Aihe: Tokai SG
1 2 3
Metalkallo
14.09.2016 00:51:28 (muokattu 14.09.2016 00:53:02)
Onkos kellään kokemuksia tuosta Tokai SG-43 mallista? Kait kiinan ihme eli made in china yhden videon mukaan.

Etsinnässä olisi ehkä vähän halvemman puolen SG joka voisi toimia kakkos kitarana, straton pitäessä pääpaikan. Onko mitään muita halvemman luokan SG malleja, hyviä sellaisia? Ei epiphonea kuitenkaan.
Vähemmän on enemmän
mvirta
14.09.2016 05:33:26
Metalkallo: Onkos kellään kokemuksia tuosta Tokai SG-43 mallista? Kait kiinan ihme eli made in china yhden videon mukaan.

Etsinnässä olisi ehkä vähän halvemman puolen SG joka voisi toimia kakkos kitarana, straton pitäessä pääpaikan. Onko mitään muita halvemman luokan SG malleja, hyviä sellaisia? Ei epiphonea kuitenkaan.

Mä poistin torilta Gibsonin SGJ:n, olikohan kolme ja puoli sataa reppuineen. Meni lopulta lahjaksi, mutta sen verran ehdin soitella että todella jämerä ja uskottava peli.

Nauhojen päitä taisin vähän putsailla mutta muuten oli hyvässä tikissä.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
tuskiz
14.09.2016 07:22:57
Metalkallo: Onkos kellään kokemuksia tuosta Tokai SG-43 mallista? Kait kiinan ihme eli made in china yhden videon mukaan.

Mulla on vähän sama mutta eri, eli Burny RSG-55 mustana. Poteroiden perusteelta voileipälaminaatti, eli ainakin päällä ohut kerros jotain kellertävää puuta ja loput sitten aasian mahonkia, bodyn leikkaukset lähempänä Gibsonia kuin Epiphonen eli ohkasempi ja enemmän veistetympi body joka on kiva asia, tosi kevyt myös, sähköt pääasiassa roskaa, mikit aika keskinkertaiset kanssa, kiva kaulaprofiili siinä kyllä on ja vähän ohuempi kuin Epissä. Mitä oon äkkiseltään hypisellyt Tokaita sekä yhtä myyjää noista jututtanut ja yhden Epin SG:n omistaneena niin ei nää kolme mitenkään järkyttävästi toisistaan eroa, Epissä plussaa on kolmikosta parhaimmat elektroniikat ja mikit, hintahan noissa on kaikissa about sama ja vähän veikkaan että Burny ja Tokai tehdään samalla tehtaalla, kunhan logo vaihdetaan lavasta.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
Metalkallo
17.09.2016 05:40:19
Burny ja Tokai noista varmaan eniten kiinnostaisi kun niissä saa samalla sen klassisen SG ulkonäön. Soundikin näyttäisi olevan noissa ihan kohdillaan.

Kiitoksia molemmille ehdotuksista!
Vähemmän on enemmän
tuskiz
17.09.2016 12:46:56
Noita Burnyja ainakin kannattaa metsästää käytettyinä, pari eurooppalaista firmaa myy niitä mutta hinta pompsahtaa 600 euroon + postarit, joka on aivan liikaa tuon laatuisesta soittimesta, myöskin jos tilais suoraan Japanista vaikka Rakutenista niin ei ihan hirveän kauas tuosta silti jäätäs, Tokaita onneksi löytyy vähän väliä meidän toriltakin.
Metalkallo
18.09.2016 18:58:53 (muokattu 18.09.2016 18:59:55)
Vaihdon yhteydessä tuli tokai sg mustana, muuta en siitä sitten tiedäkään, mutta ihan ok kitara kyllä muuten. Näyttää kovasti sg-43 mallilta, ja sarjanumero alkaa C:llä et aika varmasti kiinan ihme. Ihmeen hyvä kiinan ihme kuitenkin, pitää jopa vireen ihan suht hyvin.

Sarjanumero on C103986 jos joku osaa sanoa tuosta jotain mikä malli? Itse etsin, mutta en löytänyt mitään.

Mikit tuohon kyllä pitää vaihtaa jossain vaiheessa, ja potikat. Nuo valmiitkaan ei ole täysin kelvottomat, mutta paremmatkin vois olla. Onko mikki ehdotuksia mitkä toimis SG:ssä hyvin? Les paulissa tykkäsin duncanin seth lovereista settinä, mutta ovat suht hintavat et en ehkä lähde niitä hankkimaan. Vintage tyyliset mikit kuiteskin pitäis olla tai sinne suuntaan, 60's-70's rock.
Vähemmän on enemmän
tuskiz
18.09.2016 19:02:36
Metalkallo: Vaihdon yhteydessä tuli tokai sg mustana, muuta en siitä sitten tiedäkään, mutta ihan ok kitara kyllä muuten. Näyttää kovasti sg-43 mallilta, ja sarjanumero alkaa C:llä et aika varmasti kiinan ihme. Ihmeen hyvä kiinan ihme kuitenkin, pitää jopa vireen ihan suht hyvin.

Sarjanumero on C103986 jos joku osaa sanoa tuosta jotain mikä malli? Itse etsin, mutta en löytänyt mitään.

Mikit tuohon kyllä pitää vaihtaa jossain vaiheessa, ja potikat. Nuo valmiitkaan ei ole täysin kelvottomat, mutta paremmatkin vois olla. Onko mikki ehdotuksia mitkä toimis SG:ssä hyvin? Les paulissa tykkäsin duncanin seth lovereista settinä, mutta ovat suht hintavat et en ehkä lähde niitä hankkimaan. Vintage tyyliset mikit kuiteskin pitäis olla tai sinne suuntaan, 60's-70's rock.

2010 tehty SG-43. Elektroniikat on tosiaan aikalailla päivityskamaa ja melkein kannattas miettiä myös tallan- ja satulanvaihtoa. Mikseiksi vaikkapa Duncanilta klassinen Hot Roddi eli JB + SH-1N, tai sitten kummatkin jazzhumpparit SH-1N/B kuten mulla on suunnitelmana, myös Gibsonilta Classic 57 toimii SG:ssä kuulemma hyvin.
Metalkallo
18.09.2016 20:51:30
tuskiz: 2010 tehty SG-43. Elektroniikat on tosiaan aikalailla päivityskamaa ja melkein kannattas miettiä myös tallan- ja satulanvaihtoa. Mikseiksi vaikkapa Duncanilta klassinen Hot Roddi eli JB + SH-1N, tai sitten kummatkin jazzhumpparit SH-1N/B kuten mulla on suunnitelmana, myös Gibsonilta Classic 57 toimii SG:ssä kuulemma hyvin.

Ok, kiitos mallin paljastuksesta. Joo, päivitystähän tuo tarttee että saa vielä paremman, vaikka ihmeen hyvä ihan tuollaisenaankin.

JB/59 setin jätän pois laskuista, en vaan oikein enää välitä JB:stä, liian moderni ja tehokas. 59 on kyllä ihan jees, ja kun SG on aika kirkas kitara niin voi olla että se vähän tummentais. Gibsonin 57:t vois olla kyllä hyvät ja varmaan niihin päätyisin itse, kiitti noiden olemassaolon muistutuksesta. :)

Sitten on tietenkin tonerider mikitkin et täytyy katsella josko iistä olisi mihinkään myös.
Vähemmän on enemmän
tuskiz
18.09.2016 22:49:18
Metalkallo: Ok, kiitos mallin paljastuksesta. Joo, päivitystähän tuo tarttee että saa vielä paremman, vaikka ihmeen hyvä ihan tuollaisenaankin.

JB/59 setin jätän pois laskuista, en vaan oikein enää välitä JB:stä, liian moderni ja tehokas. 59 on kyllä ihan jees, ja kun SG on aika kirkas kitara niin voi olla että se vähän tummentais. Gibsonin 57:t vois olla kyllä hyvät ja varmaan niihin päätyisin itse, kiitti noiden olemassaolon muistutuksesta. :)

Sitten on tietenkin tonerider mikitkin et täytyy katsella josko iistä olisi mihinkään myös.

Burstbucker 1 ja 2 voi olla myös hyvä vaihtoehto Gibsonilta nyt kun noita muistelee itsekkin.
Stone
19.09.2016 17:13:22 (muokattu 19.09.2016 18:18:10)

Tokai SG-75 kitarablogin testipenkissä:

https://kitarablogi.com/2012/12/12/testipenkissa-tokai-sg-75/

Minähän näistä en mitään tiedä, kuin että SG stankku on vaan aina tuntunut hyvältä omaan tatsiini mitä liikkeissä fiilistellyt. Ilmeisesti tuota SG-75:ta ei ole enään uutena saatavana, joten vastaako tuo SG-92 nykyään tuota 75 mallia ja mikäli, niin onko päivityksen myötä tullut mitään muutoksia mukanaan mikkeihin tms.?
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
tuskiz
19.09.2016 18:40:29 (muokattu 19.09.2016 18:42:39)
Stone: Tokai SG-75 kitarablogin testipenkissä:

https://kitarablogi.com/2012/12/12/testipenkissa-tokai-sg-75/

Minähän näistä en mitään tiedä, kuin että SG stankku on vaan aina tuntunut hyvältä omaan tatsiini mitä liikkeissä fiilistellyt. Ilmeisesti tuota SG-75:ta ei ole enään uutena saatavana, joten vastaako tuo SG-92 nykyään tuota 75 mallia ja mikäli, niin onko päivityksen myötä tullut mitään muutoksia mukanaan mikkeihin tms.?

Vastaa. Päivityksiä vain sen verran, että mikit on vissiin vaihtuneet, kulkee nykyjään nimellä MK2S, netistä oon lukenut jotain ettei nuo ole niin hyviä kuin vanhat, mutta vanhoilla on vissiin yleensä meinattu joskus 80-90-luvulla olleita mikkejä.

EDIT: Niin, ja Tokain SG:ssä on vähän erillainen tatsi verrattuna Gibsonin nykyisiin SG stankkuihin kun kaula on leveämpi ja paksumpi, kuten artikkelista voi lukea kannattaa Tokaita ajatella vähän niinkuin '61 SG reissuena.
hollstro
19.09.2016 19:01:08

tuskiz: Vastaa. Päivityksiä vain sen verran, että mikit on vissiin vaihtuneet, kulkee nykyjään nimellä MK2S, netistä oon lukenut jotain ettei nuo ole niin hyviä kuin vanhat, mutta vanhoilla on vissiin yleensä meinattu joskus 80-90-luvulla olleita mikkejä.

EDIT: Niin, ja Tokain SG:ssä on vähän erillainen tatsi verrattuna Gibsonin nykyisiin SG stankkuihin kun kaula on leveämpi ja paksumpi, kuten artikkelista voi lukea kannattaa Tokaita ajatella vähän niinkuin '61 SG reissuena.

Aidon '61 SGn kaula on litteä. Nuo paksumpikaulaiset nyky-SG:t ovat eniten vuosien 1963 ja 1964 mukaan tehtyjä. Tuossa kitarablogin artikkelissa aihe oli suorastaan virheellisesti kirjoitettu. Kapea kaula tuli 1965.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Metalkallo
19.09.2016 21:05:19
Minuakin mietitytti vähän tuo Tokai SG:n kaulan paksuus, mutta lopulta se tuntuu ihan suht hyvältä, ei tosin aivan yhtä hyvältä tai sulavalta kuin aikaisemmin F- musiikissa testaamani Gibson joku SG jonka nimeä en muista. :)

SG:ssä tuppaan hieman sekoittamaan jostain syystä nauhojen paikkoja vaikka nauhavälejä onkin se tuttu 22 kuten stratossa? Tapahtuuks kellään muulla tätä juttua? Välillä pitää katsoa, että mistäs se 12 nauha alkoikaan jos sooloaa alempaa, vai oliks se ylempää?

Elektroniikkaakin tsekkasin ja alpha potikathan siellä oli, muuten näytti aika siistiltä johtoineen. Tosi helppo kyllä tulee olemaan potikoiden vaihto kun SG:n runko on niin ohkainen et tilaa on hyvin, ei tarvii kurkottaa kättä sisälle kuten les paulissa.
Vähemmän on enemmän
tuskiz
19.09.2016 23:43:49
Mulla on tässä käyny mielessä joska kävis ohentamassa oman Tokain kaulaa enemmän Gibsonin suuntaan, sen verran pienet kourat meikäläisellä että vois olla kivempi vaikkei tuo nykynenkään sikäli soittoa häiritse.

Japsissa elektroniikathan tosiaan valmiina about parasta mitä voi olla, tosin potikat ei ole Alphan vaan ilmeisesti Göldon, tälläiset: https://www.thomann.de/intl/goeldo_el500.htm Kiinakepeissä ne on sitten jotain muuta, epäilen vahvasti ettäkö Alphan. Mulla on japsin kanssa vaihtoprojekti menossa CTS:ään koska tykkään niiden jäykemmästä kiertymisestä, noi Göldot on aika löysät ja vähän vahingossa tulee välillä hutastua ja säädettyä jotain potikkaa, ongelmaksi tulee vaan jenkkipotikoiden isompi rihlakoko mutta pitää jostain löytää se kauan haettu kalvain millä vähän avata niitä reikiä.
s8na
20.09.2016 00:10:16

tuskiz: Mulla on tässä käyny mielessä joska kävis ohentamassa oman Tokain kaulaa enemmän Gibsonin suuntaan, sen verran pienet kourat meikäläisellä että vois olla kivempi vaikkei tuo nykynenkään sikäli soittoa häiritse.

Japsissa elektroniikathan tosiaan valmiina about parasta mitä voi olla, tosin potikat ei ole Alphan vaan ilmeisesti Göldon, tälläiset: https://www.thomann.de/intl/goeldo_el500.htm Kiinakepeissä ne on sitten jotain muuta, epäilen vahvasti ettäkö Alphan. Mulla on japsin kanssa vaihtoprojekti menossa CTS:ään koska tykkään niiden jäykemmästä kiertymisestä, noi Göldot on aika löysät ja vähän vahingossa tulee välillä hutastua ja säädettyä jotain potikkaa, ongelmaksi tulee vaan jenkkipotikoiden isompi rihlakoko mutta pitää jostain löytää se kauan haettu kalvain millä vähän avata niitä reikiä.

Mä avarsin lc85stä ihan kynällä ja hiekkapaperilla. Ero ei oo suuri joten aika pieni sutasu riittää.
Metalkallo
20.09.2016 07:49:37
tuskiz: Mulla on tässä käyny mielessä joska kävis ohentamassa oman Tokain kaulaa enemmän Gibsonin suuntaan, sen verran pienet kourat meikäläisellä että vois olla kivempi vaikkei tuo nykynenkään sikäli soittoa häiritse.

Linkki vei thomannin etusivulle, ei tuotteeseen. Nuo on noita samoja joita itsekin käytän jos potikat vaihdan, hyviä ovat, tosin en ole maistanut koskaan. Muistaakseni kulkevat myös nimellä Hosco jos oikein muistan?

Mitkähän mikit tuossa mun 2010 SG-43:ssa on? Joissain on kait MK4 ja MK2 mikkejä, mutta mulle nuo ei sano paljoa mitään? Minkälaisia mikkejä nuo edes on noin yleisesti?

SG kyllä selvästi sopii itselle paremmin kuin les paul, on helpompi soitettavakin ja kevyempi mikä ei rasita hartiaa ja niskaa.
Vähemmän on enemmän
Durty
20.09.2016 12:52:28
SG-43:ssa on MK-4:set ja Japanin malleissa MK-2:set.
Metalkallo
20.09.2016 14:23:01
Durty: SG-43:ssa on MK-4:set ja Japanin malleissa MK-2:set.

Kiitos varmistuksesta.

Onko noista MK4:sta mitään parempia tietoja missään, niin kuin mitkä magneetit sisällä, teho (talla tais olla 13k jotain kait) ja minkälaiset nuo yleensä on mikkeinä?
Vähemmän on enemmän
Exhausted
20.09.2016 14:41:00 (muokattu 20.09.2016 14:41:28)

Olipa hauska nähdä vanha topic nostettuna. Ostin lopulta SG-75:n silloin vuonna 2007. Kokeilin kaupassa kaikki kolme yksilöä ja valitsin parhaan. Kitara on edelleen jatkuvassa käytössä, enkä aio siitä luopua. Vaihdoin siihen heti Duncan JB:n takamikiksi. Välillä kitarassa oli PhatCatit, mutta nyt laitoin takaisin JB:n ja Tokain oman etumikin. Tuolloin 70-lukuinen Gibson sai lähteä, ja paria vuotta myöhemmin ostin Tokain rinnalle 2001 vuoden Gibson SG Standardin, koska olin pikkupojasta saakka halunnut SG:n "isolla" pleksillä :-). Pidän Gibsonia ja Tokaita tällä hetkellä aika samanarvoisina, Tokai on liukkaampi soittaa ja kirkkaampisointinen, Gibson tahmeampi ja tummempi. Toisaalta Gibsonin etumikki on paljon erottelevampi.
tuskiz
20.09.2016 16:29:30
Metalkallo: Kiitos varmistuksesta.

Onko noista MK4:sta mitään parempia tietoja missään, niin kuin mitkä magneetit sisällä, teho (talla tais olla 13k jotain kait) ja minkälaiset nuo yleensä on mikkeinä?

Tuskin on infoa, eiköhän ne ole peruskiinahalvat niinkuin noissa yleensä muutenkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)