. Mid Cutin avulla saan soundin enemmän Fender-tyyppiseksi ja jokaisesta kanavasta onkin käytössä 2 eri variaatiota, joko Mid Cutilla, tai ilman. Se ei tuo sellaista onttoa AJFA-soundia, vaan leikkaa taajuuksia ainoastaan 400Hz liepeiltä, tuoden soundiin tiukkuutta ja saaden särösoundin entistäkin modernimman kuuloiseksi. Jos et halua käyttää Mid Cutia siihen tarkoitukseen, saat siitä oivan soolobuustin(toisen) kääntämällä Intensityn 0:aan ja Levelin sopivaksi. Sit olis tietysti Deep ja Presence namikat lisäsäätelyyn. Lisäksi voin säätää soundia erilaisilla pääteasteen putkilla. Samaan aikaan voin käyttää 3:a paria erityyppisiä putkia, tai luonnollisesti vain 6:tta samantyyppistä putkea. Eli on mahdollista käyttää esim. 2 EL-34, 2 6L6 ja 2 KT-88 kombinaatiota ja näin säädellä haluttuja ominaisuuksia. Itse olen kuitenkin toistaiseksi pysytellyt 6:ssa EL-34:ssa, koska en ole keksinyt toistaiseksi mitään puutteita soundissa. Itse siis olen löytänyt täydellisen soundin jokaiseen tilanteeseen yhdestä vahvistimesta. Hieman asian vierestä toteaisin, että kun se oma soundi on löytynyt, niin sitten esim. niillä paljon keskustelluilla mikkien vaihdoilla voidaan saada se oma soundi täydelliseksi. Jos joku kohta omassa soundissa pettää(oli se sitten kitara, vahvistin, kaappi tms.), niin ollaan sillä ainaisen parantelun tiellä. Jos taas onnistut hankkimaan yhden täydellisen kitaran, täydellisen vahvistimen ja kaapin, niin sen jälkeen on helppo vain suorittaa viimeistelyä ja mahdollisesti hankkia toinen hieman erityyppinen kitara jne. Oma tavoitteeni on edellämainittu nirvanan tapainen autuus ja toistaiseksi se on vielä kaappia vailla, mutta siellä suunnalla siis ollaan. So many assholes... So few bullets. | |
![]() 28.04.2008 16:17:24 | |
Itse siis olen löytänyt täydellisen soundin jokaiseen tilanteeseen yhdestä vahvistimesta. Ja tämä vahvistin on mikä? Joku diezel kenties? "the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde | |
![]() 28.04.2008 16:31:00 | |
Kuinkas teillä muilla? Löytyykö peruspaletti suoraan vahvistimesta Periaatteessa, koska ei ole tarvetta saada modernia metallisoundia ulos. Ei se kyllä kiinnostais yhtään. Onko lattialla matolaatikoita avustamassa ? Kaksi löytyy kaapista, mutta turhaan niitä on tunkea vahvariin kiinni. Ehkä H&K Warp Factorista, vois saada lisämurinaa, jos täytyisi soittaa alavireillä. | |
![]() 28.04.2008 16:40:16 | |
Itse tarvitsen 2 särösoundia ja hyvän cleanin, mutta vaikka käyttäisinkin pikkurosoja tai soittaisin hard rockia, niin kaikki kaipaamani soundit löytyvät yhdestä ja samasta vahvistimesta. Itse tarvitsen 3-kanavaisen vahvistimen jos(ja kun)haluan saada kaikki soundit suoraan vahvistimesta. Mulla on just näin. Englin Thunderista saan kaiken tarvitsemani. Aiemmin mulla oli Marsun TSL60, H&K Trilogy ja Laney VH100R. Hyviä nekin olivat mutta niissä kaikissa oli joko liikaa nappeja, tehoja tai molempia. Thunder sen sijaan on ihanan yksinkertainen käyttää kolmikanavaiseksi vahvariksi, ja tehotkin ovat oikein ideaaliset. Hintakaan ei todellakaan päätä huimannut, varsinkin kun käytettynä osti. Ja kaikista hauskinta tässä on se, että mun mielestä Thunderissa on parhaat soundit! | |
![]() 28.04.2008 17:16:43 | |
Ja tämä vahvistin on mikä? Joku diezel kenties? Diezel Herbert se on. Mä sanoisin, että mulla on ihan hiuksenhienolla erolla myös melkolailla täydellinen paletti laidasta laitaan. Käytössä myöskin Diezelin vehjes, Einstein. :) Tämä on soundeiltaan varsin samaa maata, mutta perinteisemmällä ja vähän löysemmällä vivahteella. Tietty nappuloita ja ominaisuuksia on myös hiukan vähemmän, mutta silti enemmän, kuin monet tarvitsevat. Ainoa ihan hitusen parantamisen arvoinen asia on kaikista moderneimmat mättösoundit. Nekin lähtee toki, mutta sävy on mun korvaan ihan asteen verran vinossa. Hoituu ehkä vielä enemmän eri putkia kokeilemalla ja kaappia vaihtamalla, tiedä sitten. Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/ | |
![]() 28.04.2008 18:20:58 | |
Tämä on aivan totta. Omakohtaisena esimerkkinä Englin Classic Tube, jossa on unelmainen puhdas soundi, mutta täysin surkea säröosasto. Jostain syystä se ei myöskään pidä säröpedaaleista, vaan ne kaikki kuulostavat enemmän tai vähemmän samalta vahvarin läpi soitettuna. Lisäksi Classicilla on tapana "liiskata" soundia varsinkin kovemmilla säröillä (vaikea selittää miltä se kuulostaa), jolloin bändisoitossa häviää erottelevuutta. Tää on kyllä jännä. Itse en nimittäin pysty tuohon yhtymään. Vahvistimen oma särö ei kyllä ole mikään kovin erikoinen, mutta pedaalien kanssa tuosta on saanut kyllä irti ihan kaiken tarvittavan. Mulla on ratkaisuna juurikin ollut pitää vahvistimesta pelkkää puhdasta kanavaa päällä. Pari TS808 -kloonia hioukan erilaisiksi tehtyinä pikkurosoille ja Maxonin putkisärö sit noihin miehekkäämpiin muistutuksin. Toisaalta on tuolla tullu vedeltyä ihan piuha-kitara -meiningilläkin ja hyvin on toiminu. Ei ehkä sovellu yksinään tiukimpiin runttauksiin, mutta ei toi siihen ole tehtykään. KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS. | |
![]() 28.04.2008 21:22:01 | |
Englin Thunderista saan kaiken tarvitsemani. Eikös thunderissa ole yhteinen eq kaikille kolmelle kanavalle? Saakos sen toimimaan? Meinaan vaan kun kaverilla oli aikoinaan H&K:n edition tube jossa myös on yhteinen eq kahdelle kanavalle. Kaveri kyllästyi sitten siihen että hyvät cleanit ja hyvät säröt kyllä löytyi mutta ei koskaan samoilla säädöillä. Ei oikein keikkatilanteessa ole hyvä homma. | |
![]() 28.04.2008 21:28:58 | |
Eikös thunderissa ole yhteinen eq kaikille kolmelle kanavalle? Saakos sen toimimaan? Kyllähän se ihan toimii, mutta joutuu siinä aina pienoista kompromissia tekemään. Ei mitään vakavaa kuitenkaan, jos ylipäätään tuon laitteen soundit iskevät. Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/ | |
![]() 28.04.2008 21:39:01 | |
Itsellä vaan piru vie alkanut GASittamaan perussoundien metsästykseen putkivahvistimet. Nykyisellään mulla on TECH21 TM120, kolme kanavaa, jokaisessa oma eq. Yhtenä päivänä toimii ja seuraavana ei. Ja lähes jokaiseen musiikkiin pitäis taipua koska harvat keikat on sekalaista sorttia, humpasta heviin. Mutta ei taida omilla eq:lla olevaa 2-kanavaista putkaria, josta boostaamalla sais "3-kanavaisen", edes olla olemassakaan 500-600 euroon. Noh, rahalla saa ja mulla sitä ei ole, joten siirryn takariviin seuraamaan tätäkin keskustelua. | |
![]() 28.04.2008 21:52:22 | |
Jos sä tuumaat Techistä monipuolisempaa ja parempisoundista putkaria ostaa, niin kannattaa suosiolla säästää vähintään kolminkertainen määrä tuohon budjettiin nähden. Turha vaihtaa hyvästä laitteesta kyseenalaiseen halpisputkariin. Tsekkaa studion etenemistarinaa osoitteesta: http://kellar.vuodatus.net/ | |
![]() 28.04.2008 21:54:56 | |
Ittellä tuli kotiin ENGL:n Blackmore ja Z-5 lattialankku sille, ja kyllä taitaa se perussaundi olla tässä. Yhteinen EQ kaikille neljälle "kanavalle" ei edes häiritse, koska löytyy näppärä Contour-painike lattialankusta millä saa buustattua siitä 300-500Hz taajuksia. Näppärästi tulee soolot esiin, ja saundi muuttuu. Suunnitelmissa on joku multipaavo delaylle ja muille härpättimille, mutta mainiosti pärjään ilmankin. Näin siis meillä. | |
![]() 28.04.2008 21:59:00 | |
Kuinkas teillä muilla? Löytyykö tuo peruspaletti suoraan vahvistimesta, vai onko lattialla matolaatikoita avustamassa? Onko esimerkiksi käynyt mielessä, että olisi mukavaa, jos kanavanvaihtimessa olisi yksi nappula enemmän, ja lattialta saisi sen yhden särölootan pois? Minulla on 4-kanavainen putkinuppi live/reenis/yms. soitantaan. Siitä revitään ulos puhtaat, crunchit ja hi-gainit. Nuppini clean ja crunch-kanavissa onpi kaksi moodia kumpaisessakin. Cleaniin saa lisäksi "sparklen" ja crunchiin "boostin". Tällä kattauksella hoidan käytännössä KAIKKI perussoundit. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista musatyyliä, mitä en tuon nupin kautta pystyisi vetämään. Sen sijaan, lattialla majailevat pedaalien muodossa erinäiset mausteet, joilla ainoastaan höystetään perussoppaa. Ei siis mulkata liikaa oman musiikin kivijalkaa. Minulle tärkeimmät efektit ovat delay ja chorus. Niitä käytetään tarpeen mukaan, samoin kuin kompuraa ja equakin. Lisätietoja miun vermeistä tarjoaa itse koostettu guitargeek-sivustoni: http://terror.hostsnake.com/guitargeek.html | |
![]() 28.04.2008 22:00:17 | |
Jos sä tuumaat Techistä monipuolisempaa ja parempisoundista putkaria ostaa, niin kannattaa suosiolla säästää vähintään kolminkertainen määrä tuohon budjettiin nähden. Turha vaihtaa hyvästä laitteesta kyseenalaiseen halpisputkariin. Tänx, tätä lääkettä putkari-GASiin toivoinkin. Ja itse asiassa näin mä itsekin päätelin asian olevan. Nykyisen vahvistimen säätö siis jatkuu, tulee ainakin halvemmaksi, paljon halvemmaksi... Ja muille, sorry tää offtopic... | |
![]() 28.04.2008 22:09:24 | |
Eikös thunderissa ole yhteinen eq kaikille kolmelle kanavalle? Saakos sen toimimaan? Meinaan vaan kun kaverilla oli aikoinaan H&K:n edition tube jossa myös on yhteinen eq kahdelle kanavalle. Kaveri kyllästyi sitten siihen että hyvät cleanit ja hyvät säröt kyllä löytyi mutta ei koskaan samoilla säädöillä. Ei oikein keikkatilanteessa ole hyvä homma. Joo, yhteinen eq on. Ite oon kyl saanut sekä kliinit että säröt kuulostamaan oikein hyviltä samoilla eq-asetuksilla. Mutta eipä sillä kliinisoundilla muutenkaan olisi niin väliä kun noin 95% mun livesoitannosta on särötettyä :) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)