McNulty 21.08.2007 15:29:59 | |
---|
Emmä tiedä... mun LP Standard soi plugattuna 14 vuotta kun kerran näppää kieltä. Sen sointi kestää huomattavasti pidempään kuin Charvel Model 4:n, vaikka senkin sointi on pitkä verrattuna moneen muuhun pulttikaulaiseen. LP Custom soi sekä plugaamattomana että plugattuna paremmin mitä LP Standard. LP Standard on itseasiassa surkea "akustisena". Se on sellainen vaimea ping minkä se pitää... mutta taivaan- ja helvetinportit aukeaa kyllä kun tökkää Spectraflexin kaapelin persuksiin. Itselläni on ns. normaali action kielissä, tosin monelle tilusankarille se tarkoittaa samaa kuin "ihan v***n korkealla". Explorerissa on Customin tavoin pitkä ja avoin sointi plugattuna ja plugaamattomana. Explorerissa se kokomahonkinen runko vieläpä resonoi todella voimakkaasti. Sen ihan oikeasti tuntee olkapäässä kuinka nahkaremmi värisee :) Siinä on todella hyvä sointi... Mulla on tuosta sustainista siis pääosin hyviä kokemuksia omien skebojen kohdalla. Selkeästi heikoimmin soineita yksilöitä joita viimeksi olen soittanut, on ollut Fenderin American Standard Ash Telecaster, Ibanezin RG Prestiget vuosien '06 ja '07 aikana, Squierin useat yksilöt, muutamat Epiphonet ja muutamat Tokait (on seassa toki ollut hyviäkin yksilöitä... viimeksi esim. Tokain korealainen ALC-53 tms. ja Epiphonen G-400 Vintage). Soittotekniikalla on ilman muuta merkityksensä, mutta ei pidä vähätellä soittimiakaan. Osiensa summa se sointi... huono soittaja + hyvä kitara = huono lopputulos. Kun kaikki on kohdallaan niin kaikilla on kivaa! Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
J.Hollström 21.08.2007 15:34:16 | |
---|
Ai tähän pitäis sit taas tulla kehumaan omia kitaroita? Mullei soi kun korvat. That's it, but not shit. |
Räbbänä 21.08.2007 15:36:41 | |
---|
Explorerissa se kokomahonkinen runko vieläpä resonoi todella voimakkaasti. Sen ihan oikeasti tuntee olkapäässä kuinka nahkaremmi värisee :) Siinä on todella hyvä sointi... Saman homman entisessä Viperissani, vaikka ääntä ei paljoa akustisesti kuulunut mutta kyllä sen tunsi kun kieltä napautti. Tuntui välillä melkein että runko resonoi kielten puolesta. "Te epäuskoiset! Te etsitte saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist."
"Ekke Ekke Ekke Ptang Zoo Boing!" |
McNulty 21.08.2007 15:37:49 | |
---|
Ai tähän pitäis sit taas tulla kehumaan omia kitaroita? Mullei soi kun korvat. Niin no, en tiedä onko se kehumista jos pyrkii itselleen ostamaan soivia yksilöitä. Valitettavasti olen näin mennyt tekemään, anteeksi. Meinasin lähinnä sitä että kovasti moni soitin tarjoaa varsin hyvän sustainin, etenkin peruskäyttöä ajatellen. Koska ikiliikkujaa ei ole vielä keksitty, niin kyllä se kielen värähtely joskus siinä mikin kentässä lakkaa. Yksinkertaisilla toimillakin saa omasta "heikomman sustainin omaavasta yksilöstä" varsin kelpoisan. Laskee esim. mikkejä, nostaa hieman kieliä, huolehtii että kielet ovat laadukkaat ja puhtaat, säätää kaulan ja varmistuu ettei esim. laaduton kaapeli syö signaalia. Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
Dr. Muff 21.08.2007 15:40:22 | |
---|
Eli sustain johtuu kitarasta, ei soittamisesta. MOT. Johtuu kitarasta, eikö se asia tullut jo käsiteltyä? Mutta jos ongelmana on sustainin puute niin jos vika ei ole huonosti trimmatussa soittimessa se saattaa kieliä puutteellisesta tekniikasta. Kuten sanoin, nähdäkseni missä tahansa hyvässä soittimessa on riittävä sustain soiton kannalta. Mutta whatever, |