Voiko olla ? vai onko vain enemmän sirinää.... Tietysti soundi on sirinää jos se toistetaan jonkun pikkukombon läpi, jonka 6-8" ämyri ei pysty toistamaan alle 200Hz:n taajuuksia kunnolla. Kokeilin spedua berliiniläisessä musaliikkeessä, josta myös sen ostin, Craten putkikombon läpi ja soundi vakuutti heti. Kitara jolla kokeilin oli joku halpis Lespakopio ja siinä mikit mitä sattuu. Nyt spedua on tullut kokeiltua Voxin ja Marshallin kautta. Voxin kombossa on Celestionin 12" ja Marshall TSL oli kytketty 212-kaappiin, jossa Celestion V30:set. Kumpikin vahvistin oli hyvin puhtaalla perussoundilla ja spedun polkasulla kirposi sellanen rouhe "tehdasasetuksilla" että naapuritkin tykkää. Niin, tehdasasetus on se suoraan paketista säädöt klo 12.00. Sittemmin on tullut laitettua Tubescreamer ennen spedua ja särö johonkin klo 9:n tietämille. Hyvin toimii sekin ja lähtee sellanen Slayer-räyhä Kokeilin spedua pikaisesti samoilla perusasetuksilla treeniksellä kaverin JCM800:lla ja kahdella Marsun kaapilla. En mennyt sotkemaan styrkkarin säätöjä ja soundi jäi vähän keskiäänivoittoiseksi ja särö kuulosti nyt enemmän sellaiselta perusrock-tyyppiseltä. Ei siinä mitään sirinää kumminkaan ollu, ainakaan mun mielestä. Mä oon kyllä soittanu kauan ja lujaa ilman korvatulppia, joten voihan olla että mun kuulokuoppa on just sen sirinän kohdalla. Parasta on tietysti kokeilla spedua samanlaisilla kamoilla mitä itellään on. |
Se taisi olla Askomiko joka joskus lohkaisi tämän loistavan kuvauksen metalzonesta: Bossin metalzone on paras tapa imitoida ampiasta korvakäytävässä Kyllä, varmasti näin kun kyseistä laitetta ei osata käyttää. Metal Zonen EQ on helppo säätää sirinäksi ja sirkkeliksi, kuoppaamalla middlen jonka taajuus ja taso säädetään samasta dual-potikasta. Samoin se gain on niin kovasti helppo kääntää kaakkoon... tuloksena on aika varmasti "ampiainen korvakäytävässä". Valitettavasti vain tuota MT-2 Metal Zonea voidaan käyttää muillakin tavoin. Se on varsin huolestuttavaa, sillä kyseinen käyttötapa romuttaa "ampparimiesten" totuudet ja mutuudet. Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |