Aihe: Kuinka usein öljytä otelauta?
1 2
Niq
02.10.2007 21:11:16

Pitääkö olla ihan tuota kitarasitruunaöljyä, vai kelpaisiko jokin elintarvikeöljy? Voisi joskus lähitulevaisuudessa öljytä tuon otelaudan ensimmäistä kertaa.

Mä oon laittanu vauvaöljyä, ei haise ja toimii siinä missä "kitaraöljykin". Saanee joka ruokakaupasta sieltä vauvanruokapurkkien vierestä.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Painajaismainen
02.10.2007 22:05:55
...Niin ja välillä tökkii toi kitaran kaula kun kädet hikoo. Tulee semmoseks nihkeeks, joo tietty normaalia ja ei se niin paljoa haittaakkaan mutta auttaako juuri tuo öljyäminen tai joku myrkky? enhän mä siitä mitään luistinrataa suunnittelekkaan...

Kostuta rättiä ja pyyhki sillä kaula. Itse en tähän ainakaan mitään vettä vahvempia myrkkyjä käytä.

En ole koskaan öljynnyt kitaroitani. Minulla on Deanissa ruusupuuotelauta joka on päässyt hieman vaalenemaan, tummentuisiko se öljykäsittelyllä?
"Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä
Painajaismainen
02.10.2007 22:07:04
Mä oon laittanu vauvaöljyä, ei haise ja toimii siinä missä "kitaraöljykin". Saanee joka ruokakaupasta sieltä vauvanruokapurkkien vierestä.

Onko kukaan kokeillut sitä viereistä purkkia? Saattaisi olla mielenkiintoinen soittoelämys...

Myönnän, väsyttää.
"Ainahan sitä voi perustaa kanalan ja vetäytyä maaseudun rauhaan, tai viljellä kukkakaalia." - Pantse Syrjä
masterhat
02.10.2007 23:06:57
ei tuolla kyllä soundiin yms juttuihin ole mitään tekemistä. toki ulkonäkö on siistimpi. Itse en ole tainut putsata kertaakaan vuonna 98 ostamaani rg:n kaulaa, jottei tatsi häviä. Ja ei tunnu otelauta kuivalta tai muutakaan, vaikken sitä ikinä ole öljynnyt. Mutta kuten sanottu, jotkut haluaa pitää kitaransa siistinä ja hyvässä kunnossa ulkoisesti, itselleni ulkonäkö seikoilla ei juurikaan ole väliä. Oikeestaan sellanen sopiasti elämää nähnyt kitara on hienoin. no joo, taisi mennä taas hiukan offarics.

Askutisissa ymmärrän taistelun kuivasta huoneilmasta johtuvaa lohkeilua vastaan, mutta sähköskeboissa nää taitaa olla aika marginaalisia ongelmia
Snails against humanity
Invader
02.10.2007 23:16:15
Ebenotelautaisia kitaroitani öljyän vähän tiheämmin kuin muita. Herkkä halkeilemaan tuo eben jos sen päästä liian kuivaksi.
Tai sitten ei..
Izer
02.10.2007 23:28:15
Eikös tuo Lemon Oil ole enemmänkin juuri otelaudan puhdistamiseen? Minulla on ainakin erikseen vielä sellainen toinen otelautaöljy joka on kai enempi tarkoitettu sitten siihen öljyämiseen ja sen puun hoitoon. Ainakin tarrat pullojen kyljessä näin kertovat :)

Tuosta öljyämisestä, että lähinnä kosmeettisista syistä sitä tullut tehtyä. Tatsi on jonkin aikaa kyllä mukavan liukas otelautakädellä öljyämisen jälkeen ;)
Ridin' with the wind!
SH1THEAD
03.10.2007 01:14:17
Pitääkö olla ihan tuota kitarasitruunaöljyä, vai kelpaisiko jokin elintarvikeöljy? Voisi joskus lähitulevaisuudessa öljytä tuon otelaudan ensimmäistä kertaa.

Miä oon henkilökohtasesti sitä mieltä, että ruokaöljy ajaa yhtä hyvin asiansa. Enpä oo mitään haittaa siitä huomannu ruusupuulle olevan, joten jatkan jatkossakin. Eikä se mitään haise, kun sen pyyhkii kuivaksi. Putsaan otelaudan joka kielten vaihdon yhteydessä.
Saatana on herra.
brn2sk8
03.10.2007 09:40:04
hei boys, mistä näitä öljyjä saa ostettua? En oo koskaan öljynny mitään otelautaa ja haluun kokeilla :) Ja kertokaahan joku ihan nopeesti siis miten se tapahtuu, pitääkö koko hemmetin otelauta repiä irti ja siten kyllästää sit öljyssä vai pitääkö sitä käsitellä kuin "kipeää (vaimoa :D)" eli vaan pintapuolisesti pyyhkäistä jollain öljymäärällä, pitääkö antaa imeytyä jossain ajassa? Kertokaahan...
Cry Baby and ask me WHY WHY
J.Hollström
03.10.2007 10:03:15
hei boys, mistä näitä öljyjä saa ostettua? En oo koskaan öljynny mitään otelautaa ja haluun kokeilla :) Ja kertokaahan joku ihan nopeesti siis miten se tapahtuu, pitääkö koko hemmetin otelauta repiä irti ja siten kyllästää sit öljyssä vai pitääkö sitä käsitellä kuin "kipeää (vaimoa :D)" eli vaan pintapuolisesti pyyhkäistä jollain öljymäärällä, pitääkö antaa imeytyä jossain ajassa? Kertokaahan...

http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … n/GenMaint/Cleaning/cleaning02.html
"I can't think of anything more exciting than tone hunting" -John Mayer
discominister
03.10.2007 10:22:54
sori lainaan.

Niin mitä toi öljyäminen yleensä auttaa kitarassa?
Puhdistaa sen kunnolla? tai ''kosteuttaa''? en ole kokeillut. Yleensä pesen kakat pois vaan nihkeellä rätillä, ja kiilottelen kulta osia.
Mitä hoitoaineita suositellaan ruusupuu otelaudalle?
Olen kuullut että kaikki myrkyt eivät sovi kaikkille materiaaleille, onko näin?
Niin ja välillä tökkii toi kitaran kaula kun kädet hikoo. Tulee semmoseks nihkeeks, joo tietty normaalia ja ei se niin paljoa haittaakkaan mutta auttaako juuri tuo öljyäminen tai joku myrkky? enhän mä siitä mitään luistinrataa suunnittelekkaan...

kiitos, ja anteeksi...

Itselläni on ainakin positiivisia kokemuksia otelaudan öljyämisestä. Kai se isoin ero siinä on, että ruusupuu tummenee ja muuttu paremman näköiseksi. Onko tällä sitten mitään muuta hyötyä? Ehkäpä?
BondakeBunny
03.10.2007 10:23:18

Minä oon ainakii joka kerta ku on kielet vaihtanu, ni samalla öljynny sen otelaudan. Öljynä ollu musakki kaupasta ostettua sitruuna öljyä. Kyllä se aika paljo puhistaa.
Kun katsot hornaan myös horna katsoo sinuun
DZN
03.10.2007 11:13:55
Liialla öljyämisellä saa nauhat pomppimaan paikoiltaa. Pari kertaa vuodessa pitäisi riittää.
Aka. Dino and 6077dino
2randpo
03.10.2007 12:59:56

Kai sitä otelautaa voi silloin tällöin pienen öljymäärän kanssa puhdistaa. Itse en kyllä mitään öljyä ole koskaan käyttänyt eikä esim. 20 vuotta käytössä olleen basson otelauta ole siitä mihinkään kuivunut. Kitaran kieliin ja otelautaan vedän kyllä noin kerran kuussa GHS Fast Frettia, tosin EB-setillä soittaessa sekään ei kielien takia olisi välttämätöntä. GHS-kieliin sitä saa sen sijaan vedellä tämän tästä (tietenkin; bisnes is bisnes).
varo
05.10.2007 18:50:52
no en usko että kannattaa paria kertaa useammin vuodessa öljytä.Musaliikkeessä mulle ohjeistiin että öljyäisin noin kerran vuodessa.Mutta mitä mönjää toi ghs fast fret on?
ReBeat
06.10.2007 05:15:57

Mutta mitä mönjää toi ghs fast fret on?

No se
- puhdistaa kielet
- antaa sun soittaa nopeammin
- kirkastaa soundia
- pidentää otelaudan ikää
- on pitkäkestoista
- ei vahingoita pintaa
- ei tahri

Sellasta liukastetta.
Painajaismainen
11.10.2007 20:38:35
Helou! Nyt on öljypurkki näppiksen vieressä ja kitara odottaa Elixir-kielipaketin kanssa laukussa selkäni takana.

Miten se öljyäminen tehdään? Avasin pullon ja sen päässä on sellainen tuppo, silläkö sitä levitetään? Saako sitä monjää mennä nauhoille? Pitääkö sitä kuivata/pyyhkiä jollain rätillä? Pitääkö se otelauta pyyhkiä jollain ensiksi? Saako kielet laittaa heti öljyämisen jälkeen?

Help!
Harris
11.10.2007 21:44:41 (muokattu 11.10.2007 21:45:17)
Laita sillä tupolla öljyä, ei haittaa jos menee nauhoille. Anna imeytyä noin viisi minuuttia, pyyhi ylimääräinen öljy pois rätillä, vanha t-paita sopii tähän hyvin. Kielet vaan kiinni ja kovaa soittoa.

Itse oon huomannut että eeben kuivuu nopeammin, joten tiheämpää öljyämistä eebenille.
Kipu on vaan sana.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)