Aihe: Les Paul ei pysy vireessä
1 2 3 4
fox
11.09.2007 01:00:43

ja vaikka kuinka olisi Gibson niin tulee juuri satulan kanssa ongelmia jne.
Samalla rahalla saa kotimaiselta pajalta oman pienen lespansa omilla spekseillä ja taatusti viimeisen päälle fiksattu ja säädetty. Se on käsityötä alusta loppuun asti, ja varmasti miellyttää myös soittajaa ;)

Nimen omaan, juur näin. Et sitte lukenut tuota koko juttua?? :)
Eli ei tässä oikeestaan ollut ny lainkaan mikään "Whack -a-Gibson" thriidi meneillään..
Tuolla todettiin, että ysi-tai kymppiseteille sovitettu satula kinnaa, vaikka se olis missä tahansa "hyväksytymmässä" mallissa, jos siihen paksummat kielet laittaa, myös siinä "kotimaisen pajan" ihQ-superhypertuotteessa, mikäli satula on 9-setille tehty..
Kukaan ei varmasti epäile käsityön laatua, mutta et voi(ne) väittää, etteikö esim. juuri Gibsonin omistajissa olis sellaisia joita se soitin varmasti miellyttää, on viimeisen päälle säädetty, laitettu ja trimmattu, ynnä muuta. Ja vielä omaa statuksen, jota ei kovin monella pikkupajojen merkillä ole, sekä sen myötä säilyttää arvonsa ainakin jossain määrin paremmin.
Vaikka kuinka olisi Gibson.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LamaAjanElvis
11.09.2007 02:31:00
Senkun bendailet tai ruuvaat virittimellä kieltä siitä satulan läpi, niin oppii sekin tavoille. Ei mulla tossa meksikolais stratossa ollu alkuunkaan isompaa ongelmaa, mut nykyään kärsii leikkiä kammelle vaikka miten. Käyttöä vaan. Luuta se on Gibankin satula.
Hikinen_Teltta_Blues Sormet lähtee soundista. "I wouldn't fuck Marilyn Quayle with a stolen dick." -George Carlin
kawasami
11.09.2007 09:11:20
No mulla stankussa kyllä vire pysyy oikein hyvin, mutta G-kieli täytyy virittää hieman matalavireisemmälle, mitä esim. viritysmittari näyttää, jotta barreeotteella saa vireisen soinnin. Varsinkin F sointu kuullostaa aivan epävireiseltä G-kielen osalta. Enkä mielestäni paina sitä mitenkään liikaa. Muissa kitaroissani en ole kyseistä ominaisuutta huomannut...ainakaan noin suurena. Intonaatiotkin ovat aivan kohdillaan. Joten kysymys kuuluukin, että onko tässä Earvana-kauppaan mentävä?
oiva tumpeloinen
11.09.2007 09:15:37
Joten kysymys kuuluukin, että onko tässä Earvana-kauppaan mentävä?

Nopeasti kuulostaisi siltä, että siitä voisi olla apua.
DZN
11.09.2007 09:47:25
Jos vire ei vieläkään ota pysyäkseen niin nakkaa ne kluson-replikat mäelle ja laita tilalle Schaller vintaget tai kunnon Groverit. Mulla helpotti vireenpitävyys nuo vaihtamalla hyvin paljon. Viritystarkkuus parani myös.

En ymmärrä mikä vimma Gibsonilla on laittaa niitä Kluson-mallisia virittimiä Les Pauleihinsa. Stankuissa oli jo valmiina Groverit mutta 2003 muuttuivat nekin. Hyvän virityskoneiston luulisi kuuluvan asiaan. Onneksi ne on helppo vaihtaa itse ja sellaisiakin saa, joiden taika ei tarvitse yhtään uutta reikää porata. Kitaran saa laitettua takaisin alkuperäiseen kuosiin jos sitä joskus tarvitsee.
Aka. Dino and 6077dino
Lilli
11.09.2007 10:04:29
Joten kysymys kuuluukin, että onko tässä Earvana-kauppaan mentävä?

Mistä kaupasta Suomessa Earvanoja saa? Siinäpä kysymys.
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimoni juhannuspäivänä 2000
McNulty
11.09.2007 10:30:29
Mistä kaupasta Suomessa Earvanoja saa? Siinäpä kysymys.

Custom-Sounds (Orivedellä) tai CustomShop (Stadissa). Ainakin tilaavat jollei hyllyssä ole... muistelisin.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Lilli
11.09.2007 11:48:26
Custom-Sounds (Orivedellä) tai CustomShop (Stadissa). Ainakin tilaavat jollei hyllyssä ole... muistelisin.

Viime kerralla kun Harrilta kysyin, ei hyllystä Earvanoja löytynyt. Tiedä sitten, mikä tilanne on nyt.
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimoni juhannuspäivänä 2000
fox
11.09.2007 11:52:28

En ymmärrä mikä vimma Gibsonilla on laittaa niitä Kluson-mallisia virittimiä Les Pauleihinsa. Stankuissa oli jo valmiina Groverit mutta 2003 muuttuivat nekin. Hyvän virityskoneiston luulisi kuuluvan asiaan. Onneksi ne on helppo vaihtaa itse ja sellaisiakin saa, joiden taika ei tarvitse yhtään uutta reikää porata. Kitaran saa laitettua takaisin alkuperäiseen kuosiin jos sitä joskus tarvitsee.

Eikä ainoastaan Kluson-malliset, vaan onhan ne ihan Klusonit.. ;) Muuten oon kanssasi samaa mieltä täysin, että parempia virittimiä löytyy. Jos Klusonissa haluaa pitäytyä, niin se "modernimpi", klassinen Grover Kidney on vuosikausia ollut luottopeli. Schallerin koneita sitten Euroopan puolella on suosittu, ja Gotohin masiinat ovat myös kovin luotettavia. Ainoa juttu noissa "paremmissa on, että lapaa joutuu vähän muokkailemaan, Kluson Vintaget kun on 8 mm (noin) reiällä ja kaikki "tarkemmat" virikoneet tuppaavat olemaan sitte 10,5 reikään sopivia. Jos sitten reiästä tulee syystä tai toisesta vielä isompi, saa siihen laitettua vaikka Grover Imperialit tai Kluson Banjot.. 8)
McNulty
11.09.2007 12:42:39 (muokattu 11.09.2007 12:57:06)
Niin... Les Paul Standard (ja sitä edeltävä "pelkkä" Les Paul) on erään Lester-nimisen herran signaturemalli. Hänellä oli aikanaan Klusonit virittiminä, siksi ne ovat osassa LEs Paul-malleja edelleen. Minun mielestäni aika usein unohdetaan tuo seikka, että kyseessä on jollekin henkilölle tehty kitaramalli... Les Paul-nimestä on tullut tietyllä tavalla vakio. Toisin kuin esim. ESP Kirk Hammett Signature tai Ibanez JEM. Olisihan se jännää jos yks kaks JEM:stä poistuisi kantokahva ja virittimet vaihdettaisiin vaikka Spertzelin lukittaviin... olisiko se silloin enää JEM ja Steve Vai signature?

Itselläni on tuossa LP Standardissa Gotoh MagnumLockit, Grover Kidney-tyylisillä buttoneilla. Niiden hyvä puoli oli se että edukkaan hinnan lisäksi lapaa ei tarvinut modifioida, eli menivät heittämällä tappirei'istä. Tosin, lavan takana on nyt tyhjinä nuo Kluson Deluxeista jääneet reiät... vaan eipä haittaa menoa. Mustassa skebassa niitä ei edes huomaa lavan takaa jos yli metrin päästä katsoo :)

Fox... eikös Klusoneille ole isommat reiät tehty, koska ne on holkitettu? Ainakin omassani oli holkit, jolloin se ohuempi tappi oli ihan passeli näihin 10mm kolosiin.
fox
11.09.2007 13:31:29

Fox... eikös Klusoneille ole isommat reiät tehty, koska ne on holkitettu? Ainakin omassani oli holkit, jolloin se ohuempi tappi oli ihan passeli näihin 10mm kolosiin.

Vakio- eli tlip-button Klusonien reikiä ainakin joutuu avartamaan.. Nuo valetulla rungolla olevat Klusonit taas on sillä isolla reiällä - eikä niitten vireenpidossa oo onkelmoja, ei itellä, eikä kukaan oo virejuttujen takia ainakaan mulla niit vaihdattanut. Sen sijaan noihin muovinuppisiin, sekä myös joissain malleissa oleviin samalla rungolla, mutta "oval button"-nupilla varustettuihin Klusoneihin tulee aikaa myöten klappia kyllä, ja vireenpito vallankin vähänkään kovemmalla tatsilla soitettaessa kärsii. Niit saa kyllä jossain määrin "elvytettyä" avaamalla sen neliskanttisen kuoren, kiristämällä kielitapin päässä olevan hammasrattaan, ja lyömällä jäykkää valkovaseliinia koteloon.
Ja, kas todellakin, jätin edellisessä postauksessa kokonaan kertomatta, miksi noita ylipäänsä käytetään/asennetaan uusiin kitaroihin, tuossa 'crusher sen jo kertoikin..Perinteikkääthän ne on, joten sen vuoksi, miten viisasta se sitte on, saa jokainen ihan ite päätellä. Ei kyllä olis itsellä ihan ensimmäisenä valinnoissa.
No, ehken johtuu siitä, etten oo ihan ankara puristi, tai jostain.. =)
pekurides
11.09.2007 13:36:53

No mulla stankussa kyllä vire pysyy oikein hyvin, mutta G-kieli täytyy virittää hieman matalavireisemmälle, mitä esim. viritysmittari näyttää, jotta barreeotteella saa vireisen soinnin. Varsinkin F sointu kuullostaa aivan epävireiseltä G-kielen osalta. Enkä mielestäni paina sitä mitenkään liikaa. Muissa kitaroissani en ole kyseistä ominaisuutta huomannut...ainakaan noin suurena. Intonaatiotkin ovat aivan kohdillaan. Joten kysymys kuuluukin, että onko tässä Earvana-kauppaan mentävä?

Tuli toinen vaihtis mieleen tuon earvanan tilalle.

Mitäs jos sulla g-kielen ura liian korkealla? siksi hiukan venyttäisi liikaa.

Jos intonaatiot muuten 12.nauhalta kunnossa nii kuvittelisi että ilman earvanoja pärjäilee... tosin eihän kitaraa täydelliseen vireeseen edes saakaan.
Tunteella päin vittua.
McNulty
11.09.2007 13:40:01
Vakio- eli tlip-button Klusonien reikiä ainakin joutuu avartamaan..

Miulla oli juurikin ne vihriäpäiset Kluson Deluxet (Tulipit) ja ne oli holkitettu. Meni Gotohin MagnumLockit heittämällä lapaan. Vuosimalli on '92 tuossa Stanussa.

Nuo valetulla rungolla olevat Klusonit taas on sillä isolla reiällä - eikä niitten vireenpidossa oo onkelmoja, ei itellä, eikä kukaan oo virejuttujen takia ainakaan mulla niit vaihdattanut. Sen sijaan noihin muovinuppisiin, sekä myös joissain malleissa oleviin samalla rungolla, mutta "oval button"-nupilla varustettuihin Klusoneihin tulee aikaa myöten klappia kyllä, ja vireenpito vallankin vähänkään kovemmalla tatsilla soitettaessa kärsii.

Juu, se koneiston suojakuppi heltiää prässäyksistään tai niistä hakasistaan ja aiheuttaa ikävää päänvaivaa kyllä jos niikseen tulee klappia. Olen kyllä hiplannut 50-lukulaista ja siinä oli yllättävän jämäkät orkkis-Klusonit. Ei ollut kauhiasti klappia. Ilmeisesti niissäkin on siis keskenään eroa... toki käyttäjissäkin suuria eroja.

Itse löin oman lapani ämyrikaapin reunaan, D ja G-kielen Klusonit antautuivat... tai siis se suojakupu. Oma moka, mutta virittimet piti vaihtaa. Onneksi ei käynyt pahemmin.

Ja, kas todellakin, jätin edellisessä postauksessa kokonaan kertomatta, miksi noita ylipäänsä käytetään/asennetaan uusiin kitaroihin, tuossa 'crusher sen jo kertoikin..Perinteikkääthän ne on, joten sen vuoksi, miten viisasta se sitte on, saa jokainen ihan ite päätellä. Ei kyllä olis itsellä ihan ensimmäisenä valinnoissa.
No, ehken johtuu siitä, etten oo ihan ankara puristi, tai jostain.. =)

Mie olen kanssa sen luokan puristi, että teetän customina seuraavan "Les Paulin" ja siihen tulossa kullatut Groverit (jos vain lukollisina löytyy).

Vireisyyttä on myös paranneltu lapakulman tarkalla harkinnalla, eli joissain Les Pauleissa lapakulma on sen verran jyrkkä että se saattaa vaikuttaa asiaan myös. Omaan customiin tulossa myös volute, joka jäykistää lavan ja kaulan liitosta. Lapa ei siis anna yhtä paljon periksi kielten vedolle... että näin.
Terry Pantheras
11.09.2007 14:57:53
Vireisyyttä on myös paranneltu lapakulman tarkalla harkinnalla, eli joissain Les Pauleissa lapakulma on sen verran jyrkkä että se saattaa vaikuttaa asiaan myös. Omaan customiin tulossa myös volute, joka jäykistää lavan ja kaulan liitosta. Lapa ei siis anna yhtä paljon periksi kielten vedolle... että näin.

Tein omaan Lesteriini aikoinaan juurikin näin, eli pienempi lapakulma kuin originellissa ja tuo volute, eli siis sitä paksunnostako tarkoitat lavan ja kaulan välissä? Ite oon haastellut aina härmäläisemmin klunssista... :) Niin ja vireen kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, tosin miul on omat viilat ja paljon luuta...
Finnish men don't talk and kiss, they just put.
McNulty
11.09.2007 15:13:07
Tein omaan Lesteriini aikoinaan juurikin näin, eli pienempi lapakulma kuin originellissa ja tuo volute, eli siis sitä paksunnostako tarkoitat lavan ja kaulan välissä? Ite oon haastellut aina härmäläisemmin klunssista... :)

Juu, joissain Gibsoneissa on lapakulma jopa 17 astetta, 15 vissiin aika usein. Omaani on nyt tulossa 12-14 asteen kulma, sen mukaan mikä vaikuttaa rakentajasta passelilta. Juu ja saahan tuota mohkulaa kutsua vaikka klunssiksi. Miulle tulee klunssista mieleen lunssi, eli klimppi eli limppi eli räkälimppi :) Mut mää oonki Hämeest.

Niin ja vireen kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, tosin miul on omat viilat ja paljon luuta...

Minussa on kanssa aika paljon luuta, nimimerkissäkin asti. Poroa ja lehmää tuppaavat kovin usein olemaan nuo satulaluut... jostain kummallisesta syystä aitoa "ivory tusk" materiaalia ei tahdo löytyä. Ilmeisesti kuitenkin naudan ja poron luissa on hieman eroavaisuuksia rakenteessa ja sitä myöden soundissa. Tiedä sitten... luulisi poronluisen olevan soundillisesti parempi POTENSSIIN jotain :)

Mua kyllä harmittaa kun safarilla ollessa näin maassa impalan sarvet jotka hän oli tiputtanut... kenties debsinyt tai muuten vain tapellessa pudonnut koko kruunu. Olisin halunnut ottaa sen kotia mukaan mutta olisi saattanut tullisedät HIEMAN kysellä mistä moisen olen saanut. Ei sitä tosin olisi satuloiksi raaskinut pilkkoa.
Terry Pantheras
11.09.2007 15:37:21
Minussa on kanssa aika paljon luuta, nimimerkissäkin asti. Poroa ja lehmää tuppaavat kovin usein olemaan nuo satulaluut... jostain kummallisesta syystä aitoa "ivory tusk" materiaalia ei tahdo löytyä. Ilmeisesti kuitenkin naudan ja poron luissa on hieman eroavaisuuksia rakenteessa ja sitä myöden soundissa. Tiedä sitten... luulisi poronluisen olevan soundillisesti parempi POTENSSIIN jotain :)

Hehe, potenssiin todellakin... :D Itellä on vielä muutama pala kolarissa kuolleen hirven reisiluuta. Eipä ole tullut lehmää tai poroa kokeiltua, kai nuo SUHT samantyyppistä matskua hirvas mukaan luettuna lie. Mutta yhtä iljettävälle ne työstettynä varmaan kaikki haisee...

Mua kyllä harmittaa kun safarilla ollessa näin maassa impalan sarvet jotka hän oli tiputtanut... kenties debsinyt tai muuten vain tapellessa pudonnut koko kruunu. Olisin halunnut ottaa sen kotia mukaan mutta olisi saattanut tullisedät HIEMAN kysellä mistä moisen olen saanut. Ei sitä tosin olisi satuloiksi raaskinut pilkkoa.

Joo, impala pudottaa kuulemma säikähteässään sarvensa. Kuulin Ahrikan serkulta...
Finnish men don't talk and kiss, they just put.
fox
11.09.2007 16:55:51

Hehe, potenssiin todellakin... :D Itellä on vielä muutama pala kolarissa kuolleen hirven reisiluuta. Eipä ole tullut lehmää tai poroa kokeiltua, kai nuo SUHT samantyyppistä matskua hirvas mukaan luettuna lie. Mutta yhtä iljettävälle ne työstettynä varmaan kaikki haisee...

Hih, tuolta edelliseltä sivulta lainaan itseäni, koska tuli luusatuloista juttua..

Eip oikein luusatuloita oo pitkään aikaan ollut oikein kellään noissa vakiokitaroissa, kyllä ne on tusqia,Coriania tms. hienonnimistä materiaalia. Syyn tietää jokainen, joka on luista satulaa tehnyt. Ei oikein nykysillä valmistusmäärillä onnistu luun työstäminen, sitäpaitsi ei oo kovin tasalaatuista materiaaliakaan se.

Eli eipä oikein tuosta "luonnonmateriaalista" ole nykypäivän sarjatyöhön asti raaka-aineeksi, paljon helpompaa on noita "man-made bone"- juttuja laitella, ja halvempiin sitten jotain valkoisenväristä kovamuovia.. yleensä korreloi tuo satulamateriaali siihen hintaan kovastikin, kalliimmissa jotain tusqia tai coriania, halvemmissa sitte ihan muovinnäköstä muovia..
Les Fender
11.09.2007 16:58:37
Juu, joissain Gibsoneissa on lapakulma jopa 17 astetta, 15 vissiin aika usein. Omaani on nyt tulossa 12-14 asteen kulma, sen mukaan mikä vaikuttaa rakentajasta passelilta. Juu ja saahan tuota mohkulaa kutsua vaikka klunssiksi. Miulle tulee klunssista mieleen lunssi, eli klimppi eli limppi eli räkälimppi :) Mut mää oonki Hämeest.

Noi kaulan speksit, lapakulmaa myöten on ihan seitkööt luvun alun Gibsonin mukaisia.
Tuossa '72 on 12-13 asteen paikkeilla lapakulma ja volute, tiätty. Vielä kun kolmepala mahjonkia niin sit ois samiksii. Noi speksit ei vaan puritaaneille kelvanneet ja on palattu alkuun.
"Living is easy with eyes closed!"
kawasami
11.09.2007 19:09:25
Tuli toinen vaihtis mieleen tuon earvanan tilalle.

Mitäs jos sulla g-kielen ura liian korkealla? siksi hiukan venyttäisi liikaa.

Joo nyt aloin kattelee täällä himassa tarkemmin asiaa ja taitaa olla kaikki satulan urat liian korkealla. Täytyy suhauttaa treenikämpälle kurkkaamaan mallia miten muissa...ja kysästä edelliseltä omistajalta onko vaihtanut satulaa. 11-52 kielet oli siinä ostaessa ja sen paksuisia olen itsekkin käyttänyt ja se vois selittää.
McNulty
11.09.2007 20:04:49 (muokattu 11.09.2007 20:06:14)
Noi kaulan speksit, lapakulmaa myöten on ihan seitkööt luvun alun Gibsonin mukaisia.
Tuossa '72 on 12-13 asteen paikkeilla lapakulma ja volute, tiätty. Vielä kun kolmepala mahjonkia niin sit ois samiksii. Noi speksit ei vaan puritaaneille kelvanneet ja on palattu alkuun.

Kyllä, ja tuo 70s "Norlin-tyyli" on ihan tietoisesti valittu. Tuosta on tulossa muikea 50s ja 70s sekoitus siis. Runkopuuksi etsitään riittävän iso, mutta kevyt mahonkilankku jolloin rungon saa yhdestä palasta (kuten 50-luvulla) ja täysin samasta lankusta tehdään kaulakin. Ovat siis samasta puusta.

Saattaapi olla henkimaailman juttuja, mutta tällöin kaulapuu on samaa erää runkopuun kanssa, ei siis pitäisi tulla mitään "kaksi puuta elää eri elämää" meininkejä. Kaulassa sitten nuita 70s juttuja tosiaan.

Etupuolelta tuosta tulee Custom-look, mutta perspuolelta Standard. Eli reunalistat on vain rungon kannessa, ei takaosassa. Onpi mielestäni miellyttävämpi sylissä siten.

Nooh, jottei mene ihan meikäläisen custom-threadiksi niin jätetäänpä tähän. Lisätietoja tulee kyllä kunhan hommat tästä kehittyy. Soittimen rakennus on kuitenkin aloitettu, käsiraha onpi siis maksettu :)

edith: Gibsonin LP-malleissa(kin) on vakiona 10-46 kielisatsi. 11-52 voi olla naftisti viilatulle 10-46 satulalle liikaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)