Aihe: Dimebag Wah.
1 2
Dr. Muff
07.08.2007 22:30:15
Oon vähä sitä mieltä et jos ei waakuttelu yleisesti suju niillä dunlop -polkimien lyhyeillä liikeradoilla niin tuskin asia loppujen lopuksi paranee niillä yli 200e. waheilla

En nyt ihan yhdistä miten hinta ja polkimen liikerata korreloivat. Mutta jokatapauksessa tilanne on se että dunlopin perusmallissa on hirveän lyhyt liikerata, mutta asiaan voi vaikuttaa jyrsimällä kantapään puoleista kumistopparia. Mutta perussoundia se ei muuta. Tässä tapauksessa rahalla saa ja hevosella pääsee.

Sama juttu se on 535Q:n ja DB01:n kanssa myös. Tässä tullaan juuri siihen, että toiset haluavat wahilta paljon kaikkea ja se on aktiivisessa käytössä. Toisille siis wah on samanlainen efekti kuin minulle on delay. Käytän paljon ja toivon delaylta paljon. Samaa en kuitenkaan voi henk.koht. sanoa wahista, jota harvemmin käytän. Meikäläiselle siis riittäisi se, että lyön sen ketjuun ja soitan, ilman että tarvitsee hakea rangea ja frekvenssiä kissojen ja koirien kanssa. Siksipä tuo Teesen RMC1 olisi minulle se oikea värkki... tai picture. Kummankin soundista diggailin enemmän mitä tuosta multisäädettävästä DB01:stä.

Joo, tosin sillä erotuksella että RMC3ssa on enemmän säädettäviä parametrejä. Käytännössä portaattomasti säädettävä sweeppi (dippikytkimillä) joka menee hyvin kirkkaasta ja kapeasta käyttökelvottoman alas ja leveäksi. Lisäksi basso ja middletrimmerit joilla saa muutettua yleisolemusta varsin radikaalisti. Bassosäätö on hyvä kapistus sovitettaessa wahia vahvarin kanssa kun pitää saada selkeää, muttei ohutta. Middlesäädöllä saa haettua oikean määrän keskialuetta niin ettei soundi mene tukkoon vaan elää. Jargon jargon.

Itse en wahia paljoa käytä mutta olen tarkka sen suhteen. Sillon kun käytän soundin pitää olla just eikä melkein. Vaarana tuon RMC3n kanssa on se jatkuva säätäminen. Itse hain ja hain yhä parempaa soundia, vaikka ehkä ratkaisu löytyykin sekä soitosta, polkutekniikasta ja muista kamoista.

Kannattaa muuten kokeilla ennen ostopäätöstä Wizard joka on kuin blendi picturen ja ton ykkösen välimaastosta. Picturessahan on eri induktori kuin muissa ja yleisoundi siitä syystä erillainen. RMC3nhan saa ruuvattua muuten samanlaiseksi mutta soundi ei eri kelasta johtuen ole sama. RMC3n soundi on määrätyllä tavalla rikkaampi, mutta picturen radikaalimpi eikä väritä kitaran omaa soundia. Mulle toi RMC1 on keskialueelta liian boostattu, voi juuri ilmetä tummana soundina. Tai siis kokemusta on vaan RMC3sta säädettynä GTn ohjeiden mukaan.

Jep. Itse käytän eri kitaroita kyllä, mutta vahvistin on aika usein sama (ainakin toistaiseksi). Silti uskon siihen, että se yksi hyvä wah-soundi pelittää monessa paremmin kuin 14 "sinnepäin"-soundia. RMC1 osuisi juuri tuohon 200e budjettiin joka aloittajallakin oli mielessä. Se on simppeli, toimi loistavasti puhtailla ja rock-säröillä... ja kyllä se siellä hi-gain osastollakin toimi. Toisin kuin DB01:n kanssa, sitä joutuu kyykistyyn lattialle kun haluaa hyvän soundin puhtaille ja sitten taas hyvän soundin hi-gain osastolle. Siitä ei nimenomaan löydä kovinkaan helpolla sitä YHTÄ HYVÄÄ jonka RMC1 tarjosi suoraan ilman kikkailuja ja näpräilyjä.

Kyllä olen ihan samaa mieltä että pitää toimia sekä säröillä että puhtailla ilman säätämistä, muuten ei oikein voida mun mielestä puhua hyvästä wahista. Ei sillä, kyllä noille dunlopin waheillekkin rakonsa on. Mun mielestä esim Jerry Cantrelilla ja Adam Jonesilla on siihen musaan varsin sopiva wahisoundi ja se soundi on selkeästi dunlop...
MarQz
08.08.2007 12:01:25
Mutta on se waheissa näemmä sama juttu että toiset tykkää toisesta, toiset toisest, Mut voipi olla et menee ton dimen puolelle. En kyllä viel varma oo... Mut se on varmaa aika tottumuskysymyski et mist tykkää jne... Mut sanokaa vaa jos on kokemusta tosta dime wahist ja että ei missää nimes kananttas ostaa.
kid ego
08.08.2007 12:12:45 (muokattu 08.08.2007 12:13:51)
Wahien kuningasta, Morley Bad Horsie II -pedaalia suosittelemme Steve Vain kanssa sulle. Itse diggailen sekä soundia että tuntumaa, mutta toisaalta ainakin jälkimmäisestä on moni ollut rankasti eri mieltäkin.

Verrattuna Cry Babyyn tuossa Bad Horsiessa on pedaalilla pidempi liikerata ja tatsi on hieman jäykempi. Siis juuri sellainen mitä haen, eikä mikään puolentoista sentin nylkyti-nylkyti.

Bad Horsie -spedussa ei ole on/off-kytkintä vaan se menee päälle kun poljet sitä. Jalan nostamalla virta kytkeytyy pois. Jotkut haluavat että wahin voi jättää tiettyyn asentoon ja mennä vaikka stagen valoihin roikkumaan, mutta minä en ole Tarzan eikä ollut isänikään, joten en moista ominaisuutta tarvitse.

http://www.thomann.de/fi/morley_vai_ii_wah_pedal.htm

169 oiroa.

EDIT: Niin ja on tuossa joku contour-namiska. Sitä niksuttelemalla kuulostat enemmän tai vähemmän Bon Jovilta.
"Saatana opetti minua."
Räkkipeli
08.08.2007 13:40:19
Ihan hyvin se on toiminut tuossa kaverilla hänen hevirenkutuksissa... eikä hällä muita olekaan kuin humbuckereilla varustettuja soittimia. Toinen vieläpä 7-kielinen A-vireinen vimpain.

Niin. Ootteko kokeillu edes sinkkukitaralla? Voihan se olla että se toimii humppareilla mutta ero olis sitten tosi huomattava sinkuilla vedettäessä?
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
McNulty
08.08.2007 15:24:40
Niin. Ootteko kokeillu edes sinkkukitaralla? Voihan se olla että se toimii humppareilla mutta ero olis sitten tosi huomattava sinkuilla vedettäessä?

Ei olla kokeiltu muilla kuin puolitetulla kaulahummerilla... toimi silläkin. Ihan siis oikeista sinkuista ei ole kokemusta ko. wahin kanssa, valitettavasti.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
MarQz
09.08.2007 01:24:13 (muokattu 09.08.2007 01:35:14)
Wahien kuningasta, Morley Bad Horsie II -pedaalia suosittelemme Steve Vain kanssa sulle. Itse diggailen sekä soundia että tuntumaa, mutta toisaalta ainakin jälkimmäisestä on moni ollut rankasti eri mieltäkin.

Verrattuna Cry Babyyn tuossa Bad Horsiessa on pedaalilla pidempi liikerata ja tatsi on hieman jäykempi. Siis juuri sellainen mitä haen, eikä mikään puolentoista sentin nylkyti-nylkyti.

Bad Horsie -spedussa ei ole on/off-kytkintä vaan se menee päälle kun poljet sitä. Jalan nostamalla virta kytkeytyy pois. Jotkut haluavat että wahin voi jättää tiettyyn asentoon ja mennä vaikka stagen valoihin roikkumaan, mutta minä en ole Tarzan eikä ollut isänikään, joten en moista ominaisuutta tarvitse.

http://www.thomann.de/fi/morley_vai_ii_wah_pedal.htm

169 oiroa.

EDIT: Niin ja on tuossa joku contour-namiska. Sitä niksuttelemalla kuulostat enemmän tai vähemmän Bon Jovilta.

No onkos ne non - signaturet kuis hyvii?

Itseasias sil jutul ei oo mtn välii että ei voi jättää siihen asentoon... Pääsen testailee wahei pian ni katon jos kaupas olis se
Detox
09.08.2007 13:02:22

Itse en tykännyt tuosta Pahasta Hepasta yhtään. Omasta mielestäni perus Crybaby oli huomattavasti parempi vaihtoehto. Horsie oli kokeilussani viikon kunnes luovuin siitä sen liian kirkkaan, metallisen ja elottoman saundin takia. Ymmärrän että se toimii Herra Vain saundin kanssa koska hänen saundinsa (livenä) on nykyään aika tunkkainen. Nyt varsinkin kun itselläni on nykyään Mesan vahvistus (jotka tunnetusti ovat aika täynnä yläpäätä) oli kiva kun ei tarvinnut polkimia lähteä uusimaan.

Crybaby on siis huomattavasti orgaanisempi saundiltaan kuin Heppa. Itse mielellään kokeilisin RMCtä mutta toistaiseksi moinen ei ole ollut mahdollista.
Mesa 4 Life!
McNulty
09.08.2007 13:07:01
Crybaby on siis huomattavasti orgaanisempi saundiltaan kuin Heppa. Itse mielellään kokeilisin RMCtä mutta toistaiseksi moinen ei ole ollut mahdollista.

Mitä tarkoittaa "orgaanisempi"?
Saanko kitarasta Hammondin urkua vastaavan soundin Crybabylla?

No ei vaan... tiedän kyllä mitä tarkoitat mutta välillä vain nämä "laatusanat" huvittavat. Etenkin se harmittaa että sana "rouhea" on jo ehditty pilaamaan. Kaikki on nykyään rouheaa, lämmintä ja orgaanista. Ilmeisesti siis jotain luomu-ruispaloja uunituoreina :)
kid ego
09.08.2007 15:53:47
No onkos ne non - signaturet kuis hyvii?

Ei ole kokemusta. Itse asiassa wahia ostaessani testasin vain tuota Morleyta ja yhtä Cry Babya.

Morleyta tuo maahan Musiikki Silfverberg.
http://www.musiikkisilfverberg.fi/
"Saatana opetti minua."
Lord of the strings
09.08.2007 18:28:04
Itse wahia ostaessa ostin sen perus 535q-wahin. Testissä oli siis tämä ja tuo Dimebag-wahi. Tuntui vaan siltä että toimi sekä humppareilla, että sinkuilla paremmin kun tuo Dimebag.

Imo
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Detox
10.08.2007 11:50:59

Itse wahia ostaessa ostin sen perus 535q-wahin. Testissä oli siis tämä ja tuo Dimebag-wahi. Tuntui vaan siltä että toimi sekä humppareilla, että sinkuilla paremmin kun tuo Dimebag.

Imo

Veikkaampa että Dear Dime (RIP) ei ole edes ajatellut koskaan soittavansa single-coil mikeillä varustetulla kitaralla pohtiessaan Crybaby From Hell:in speksejä. Eiköhän se ole suunniteltukin "High Gain" markkinoille. Voisin ihan piruuttain testata utota 535Qta jotta vois verrata sitä noihin muihin.

Huomasin muuten juuri että Ernie Ball on synnyttänyt jonkinlaisen Wahin. Niille jotka aina valittavat Crybabyn niukasta poljentovarasta voisi tuo olla aika passeli. Itselläni on EB volume spedu ja siinäkös vasta varaa onkin. Näyttäisi olevan saman lainen kotelo tuossa uudessa wahissa:

http://www.ernieball.com/site/flyers/namm2007/wah_pedal.jpg
Mesa 4 Life!
Insane Kane
10.08.2007 17:47:29
Tuossa kun juttelitte tuosta pahasta hepasta, niin sanompahan että son ihan hyvä waakku, mutta mutta.
Dunlopin itkupilliä on haukuttu aina "soundi-syöpöksi" ollessaan pois päältä. Cry Baby:n soundin syönti ei ole kuiten mitään verrattuna pahaan heppaa... Näin niinkus varotuksen sanasena.
Nuo säädettävät vaakut on mukavia jonku aikaa. Ittellä vaan tahto vahi olla enämpi selällään säädettävänä kuin vaakutettavana. Tämän vuoksi mittasin omat "sweet spotit" ja rakensin oman wahin. Siinäpä teillekin ratkaisu >=).
Säädettävä sweeppi-konkka on ihan jees. Soundi on kuitenkin makkeimmillaan siinä 10nF huitteilla, mikä on Dunlopeissa se vakio arvo.
Ei näin! >=)
Abraham
10.08.2007 18:37:43 (muokattu 10.08.2007 18:52:02)
*Offtopic vaara*

Etsiessäni jonkin sortin analogista delaytä tuon digitechin digitaali-delayn digimonisuuden rinnalle törmäsin sattumalta sen nimiseen Korealaiseen yhtiöön notta Artec. Delayn lisäksi yhtiöllä on tarjolla kolmen eri mallin wah-pedaaleja, jotka speksiensä ja rakenteensa puolesta vaikuttivat varsin mielenkiintoisilta ja kenties jopa testaamisen arvoisilta.

Elikäs.
Dual mode whish wah http://artecsound.com/effect/images/25-APW-7.jpg
Dual mode power wah http://artecsound.com/effect/images/24-APW-5.jpg
Vintage power wah http://artecsound.com/effect/images/23-APW-3.jpg

Ja nyt siihen offariin: laitteiden laadusta ja siitä, vastaavatko mitenkään threadin aloittajan waakulle antamia kriteerejä, ei minulla ole valitettavasti harmaata hajuakaan. Laitteita en ole vielä elävinä nähnyt missään enkä sen lisäksi myöskään ääninäytteen näytettä kuullut, mutta noissa on kuitenkin jotain, joka kiinnitti huomioni. Nimittäin hinta.

Taranaki Guitars, tuolla saksanmaalla, on auliisti myymässä Arteceja, ja waakkujen hinnat kyseisen lafkan mukaan ovat 59 euroa (vintage power wah), sekä DM whish & DM power 65 euroa kpl. Suomeen tuotuna ynnätään mukaan tietenkin postikulut. Ja lafkan nettisivu kohdasta artec: http://www.taranaki-guitars.de/cnt/asp/list.asp?cat_id=174

Kuusikymppiä on kuitenkin varsin mukava ja merkittävä summa eikä sitä noin vain pitäisi syöttää mahdolliselle säkkiin sullotulle sialle, mutta mikäli vain iskee inspiraatio, niin tuossa olisi ainakin yksi vaihtoehto lisää.

En siis suorin jaloin suosittele, sillä perusteeni siihen ovat puutteellisia, mutta omalla mutu-intuitiolla tuollainen saattaisi joskus hyvinkin päätyä efektilenkkiini. Viimeistään sinä päivänä jolloin onnistun keksimään waakerolle jotain hyödyllistä käyttöä ;)

EDIT.
Löysin haulla jotain keskustelua tuosta Artecista http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=142670&o=0&#p6912746 eli aika hämyillä mennään :)
MarQz
10.08.2007 20:11:50
No tilattuu tuli toi black horsie II. Olkoot vaikka mitä pilkunnussimista viel siitä mut se kuitenki tilauksee meni :)
McNulty
10.08.2007 21:05:49
No tilattuu tuli toi black horsie II. Olkoot vaikka mitä pilkunnussimista viel siitä mut se kuitenki tilauksee meni :)

Siis Bad Horsie II?
Kai testasit ja totesit hyväksi... vai ostitko sikana säkissä?
Räkkipeli
10.08.2007 21:35:53 (muokattu 10.08.2007 21:36:12)

Dyyyyd...?

No, toivottavasti miellyttää!
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Detox
11.08.2007 11:41:34

Kerro nyt ihmeessä mielipiteesi siitä sitten kun olet sitä päässyt polkemaan ;)
Lähinnä millasten kamojen kanssa ja saitko halutunlaista saundia.
Mesa 4 Life!
MarQz
11.08.2007 16:48:52
Kerro nyt ihmeessä mielipiteesi siitä sitten kun olet sitä päässyt polkemaan ;)
Lähinnä millasten kamojen kanssa ja saitko halutunlaista saundia.

No pääsin testaamaa sitä Bad horsie 1:stä. Vaikka tilasinkin 2:sen mutta eikös ne nyt samalta pohjalta on tehty. Ja hyvältä se yköönen tuntu. Ja totta se oli että se liikerata on aika pieni cry babyssa. Se tuntu iha jeessilt se bad horsie
kid ego
11.08.2007 20:35:20
No pääsin testaamaa sitä Bad horsie 1:stä. Vaikka tilasinkin 2:sen mutta eikös ne nyt samalta pohjalta on tehty. Ja hyvältä se yköönen tuntu. Ja totta se oli että se liikerata on aika pieni cry babyssa. Se tuntu iha jeessilt se bad horsie

Kakkonen on vissiin muuten kuin ykkönen mutta siinä on ne säädöt and.
"Saatana opetti minua."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)