Kaula ja body ovat molemmat mahonkia. Eihän Les Pauleja tehdä muusta kuin mahongista (vaahterakantta lukuunottamatta) ja silti painoerot ovat 1,5 kilon luokkaa kevyimmän ja painavimman yksilon välillä jo pelkästään niissä Gibsoneissa, mitä itse olen omistanut. Mahonkia on kovin eri painoista, yleisesti ottaen Custom Shop:iin päätyvät kevyemmät (monien mielestä paremmin resonoivat) puut. Samoin vanhat Gibsonit ovat todella kevyitä, vaikka niissä ei ole kevennysporauksia (toisin kuin kaikissa ei-Custom Shop-Les Pauleissa ainakin viimeisen 20 vuoden ajalta). Olen soittanut esimerkiksi yhtä Les Paul Customia, joka painoi 4,9 kiloa, vaikka siinä oli kevennysporaukset. Sen sijaan esimerkiksi oma '59 Reissueni painaa reilut 3,7 kiloa eikä siinä ole porauksia, Custom Shop:in tekele kun on. |
Eihän Les Pauleja tehdä muusta kuin mahongista (vaahterakantta lukuunottamatta) Eikös Smartwood-malli ollut jotain muuta puuta kuin mahonkia, vai oliko siinä pelkästään erikoisesta puusta väännetty kansi? "Jos Jumala olisi savolainen, meillä ei olisi kymmentä käskyä, vaan viistoesta ehotusta." - Markku Pölönen || "Plagiointi on helpoin tapa tehdä jotain uutta." |