Aihe: Gibson Robot guitar!
1 2 3 4 5
biibob
12.01.2008 16:51:13
Mielenkiintoinen laite kyllä, harmi vaan että on ruma. Hinta nyt ei hirvitä, koska tuon verranhan se tavallinen standardikin kustantaa. En kyllä usko, että tuo olisi kannattava investointina, koska kitaristit ovat sen verran konservatiivista väkeä, että moinen automaattivirityssysteemi tuskin koskaan tulee vakio-ominaisuudeksi suosituimpiin kitaramalleihin. Toisekseen tuo limited run taitaa olla aika iso, kun noita useammassa paikassa myydään. Kuriositeettiarvoahan noilla voi ollakin.

Ideana kyllä hyvä. Itse en melkein koskaan virittele kesken keikan, mutta välillä alkaa muiden bändien keikoilla harmitamaan joka bisiin jälkeiset viritystauot.

Toki nykyään kitaristit suhtautuvat vielä hyvinkin epäillen laitteeseen ( minä myös), mutta odotetaanhan kun taas uudet kitaristisukupolvet kasvavat, niin kyllä voisin melkein lyödä vetoa, että tuollaiset virittimet saattavat muodotua kohtuu vakioiksi tulevaisuuden uusissa kitaroissa. Nykyaikana ihmiset haluavat niin sitä helpointa tietä monessa suhteessa, että varmasti nuokin kitarat omistajansa löytävät.

Toisin kuin esimerkiksi fraseeraus ( joka on jatkuvasti erilaista eri soittajien kohdalla) soitettaessa, viritys soittimissa on kuitenkin sellainen asia, että tavallaan siinä ei voi kehittyä enää tietyn pisteen jälkeen ( moni ei ole tätä pistettä täysin saavuittanut!). Eli siinä vaiheessa, kun sen kitaran osaa virittää täysin absoluuttiseen vireeseen jne... niin ei sitä sen paremmin käytännössä pysty enää sen jälkeen tekemään. Jos joku "nero" keksi laitteen, joka pystyy aina virittämään kitaran muutmassa sekunnissa absoluuttiseen vireeseen ( eli tekemään asian paremmin kuin suurin osa soittajista korvansa kanssa) niin varmasti tuollainen laite tulee yleistymään.

Ja vaikka tässä saattaa tulla sellainen olo, että puhun tuon systeemin puolesta, niin täytyy myöntää, että itse olen kaikin tavoin tuollaisia laitteita vastaan. Yritän vain ajatella tässä jokseenkin realistisesti.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Rämppy
12.01.2008 23:17:52
Vielä kun tulisi semmoinen ropottikitara joka tarvittaessa säätäisi intonaatiotkin kohdalleen. Lavassa pyörisivät viitystapit ja toisessa päässä tallapalat liikkuisi eestaas. Vai onko tämä Fender-imperiumin vastaisku tulevaisuudessa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
IJarro
12.01.2008 23:46:59
Vielä kun tulisi semmoinen ropottikitara joka tarvittaessa säätäisi intonaatiotkin kohdalleen. Lavassa pyörisivät viitystapit ja toisessa päässä tallapalat liikkuisi eestaas. Vai onko tämä Fender-imperiumin vastaisku tulevaisuudessa.

Sähköpianoissa on jo kauan ollu "opetusohjelmia" jolloin koskettimet vilkkuu. Semmonen vilkkuva kitara ois kansa hauska. Keksis soolotkin vielä lennosta ja siitä vaan valoa vasten painamaan =)=)
Let's do some living after we die...
Kuha
13.01.2008 00:01:32

Semmonen vilkkuva kitara ois kansa hauska. Keksis soolotkin vielä lennosta ja siitä vaan valoa vasten painamaan =)=)

Onhan näitä Fretlightteja ollut hyvän aikaa:

http://www.youtube.com/watch?v=L8uoa2xwJsc
Kalm
13.01.2008 00:10:37
Näyttäisi olevan saatavilla myös jälkiasennuksena yleisimpiin malleihin. Suottaapi yleistyäkkin jos ei kerta vaadi sen kummempaa työstöä.

"No milling, no drilling, no extra holes or screws, no additional weight! System can be easily installed and removed traceless at any time"

http://www.tronical.com/products/powertune/

(for Fender Standard Strat. Vintage Strat, Strat Plus; Gibson SG, Les Paul Standard and Custom, Flying V, Epiphone Les Paul and equivalent models)
Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa
tilikum
13.01.2008 00:11:56

Onhan tuossa intonaation säätökin. Se kertoo, montako kierrosta sitä ruuvia pitää kääntää... Eli vain puoliautomaattinen. (varmaan kyllä tiesitkin)
zädääm
13.01.2008 00:15:09
En ole kehitystä vastaan, mutta en kyllä maksais tommosesta. Turha. Kitarat on viritetty itse tähän asti ja niin tehdään jatkossa. Ja mitäs sitten kun toi menee rikki? Tai tulee vikaa... kalliiksi tulee. Samasta syystä en ostais ihan uutta autoakaan. Hyvä kun pystyy pissapoikaan vedet itse laittamaan.
...tietysti on niitä jotka lankeavat noihin teknologisiin saavutuksiin.

Heh no ehkä siinä pitäs olla tarra jossa lukee: Ei perskätisille! Kyllä olen vielä tänäkin päivänä onnistunut remontoimaan autot + muut romut vuosimallista riippumatta. Periaate ei ole muuttunut
Outoa, että kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.
blaekie
13.01.2008 00:15:31

Voi vidu, mihin tää maalima menee ? Itsekin toimin päivätyössäni tylsien toimenpiteiden automatisoinnin piirissä, eli IT alalla, mut hei , robottikitara ? jos toi virittää itsensä ok, mut seuraavassa versiossa (50 vuoden sisällä) tulee "robottikäsi" joka on vasemmalla puolella, ja hoitaa sen puolen pitkällä pikkurillillä, sitä seuraavassa oikea käsi, joka hoitaa komppaamisen , eikö niin ? Herätkää, haluaako joku soittaa kitaraa vai antaa tietotekniikan hoitaa kaikki puolestaan ? Mielestäni teknisesti nykykitarat on tiensä päässä, ja sillä tulisi tulla toimeen, viritys/vire on perusasioita jonka jokaisen kitaristin tulisi hallita, jopa virimittari on hieman kyseenalainen
Nii onkii ...
zädääm
13.01.2008 00:19:31
Voi vidu, mihin tää maalima menee ? Itsekin toimin päivätyössäni tylsien toimenpiteiden automatisoinnin piirissä, eli IT alalla, mut hei , robottikitara ? jos toi virittää itsensä ok, mut seuraavassa versiossa (50 vuoden sisällä) tulee "robottikäsi" joka on vasemmalla puolella, ja hoitaa sen puolen pitkällä pikkurillillä, sitä seuraavassa oikea käsi, joka hoitaa komppaamisen , eikö niin ? Herätkää, haluaako joku soittaa kitaraa vai antaa tietotekniikan hoitaa kaikki puolestaan ? Mielestäni teknisesti nykykitarat on tiensä päässä, ja sillä tulisi tulla toimeen, viritys/vire on perusasioita jonka jokaisen kitaristin tulisi hallita, jopa virimittari on hieman kyseenalainen

Erittäin totta!
Itsehän olen myös sitä mieltä että koko keksintö on typerä ja ennenkaikkea turha!
Kuka tahansa tuon hintaisen kitaran ostaja osaa jo todennäköisesti itse virittää????
Oikeastihan tuolla ei tee hevonvitunpaskaa.
Outoa, että kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.
IJarro
13.01.2008 00:27:38
Erittäin totta!
Itsehän olen myös sitä mieltä että koko keksintö on typerä ja ennenkaikkea turha!
Kuka tahansa tuon hintaisen kitaran ostaja osaa jo todennäköisesti itse virittää????

Ja kun tuon hintasen kitaran kerran (esim keikalla) virittää, sen pitäis myös pysyä vireessä.
Let's do some living after we die...
blaekie
13.01.2008 00:29:33

Erittäin totta!

Amen ! .......................
Nii onkii ...
Ziggy Bubba
13.01.2008 01:46:14 (muokattu 13.01.2008 01:47:12)

Erittäin totta!

"Robotti sai ihmiset pelkällä olemassaolollaan raivon valtaan!" Siistikää nyt silti edes suunne.

Ei kellään tullut mieleen se, miten kätevä tuommonen systeemi on esim keikkailevalle muusikolle, jonka ei tarvitse vaihtaa kitaraa eri vireisiin siirryttäessä... Niitä on nimittäin muitakin vaihtoehtovireitä kuin se drop-d. Muusikko voi tuommosen kanssa keskittyä olennaiseen, joka oli...

On se kumma kuinka pyhiä nuo viisikymmentä vuotta vanhat keksinnöt on - niillä on pakko pärjätä, niiden kehittely on sopimatonta. Vaikkette itse tuommosta kaipaakaan, ottakaa sentään huomioon muiden kitaristien ehkäpä erilaiset tarpeet.
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Kivijalka
13.01.2008 11:10:18
"Robotti sai ihmiset pelkällä olemassaolollaan raivon valtaan!" Siistikää nyt silti edes suunne.

Nytpä tiedetään minkä takia ne peltiukot Terminaattorissa olivat niin vihaisella päällä... Niitähän oli syrjitty ja vihattu jo kitarasta lähtien. :)
If you want clean, buy a vacuum cleaner.
Murgo
13.01.2008 12:29:20

Sen kummemmin keksinnön tarpeellisuuteen puuttumatta, voisi kuvitella että ensimmäiset sähkökitarat silloin joskus aikoinaan ovat varmaan saaneet aikaan aika samanlaisia kommentteja. "Se on ruma", "Eihän se edes kuulosta kitaralta", "miksi ihmeessä tarvittaisiin noin hirveän kovaa ääntä?". Ihmisellä (ja varsinkin muusikoilla :) nyt vaan on sisäänrakennettuna melko vahva epäluuloisuus uusia keksintöjä kohtaan. Jonkun mielestä on varmasti mahtavaa ettei kitaraa tarvitse enää itse viritellä, vaikkei vielä olisikaan niin iso stara että palkattu kitarateknikko hoitaa homman. Saattaa myös olla hauska kuriositeetti "kitaristille jolla on jo kaikkea". Eli kukin tulkoon uskossaan autuaaksi ja ostakoon robottikitaran jos tuntee sellaista tarvitsevansa ja itse sen maksaa. Kielisoittimissa virittäminen on kuitenkin "välttämätön paha" johtuen soittimen rakenteesta eikä mikään oleellinen osa soittamista. Syy miksi kitaristin pitää osata virittää itse soittimensa, toisin kuin esim. pianistin on vain se että kitara ei pysy pitkiä aikoja vireessä.Ei se kuulu soitossa kuka kitaran on virittänyt tai onko se viritetty mittarilla,korvalla vai esim. robottivirittimillä,mikäli se on riittävän tarkasti vireessä. Kitaristithan sinänsä ovat aika moderneja kun hyväksyvät "vain" 50 vuotta vanhat keksinnöt, esim. jousisoittimien puolella taidetaan aika yleisesti olla sitä mieltä että ne saavuttivat täydellisyyden 300 vuotta sitten ja sitä uudemmat keksinnöt ovat nykyajan kerettiläistä hapatusta.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Les Fender
13.01.2008 15:51:15
On se kumma kuinka pyhiä nuo viisikymmentä vuotta vanhat keksinnöt on - niillä on pakko pärjätä, niiden kehittely on sopimatonta. Vaikkette itse tuommosta kaipaakaan, ottakaa sentään huomioon muiden kitaristien ehkäpä erilaiset tarpeet.

Huvittavaa tässä Robon voimallisessa kritisoimisessa on se että juuri Gibsonia on moitittu jämähtämisestä. Noh, nyt kun tuupataan jotain uutta niin se on sitten ihan pasnaa, turhuutta ja eihäntuossamitäänuuttaole?

Mun mielestä, ihan riippumatta siitä mitä mieltä on tuon tarpeellisuudesta, pelkästään positiivista kun uutta kehitellään. Ompa kuitenkin sellainen ominaisuus mille keksii ihan järkevääkin käyttöä. Varsin hyödyllinen jos tykkää vaikkapa eri avoimia vireitä käyttää.
"Living is easy with eyes closed!"
jakle-
13.01.2008 16:21:15
ontoi aika hupaisa kone, mut sopii ehkä laiskoille ihmosille.
oiva tumpeloinen
13.01.2008 16:26:47
ontoi aika hupaisa kone, mut sopii ehkä laiskoille ihmosille.

Mahdollisesti myös niille, joiden viritin leviää keikalla. Harva viitsii alkaa ääneen virittelemään luuttujaan kesken keikan. Puhumattakaan siitä, että tuo automaatio todennäköisesti tekee virityksen nopeammin kuin itse manuaalisesti. Sen tarkkuudesta en kyllä osaa sanoa, kiinnostaisi kylläkin tietää.

Ja nyt kun joku saa kuitenkin sanottua, että hyvissä säädöissä olevaa kitaraa tarvitse keikan aikana virittää, niin mä henkilökohtaisesti en ainakaan ole varmastikaan koskaan vetänyt keikkaa, etteikö siellä olisi kertaakaan tarvinnut virikoneeseen koskea.
biibob
13.01.2008 16:45:14
Varmasti hyvin helppokäyttöinen olisi tuollainen kitara keikoilla viritettäessä ( tosin ei ne tavallisetkaan kitarat niin vaikeita ole :) ), mutta tilanne, jossa robottikitaran kieli katkeaa olisi katastrofi. Ainakaan tuo kielen viahto ei näyttänyt ollenkaan niin helpolta, kuin normaaleissa tapauksissa. Ja mikä ärsyttävintä, kun tuo koneisto pyörittää tuota kielitappia niin hitainta vauhtia ikinä. Siinähän menee se 10min kun se kieli sattuu olemaan tapin ympärillä :) ( jos siis haluaa pyörittää sitä kieltä tapille enemmän kuin puoli kierrosta).
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Lord of the strings
13.01.2008 16:47:00
Sinänsä kätevä että ei tarvitse välttämättä kymmentä eri kitaraa päästäkseen nopeasti eri vireisiin (Esim juurikin nuo avoimet viritykset slidettelyihin).

Pelismieshän tosin soittaa kaikki jutut yhdestä vireestä...
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
cruel_destiny
13.01.2008 16:47:38
Itseäni on häirinnyt alusta alkaen, että mitä hyötyä on keikalla täydellisestä vireestä jos muut soittimet eivät ole? Itse ainakin viritän aina hienosäädöt basistin kanssa yhdessä kun on mittariviritys tehty. Basisteille samantien samanlainen systeemi?
I eat rice and curry everyday surreal
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)