Aihe: Kullattuja kieliä mistä?
1 2
mhaarala
02.12.2007 23:30:07
Onko noissa kullatuissa joku soundillinen ero vai mitä hyötyä niistä on?

Ihan hyvin ne soivat ja kestävät pitkään. Omiini olen ainakin ollut erittäin tyytyväinen. Toinen syy niihin siirtymiselle oli nikkeliallergia. Ei ollut kiva soittaa sormet verillä... verrattuna Fenderin nikkelittömiin Optimat ovat sekä soundillisesti, tuntumaltaan että kestoiältään paremmat. Eivätkä edes maksa kovin paljon enempää.. :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
santa
03.12.2007 09:52:02
Itse kullatujen perään ollut allergian takia. Ja muutenkin tuntuneet hyvin soivan.

Kiitos vastauksista, pitää tilailla varmaan Optimat.

Nuo Elixirin päällystetyt kiinnostaa myös. Jos niistä millaisia kokemuksia tosiaan on?

no nyt pari vuotta olen niitä pelkästään käyttänyt enkä tuskin tulen niitä ikinä vaihtamaan mikäli siis on elixiiriä jatkossa myynnissä. aluksi ne ovat erittäin liukkaat joten vaatii totuttelua. kestää noin 3-4 kertaa kauemmin. tietysti jos tulee autoa rassaamasta ja ilman käsienpesua alkaa soittaa niin eihjän mikään kestä. hinta elixireissä on pikkuisen kalliimpi mutta ei sillä ole mitään väliä kun on sen verran laadukkaita.
PIM
03.12.2007 11:00:41
Onko noissa kullatuissa joku soundillinen ero vai mitä hyötyä niistä on?

Mulla on tälläinen teoria asiasta:

Kitarankielen elinikää rajoittaa kaksi tekijää, eli mekaaninen kulutus kun siihen syntyy kuoppia nauhojen kohdalle ja tallaan, mikä heikentää kielen vetolujuutta ja lopulta kieli napsahtaa poikki. Toinen tekijä on taas sitten kielen metallin reagoiminen kemiallisesti joko ruumiinnesteiden tai ilman kosteuden kanssa, eli kielen pintaan kertyy kaikille kitaristeille tuttua mustaa paskaa kun soitetaan tai siten se ruostuu muuten vaan ajan kanssa.

Yleensä kielet paskottuu soundin ja/tai soittomukavuutensa puolesta vaihtokuntoon paljon ennen mekaanista kulumista, mutta kultaus kielen pinnassa suojaa kemiallisilta reaktioilta joten Maximat/Optimat säilyy soittokunnossa pidempään kuin peruskielet. Itse vaihdan ne yleensä vasta kun kielet alkaa olemaan kuopalla niin paljon että se haittaa vireen pysyvyyttä tai hienovireen säätöä tai joku niistä, yleensä D-kieli, napsahtaa poikki tallasta.
Agathon79
03.12.2007 20:59:44

Mä soittelin vuosikaudet Maximan kielillä. Niitä sai nykyään jo edesmenneestä Espoon Musiikista (nyk. F-musiikki Espoo) ja muistaakseni myös Kluuvikadun Fazulta. Sitten eräänä kauniina päivänä niitä ei enää löytynyt mistään, oli maahantuonti lopetettu. Vaihdoin Blue Steel-kieliin, mutta niitä kultaisia on kyllä ikävä. Hieno jos kerran T-putiikista löytyy!

-Agathon79
Paska on paskaa eikä muuksi muutu.
Sensonic
03.12.2007 22:43:02
Mä soittelin vuosikaudet Maximan kielillä. Niitä sai nykyään jo edesmenneestä Espoon Musiikista (nyk. F-musiikki Espoo) ja muistaakseni myös Kluuvikadun Fazulta. Sitten eräänä kauniina päivänä niitä ei enää löytynyt mistään, oli maahantuonti lopetettu. Vaihdoin Blue Steel-kieliin, mutta niitä kultaisia on kyllä ikävä. Hieno jos kerran T-putiikista löytyy!

-Agathon79

Ihan sama juttu mulla. Sitten keksin, että Itävallassa Wienin keskustassa oleva Music Session myi noita kieliä, joten ostin niitä aina käydessäni työmatkalla Wienissä. Sitten tuo firma lopetti noiden kielien pitämisen varastossa, sillä ne olivat kuulemma liian kalliita verrattuna tavallisiin kieliin. Onneksi törmäsin netissä tuohon www.lordofthestrings.com :iin, josta voi ostaa noita Optimoita kohtuuhintaan ja yli 25 euron ostokset saa vielä postimaksuitta. Ainoa sääli on tosiaan se, että Optimalta ei löydy kielisettejä seiskakielisiin kitaroihin.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KP3C, Landola F6/Cut
Little Richard
04.12.2007 15:43:45 (muokattu 04.12.2007 15:48:08)
Hmm... mikäköhän tota optiman hintaa pompsauttelee noin.. ku jossain, esim. Thomannilla maksavat jotain 8,50e ja sit taas toisis paikois jotain 25e. Varmaan toiset laittavat enemmän hintaa pelkästään sen takia ku niis lukee "Gold" :)

Edit: Niin tai sit ne oli bassonkieliä noi kalliimmat :D sori sori
-J.-
04.12.2007 16:53:53
Mistäs niitä punasia/sinisiä/vihreitä/mustia/valkoisia kieliä?
-Tilutuksen harjoittaminen vaatii vikkeliä sormia ja aivan kuten muukin kitaran käyttäminen, pitkiä hiuksia. Suuresta egosta, nahkahousuista ja lavakarismasta on myös etua tilutuksessa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)