Aihe: Efektiluuppi vai ei?
1 2
HeavyMachinery
12.05.2008 08:56:56

Itellä on vahvarissa aktiivinen efektilooppi.Käytin siinä jonki aikaa CH-1 ja DD-6.Jätin loopin kumminki pois käytöstä pari viikkoo sitte ku huomasin sen syövän soundia.Eikös sen pitäs just olla niin ettei se syö soundia?Soundista lähti "muna" veks...

Soundin "syöminen" ei johdu varmaan loopista vaan todennäköisesti spedujen bufferoinnista, ne kun on pää asiassa tarkoitettu korkea impedansiselle signaalille. Jotku spedut ei vaan toimi loopissa.

Aktiivinen looppi meinaa sitä että se bufferoitu ja siinnä on tason säätö riippumatta siitä onko se serial vai paraller.
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Karvanaama-Zakk
12.05.2008 17:40:31

Soundin "syöminen" ei johdu varmaan loopista vaan todennäköisesti spedujen bufferoinnista, ne kun on pää asiassa tarkoitettu korkea impedansiselle signaalille. Jotku spedut ei vaan toimi loopissa.

Aktiivinen looppi meinaa sitä että se bufferoitu ja siinnä on tason säätö riippumatta siitä onko se serial vai paraller.

Joo...Pari säätönamiskaa tuolla takana on ja en saa niitä mieleiseks vaikka kuinka väänsin ja käänsin...Totesin viime keikan jälkee että hyvinhän ne tossa ketjussakin menee =)
Karvojen kasvatus on miesten hommaa!!!!
tepeh
05.06.2010 12:10:40 (muokattu 05.06.2010 12:11:00)
Ei viitsi aloittaa uutta aihetta, vaikka tämä onkin jo 753 päivää vanha. Homeessa jo melkeen, hyh. Noh mutta. Muutama kysymys koskien looppeja. Mitenkä Zoomin G2:den tapainen multiefekti toimii loopissa ja onko mahdollista rakentaa itse looppiin on/off poljinta? Esimerkiksi jakki sisään ja ulos ja niiden väliin jalalla painettava kytkin ja tämä sitten asetettaisi looppiin ennen efektejä.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
duc
05.06.2010 12:22:28
tepeh: ja onko mahdollista rakentaa itse looppiin on/off poljinta? Esimerkiksi jakki sisään ja ulos ja niiden väliin jalalla painettava kytkin ja tämä sitten asetettaisi looppiin ennen efektejä.

Meinaatko jotain tämän tapaista?

http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=cbumg6crrq61cr2ni22ctau1u4
Ojamieli
05.06.2010 13:06:14

tepeh: Ei viitsi aloittaa uutta aihetta, vaikka tämä onkin jo 753 päivää vanha. Homeessa jo melkeen, hyh. Noh mutta. Muutama kysymys koskien looppeja. Mitenkä Zoomin G2:den tapainen multiefekti toimii loopissa ja onko mahdollista rakentaa itse looppiin on/off poljinta? Esimerkiksi jakki sisään ja ulos ja niiden väliin jalalla painettava kytkin ja tämä sitten asetettaisi looppiin ennen efektejä.

mulla ei ainakaan g2.1u toiminu bugeran loopissa yhtään. saundi meni pilalle ja vola tippu
tepeh
05.06.2010 13:09:15 (muokattu 05.06.2010 13:14:47)
duc: Meinaatko jotain tämän tapaista?

http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=cbumg6crrq61cr2ni22ctau1u4

Jotain tuollaista meinasin.

Edit. Tai ei ihan tuollainen. Sellainen, joka katkaisee johdon matkan efekteihin samalla tavalla, kuin on/off kytkin estää virtaa kulkemasta johdosta toiseen katkaisemalla yhteyden johdoista.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
duc
05.06.2010 13:20:47
tepeh: Jotain tuollaista meinasin.

Edit. Tai ei ihan tuollainen. Sellainen, joka katkaisee johdon matkan efekteihin samalla tavalla, kuin on/off kytkin estää virtaa kulkemasta johdosta toiseen katkaisemalla yhteyden johdoista.

Eli itse looppi päälle ja pois? Joissain vahvistimissahan on noin jo valmiiksi, looppi kytketään päälle vahvistimen omasta jalkakytkimestä, ja eipä tuollaisen rakentaminen itse vahvistimeen ole mahdottoman vaikeaa. Helpoin se on tosin tehdä tuollaisella erillispolkimella, vaikka silloin signaali matkaakin aika pitkän matkan... Tällöin ei kumminkaan tarvitse lisätä enempää elektroniikkaa hoitamaan kytkentälogiikkaa...
jussi1976
05.06.2010 13:48:25
Mulla menee näin; Ensin wah ja volapedaali & Rat-särö kitaran ja nupin väliin, sitten räkkiefektit HUSHeineen luuppiin. Toimii erittäin hyvin ja korostuu vielä hi-gain nupeissa, jossa etuasteen ylimääräinen kohina suodattuu pois noisegaten myötä ennen matkaamista nupin päätevahvistimeen.

Jos käyttää hi-gain nuppia ja pedaalihässäkkää sen ja kitaran välissä, se etuasteen kohina tietysti välittyy vahvariin, vaikka itse pedaalilaudassa noisegate olisikin. Tästä syystä se efektisysteemi kannattaa olla luupissa.
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Zeeboo
05.06.2010 15:22:55
jussi1976: ...Jos käyttää hi-gain nuppia ja pedaalihässäkkää sen ja kitaran välissä, se etuasteen kohina tietysti välittyy vahvariin, vaikka itse pedaalilaudassa noisegate olisikin. Tästä syystä se efektisysteemi kannattaa olla luupissa.

Tai sitten:
Säröt & vol-pedaali & wahi & sen sukuiset vahvistimen eteen JA:
Vahvarilta yhdellä mikillä raaka soundi suoraan pöytään JA toisella mikillä vahvistimen raaka soundi viive- ja sen sukuisten härveleiden kautta pöytään.

Monessa vahvistimessa tuppaa looppi toimittaa myös soundinpaskentimen virkaa, niinkuin moni on vissiin huomannut. Tässä efekteille saadaan vahvistimen todellinen soundi, eikä pelkkää etusta. Tämä toimii hemmetin hyvin äänittäessä. Ja livenä.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
jussi1976
05.06.2010 18:39:00 (muokattu 05.06.2010 18:40:13)
Siis joo, mutta mun lähtökohtani oli hieman toinen, ihan kitarakamoille ja "kuljetettavassa" muodossa, jossa pöytää ei ole käytössä.
Rotta sano: Sä haluat tutkia, tietää enemmän, kehittyä, olla avoin. Sä olet siis IHAN erilainen kuin mä. Mä alennun muiden kieroihin, umpimielisiin arvoihin. Tai tyylikysymyksiin, jos ei muuta. Sä et ja mua hävettää. Siks mä herjaan sua nyt.
Zeeboo
05.06.2010 18:41:16 (muokattu 05.06.2010 18:47:10)
jussi1976: Siis joo, mutta mun lähtökohtani oli hieman toinen, ihan kitarakamoille ja "kuljetettavassa" muodossa.

Ei tuo mun kattaus vaadi "perussetin" lisäksi kuin yhden miikiständin, mikin ja keksipaketin kokoisen pikkumikserin. Hyvin on jaksanut kiikuttaa mukana keikoillakin.

E:
Ihan älyttömän mielelläni lähde soittamaan ilman PA:ta. Lavabalanssi ja tietysti ulos lähtevän metelin balanssi pysyy hallinnassa niin maar pal paremmin. Toisekseen, tykkään mieluummin soittaa maltillisella lavavolalla.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
harryk
05.06.2010 19:51:52

Etuasteen ja pääteasteen väliin kytketty efektilooppi vaikuttaa aina vahvistimen kokonaissaundiin kun siihen on kytketty joku efektilaite. Jos kyse on ns. high gain vahvarista, etuasteesta tulee normaalisti pääteasteelle useamman kymmenen voltin ohjausjännite. Efektilooppiin kytketyt efektit toimivat normaalisti n. 1-2 voltin jännitteellä mikä aiheuttaa ongelmia tuollaisessa tilanteessa. Jotta pääteaste saadaan säröytymään, pitää efektiloopin/efektin jälkeen saada tuo jännitetaso takaisin etuasteen tuottamalle tasolle mikäli halutaan saada aikaan mm. päätesäröä. Yksikään tähän asti testaamani efektilooppi ei ole tähän pystynyt muuttamatta mielestäni jollain lailla vahvistimen kokonaissaundia. Efektiloopit toimivat mielestäni hyvin low gain-tilanteissa, joissa etuasteesta ei tule korkeaa ohjausjännitettä pääteasteelle. Edellämainittu kuulostaa vähän vaikealta, mutta jos halutaan säilyttää high gain vahvarin dynamiikka ja pääteastesäröytyminen, ei mielestäni kannata kytkeä mitään efektiä etuasteen ja pääteasteen väliin. Lisätietoa aiheesta löytyy tarvittaessa täältä www.bluetone.fi ja "Tube amp ínformation"
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia vaativille soittajille www.bluetone.fi
Zeeboo
05.06.2010 20:07:55
harryk:...Yksikään tähän asti testaamani efektilooppi ei ole tähän pystynyt muuttamatta mielestäni jollain lailla vahvistimen kokonaissaundia. Efektiloopit toimivat mielestäni hyvin low gain-tilanteissa, joissa etuasteesta ei tule korkeaa ohjausjännitettä pääteasteelle. Edellämainittu kuulostaa vähän vaikealta, mutta jos halutaan säilyttää high gain vahvarin dynamiikka ja pääteastesäröytyminen, ei mielestäni kannata kytkeä mitään efektiä etuasteen ja pääteasteen väliin. Lisätietoa aiheesta löytyy tarvittaessa täältä www.bluetone.fi ja "Tube amp ínformation"

Just tämän takia käytän tuota kuvaamaani kattausta.
jussi1976
05.06.2010 20:23:13
Ymmärrän pointin täysin, mutta tässä on sekin, että tietyissä vahvareissa on melko äänekäs etuaste, ja silloin efekti, jossa on noisegate, on ilmeisen edukas laittaa etusen ja päätteen väliin. Lisäksi mm. Rat-särö laitetaan yleensä aina kitaran ja nupin väliin, jolloin se boostaa sitä särökanavaa vähän,ja sillä voi sitten korjata sen luuppiefektin mahdollista saundihävikkiä jne. Tästä nimenomaisesta syystä em. kokonaisuus on mulle ok.
Simo78
05.06.2010 20:26:31
Uudessa vahvarissa on efektiluuppi ja olen sitä käyttänytkin. En sitten tiedä onko toi miten tarpeellinen? Phaser ja delay kuullostaa ihan hyviltä ton läpi, tremolo ois parempi laittaa muualle, chorus on kans ihan jees. Delayssä on mun mielestä suurin ero onko luupissa vai edessä. Pitääpä ens treeneissä tunkee kokeeksi kaikki eteen ja kuunnella mitä eroja...
jniska
05.06.2010 20:46:18
HarryK:n juttu on 100% asiaa. Ainakin jos laittaa high gain looppiin matalan jännitetason pedaaleja, saundia häviää taatusti. Itsellä on Bluetonen etuasteen ja päätteen välissä input-tason säädöllä varustettu Lexiconin kaiku ja kyllä sekin hieman saundia syö, mutta kotisoittovolumeilla ei juurikaan haittaa. Tuo lexicon kestää noin 18V signaalitason , sen jälkeen se leikkaa ylimenevän osan pois.
Tässä on yksi ratkaisu loopin tason pudottamiseen ja takaisinnostoon
http://www.glab.com.pl/sa-1_en
En ole vielä saanut tuota kapistusta, mutta tuskin tuokaan ihan ilman saundin häviämistä toimii.
Raportoin kun saan tuollaisen ja testattua sen kunnolla, eli aikaa menee.
Laiha Lissu oli paras.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)