Mandarax 07.09.2007 11:27:30 | |
---|
minkätakia jengi vie pajalle ja maksaa rahaa semmoisista perushommista minkä voi itsekin hyvin tehdä Miksi mennä ravintolaan jos kotonakin on maksalaatikkoa? nuo nauhahommelit ja satulaurien duunaamiset kyllä ammattilaiselle joka oikeilla työkaluilla suosiolla itsekin jättäisin mutta mistä se ammattilainen tietää millä korkeudella sinä haluat kielesi ja mikkisi pitää Ööö..? Minä ainakin kerron sille ammattilaiselle mitä haluan. Sitäpaitsi nauhojen hionnan yhteydessä tuo huolto tulee yleensä joka tapauksessa mukana. Tai jos ei aika riitä, tahi kiinnostus. Tai varsinkaan se kiinnostus. Toiset tykkää ropailla ja säädellä kitaroita - minulla on aivan liian lyhyt pinna floikan säätelyyn. Tulee kalliiksi kun joutuu joka säädön jälkeen liimailla puunsälät takaisin kitaraan ja paikkailla seinistä koloja. Ensin housut, sitten kengät. |
Pete05 07.09.2007 11:28:48 | |
---|
Miltei mikä hyvänsä öljyhän siihen käy, sellainen juttu vaan, ettei se saa (saisi) olla härskiintyvää, ja että se olisi hyvin imeytyvää. Sitruunaöljyä olen aina itse omissa ja noissa laitettavissa käyttänyt.. Yhden kaverin tiedän, joka nuukana miehenä laitto rypsiöljyä (kun sitä kotona oli). Se härskiintyy kyllä aikaa myöten kivasti, kitarakeississä jännä odööri. Performerin nauharempan hinnan saat kyl kaikki tarkimmin, kun kysyt remonttimieheltä. Samalla voit kysyä onko niillä vastaavaa nauhamatskua. Näinhän se vähän on että täytyy miettiä missä säästää. Jos ei raaski maksaa muutamaa euroa kunnollisesta öljystä, niin on ikävä huomata ekana pakkaspäivänä että 1.5ke:n kitaran kanssa säästeli sitten ihan väärässä paikassa. No Bingo... |
fox 07.09.2007 12:05:08 | |
---|
Näinhän se vähän on että täytyy miettiä missä säästää. Jos ei raaski maksaa muutamaa euroa kunnollisesta öljystä, niin on ikävä huomata ekana pakkaspäivänä että 1.5ke:n kitaran kanssa säästeli sitten ihan väärässä paikassa. Niin no, niin.. Kyl sitä vuosien mittaan on kerinny kaikenlaista nähdä, meinaan tuossa säästöpuolellakin.. 8) Oli mm. kerran (tai oikeesti 2 kertaa) silloin muinoin yks kitara laitossa, kun oli "aivan kamalat häiriöt".. Kaveri ensin lähetti sen mulle, sitten "ei tää ole kuule ollenkaan kunnossa" saatteilla toi sen itse mulle. Oli vähän vihainenkin, kun epäili, ettei sille oltu mitään tehty.. enkä mä sille oikeastaan ollu mitään tuota perusputsausta kummempaa ollut tehnytkään, kun se pelas ihan OK. Verstaalla kokeiltiin, ja se oli ihan häiriötön.. kyselin sitten, niin sillä oli kitarapiuhana sellanen 70-luvun alussa japsikitaroitten mukana tullut ohut piuha... Säästökohde tuokin. |
HeavyMachinery 07.09.2007 12:17:31 | |
---|
Niin no, niin.. Kyl sitä vuosien mittaan on kerinny kaikenlaista nähdä, meinaan tuossa säästöpuolellakin.. 8) Oli mm. kerran (tai oikeesti 2 kertaa) silloin muinoin yks kitara laitossa, kun oli "aivan kamalat häiriöt".. Kaveri ensin lähetti sen mulle, sitten "ei tää ole kuule ollenkaan kunnossa" saatteilla toi sen itse mulle. Oli vähän vihainenkin, kun epäili, ettei sille oltu mitään tehty.. enkä mä sille oikeastaan ollu mitään tuota perusputsausta kummempaa ollut tehnytkään, kun se pelas ihan OK. Verstaalla kokeiltiin, ja se oli ihan häiriötön.. kyselin sitten, niin sillä oli kitarapiuhana sellanen 70-luvun alussa japsikitaroitten mukana tullut ohut piuha... Säästökohde tuokin. Näitä on nähty ! ja paljon... Pakko hieman kirjoittaa tähän kun itsekin noita kitaroita tässä verstaalla kunnostelen. Monesti porukka ei tiedä miten floikka säädetään ja se on suurin syy. Eniten saan huoltoon kitaroita joissa 1 nauha särähtää. ja sitä ei tse uskalleta hioa. Eniten käy floikallisia kitaroita huollettavana kun monasti ne jotka käytää tuhokampia haluaa myös erittäin matala äksönin jota ei sitten koti konstein osatakkaan säätä. Sitten on myös niitä kavereita jotaka vaan tuo kitaran huoltoon vuosi tarkastus peri aatteella. Maku kysymyksiä , en itsekkään vaaihda renkaita autoon kun joku tekee sen alta 20E.... Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
ministeri 07.09.2007 12:20:33 (muokattu 07.09.2007 12:20:54) | |
---|
Kyllä musta on kiva viedä uusi/uusi käytetty kitara aluksi ihan ammattilaisen säädettäväksi ja sitten sitä voi tarvittaessa pienin muutoksin säätää itsekin kun se on lähtökohtaisesti kondiksessa. Kaikki ei vaan ole niin näppäriä käsistään niin mikäs siinä. ELVIS LOVES YOU! |
Jaakko Hyvärinen 07.09.2007 12:32:39 | |
---|
Miksi viedä pajalle? Siksi että voi. Enhän mä ite vaihda autoon talvirenkaitakaan. Miksi maksaa hommasta jonka voi tehdä itse ilmaiseksi. Uusavutonta porukkaa on vissiin sit paljon. Kitaraan teen säädöt itse ja putsaan otelaudan. Nauhatyön teetän kyllä ammattilaisella. Ja auton renkaat vaihdan itse. Ei provo. Ei Henk.koht. Ei pahalla. Kaksi mummoa ajoi tandemilla, keskimmäinen keuli!!!!!!! |
CSatan 07.09.2007 12:52:42 | |
---|
Miksi viedä pajalle? En vie itse kuin nauhojen vaihtoon kalliimmissa kitaroissa ja uuden kitaran toki vien säädettäväksi ensimmäisen kerran. Osaan toki itsekkin säätää, mutta samallahan sitä saa puolueettoman mielipiteen mitä on tullut ostaneeksi. Tokihan kieletkin voisi tilata thomannilta, mutta miksen tukisi paikallisia yrittäjiä jos siihen on varaa? Se on helppoa kun sen osaa. |
Les Fender 07.09.2007 14:20:15 | |
---|
Miksi Palveluyhdyskunta, ei meillä oikein ole kohta muuta tekemistä kun perustuotanto ajetaan alas. "Living is easy with eyes closed!" |
Sensonic 07.09.2007 14:28:00 | |
---|
Tokihan kieletkin voisi tilata thomannilta, mutta miksen tukisi paikallisia yrittäjiä jos siihen on varaa? www.lordofthestrings.com Esim. D'Addarion sähkiskielipaketti 4,75 euroa ja yli 25 euron lähetyksistä ei posti-/lähetyskuluja. En ole aikoihin ostanut kieliä suomalaisesta kitarakaupasta, joten mitä ne maksavat kaupassa nykyään (suurinpiirtein)? Ja mun käyttämiä kieliä ei edes enää tuoda Suomeen: http://www.lordofthestrings.com/lots/RALBD/Optima/1606.html Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Legend Custom PRS -kopio (tulossa)
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
Hiku 07.09.2007 16:06:55 | |
---|
Itsellä lähtee kitara alkuviikosta kohti Oulua. Remppa tosin käsittää nauhojen vaihdon, uuden satulan teon ja elektroniikkaan tulee pieniä muutoksia. Elektroniikan olisin itsekin saanut kuntoon, mutta kun sen saan noin suurinpiirtein teetettyä samaan hintaa, kuin hakisin lähimmästä kaupasta uuden push/pull-potikan, niin mielelläni annan sen ammattilaisen tehtäväksi. Perussäädöt ja puhdistukset osaan toki itse tehdä, mutta kun samaan rahaan saa, niin mikäs siinä. Osa varmaan ihmettelee, että miksi etelästä kannattaa pohjoiseen kitaroita lähettää ja että eikös lähempänä löydy moista korjaajaa. No, toki löytyy, mutta hintakyselyiden jälkeen tulee reilusti halvemmaksi lähettää kitara Ouluun, kuin viedä se esimerkiksi Ruokankaalle, jonne on puolen tunnin ajomatka. -Mikä sun jalan koko on?
-Emmä jalasta tiedä, mutta kenkä on 38.
-Aha... |
Lennu 07.09.2007 18:18:31 | |
---|
Miksi maksaa hommasta jonka voi tehdä itse ilmaiseksi. Kuten sanoin: siksi että niin voi tehdä ;) Koska on laiska. Köyhää porukkaa on vissiin sit paljon. Ja ei provo ;) "Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine |
Starlia 07.09.2007 18:23:42 | |
---|
kerran vain ollut kitara huollossa. silloinkin vaihtoivat mikkikytkimen uuteen. ois voinut itekin tehä, mutta kun ei kolvia omista. kai sieltä nyt korjaaja soitti mulle ja kyseli, että miks mun keskimikki on niin alhaalla ja nostetaanko sitä. sanoin, että ihan tarkoituksella, etkä siihen koske. osaan itekin sitä nostaa. vittu.. eivät kyllä ala omiaan säätelemään. perkele. |
ravensoul 07.09.2007 19:22:12 | |
---|
Miltei mikä hyvänsä öljyhän siihen käy, sellainen juttu vaan, ettei se saa (saisi) olla härskiintyvää, ja että se olisi hyvin imeytyvää. Sitruunaöljyä olen aina itse omissa ja noissa laitettavissa käyttänyt.. Mä oon työntäny pellavaöljyä lautoihin, kai se on kelvannut kun ei ainakaan mitään näkyvää haittaa oo ilmenny. Jostain kuulin joskus sellaista et sitruunaöljy ei olis parasta mahdollista koska se sisältää happoa. Onkohan tuossa mitään perää? "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
Sharr 07.09.2007 20:47:11 (muokattu 07.09.2007 20:47:33) | |
---|
Kyllähän siinä sitruunahappoa on.. Mut tuskinpa syövyttää puuta sentään |
ministeri 07.09.2007 20:58:43 | |
---|
Kyllä mä olen niin laiska kaveri että kyllä mä keikallakin mieluiten menisin vaan paikalle ja kamat olis kaikki paikoillaan ja sit soittais :) pätee sit myös moneen muuhun asiaan. kivahan se on kun joku tekee ikävät hommat eikä itse tarvitse. Mutta rahahan se aina tietty rajoituksia asettaa. Tottahan se on myös että toiset tykkää näpertää ja toiset ei. Trust in god but question religion. |
Jonttu 07.09.2007 21:56:12 | |
---|
..Tottahan se on myös että toiset tykkää näpertää ja toiset ei. Juuri näin! Voisiko olla mitään parempaa tekemistä kuin ottaa muutama kylmä nalle kaveriksi, ja alkaa säätämään kitaraa? Itse ainakin kuulun näihin näpertelijöihin, ja kyllä se palkitsee kun saa kepukan laitettua itselleen sopiviin säätöihin, eikä tarvitse minnekkään pajalle keppiä kiikuttaa. Saattaapi saada myös pari tuoppia kiitolliselta kaverilta, kun selvisi kaverialennuksella eikä vienyt kitaraa mikkien vaihtoon liikkeeseen :) |
Kjukka 07.09.2007 22:05:53 | |
---|
Kitaran itse säätäminen on kyllä ihan kivaa puuhaa, ainakin jos kitara on sen verran laadukas/hyvässä kondiksessa että sillä säätämisellä pääsee haluttuun lopputulokseen. Ei oo kiva kun kielet särisee nauharempan puutteen tai satulaurien takia vaikka mitä tekis. Sitten onkin aika kiikuttaa ammattimiehelle. |
lärviapina 08.09.2007 01:53:51 | |
---|
Juuri näin! Voisiko olla mitään parempaa tekemistä kuin ottaa muutama kylmä nalle kaveriksi, ja alkaa säätämään kitaraa? Itse ainakin kuulun näihin näpertelijöihin, ja kyllä se palkitsee kun saa kepukan laitettua itselleen sopiviin säätöihin, eikä tarvitse minnekkään pajalle keppiä kiikuttaa. Saattaapi saada myös pari tuoppia kiitolliselta kaverilta, kun selvisi kaverialennuksella eikä vienyt kitaraa mikkien vaihtoon liikkeeseen :) juurikin näin!!!!! mun mielestä tämä pikku näpertäminen kuuluu täysin kitaranomistajien hommaan, jos ei jumalauta saa omaa keppiä säädettyä omiin tarkoituksiin...nii henkilökohtaisesti en kyllä omistais edes kitaraa(täysin oma preferenssi)........toki on myös niitä, jotka ostaa ferrarin ja vain ajaa niillä ku ne on niiiii kivoja ja jättää näpertämisen niistä rahastaville...................rahalla saa ja tekemällä pääsee :) what becomes when you combine an owl and a benji rope.......................my ass |
Sensonic 08.09.2007 09:24:05 | |
---|
Kuten sanoin: siksi että niin voi tehdä ;) Koska on laiska. Köyhää porukkaa on vissiin sit paljon. Ja ei provo ;) Mäkin olen ihan v*tun laiska, enkä tee juuri muuta kuin sellaisia hommia, jotka mua kiinnostaa. No onneksi mua sattuu kiinnostamaan se, missä kunnossa mun kitarat ja autot on, niin ne pysyvät joten kuten kunnossa. Edelleen olen sitä mieltä, että kukaan muu kuin "sinä itse" ei pysty säätämään kitaraa juuri sellaiseksi kuin juuri itse haluat. Siksi olen aikanaan opetellut säätötoimenpiteet niin floikan kuin kiinteätallaisenkin osalta. Kerran vein tuon mun RG-550:n johonkin liikkeeseen, taisi olla nauhojen hiomista varten. Rupesivat siellä sitten v*ttuilemaan mulle floikan asennosta ja siitä, että kielet ovat liian matalalla. Sanoin niille, että hoitakaa vaan se hommanne ja that's it. No kun sain kitaran takaisin, niin eikös joku rähmäkäpälä ollut laittanut floikan pystympään asentoon ja kielet korkeammalle :-( Eihän siinä sitten auttanut muu, kuin laskea kieliä ja pistää floikkaa lisää "takakenoon", niin kuin se mulla oli alunperin ollutkin. Ja ai kun oli taas hyvä soittaa :-) Sähkikset (kaikki vasureita):
Ibanez RG-550
Ibanez PF-250
Charvel 3
Legend Custom PRS -kopio (tulossa)
Akustinen (vasuri)
Landola F6/Cut
Muut vehkeet:
ADA MP-1
Digitech DSP-2101 Artist
Rocktron Velocity 300W
Marshall JCM900 4x12"
Music Ma |
Guitaristi 08.09.2007 12:10:40 | |
---|
Tähän väliin puoli-offarina, että tietääkö joku Turun seudulla hyvää kitaran huoltajaa? Pitäisi saada nauhoja varmaan hieman hiottua, kun särisee kielet niin perkeleesti. Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli? |