![]() 24.02.2008 12:22:24 (muokattu 24.02.2008 12:22:37) | |
---|---|
Screamerissä näyttääkin olevan täsmälleen samat putket kuin Thunderissa? Jos oikein ymmärsin. Laitoin juuri tilaukseen omaan Thunder-combooni Tung Soleja. Eli pääteaste: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=951 Ja etuaste: http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=677 Noita siis suositeltiin tuolta Ural Tonelta. Nyt kun ne putket tulevat, niin ilmeisesti kannattaa käydä ammatilaisen luona säädättämässä biasit? En ole siis ennen vaihdellut minkäänlaisia putkia. Röytäen eteenpäin. | |
![]() 24.02.2008 12:43:51 | |
Kyllä, aina kun vaihdat pääteputket niin bias pitää säätää uudelleen. Etuasteputkien kohdalla säätöjä ei tarvita. Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen | |
![]() 25.02.2008 09:49:26 | |
Ei ainakaan suoraa tyrmäystä tullut kun kyselin asiasta, mutta en tiedä vaatiiko se modifiointia. Ensi viikolla ollaan viisaampia sen suhteen... hitto kun menin sotkemaan hiukan noita, luulin että Screameriin sopisi El34 suoraan. :P Kerropa sit ensituntumat! :P Pääteasteputket vielä pohdinnan alla. Ostetaan soittotaito. | |
![]() 25.02.2008 16:38:07 (muokattu 25.02.2008 16:38:30) | |
Kyllä, aina kun vaihdat pääteputket niin bias pitää säätää uudelleen. Etuasteputkien kohdalla säätöjä ei tarvita. Screamerissä voit kääntää bias- trimmerin kaakkoon mittailematta. Modaamattoman screamerin säädettävissä oleva maksimi anoditehohäviö on n. 14W:n nurkilla. Nuo Tung Sollin 5881:t jäävät siis hitusen kylmiksi, mutta soundi on silti botnekas ja tanakka. Suosittelen lämpimästi! | |
![]() 25.02.2008 18:12:36 (muokattu 25.02.2008 18:18:08) | |
Eli olisiko mahdollista, että tuohon Thunder-combooni voisi suoraan laittaa tuollaiset edellä mainitsemani Tung Solit suoraan? Aikomus on siis viedä ammattilaispuljuun vaihdettavaksi nuo putket, mutta jos mitään biasointia ei tässä tapauksessa tarvitse tehdä, niin samahan tuo olisi itse törkätä ne paikoilleen. Eikö esim joihinkin Mesoihin ja Orangeihin voi suoraan laittaa kaikki putket ilman biasointia ainakin siis jos kyseessä ovat samanlaiset putket kuin mitä niissä on jo paikoillaan? EDIT: Niin löysin tuollaisen: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=3312987 Siellä sanotaan, että Screamer ja Thunder ovat kiinteästi biasoituja pääteasteeltaan. Tarkoittaako tämä nyt jotain sellaista, että biasointia ei tarvitse tehdä vaan tällainen apinakin voisi turvallisesti tökätä putket lootaan ja homma toimii? Röytäen eteenpäin. | |
![]() 25.02.2008 19:20:41 | |
Kattelin Screamerin ja Thunderin kytkentäkaavioita, molemmat ovat fixed-bias päätteellä ja molemmissa on trimmeri bias säätöä varten. Molemmat näyttäisi olevan vakiona biasoitu siihen malliin, että vaikka ei tekisi vahvistimen biasointia pääteputkien vaihdon yhteydessä, niin ei tarvitse huolestua siitä että anodivirta/tehohäviö kasvaisi liian suureksi. | |
![]() 25.02.2008 23:50:42 | |
Komppaan edellisiä. Omaan Thunderiin on testattu 3 paria erilaisia 5881 pääteputkia ja aina Bias mittaukset sanoivat, että putket jäivät hieman kylmiksi. Trimmerin sai siis vääntää vastapäivään ihan tappiin. Seuraavaksi kokeillaan vastuksia vaihtamalla saada putket lämpimiksi. | |
![]() 25.02.2008 23:54:58 (muokattu 25.02.2008 23:57:22) | |
hitsit.. mitä sanoo muut? Itse etsin aikanaan yhdestä Marshallistani vikaa satunnaiseen sietämättömän kovaan pörinään tuntitolkulla, kunnes viaksi paljastui lopulta viallinen JJ-etuasteputki. Meni vähän luottamus merkkiin, koska putki oli uusi: vain joitakin tunteja käyttöä takana. Muutamilta muilta olen kuullut samanlaisia tarinoita. Saman valmistajan pääteputket ovat kyllä toistaiseksi kestäneet, mutta nykyisin suosin etuasteessa Telefunkenia: elämä on liian lyhyt keskinkertaisella soundilla soittamiseen, joten vain paras kelpaa. ;) Kallista? Todella, mutta jos yhden putken odotettu elinikä on 30-40 vuotta kovaa käyttöä, ne kyllä mielestäni maksavat itsensä takaisin monin verroin: soundi on taivaallinen ja putken elinikä kunnioitettavan pitkä. Vahvistimet saattavat vaihtua, mutta Telefunkenien kanssa en ole koskaan vielä joutunut pettymään - ne siirtyvätkin aina uuteen vahvistimeen, jos vanha vaihtaa omistajaa. | |
![]() 25.02.2008 23:55:31 (muokattu 26.02.2008 00:16:49) | |
Kiitos neuvoista. Sen verran voisi vielä kysellä, että jos nyt vien sen combon biasoitavaksi, niin tuleeko siitä tarkkaan säätämällä parempi, kuin jos ne biasit olisivat jätetty ennalleen? Vai onko tilanne sellainen, että se joko toimii tai ei toimi? Ei oikein uskaltaisi vielä kyllä mennä itse ronkkimaan, kun tietämys on niin vähäinen näistä ja tulee monesti sähläämällä pilattua asioita. EDIT: Ilmeisesti putkien vaihdon pitäisi toimia, kun lätkäsee ne kiinni ja vääntää trimmerin kaakkoon. Ainut vaan, että olen niin pirun nyyppä, etten tiedä missä sellainen trimmeri edes tuolla sisällä on. Thunderi on nyt siis auki tuossa sohvalla, mutta putkia ei vielä ole hyppysissä. Jos tämän voi tehdä itse ilman vaaraa laitteen särkymisestä niin mielelläänhän sen tekisi itse. Jos joku haluaa neuvoa kädestä pitäen kohta kohdalta tuon putkienvaihto-operaation, niin mielelläni otan neuvot vastaan. Jos menee jo off-topicin puolelle, niin pikaviestiäkin voi heittää. EDIT2: Voipa olla kyllä parempi viedä vaan kerralla pajalle vaihdettavaksi niin ei tarvitse tehdä useaan kertaan tätä hommaa... Röytäen eteenpäin. | |
![]() 26.02.2008 01:13:53 | |
EDIT: Ilmeisesti putkien vaihdon pitäisi toimia, kun lätkäsee ne kiinni ja vääntää trimmerin kaakkoon. Ainut vaan, että olen niin pirun nyyppä, etten tiedä missä sellainen trimmeri edes tuolla sisällä on. Thunderi on nyt siis auki tuossa sohvalla, mutta putkia ei vielä ole hyppysissä. Jos tämän voi tehdä itse ilman vaaraa laitteen särkymisestä niin mielelläänhän sen tekisi itse. Jos joku haluaa neuvoa kädestä pitäen kohta kohdalta tuon putkienvaihto-operaation, niin mielelläni otan neuvot vastaan. Jos menee jo off-topicin puolelle, niin pikaviestiäkin voi heittää. Mulla on tossa pikaviestinä ohje tallennettuna, heitän sulle. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 26.02.2008 08:33:17 | |
Mulla on tossa pikaviestinä ohje tallennettuna, heitän sulle. Heitäppä mullekkin :) - | |
![]() 26.02.2008 14:43:51 | |
Mulla on tossa pikaviestinä ohje tallennettuna, heitän sulle. Minulle myös kiitos! | |
![]() 26.02.2008 14:47:09 | |
No jos nyt tännekin heittäisit. Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka. | |
![]() 26.02.2008 15:48:21 | |
Mulla on tossa pikaviestinä ohje tallennettuna, heitän sulle. Kröhöm, kehtaisitko nakata vielä mullekkin? Tai postaa tähän ketjuun, niin ei tule enää näitä kyselijöitä. | |
![]() 26.02.2008 15:49:49 | |
Laita vaan ketjun jatkoks. Kyselen minäkin sellasten perään kohta muuten... | |
![]() 26.02.2008 19:29:48 | |
Oho, no tässäpä tämä: http://koti.mbnet.fi/~jero/kamat/BIAS.jpg Pisteissä A ja B ovat pääteputkien anodeille menevät johtimet. Piste C on päätemuuntajan keskiulosotto. Pisteet oli alunperin väärässä kohdassa, minkä takia nuo viivat menee vähän hankalasti. Eli aluksi virta pois, voit pitää stadbyta pari minuuttia päällä, jotta suotokonkat (nuo isot mustat oikealla) varmasti tyhjenevät (ei tällä oikeasti taida olla mitään vaikutusta, mutta ei se ainakaan haittaa). Siis virta pois päältä mutta standby päällä. Kotelon päältä avaat 4 ruuvia, jolloin saat takakautta vahvistinosan ulos. Takana oleva ritilä pitää myös tietenkin ottaa pois. Itse käänsin vahvistimen naamalleen ja nostin muuntajista, koska ne ovat painavimmat osat ja niistä saa helposti otteen. Tästä eteenpäin toinen käsi taskussa. Itse virittelin verhonpitimestä hauenleuan korvikkeen. :) Varo koskemasta laitteen kuoreen samalla kun mittaat. Varmista mittarilla että isoissa konkissa ei ole vaarallisia jännitteitä (pari volttia ei haittaa). Mittaa resistanssi pisteiden A ja C sekä B ja C välillä. Se oli jotakin 60 ohmin luokkaa. Tämän jälkeen virta normaalisti päälle (kaiutin tai keinokuorma kytkettynä). Mittaa samojen pisteiden väliset jännitteet. Pitäisi kytkentäkaavion mukaan olla 1,6-2,2 volttia. Jaa kummatkin jännitteet vastaavalla resistanssilla, jolloin saat kummankin putken anodivirran. Yksiköt menevät siis että voltti/ohmi=ampeeri. Pitäisi olla molemmilla putkilla suurinpiirtein sama (parikymmentä mA). Sitten mittaat erikseen pisteiden A ja B jännitteen maahan (laitteen kuoreen) nähden. Tämä on luokkaa 400 volttia. Kertomalla anodivirrat tällä jännitteellä saat kummankin putken anodin viemän tehon. Eli ampeeri*voltti=watti. Thunder käyttää 5881-putkia, joiden suurin sallittu anoditehohäviö on 20,5 W. Uraltonen putki-infosta löytyy yleisimpien putkien suurimmat sallitut anoditehohäviöt, joita tarvitset, jos esimerkiksi vaihdat putkityyppiä. AB-luokassa biasointi tehdään yleensä niin, että putkien annetaan viedä 70% suurimmasta sallitusta anoditehohäviöstä. Tässä tapauksessa siis 0,7*20,5W=14,35W. Kun tämä jaetaan mitatulla anodijännitteellä ja edelleen kerrotaan alussa mitatulla resistanssilla, saadaan jännite, joka pisteiden A-C ja B-C välillä tulisi olla. Bias-trimmeriä ruuvaamalla voit säätää jännitteen oikeaksi, ja se on siinä. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 29.02.2008 13:51:57 | |
Mr. Haarala, onko putket jo paikoillaan? Ostetaan soittotaito. | |
![]() 29.02.2008 14:24:40 | |
Ei ole vielä paikallaan, asentajalla on ollut kiireitä niin on venynyt. Viimeksi kun kävin niin sanoi että maanantana voisi ehkä olla. :( Keskusteltiin vielä noiden putkien sopivuudesta niin oli sitä mieltä, että jännitteet pitäisi kyllä saada sopiviksi ja jos ei suoraan saa niin selviää kuitenkin aika pienellä modifikaatiolla. Tosin listalla on myös VLS-toiminnon modifiointi vähän käyttökelpoisemmaksi niin sekin voi tietysti vähän venyttää aikatauluja... mutta kassellaan, laitan kyllä heti tietoa kun vain saan styrkan takaisin. :) Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen | |
![]() 29.02.2008 16:07:03 | |
Itse en joskus löytäny heti trimmeriä, joten ajattelin etteihän tässä mitään syytä ole biasoimiseen! Siinä meni muutama viikko, ja yhtenä kauniina päivänä kun laitoin masiinan päälle, kuului mukava pörinä ja putket loistivat kauniin violetteina. =) Jostain syystä aloin etsimään trimmeriä uudelleen tarkemmin ja sain kuin sainkin mokoman kuntoon. | |
![]() 03.03.2008 20:20:30 | |
Noniin, nyt on lamput paikallaan. Bias-säätö meni hienosti ilman modifiointeja juuri siihen mihin pitikin kun väänsi säätimen tappiin. Ensituntumat olohuoneessa kertoavat että alakerta on huomattavasti tukevampi kuin ennen. Lämpöä on kuin tuhnupierussa kolmen Mexicana-pitsan jälkeen. Mikään 5150 tämä ei ole vieläkään, eikä se taida olla mahdollistakaan. Vahvistimessa tuntuisi olevan melkoinen headroom alakerrassa ja säröytyminen tapahtuu enemmän tuolla keskiäänien alueella. Tältä tuntuu ainakin olohuoneessa... Putkitus on siis JJ KT77-pari päätteessä, V1 ECC81, V2 + V3 ECC83s ja V4 ECC81, kaikki JJ:n tuotantoa. Pitänee tosin laittaa sekaan jotain muuta, nimittäin jos laite oli ennen liian yläpäävoittoinen niin nyt sitä yläpäätä todella saa kaivaa esille. Riipivyys ja sirinä vähenivät huomattavasti, joskin niitäkin saa esille kun vain pistää tarpeeksi preesensiä. Kaikenkaikkiaan ihan onnistunut yhdistelmä näin olohuonevolumeilla testailtuna. Pitää vielä päästä treenikselle tykittämään vähän lujempaa ja suljetun kaapin kanssa... :) Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)