Aihe: Onko Tone potikka tarpeellinen kitarassa?
1 2 3
Lennu
03.04.2008 22:11:48

Lukessa ei oo ku volapotikka, hyvinhän tuollakin vetelee. Telessä on, tulee käytettyä joskus, riippuu matskusta.

Ihammiten vaan, mutta jätä se mesta semmoseks, että saat halutessas laitettua sen takasin. Vituttelee aina, jos tekee jotain ns. peruuttamatonta. Tai no ei mikään ole peruuttamatonta, mutta työlästä. Laita vaikka joku siisti muovilätkä siihen reiän kohtaan, älä kittaa sitä umpeen ;)
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
Ziggy Bubba
03.04.2008 22:16:42 (muokattu 03.04.2008 22:17:01)

Ja kun siitä jättää treble bleedit pois, niin kiinniveivatessa se leikkaa myös sitä yläpäätä.

Treble bleedit? Esim. Gibsonin volumepotikat eivät ainakaan oman korvani mukaan leikkaa yläpäätä, joissain halpispotikoissa homma voi olla eri.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
merirosvokissa
03.04.2008 22:17:05
Itse en ainakaan koe tonea omaan soittooni tarpeelliseksi, itseasiassa otin koko potikan poies koska se oli edessä. Käytän volaa sillee kätevästi jos tarvii pehmeyttä.
http://www.myspace.com/arspraesagus - Hell Metal - Avatarissani esiintyvä mieshenkilöni on minun BFF
Antti1
03.04.2008 22:18:16
Treble bleedit? Esim. Gibsonin volumepotikat eivät ainakaan oman korvani mukaan leikkaa yläpäätä, joissain halpispotikoissa homma voi olla eri.

Kyllä nekin leikkaa, usko pois. Ei se ero ole mikään suurensuuri, mutta soundi tummuu ihan hitusen aina volapotikkaa alaspäin rullatessa.
http://kellar.vuodatus.net/
Snapo
03.04.2008 22:18:32
Mun pikkauksen takia kitarasta piti karsia tone pois ja laittaa volume tonen tilalle, näin kädellä on tilaa liikkuakin eikä koko ajan hakkaa volumeen. En kyllä oo tonea tarvinnu, paitsi tallamikki JB:tä haluais kuristaa sillon tällön. Olishan sitä erilaisen tekniikan voinut opetella mutta laiska kun on.
viddunääs
Henkka370
03.04.2008 22:20:10
Emmä tarvi ku volan, enkä tarvi muutaku tallamikin.
Kitara on työkalu
Antti1
03.04.2008 22:21:19
tallamikki JB:tä haluais kuristaa sillon tällön.

Josta tulikin mieleen, että onnistuuko konkalla jonkinlainen kytkentä niin, että yläpäätä saisi leikattua jatkuvasti hitusen pois? Esimerkiksi juuri JB:n kohdalla tää vois olla paikallaan. Ei siis mitään potikkavirityksiä vaan jossain johtojen välissä. Mitä ja mihin kohtaan?
http://kellar.vuodatus.net/
Metal-Kölli
03.04.2008 22:24:26
Okei jätän Hot railsit elelemään vapaaksi. En yritä kuristaa niitä Tone-potikoilla :-D
McNulty
03.04.2008 22:24:52
Riippuu niin tilanteesta. Hevitouhuissa harvemmin tarvitsee tonepotikkaa, mutta jazzarille se on pakollinen. Itse leijailen jossain ääripäiden välimaastossa. APEX1:ssä ei ole muuta kuin volume ja se riittää vallan mainiosti. Sitten taas Les Paulissa onpi kiva kun on kummallekin mikille oma volume ja tone... voi tarvittaessa pehmentää soundia suoraan kitarasta, ilman että tarttee käydä vaffarin tykönä tiputtamassa trebleä.

Sanotaanko näin että omassa soitossani en juurikaan tarvitse tonea, mutta se on hyvä olla reservissä. Toisaalta, paljon enemmän miulla olisi käyttöä midboostille kuin tonelle.
Lennu
03.04.2008 22:26:51

Josta tulikin mieleen, että onnistuuko konkalla jonkinlainen kytkentä niin, että yläpäätä saisi leikattua jatkuvasti hitusen pois? Esimerkiksi juuri JB:n kohdalla tää vois olla paikallaan. Ei siis mitään potikkavirityksiä vaan jossain johtojen välissä. Mitä ja mihin kohtaan?

Pieni vastus ääriasennon ja kuoren väliin. En nyt muista ulkoa kyllä arvoja.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
päänahka
03.04.2008 22:29:04 (muokattu 03.04.2008 22:30:51)

No sitähän leikkautuu aina vähän pois. Joku sarjavastus voisi tehostaa tuota kyllä. Tonenkin vaikutus on paljon selvempi, kun ruuvaa ihan snadisti volaa pois.

E: Ja aloittajalle vielä selvennetään, että ei tosiaan tarvitse sitä itse potikkaa poistaa. Jos sulla ei ole konkkaa siinä kiinni, se potikka ei tee yhtään mitään soundille.
Up and down, that's how energy stays alive.
hevikukko
03.04.2008 23:07:28 (muokattu 03.04.2008 23:14:16)
Ehdottomasti Tone potikka!, jos haluat soittaa pehmeetä viilistely sooloa joskus.
Ollaanpas ja harjoitellaan :P
Umas
03.04.2008 23:27:42 (muokattu 03.04.2008 23:28:03)

Mitä enemmän namiskoja kitarassa... sen parempi!
Jotkut tykkää yksinkertaisista, toiset haluaa monialasempaa.
http://muusikoiden.net/dyn/users/38642.jpg
"En mä ole sika... olen rakastunut!" -rumpali
zädääm
03.04.2008 23:51:35
Mitä enemmän namiskoja kitarassa... sen parempi!
Jotkut tykkää yksinkertaisista, toiset haluaa monialasempaa.
http://muusikoiden.net/dyn/users/38642.jpg

Mullaki oli kerran tommonen strato jossa oli kaikenlaista mikin puolitusta, boostia, tonea ja sen semmosta. Hyvin vähän tuli noita namiskoja kikkailtua. Ei muuta ku tone nollaan ja säätää sitten potkimista ääntä.
Outoa, että kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.
Umas
04.04.2008 00:13:44

Mullaki oli kerran tommonen strato jossa oli kaikenlaista mikin puolitusta, boostia, tonea ja sen semmosta. Hyvin vähän tuli noita namiskoja kikkailtua. Ei muuta ku tone nollaan ja säätää sitten potkimista ääntä.

Joo kyllähän se soittajasta ja soitettavasta musiikista riippuu. Nälkä kasvoi syödessä kun rupesin tuota modaileen. Mutta kyllä minä noita aikas paljon käytänkin. Jopa killswitchiä.
"En mä ole sika... olen rakastunut!" -rumpali
zädääm
04.04.2008 01:07:33
Joo kyllähän se soittajasta ja soitettavasta musiikista riippuu. Nälkä kasvoi syödessä kun rupesin tuota modaileen. Mutta kyllä minä noita aikas paljon käytänkin. Jopa killswitchiä.

Näinhän se on! Soittaja lisäilee mitä tarvii ja sillain. Itsekkin ostin tuon kyseisen straton käytettynä/customoituna ihan vain huvikseen. Harvemminpa noissa tehas tuotteissa on mitää ylimääräisiä vipstaakeleita
Outoa, että kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.
Metal-Kölli
04.04.2008 01:24:09
^Paitsi karmeat mikit :-)
fox
04.04.2008 01:25:35

Näinhän se on! Soittaja lisäilee mitä tarvii ja sillain. Itsekkin ostin tuon kyseisen straton käytettynä/customoituna ihan vain huvikseen. Harvemminpa noissa tehas tuotteissa on mitää ylimääräisiä vipstaakeleita

Ja juurikin sen takia, että ei niit tarvitse kuin jotkut, ja mitään ylimäärästä ei kustannussyistä kannata niihin laittaa.. Monta kertaa nuo spesiaalimmat sähköpuolen viritykset on sellasia, että jos ei niit tarvitse, saattaa olla huonompikin sellaseks modattuna. Nimittäin, jokusiakin Jimmy Page-modauksia olen tehnyt, mm. sellaselle kaverille, jonka oli vaan moinen saatava... Sitten muutaman kuukauden päästä purettiin pois.
Juurikin itselle tein tuohon Wolfin SS:n mikinvaihdon yhteydessä pikkuset ekstrat.. Nyt löytyy takamikille sarjan-rinnan kytkentä, mikkivalitsimella saa kummastakin humpparista puolitukset ja kill-switchikin tuli siin samalla. Eikä yhtään ylimäärästä reikää tarvinnu tehdä...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
koponen
04.04.2008 09:12:26
Esim Telecasterissa on ihan mahtava tonepotikka.
If it says Marshall on the front, you're good to go
kissakissala
04.04.2008 11:22:37
Ei siitä tonesta haittaakaan ole, paitsi tietysti jos namiskat on soittamisen tiellä. Mä ainakin olen vasta askettäin huomannut miten hyödyllisiä vola- ja tonepotikat on kitarassa, aiemmin jokainen soundi tuli ruuvattua vahvarista, mutta nyt aikapitkälti samat soundit löytyy suoraan kitarasta. esim. stoner/doom, ennen helvetinmoista säätöä, nyt kalulamikki päälle ja tone nolliin, niin oho siinähän se soundi on, siitä sit välisoittona reggaeta, niin clean kanava päälle ja tone puoleen väliin, toimii..
Tässä tuubassa oikeastaan pointtina et kannattaa kokeilla kunnolla niitä tonen tuomia soundeja ennen ku sanoo et en tartte ku tallamikin enkä mitään muuta..
"I've got a beat up Silvertone amp.. I plug it in and it sounds like a champ" - Jack White
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)