![]() 01.04.2008 22:37:04 | |
---|---|
jos perinteistä soundia hakee niin en näe miksi tyytyisi kiinalaisiin reissueihin tai joihinkin moderneihin kompromissilaitoksiin? Itse tsekkaisin (jos vastaan tulee) esim. Orangen vanhat 80/120W nupit (en muista sarjan nimeä, mutta sellainen hieno ja pelkistetty), Fenderiltä Bassman ja Bandmaster (torilla blackface + kaappi 1500), Marshallilta perus 1987 ja miksei myös 2061x tai JTM45? Siinä kiinalaisessa AC30 reissuessa sattuu monen mielestä olemaan aika perinteinen soundi (itselläkin on AC30CC2 Weberin Blue Dogeilla). Samalla tavoin esim. JTM45 reissue ei ole autenttinen kopio mutta kyllä sekin aika perinteinen vahvistin on ja itsekin sitä tarjoat vaihtoehdoksi (sillä reissuetahan varmasti tarkoitit koska 1500 eurolla ei alkuperäistä saa). Edelleen jos dynaamista soundia haetaan AC30 ei ole se dynaamisin vaihtoehto koska päätekompressio (katodi biasoitu) on ihan jotain muuta kuin fixed bias päätteissä joita tyypillinen Marshall edustaa. Soundihan AC30:ssa on ihan omansa ja sinällään hieno. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 02.04.2008 12:31:32 | |
Siinä kiinalaisessa AC30 reissuessa sattuu monen mielestä olemaan aika perinteinen soundi. Mulla on studiossa ollut vierekkäin tollanen kiina-reissue ja sit 60-lukulainen vanhus ja ei kyllä ollut epäilystäkään kumpaa päädyttiin äänittämään. Ehkä psykofyysistä mut ainakin omaan korvaan se vanhus oli selvästi parempi (ja muidenkin paikallaolijoiden mielestä...). Ei niin että se kiinalaistuotos olis ollut huono, mut ei kuitenkaan niin hyvä kuin "oikea". Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 02.04.2008 12:44:28 | |
Siinä kiinalaisessa AC30 reissuessa sattuu monen mielestä olemaan aika perinteinen soundi (itselläkin on AC30CC2 Weberin Blue Dogeilla). Juu ei ollut tarkoitus dissata ko. koneita, vaan ilmaista, että yleisesti olen sitä mieltä, että mikäli on varaa valita, valitsisin itse alkuperäisen koneen tai jonkun pikkupajan tuotoksen enemmin kuin sarjavalmiste reissuen... "I'm hypocrite,
I dish it out but I can't take it
I know you think it's wrong
and maybe you're right but this is my song" | |
![]() 02.04.2008 12:51:55 (muokattu 02.04.2008 13:34:49) | |
Juu ei ollut tarkoitus dissata ko. koneita, vaan ilmaista, että yleisesti olen sitä mieltä, että mikäli on varaa valita, valitsisin itse alkuperäisen koneen tai jonkun pikkupajan tuotoksen enemmin kuin sarjavalmiste reissuen... Tätä mäkin meinasin. Lisäks ainakin se kiinavox mikä meillä kävi oli piirilevylle puuhasteltu ja ainakin itseä sellaisen kestävyys ja huollettavuus epäilyttäisi... Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 02.04.2008 13:12:16 | |
Juu ei ollut tarkoitus dissata ko. koneita, vaan ilmaista, että yleisesti olen sitä mieltä, että mikäli on varaa valita, valitsisin itse alkuperäisen koneen tai jonkun pikkupajan tuotoksen enemmin kuin sarjavalmiste reissuen... Mä olen sitä mieltä, että yleisesti pitäisi valita se vahvistin joka on soundeiltaan, ominaisuuksiltaan omaan käyttöön paras kompromissi. Ja valinta pitäisi vielä tehdä merkkiin ja hintalappuun katsomatta. Valitettavan usein ainakin itse syyllistyn vahvistimen "hyvyyden" mittaamiseen merkin tai hinnan kautta... Yksi vaihtoehto olisi tietysti vahvistimen teettäminen, jolloin siitä saisi just semmoisen kuin haluaa ja semmoisilla ominaisuuksilla... esim http://www.bluetone.fi/ tai http://www.kolumbus.fi/risto.kivioja/RikstoneAmps/ Ongelma noissa itsekyhätyissä on tietysti se jälleenmyyntiarvo, koska jossain vaiheessa se myynti tulee kuitenkin GAS:n pauloissa ajankohtaiseksi.. Taas herääkin loppujen lopuksi kysymys, että mitä nuo kalliit laitteet tarjoaa semmoista, jota en saisi aikaan esim peaveyn classikilla, koska vahvarista mulla on käytössä pääsäntöisesti se 1 clean-soundi. Woivoi tätä kamarunk**ksen käsittämättömyyttä..... En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Neulo, Sami imas oluen.... | |
![]() 02.04.2008 15:14:08 | |
Tätä mäkin meinasin. Lisäks ainakin se kiinavox mikä meillä kävi oli piirilevylle puuhasteltu ja ainakin itseä sellaisen kestävyys ja huollettavuus epäilyttäisi... http://www.aikenamps.com/PCBorPTP.htm tuolta "faktaa" PCB/PTP-kinasteluun. lyhyesti: "As to which is better, PTP would be the obvious better choice from a repair/modification/reliability standpoint, but a properly designed PCB amplifier will also be just as reliable, but more difficult to work on. Ignore the hype put forth by the "gurus" who claim PTP "sounds better" than PCB for various unsubstantiated and unprovable reasons." on noita aika tyyriitä piirilevykoneitakin, mm. mesat, bognerit ja soldanot. "soita silleen makeesti" -Albert Järvinen | |
![]() 02.04.2008 15:40:40 | |
Mulla on studiossa ollut vierekkäin tollanen kiina-reissue ja sit 60-lukulainen vanhus ja ei kyllä ollut epäilystäkään kumpaa päädyttiin äänittämään. Ehkä psykofyysistä mut ainakin omaan korvaan se vanhus oli selvästi parempi (ja muidenkin paikallaolijoiden mielestä...). Ei niin että se kiinalaistuotos olis ollut huono, mut ei kuitenkaan niin hyvä kuin "oikea". Itse en ole päässyt vertailemaan 60-luvun Voxia ja omaani mutta monet muut on (lähinnä Plexi Palecen foorumilaiset) ja olen kuullut että kiinalaista on kehuttu kovastikin ja parhaimmillaan lähes identtiseksi. Vox AC30:stä on tehty 60-luvulla ainakin 3 eri mallia (normal, treble ja top boost mallit) joiden soundit eroaa toisistaan jonkin verran, silläkin on merkitystä että mitä vahvistinta on verrattu puhumattakaan kaiuttimista, putkista ym. yksityiskohdista. Tästähän nyt voi sitten kinastella loputtomasti mikä kullekin on identtinen, perinteinen tai paras. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 02.04.2008 15:45:28 | |
Juu ei ollut tarkoitus dissata ko. koneita, vaan ilmaista, että yleisesti olen sitä mieltä, että mikäli on varaa valita, valitsisin itse alkuperäisen koneen tai jonkun pikkupajan tuotoksen enemmin kuin sarjavalmiste reissuen... Joo kyllä mullekin alkuperäinen kelpaisi mutta tässä vain oli hintakatto 1500 € ja alkuperäistä ei tuolla taida saada ellei isovanhempien kätköistä löydy tämmöistä ja mummo halua päästä eroon "mokomasta hökötyksestä". Rule #1: There are no rules. | |
![]() 02.04.2008 15:52:44 (muokattu 02.04.2008 15:55:20) | |
Juu ei ollut tarkoitus dissata ko. koneita, vaan ilmaista, että yleisesti olen sitä mieltä, että mikäli on varaa valita, valitsisin itse alkuperäisen koneen tai jonkun pikkupajan tuotoksen enemmin kuin sarjavalmiste reissuen... Tätä mäkin meinasin. Lisäks ainakin se kiinavox mikä meillä kävi oli piirilevylle puuhasteltu ja ainakin itseä sellaisen kestävyys ja huollettavuus epäilyttäisi... Mulla on 3 vuotta toiminut hienosti ilman ongelmia ja modaamaankin olen sitä jo kerinnyt. Toki PTP levyn edut on selvät mutta ei tuo nyt niin mahdoton ropeloitava ole ollut. Luulisin että tämä PCB levyn maine olla kiinni lähinnä periaatteesta ei siitä kuinka laadukkaasti/huonosti se on toteutettu. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 02.04.2008 15:53:40 (muokattu 02.04.2008 15:56:09) | |
tuolta "faktaa" PCB/PTP-kinasteluun. lyhyesti: "As to which is better, PTP would be the obvious better choice from a repair/modification/reliability standpoint, but a properly designed PCB amplifier will also be just as reliable, but more difficult to work on. Ignore the hype put forth by the "gurus" who claim PTP "sounds better" than PCB for various unsubstantiated and unprovable reasons." on noita aika tyyriitä piirilevykoneitakin, mm. mesat, bognerit ja soldanot. Ja tuossahan just pohdittiin sitä kestävyyttä eikä soundia. Sinänsähän toki hyvälaatuinen PCB on ihan bueno, vähintäänkin. En sitten tiedä onko noiden Mesojen, Bognereiden ja Soldanoiden PCB:t suoraan verrannollisia noihin uusiin Voxeihin? Mutta jos se on laadukkaasti tehty niin eihän se ole ongelma eikä mikään, henkilökohtainen preferenssi on sitten toinen juttu. Joo kyllä mullekin alkuperäinen kelpaisi mutta tässä vain oli hintakatto 1500 € ja alkuperäistä ei tuolla taida saada ellei isovanhempien kätköistä löydy tämmöistä ja mummo halua päästä eroon "mokomasta hökötyksestä". Tuossa aloitusviestissä sanotaan hintakaton olevan comboille ehkä vähän yli, joten kyllä pitäisi 70-lukulainen AC-30 (olettaen, että 70-l. lasketaan vielä alkuperäiseksi, reissuekaan se ei mielestäni ole) siihen hintaan irrota, jostain AC-50 nupeista puhumattakaan. Ja sitten esim. just jonkun mainitsemat Rikstone styrkkarit, joista löytyy samaa henkeä kotimaisesti valmistettuna. Tietysti, onko tässäkin kompromissia, on jokaisen oma tulkinta. :) Mutta nää on niin arvostuskysymyksiä (jotka ainakin mulla liittyy moneen muuhunkin asiaan kuin soundiin ja hintaan), eikä "oikeita" vastauksia tietenkään ole. "I'm hypocrite,
I dish it out but I can't take it
I know you think it's wrong
and maybe you're right but this is my song" | |
![]() 02.04.2008 18:07:46 | |
Ja tuossahan just pohdittiin sitä kestävyyttä eikä soundia. Sinänsähän toki hyvälaatuinen PCB on ihan bueno, vähintäänkin. En sitten tiedä onko noiden Mesojen, Bognereiden ja Soldanoiden PCB:t suoraan verrannollisia noihin uusiin Voxeihin? Mutta jos se on laadukkaasti tehty niin eihän se ole ongelma eikä mikään, henkilökohtainen preferenssi on sitten toinen juttu. "PCB amplifier will also be just as reliable"... mutta juu, makuasioitahan nuo ja mitäpä niistä netissä (tai muutenkaan) tappelemaan. ainakin tuossa voxissa on pääteputkien kannat jossain muualla kuin piirilevyllä, olen uskotellut itselleni että se olis luotettavuuden kannalta kova juttu? ja ainakin osa 70-luvun voxeista on vissiin ilman putkitasuria? (jäkäjäkä..) "soita silleen makeesti" -Albert Järvinen | |
![]() 02.04.2008 18:30:09 | |
Cornfordin Hellcat menee hiukan budjetin yli mutta siinä on mainio vintage-kanava perinteistä soundia hakevalle. Modernilla saa hiukan enemmän gainia rajumpaankin menoon. P2P tietenkin. :) Hartwall Areena, 27. - 28.5.2008: KISS | |
![]() 02.04.2008 18:46:18 (muokattu 02.04.2008 18:57:14) | |
Jos olen käsittänyt oikein tässä ajanmittaan lukemiani tekstejä, niin olisin otaksunut että ketjun aloittaja olisi osannut löytää "perinteisen" vahvistimen helposti ominkin avuin. Olin väärässä. | |
![]() 02.04.2008 20:10:10 (muokattu 02.04.2008 20:19:49) | |
Jos olen käsittänyt oikein tässä ajanmittaan lukemiani tekstejä, niin olisin otaksunut että ketjun aloittaja olisi osannut löytää "perinteisen" vahvistimen helposti ominkin avuin. Olin väärässä. No mut onhan niistä hauska länkyttää vaik itekin löytäis. Keskustelupalstahan tää on. voihan sitä tulla jotain ideoita tai vaik vinkkejä joihinkin käytettyihin mitä ei ite tulis löytäneeks. Tiedä vaikka joku palstan lukija olis jo tarjonnut omaansa... Torilla on näköjään myös AC15 joka on ainakin vanhana aivan mahtava ja studiossa ainakin jopa kivempi kuin AC30. Toi on kyllä noita uusia (mutta ilmeisesti Englannissa valmistettu), mut hinnaltaan mahtuu aloittajan haitariin kevyesti. http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=228382 Inhimillisyys on hyve. | |
![]() 02.04.2008 20:34:17 | |
Jos olen käsittänyt oikein tässä ajanmittaan lukemiani tekstejä, niin olisin otaksunut että ketjun aloittaja olisi osannut löytää "perinteisen" vahvistimen helposti ominkin avuin. Olin väärässä. Sanotaan nyt vaikka näin, että ei mulla käytännössä oo mitään ongelmia itselleni löytää sitä perinteistä vahvistinta, ja niinkuin tuolla jo sanoin, niin hyvin pitkälle päätöksenkin olin jo tehnyt tulevan kappaleen osilta. Mitä taas tulee tähän topicciin, niin miksei tässä mielenkiinnosta juttelisi kun sattuu ajankohtaiseksi itselleni tulemaan? Ja nimenomaan voihan jostain aina joku heittääkkin jonkun yllättävän viahtoehdon, joka on unohtunut/ei ole edes tiedossa vaihtoehto, jota mahdollisesti voisi vielä kokeilla. Hauskaahan näistä on keskustella. Mutta varmaan jatkossa pitääkin tyytyä sitten vain kommentoimaan muiden aloittamia ketjuja, ettei vain satu tulemaan aloitettua jotain topicceja, joiden aloittaminen ei jostain syystä minun nimimerkilleni sovi? hmm "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." | |
![]() 02.04.2008 20:40:54 | |
Sanotaan nyt vaikka näin, että ei mulla käytännössä oo mitään ongelmia itselleni löytää sitä perinteistä vahvistinta, ja niinkuin tuolla jo sanoin, niin hyvin pitkälle päätöksenkin olin jo tehnyt tulevan kappaleen osilta. Mitä taas tulee tähän topicciin, niin miksei tässä mielenkiinnosta juttelisi kun sattuu ajankohtaiseksi itselleni tulemaan? Ja nimenomaan voihan jostain aina joku heittääkkin jonkun yllättävän viahtoehdon, joka on unohtunut/ei ole edes tiedossa vaihtoehto, jota mahdollisesti voisi vielä kokeilla. Hauskaahan näistä on keskustella. Mutta varmaan jatkossa pitääkin tyytyä sitten vain kommentoimaan muiden aloittamia ketjuja, ettei vain satu tulemaan aloitettua jotain topicceja, joiden aloittaminen ei jostain syystä minun nimimerkilleni sovi? hmm Joo, saahan sitä kysellä, Hih. Toivottavasti löytyy sulle sellainen perinteinen vahvistin mitä et ole netistä vielä löytänyt. | |
![]() 02.04.2008 22:34:31 | |
Sanotaan nyt vaikka näin, että ei mulla käytännössä oo mitään ongelmia itselleni löytää sitä perinteistä vahvistinta, ja niinkuin tuolla jo sanoin, niin hyvin pitkälle päätöksenkin olin jo tehnyt tulevan kappaleen osilta. Mitä taas tulee tähän topicciin, niin miksei tässä mielenkiinnosta juttelisi kun sattuu ajankohtaiseksi itselleni tulemaan? Ja nimenomaan voihan jostain aina joku heittääkkin jonkun yllättävän viahtoehdon, joka on unohtunut/ei ole edes tiedossa vaihtoehto, jota mahdollisesti voisi vielä kokeilla. Hauskaahan näistä on keskustella. Mutta varmaan jatkossa pitääkin tyytyä sitten vain kommentoimaan muiden aloittamia ketjuja, ettei vain satu tulemaan aloitettua jotain topicceja, joiden aloittaminen ei jostain syystä minun nimimerkilleni sovi? hmm Tottakai, täähän on oikeesti jopa varsin fiksu ketju verrattuna moniin muihin. Hyvää juttelua muutenkin. Tuli tuosta PCB/PTP-jutusta mieleeni tuo Andy Marshallin juttu, joka löytyy myös Bognerin sivuilta. www.bogneramplification.com/customshop/Pcboard.htm Hyvää juttua. Loafers Musiikkia sulle ja mulle Hello punks! | |
![]() 02.04.2008 22:40:18 | |
Tottakai, täähän on oikeesti jopa varsin fiksu ketju verrattuna moniin muihin. Hyvää juttelua muutenkin. Tuli tuosta PCB/PTP-jutusta mieleeni tuo Andy Marshallin juttu, joka löytyy myös Bognerin sivuilta. www.bogneramplification.com/customshop/Pcboard.htm Hyvää juttua. Mitä siinä sanottiin, kun mulla oli "A"-venäjä? | |
![]() 02.04.2008 22:47:05 | |
Mitä siinä sanottiin, kun mulla oli "A"-venäjä? Häh? Menikö multa jotain ohi? Loafers Musiikkia sulle ja mulle Hello punks! | |
![]() 02.04.2008 22:55:21 | |
Häh? Menikö multa jotain ohi? Niin jos suomeksi saisi kuulla tuon faktan, kun tuo tekniikkapuoli on vähän hakusessa ihan suomeksikin. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)