![]() 15.04.2008 13:53:18 | |
---|---|
Selitätkö mulle vielä mitä 7.5" ja 9.5" radius tarkoittakaan? Olen tottunut soittelemaan Les Paul mallilla (Ibanezilla), joka ei ole kovin paksukaulainen. Eli millainen Strato siinä tapauksessa voisi istua käteen? Onko muuten tosiaankin noissa soundstoren kaikissa stratoissa 7.5" radius kaula niinkuin speksejä selatessa näyttäis olevan. Kävin tossa eräänä päivänä musafasulla rimputtelemassa tollasella 70s stratolla (mexico) jota olen aina himoinnut. Mutta en minä sillä ainaskaan soittamaan pystynyt kun olen tottunut 9.5" radiukseen. Ihan kun olis luudan varrella soitellut! Ajattelin vaan että jos on tottunut lespalla soittelemaan voi olla aika totutteleminen tollaseeen kaulaan. Vinkkinä stratoista tsekkaa American vintage hot rod malli. | |
![]() 15.04.2008 13:59:48 (muokattu 15.04.2008 14:03:39) | |
Selitätkö mulle vielä mitä 7.5" ja 9.5" radius tarkoittakaan? Olen tottunut soittelemaan Les Paul mallilla (Ibanezilla), joka ei ole kovin paksukaulainen. Eli millainen Strato siinä tapauksessa voisi istua käteen? Radius tarkoittaa otelaudan kaarevuutta. Se on siis eri asia kuin varsinainen kaulaprofiili ja kaulan paksuus. Mitä isompi lukema, sitä litteämpi (tasaisempi) otelauta on. Perinteisissä Fendereissä radius on 7,5", kun taas Gibsonin Les Pauleissa (ja ilmeisesti myös SG:ssä, 335:ssä ynnä muissa) se on 12". Paperilla erot kuulostavat isoilta ja joillekin ne sitä ovat myös käytännössä. Itselläni ei silti ole mikään ongelma vaihdella noiden välillä, mutta kannattaa toki itse testata, onko Les Paul -radiuksesta (luultavasti myös Ibanezilla 12") kaarevampaan siirtyminen ongelma vai ei. 9,5" on sitten jonkin sortin "kompromissi" perinteisen Fender-radiuksen ja perinteisen Gibson-radiuksen väliltä. Ainakaan '57 ja '62 Reissue Stratocastereissa ei ole erityisen paksu kaula, vaan semmoinen normaali pyöreähkö C-tyyppinen. Kaukana paksusta U-profiilista. Näissä radius (eli se kaarevuus) on 7,5". | |
![]() 15.04.2008 14:06:05 (muokattu 15.04.2008 14:13:15) | |
Perinteinen Fender radius on siis 7.25" (184mm). Se on siis pyöreämpi, ja voi helpottaa barresointujen soittoa, joidenkin mielestä, mutta toisaalta siitä voi olla haittaa bendatessa kieliä. Toinen merkittävä faktori on nauhojen koko ja korkeus... perinteisissä Fendereissä on pienet nauhat. Radius tarkoittaa siis sädettä ja tuo otelaudan kaarevuus viittaa siihen että kuin suuren ympyrän kaarta otelaudan kaarevuus vastaa. Mitä isompi ympyrä (ja samalla suurempi sen säde), sitä lättänämpi otelauta. http://www.warmoth.com/guitar/necks/necks.cfm?fuseaction=radius Ibanez 12" ja tuon mukaan Gibson 10-11" http://www.guitartechcraig.com/techneck/necks.htm http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
![]() 15.04.2008 14:12:32 (muokattu 15.04.2008 14:18:45) | |
Classic Player 60s Stratocasterissa on näköjään 12":n radius, joten sitä kannattaa testata jos ei noista pyöreämmistä otelaudoista tykkää. Eihän se ero tosin iso ole, 9,5" on aika yleinen noissa moderneissa stratoissa, ja lisäksi niissä on medium jumbot nauhoina, joten ei pitäisi niidenkään kanssa olla ongelmia Ibanezin jälkeen. Kaulan paksuudessa on enemmän eroja, mutta modern-c on aika yleinen ja ohut. Tuolta kannattaa käydä katselemassa eri mallien speksejä: http://www.fender.com/products//sea … ection=guitars&cat=stratocaster | |
![]() 15.04.2008 14:17:27 | |
Lainaan itseäni: Tässä tavallisimmat Fenderin kaulaprofiilit kuvan kera: _ http://www.saunalahti.fi/mavartia/Fender%20profiles.jpg ...Ja tässä Straton kaulat mallikohtaisesti: _ C-shaped Jeff Beck Artist Series Jeff Beck Signature Custom Artist American Vintage 62 Mark Knopfler Artist Series Robert Cray Standard Artist Series Classic 60s Classic Player 60s Dick Dale Signature Custom Artist _ Early 60s C-shaped Time Machine 60 Closet Classic Time Machine 60 NOS Time Machine 60 Relic Robert Cray Signature Custom Artist (61 shape) Rory Gallagher Tribute _ 65 C-shaped Time Machine 65 Closet Classic Time Machine 65 NOS Time Machine 65 Relic _ 60s C-shaped Time Machine 66 Closet Classic Time Machine 66 NOS Time Machine 66 Relic _ Modern C-shaped American models American Deluxe American Deluxe HSS American Deluxe Ash _ Custom Classic "C" Neck Deluxe models Highway One Standard Strat models Stratocaster Pro (Special Editions) Yngwie Malmsteen Artist Series _ Custom C-shaped Robin Trower Signature Custom Artist _ Thick C-shaped Vintage Hot Rod 62 _ U-shaped Time Machine 69 American Vintage 70s Classic 70s _ V-shaped American Vintage 57 _ Soft V-shaped American Deluxe "V" Neck Buddy Guy Artist Series Buddy Guy Standard Artist with Polka Dots Eric Clapton Artist Series Eric Johnson Artist Series Jimmy Vaughan Tex-Mex Artist Series John Mayer Artist Series Classic 50s Classic Player 50s _ Custom Classic "V" shaped Eric Clapton Signature Custom Artist _ Modified Soft V-shaped Vintage Hot Rod 57 _ Boat Neck Time Machine 56 Closet Classic Time Machine 56 NOS Time Machine 56 Relic _ Thick Oval Shaped Stevie Ray Vaughan Artist Series Eikun kauppaan kokeilemaan, mikä sopii omaan tassuun ja korvaan parhaiten! | |
![]() 15.04.2008 14:26:02 | |
Ok. Sekoitin termejä, mutta asia kävi nyt selväksi. Näin niinkuin teoriassa, eikö isommalla radiuksella olekin helpompi ottaa soinnut? Mulla on vähän sellainen tuntu Fenderistä että siinä kielet tavallaan "harottaa" ja ei ole niin jämptisti kuin Les Paul-malleissa, joilla olen tottunut soittelemaan? Toisaalta siitä huolimatta olen nyt kiinnostunut Stratosta, koska etsin nimenomaan sitä tiettyä soundia. Radius tarkoittaa otelaudan kaarevuutta. Se on siis eri asia kuin varsinainen kaulaprofiili ja kaulan paksuus. Mitä isompi lukema, sitä litteämpi (tasaisempi) otelauta on. Perinteisissä Fendereissä radius on 7,5", kun taas Gibsonin Les Pauleissa (ja ilmeisesti myös SG:ssä, 335:ssä ynnä muissa) se on 12". Paperilla erot kuulostavat isoilta ja joillekin ne sitä ovat myös käytännössä. Itselläni ei silti ole mikään ongelma vaihdella noiden välillä, mutta kannattaa toki itse testata, onko Les Paul -radiuksesta (luultavasti myös Ibanezilla 12") kaarevampaan siirtyminen ongelma vai ei. 9,5" on sitten jonkin sortin "kompromissi" perinteisen Fender-radiuksen ja perinteisen Gibson-radiuksen väliltä. Ainakaan '57 ja '62 Reissue Stratocastereissa ei ole erityisen paksu kaula, vaan semmoinen normaali pyöreähkö C-tyyppinen. Kaukana paksusta U-profiilista. Näissä radius (eli se kaarevuus) on 7,5". | |
![]() 15.04.2008 14:40:00 | |
Luin tässä lainauksia japsi-stratoista. Eli, on kehuttu, soundi on kuulemma hyvä, osat korkeatasoiset. Jos löytyis kohtalaisen korkealla radiuksella, c-mallisella kaulalla, ja hintaa olisi n. 800 € niin se ehkä vois olla mun juttu. Pitäis tietysti olla vibrakampi, 5 asentoa mikeille. En oikein tiedä kumpi olisi parempi mulle, vaahteraa vai ruusupuu? Pitää tutustua lisää, mutta vaahtera tuntuu musta ehkä liian liukkaalta. Mitenkäs saarni vai leppärunko? Onko eroa? Kuinka resonoivat noin yleensä? Kun tässä merkissä on pulttikaula (ei liimakaula niin kuin Les Paulissa), niin vähentääkö rungon resonointia? | |
![]() 15.04.2008 14:51:32 | |
Aivan eri soundihan saarnissa ja lepässä, ehkä jopa noissa idän ritsoissa. Kannattaa edelleenkin testata. Lepässä on yleensä lämpimämpi/pehmeämpi soundi, saarnissa terävämpi/napakampi. | |
![]() 15.04.2008 14:59:07 (muokattu 15.04.2008 15:11:27) | |
Ok. Sekoitin termejä, mutta asia kävi nyt selväksi. Näin niinkuin teoriassa, eikö isommalla radiuksella olekin helpompi ottaa soinnut? No mielestäni kaarevuus on sopivampi barresormelle. Otelauta/runkopuu on kovasti henkilökohtaista. Itse kallistun sille kannalle että otelaudalla on väliä, runkopuun ei niin (mutta hei olen väärässä tässä, kysy keneltä vaan). Mutta pidän kummastakin, vaahterasta ja ruusupuusta. Vaahtera+saarni ja Ruusupuu+leppä on perinteiset parit, ja perusstrato lienee noista tuo jälkimmäinen. Tai no itse ainakin ensin sen hankkisin (tai viimeisenä myisin :D), vaikka haluankin kummatkin. :) Vaahtera otelauta mielestäni voi olla tahmea ja liukas, vaikka ihan samaan aikaankin. Otelaudan materiaalikin voi vaikuttaa tuntumaasi että Fenderillä sointujen ottaminen on vaikeampaa. Pulliainen sanoi, että ei voi sietää saarnipuisia, mutta toisaalta... Hank Marvin on moisella tainnut rimputtaa jotain josta Pulliainenkin pitäisi. Yhä olen sitä mieltä että se Classic Player 60s voisi olla sulle mitä parhain strato: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0141100372 Ylikäämitettyjä mikkejä siinä ei ole. JapsiFendereissä ei ole kaikkinensa korkeatasoisemmat osat. Joissain on USA-mikit ja Gotoh-virittimet, eli erinomaiset, mutta meksikolaiset Ping-virittimet on ihan hyvät nekin, ja on niissäkin USA-mikkejä. Joissain japskeissa on lehmus-runko (vältä sitä), ja toisaalta mikinvalitsimet ja potikat on kiinalaista tasoa, ainakin oli kun viimeksi asiaan paneuduin. Meksikolaisessa nuo on USA-tasoa. JapsiFenkkuja voi katsella ja vertailla: http://soundstore.fi/ http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
![]() 15.04.2008 15:22:36 | |
Hyviä vastauksia. Juuri sellaista konkretiaa mitä haen. No mielestäni kaarevuus on sopivampi barresormelle. No mitenkäs sitten nopeille juoksutuksille? Otelaudan materiaalikin voi vaikuttaa tuntumaasi että Fenderillä sointujen ottaminen on vaikeampaa. Tämän olen jo muutaman kokeilun jälkeen huomannut. Yhä olen sitä mieltä että se Classic Player 60s voisi olla sulle mitä parhain strato: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0141100372 Ylikäämitettyjä mikkejä siinä ei ole. Onko se jenkkipeli? Joissain japskeissa on lehmus-runko (vältä sitä), ja toisaalta mikinvalitsimet ja potikat on kiinalaista tasoa, ainakin oli kun viimeksi asiaan paneuduin. Meksikolaisessa nuo on USA-tasoa. JapsiFenkkuja voi katsella ja vertailla: http://soundstore.fi/ Mikäs lehmuksessa vikana? Onko se liian pehmeää, eli soundi menee sameaksi, vai? | |
![]() 15.04.2008 15:35:30 | |
Mikäs lehmuksessa vikana? Onko se liian pehmeää, eli soundi menee sameaksi, vai? Niin ei kai lehmuksessa kategorisesti mitään vikaa ole. Sitähän käytettään myös hyvin hi-end soittimissa runkomateriaalina. Noissa japsifenkuissa sitä taidetaan käyttää lepän korvikkeena halvemmissa malleissa ja varmaan looginen johtopäätös tässä tapauksessa on se että noissa käytettävä lehmus ei todellakaan ole mitään "tone wood"ia. Japseja on monen sorttisia, ilmeisesti myös jalat alta pyyhkäiseviä, joihin itse en kuitenkaan ole törmännyt. Sitten on perushyviä kohtuuhintaisia ja lisäksi ei-niin-perushyviä. Ne alapään mallit ovat välttävää laatua olevilla metalliosilla ja huonohkoilla mikeillä. Munsta meksikon classiceissa on laadukkaammman tuntuiset osat. Mut joo. Stratoja on niin monen sorttisia ja hajontaa munsta aika paljon. Vastaan tulee susia ja hyviä. Asia on varmaan niin että mitä ylemmäs mennään hintaluokassa sitä parempia soittimet ovat keskimäärin. Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on kuningas | |
![]() 15.04.2008 15:41:32 | |
Munsta meksikon classiceissa on laadukkaammman tuntuiset osat. Samma här. Japanilaisia on pyörinyt jokunen kipale aikaisemmin, mutta nyt hankin ekan Mehikaanin (60 klassik). Ihan täysi peli eikä kalpene japsien rinnalla yhtään, kokonaistuntuma on musta parempi kuin noissa halvimmissa japanilaisissa. Point-to-point ripuliranne | |
![]() 15.04.2008 15:49:47 | |
Onko Classic Player 60s jenkki vai mehikolainen? Mitä tarkoittaa käytännössä ettei ole ylikäämitettyjä mikkejä - eli miten ilmenee soundissa? Mistähän pääkaupunkiseudulla löytyisi Clasiic Playeria? Yhä olen sitä mieltä että se Classic Player 60s voisi olla sulle mitä parhain strato: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0141100372 Ylikäämitettyjä mikkejä siinä ei ole. JapsiFendereissä ei ole kaikkinensa korkeatasoisemmat osat. Joissain on USA-mikit ja Gotoh-virittimet, eli erinomaiset, mutta meksikolaiset Ping-virittimet on ihan hyvät nekin, ja on niissäkin USA-mikkejä. Joissain japskeissa on lehmus-runko (vältä sitä), ja toisaalta mikinvalitsimet ja potikat on kiinalaista tasoa, ainakin oli kun viimeksi asiaan paneuduin. Meksikolaisessa nuo on USA-tasoa. JapsiFenkkuja voi katsella ja vertailla: http://soundstore.fi/ | |
![]() 15.04.2008 15:54:37 (muokattu 15.04.2008 15:55:12) | |
Kaikki Classic Playerit ovat meksikolaisia, mutta laadukkaamman oloisia kuin Standard-meksikolaiset, perusjapsit tai HW1-jenkit. Ei-ylikäämityt mikit, eli eivät niin tehokkaat. Antavat enemmän sitä klassista strato-soundia ne. | |
![]() 15.04.2008 16:12:03 | |
Ok. Onko enää hintataso 800 mahdollinen? Mikithän saa tarvittaessa vaihdettua jos kaipaa tehokkaampaa soundia. Tai sitten vois tietysti hankkia toisen skitan rinnalle. Sanokaapa japanilaisten puolustajat jotain Nipponin pojan kepin puolesta? Löytyykö varteenotettavia argumentteja? Kaikki Classic Playerit ovat meksikolaisia, mutta laadukkaamman oloisia kuin Standard-meksikolaiset, perusjapsit tai HW1-jenkit. Ei-ylikäämityt mikit, eli eivät niin tehokkaat. Antavat enemmän sitä klassista strato-soundia ne. | |
![]() 15.04.2008 16:15:08 (muokattu 15.04.2008 16:29:24) | |
Tuota mallia voisi etsiä DLX-musicista, F-musiikista ja Hellaspianosta. En tiedä löytyykö hyllystä. Jos kaipaa tukevaa saundia, kuten voi olla jos lespalla on soitellut, voi strato tuntua heppoiselta. Mutta Fenkut voi vaatia eri asetuksia, enemmän putkisäröä jne ollakseen "tukevia" saundiltaan. Ja Beatlesit varmaan soittivat hiotuilla 012-kielillä jne. _Mielestäni_ japskien puskijat ovat niitä samoja jotka sanovat että Tokait ovat (yhä) parempia kuin Fenkut. Mielestäni kun niin ei ole. Enkä tarkoita lytätä Tokaita, mutta eipä ne niin erikoisia ole. Japskit ovat hyviä, mutta Meksikolaiset (ja USAlaisetkin) ovat kehittyneet huomattavasti, samalla kun japsien hinnat ovat nousseet, ja siksi niissä on alettu vähän säästämään vääristä paikoista. 600€ on mahdollinen: http://www.thomann.de/fi/fender_60s_classic_player_strat_rw_sb.htm Yksi mittari on esimerkiksi se että kuinka tiukasti kaula istuu tungossa olevaan koloonsa. Nykyisin meksikolais ja amerikkalaismalleissa on erittäin hyvin tämä hoidettu, toisin oli 10 vuotta sitten, mielestäni. Sitten voi katsoa on talla ja joku muu osa vinksallaan tai maali epämääräisesti viimeistelty. Sitten on tietty akustinen saundi ja sähköinen saundi ja tuntuma. Ruusupuun tummuus, onko kaulassa oksia tai muita möykkyjä jne. Ei näitä ongelmia mielestäni juuri näe. Meksikolaisissa on ehkä liikaa lakkaa/maalia pinnassa. Mutta se voi olla hyväkin asia, kestää kitara uuden näköisenä kauemmin. http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 | |
![]() 15.04.2008 18:18:06 | |
Japskit ovat hyviä, mutta Meksikolaiset (ja USAlaisetkin) ovat kehittyneet huomattavasti, samalla kun japsien hinnat ovat nousseet, ja siksi niissä on alettu vähän säästämään vääristä paikoista. En nyt halua alkaa väittelemään, eikä mulla ole minkäänlaista japsi-fetissiä, mutta miten hintojen nousu on aiheuttanut väärässä paikassa säästämisen? Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 15.04.2008 20:33:48 (muokattu 15.04.2008 20:35:54) | |
ton classic playerin saa ranskasta tilattua 496e. http://guitare.playback-europe.com/ … player+strat+3+tone&x=0&y=0 ja postitkin tulee samaan hintaan.. oon tilannu tuolta mikkejä ja sälpettä, ja nopeasti tuli kotiovelle paketti... | |
![]() 15.04.2008 22:37:39 | |
ton classic playerin saa ranskasta tilattua 496e. http://guitare.playback-europe.com/ … player+strat+3+tone&x=0&y=0 ja postitkin tulee samaan hintaan.. oon tilannu tuolta mikkejä ja sälpettä, ja nopeasti tuli kotiovelle paketti... Loppuviikosta voin kertoa kokemuksia, classic player 60s lähti eilen Chronopostilla Ranskasta Suomeen ( tilasin lauantaina ). Nyt siellä lukee, että Delivery within 15 business days, joten joutuu vähän odottelemaan, jos nyt tilaa. | |
![]() 15.04.2008 22:55:21 | |
Loppuviikosta voin kertoa kokemuksia, classic player 60s lähti eilen Chronopostilla Ranskasta Suomeen ( tilasin lauantaina ). Nyt siellä lukee, että Delivery within 15 business days, joten joutuu vähän odottelemaan, jos nyt tilaa. Voipi tulla perille aikaisemminkin, itsellä tuli kyseisestä paikasta vahvistin perille perjantaina kun torstaina aamupäivällä tilasin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)